
6/16/2017 The Greek broadcaster ERT: a state or public service broadcaster? | LSE Media Policy Project

http://blogs.lse.ac.uk/mediapolicyproject/2016/12/15/the­greek­broadcaster­ert­a­state­or­public­service­broadcaster/ 1/2

The Greek broadcaster ERT: a state or public service broadcaster?

From being abolished  in 2013  to being  relaunched  in 2015,  the Greek
public  broadcaster ERT has undergone a  tumultous  few years.  In  this
post, Petros Iosifidis of City, University of London, who recently spoke at
an event at the LSE on public service media in Europe, will shed light on
the  reasons  why  ERT  has  been  widely  perceived  to  be  a  state
broadcaster  rather  than  one  fulfilling  public  service  obligations  and
explain how – despite  its  flaws – ERT has shown a surprising  level of
adaptability.

While  most  Southern  European  public  broadcasting  systems  are  to  some  degree  subject  to
political influence and dependence, in the case of Greece, public broadcaster ERT is even now –
after four decades of deregulation and the breakup of its broadcasting monopoly – still labelled by
many  as  ‘state’  rather  than  ‘public’  broadcaster.  This  wide  public  perception  stems  from ERT’s
one­time  role  as a mouthpiece of  government  propaganda. As both  radio  and TV broadcasting
were  launched  under  dictatorships  (the  late  1930s  Metaxas  dictatorship  and  the  mid­1960s
Colonels  rule  respectively),  they  have  been  regarded  as  ‘arms  of  the  state.’  Post­dictatorship
politics  and  the  restoration  of  Parliament  in  1974  witnessed  the  Conservatives  (NEW
DEMOCRACY) and Socialists (PASOK) dominating the political scene accusing each other of too
much governmental control over state broadcasting media.

Even today, the new ERT, relaunched by the left­wing SYRIZA government after a temporary two­
year  closure,  is  criticised  by  opposition  parties  and  the  press,  who  accuse  the  broadcaster  of
promoting the government’s position. Indeed, one only has to watch ERT’s and private television
channel  Sky’s  main  news  bulletins  at  the  same  time  to  see  the  former  being  blatantly  pro­
government by prioritising the activities of the PM/Ministers and presenting them favourably, and
the latter typically criticising the government on all  fronts. True, ERT never obtained a reputation
for investigative reporting, but it appears that it today has a fundamental bias towards SYRIZA, the
party in power.

This  situation  has  largely  arisen  from  the  political  tensions  in  Greek  society  since  the  Second
World War. These tensions, combined with  the absence of a strong civil society, have made the
state an autonomous and dominant factor in Greek society that has to take on additional politico­
ideological  function.  The  state  plays  an  active  role  in  the  formation  of  the Greek  economy  and
policy and it is relatively autonomous from society. This makes the system less self­regulatory than
countries with  developed  capitalism  such  as Northern EU  territories,  Britain  or  the US.  Lack  of
self­regulation  makes  the  state  intervene  in  the  politico­ideological  sphere  and  thus  diffuse  its
repressive mechanisms.

In  the  case  of  broadcasting,  the  state  not  only  intervenes  but  is  an  active  agent.  Greek
broadcasting  was  established,  as  in  most  European  countries,  as  a  state  monopoly  which
remained  after  the  restoration  of  Parliament.  According  to  the  Constitution  of  1975,  ‘radio  and
television will be under the direct control of the state’. Although ‘direct control’ did not necessarily
mean ‘state monopoly’, state monopoly was justified on the grounds of limited frequencies being
available,  as well  as  the  need  to  provide  full  coverage  for  such  a mountainous  country with  its
many islands. Therefore, the state became the sole agent of the broadcast media and continues
to manipulate  state TV news, albeit  to a  lesser extent,  in  the era of  proliferation of  channels of
communication. As a result, ministerial censorship was common practice and state control greater
than was usual elsewhere. The general pattern of the Greek state broadcasting media was (and
still  is) that a transfer of political power will be followed by an equivalent changeover in the state
media institutions’ executives.



http://blogs.lse.ac.uk/mediapolicyproject/2016/12/15/the-greek-broadcaster-ert-a-state-or-public-service-broadcaster/
http://blogs.lse.ac.uk/mediapolicyproject/files/2013/07/Petros-Iosifidis.jpg
http://www.city.ac.uk/people/academics/petros-iosifidis
http://www.city.ac.uk/centre-for-law-justice-and-journalism
http://www.lse.ac.uk/media@lse/events/Future-of-Public-Service-Media-in-Europe.aspx
http://globalmedia.emu.edu.tr/images/stories/ALL_ARTICLES/2015/Spring/1._Iosifidis_and_Katsirea.pdf
http://link.springer.com/chapter/10.1057%2F9780230277113_18


6/16/2017 The Greek broadcaster ERT: a state or public service broadcaster? | LSE Media Policy Project

http://blogs.lse.ac.uk/mediapolicyproject/2016/12/15/the­greek­broadcaster­ert­a­state­or­public­service­broadcaster/ 2/2

December 15th, 2016 | Featured, Public Service Broadcasting/Media | 0 Comments

Consequently,  it could be safely assumed that PSB never really existed in Greece. The troubled
political  history of  the  country  formed a  state  rather  than a public broadcaster. By and  large,  in
Greece  the state broadcaster was unable  to  function according  to  the public service obligations
observed in Britain, Scandinavia or other Northern European countries. This can also be attributed
to the lack of adequate funding since the monthly licence fee today is about 3 Euro per household
(reduced from 4.7 Euro in 2013 due to the ongoing economic crisis). Lack of resources obviously
does not allow for a strong indigenous production and quality programming, something that would
have likely promoted ERT’s reputation.

Nevertheless,  one  has  to  admit  that  the  Greek  broadcasting  system  has  been  surprisingly
adaptable and flexible in the light of new developments. It should be considered that this system
has worked under Western democratic rule for nearly 40 years now, and suddenly had to face all
the upheavals that other Western broadcasting systems have taken years to absorb.

This situation  is related to the fact  that Greece,  like other Southern European countries, entered
rather  late  into  ‘modernity’ and has neither a strong civil society nor a strong market.  In Greece,
the media have been used as vehicles for negotiating with and pressuring the government of the
day, rather than reflecting public discourse. The over­extended state, meanwhile, is considered by
the private  interests as  the place  to create business  (for example, public works), more  than  the
market, which has remained underdeveloped. It is in this context that one can understand why the
power of  the media has  increased considerably, whereas  the power of  journalists and of course
that of ERT remains weak.

This  post  gives  the  views  of  the  author  and  does  not  represent  the  position  of  the  LSE Media
Policy Project blog, nor of the London School of Economics and Political Science.



http://blogs.lse.ac.uk/mediapolicyproject/category/featured/
http://blogs.lse.ac.uk/mediapolicyproject/category/public-service-broadcasting-media/
http://www.palgrave.com/us/book/9781403989611
http://link.springer.com/chapter/10.1057%2F9780230277113_18

