
6/1/2017 The Shutdown of the Public Regional Television in Valencia: The First Step Towards the End of Regional Public Service Broadcasting in Spain | LSE M…

http://blogs.lse.ac.uk/mediapolicyproject/2013/11/21/the­shutdown­of­the­public­regional­television­in­valencia­the­first­step­towards­the­end­of­regional­p… 1/2

The Shutdown of the Public Regional Television in Valencia: The First
Step Towards the End of Regional Public Service Broadcasting in Spain

During  these  times  of  austerity  in  much  of  Europe,  Spanish  public
broadcasters have been struggling to stay afloat due to their large debts
and  the  lack  of  government  funds.  Carmina  Crusafon,  Associate
Professor, at Universitat Autònoma de Barcelona discusses the reasons
for  the  recently  announced  shutdown  of  the  public  broadcaster  in
Valencia. She argues that this may be the beginning of the end for other
regional public broadcasters in Spain.

On  5  November,  the  president  of  the  Valencian  regional  government,
Alberto  Fabra,  announced  the  shutdown  of  the  public  regional  broadcaster,  Radio  Televisió
Valenciana  (RTVV)[1]. This decision was made after  the Supreme Court of Valencia decided  to
annul RTVV’s labour force adjustment plan, which laid off 1,000 workers during the last year (from
December 2012 till August 2013).

Fabra said  the shutdown was non­negotiable because  it would cost over €40 million  to  readmit
RTVV workers. His main argument was  that  this money  is  required  to pay  for public education,
health systems, and social welfare. He emphasised that he was not going to “close any school or
hospital to save the public television”. The government expects to shut down the RTVV at the end
of November. This will  leave 1,660 workers unemployed and  the Valencian  regional PSB  (radio
and TV) will no longer exist.

The road to the shutdown

There are two main elements that led to the shutdown of RTVV. First, in April 2012,  the Spanish
government approved the reform of the Audiovisual Law, which allows full or partial privatization of
public  regional  television  channels.  This  new  legal  framework  also  added  an  additional  factor:
these TV channels could not generate any deficit. In the case of RTVV, its debt had reached €1.2
billion, after the last seventeen years of mismanagement. As a solution, the Valencian government
had  proposed  to  lay  off  1,000  workers  (2/3  of  the  total  staff)  and  called  for  a  reduction  of  60
percent of its annual budget (from €183 million to 60 million).

Furthermore, over the last seventeen years, RTVV has not acted as an independent public service
broadcaster, but as the Partido Popular’s broadcaster. The conservative party has been in power
in the region for the last four mandates (Zaplana, Olivas, Camps and Fabra) and RTVV has been
controlled  by  managers  appointed  directly  by  the  government.  Their  management  has  implied
editorial control of the news and programming, and an excessive squandering of public resources
(overpriced  payments  of  sports  rights  and  contents).    As  a  result,  there  was  no  control  over
expenses and the debt continued to grow. Since European authorities requested tight control over
public expenses and debt, the Spanish government has required regional entities to adopt radical
solutions, focusing more on the figures than the impact on society.

What the shutdown means

The RTVV shutdown has three main consequences. First, this is a step towards the end of other
public service broadcasters in regions facing similar critical economic situations. The argument of
overwhelming economic debt could be used to end public service broadcasting altogether with the
excuse that these entities are not economically viable. The second and third consequences deal
with social and cultural issues. Though the Valencian people realize that RTVV has mainly been a
political  tool,  they  now  want  to  claim  the  right  to  their  own  public  service  broadcaster,  as

http://blogs.lse.ac.uk/mediapolicyproject/2013/11/21/the-shutdown-of-the-public-regional-television-in-valencia-the-first-step-towards-the-end-of-regional-public-service-broadcasting-in-spain/
http://centresderecerca.uab.cat/oic/en/content/carmina-crusafon
http://centresderecerca.uab.cat/oic/en/content/carmina-crusafon
http://blogs.lse.ac.uk/LSE%20BLOG_SHUTDOWN%20CANAL%209_CARMINA%20CRUSAFON_JM.docx#_ftn1


6/1/2017 The Shutdown of the Public Regional Television in Valencia: The First Step Towards the End of Regional Public Service Broadcasting in Spain | LSE M…

http://blogs.lse.ac.uk/mediapolicyproject/2013/11/21/the­shutdown­of­the­public­regional­television­in­valencia­the­first­step­towards­the­end­of­regional­p… 2/2

November  21st,  2013 | Guest  Blog,  Media  Plurality  and  Ownership,  Public  Service

Broadcasting/Media | 1 Comment

demonstrated in some of the protests in Valencia earlier this month. Finally, as RTVV broadcasts
partly  in Catalan,  the shutdown will mean  that  the Catalan media  landscape will be dramatically
diminished with no audiovisual public entities in the Valencia region.

 

The article gives  the views of  the author, and does not  represent  the position of  the LSE Media
Policy Project blog, nor of the London School of Economics. 

[1] Radio  Televisió  Valenciana  (RTVV)  is  a  public  broadcaster  in  the  region  of  Valencia,  in  the
Eastern part of Spain with a population of 5.1 million. It was founded in 1989 and it broadcasts in
Spanish and Catalan  language.  Its business model  is  funded by advertising and public  regional
aids. RTVV has three channels: Nou (general audience), Nou 24 (news), and Nou HD. It has a 4.3
audience share.

http://blogs.lse.ac.uk/mediapolicyproject/category/guest-blog/
http://blogs.lse.ac.uk/mediapolicyproject/category/media-plurality/
http://blogs.lse.ac.uk/mediapolicyproject/category/public-service-broadcasting-media/
http://blogs.lse.ac.uk/LSE%20BLOG_SHUTDOWN%20CANAL%209_CARMINA%20CRUSAFON_JM.docx#_ftnref1

