
6/1/2017 Argentine Law Highlights Tension Between Government and Media | LSE Media Policy Project

http://blogs.lse.ac.uk/mediapolicyproject/2013/11/27/argentine­law­highlights­tension­between­government­and­media/ 1/2

Argentine Law Highlights Tension Between Government and Media

Courts in Argentina recently upheld a major law to
regulate  the  size  of  media  companies  in  the
country.  However,  many  are  concerned  that  this
law has merely been a way for the government to
exert  power  over  a  media  group  that  has  been
critical  of  its  policies.  This  concern  is  sometimes
reversed  in  the  UK,  where  many  media  plurality
debates  question  whether  powerful  media
conglomerates  have  too  much  sway  over
politicians  and  government.    João  Carlos

Magalhães and Júlio Lubianco, both MSc students  in Media and Communications at  the LSE,
examine the law, its history, and argue that this form of media censorship is part of a regional trend
in South America.

It seems we’re nearing the end of a four­year legal and political battle over the Argentine Ley de
Medios (Media Act), which mainly limits media ownership and impacts Grupo Clarín, the country’s
major media group and a huge player  in print, TV,  radio, cable, and  Internet services. Following
the Argentinian Supreme Court’s decision last month, which declared the legislation constitutional,
Clarín has proposed a plan to split  itself  into six different companies  in order  to comply with  the
law. The proposal does not clarify who will own each of  the companies, but,  for now,  it prevents
the government from deciding how the company will be divided.

Passed in 2009 by the Argentine Congress, the Ley de Medios specifies the rules by which media
should  operate  in  the  country  with  great  specificity.  The  article  of  the  law  that  has  raised  the
biggest controversy states that no media outlet should reach more than 35% of the audience and
it also restrains the number of licenses one company can hold. According to the law, nationwide, a
single  company  cannot  own more  than  ten TV or  radio  licenses,  plus 24  cable  licenses. Clarín
owns six TV stations, nine  radio and 237 cable  licenses, and  the  latter  represents 89.9% of  the
group’s revenue.

The history of Argentina’s government v. media battle

The stated purpose of the Ley de Medios is to avoid monopoly and encourage media plurality in
order  to  preserve  freedom  of  expression  and  promote  a  variety  of  voices.  However,  there  are
concerns that the main goal of the law was to tackle Clarín, since some of their reporting has been
adversarial to the government. Since 2008, several government decisions have damaged Clarín’s
political influence and economic power.

Before 2008, Clarín seemed to enjoy a close relationship with the then president Néstor Kirchner
(2003­2007)  and  his wife  (now widow),  successor  and  current  president Cristina Fernández  de
Kirchner. As reported by the Committee to Protect Journalists, “the relationship changed when the
government increased farming export taxes and Clarín’s coverage sided with the farmers striking
in  protest.  The  government  accused  the  group  of  being  biased  because  of  its  own  economic
interests  in  the agricultural sector”. Since then the government has  increasingly criticized Clarín,
while  the  media  group  has  become  equally  critical  of  the  President.  Today,  media  outlets  in
Argentina tend to be quite biased either in favour or in opposition of the government.

A regional trend

What  is happening  in Argentina  is also part of a  regional  trend. The emergence of a new  leftist
movement  in  South  America  in  the  past  decade  has  led  to  increasingly  tense  relationships

http://blogs.lse.ac.uk/mediapolicyproject/2013/11/27/argentine-law-highlights-tension-between-government-and-media/
http://blogs.lse.ac.uk/mediapolicyproject/files/2013/11/joao-and-julio.jpg
http://www.infoleg.gov.ar/infolegInternet/anexos/155000-159999/158649/norma.htm
http://www.cpj.org/reports/argentina2012-english.pdf


6/1/2017 Argentine Law Highlights Tension Between Government and Media | LSE Media Policy Project

http://blogs.lse.ac.uk/mediapolicyproject/2013/11/27/argentine­law­highlights­tension­between­government­and­media/ 2/2

November 27th, 2013 | Guest Blog, Media Plurality and Ownership | 0 Comments

between  media  companies  and  governments.  Some  top  government  officials  see  media  as
monopolistic, ideologically homogeneous groups that resist reforms due to economic interests. To
many media companies, government leaders are populist, corrupt, authoritarian figures that do not
care  for  democratic  rules.  Generally,  governments  are  trying  to  fight  media  by  passing  stricter
regulation laws and to put more money into public media.

Venezuela is a dramatic example as the government can censor and sanction any media company that
does not comply with  its  rigid  laws.   For example, Venezuelan media  is prohibited  from reporting any
news that may “foment anxiety in the public”.
In Ecuador, Rafael Correa,  the president since 2006, has had a  long and open battle with  the media
and has referred to several newspapers as “informative mafias”. He has filed a suit against a journalist
over a 2007 editorial criticizing him, and his government expropriated two TV channels in 2008.
In Brazil the tensions are milder, but the Workers Party has tried to pass a generic media regulation bill.
The party was once supportive of investigative journalism, until the former president and party member
Luiz  Inácio Lula da Silva’s chief of  staff was accused of being  the  leader of a massive congressional
bribing scheme. Today Lula  is still a  ferocious critic of  the press, but has not worked  to establish any
kind of censorship in the country.

Looking to the past to improve the future

In our opinion, the recent media and government clashes in South America can be understood as
a late outcome of the military dictatorships that have ruled most of the countries from the 1960’s to
the 1980’s. In the context of the Cold War, many news organizations were supporters of the new
regimes.  It  is  true,  though,  that,  later  on  some  of  these  organizations  become  critical  of  the
dictatorial governments and, for that, suffered from severe censorship. However, many people are
still  sceptical  of  the media and  some  leaders are able  to use  this  distrust  to  their  advantage  in
regulating  the  media.  Media  organizations  should  reconcile  with  their  past,  acknowledge  their
mistakes and propose a new pact with  the public,  the best  ally  they will  ever  have  fighting  this
battle.

This article gives the views of  the author, and does not represent  the position of  the LSE Media
Policy Project blog, nor of the London School of Economics. 

http://blogs.lse.ac.uk/mediapolicyproject/category/guest-blog/
http://blogs.lse.ac.uk/mediapolicyproject/category/media-plurality/
http://www.hrw.org/reports/2012/07/17/tightening-grip-0

