The shutdown of the Greek national broadcaster: between
external pressure and domestic reactions

[ blogs.Ise.ac.uk

Eurocrisis in the ] ] ) 6/14/2013
Press by Giannis Manolis

The Greek government’s sudden decision to shut down the
N § B I e gex public broadcaster ERT has shocked both Greek media and
O P e b B public opinion. It was announced that more than 2,600
» - =SS e — . g employees will be fired, compensated and be able to re-apply
. E_'l r"lill_!il!ﬁ" e * for employment when it will re-open with fewer employees
= bl 41 possibly as an independent public broadcaster in the next
ﬂM!!!ll?“'fl ‘&% couple of months. On the government’s announcement last
.4 Tuesday evening, ERT employees took the street to protest
§ against the decision outside ERT’s headquarters. The

E

|
'-=--_-':l

_ %u ' journalists’ trade union, known as ESIEA, decided a media

‘iﬁ 4 '___ i L et § blackout over Greek public broadcaster’s shutdown until
2 Monday. Moreover, the two major trade unions, GSEE and
©gdiakoum ADEDY, went to a 24-hour general strike on Thursday and

called on workers from all sectors to show solidarity for the

sacked ERT employees, describing the government’s decision
as unprecedented, authoritarian and provocative. Greek media were taken by surprise from the outset given that
Greek politics are not used to such radical gestures. “Shock and Awe” was a characteristic title of news.gr, a main
online portal. The initial reaction of the majority of Greek media was to condemn the government’s decision,
although as the initial shock was gradually digested two main attitudes seemed to prevail. On the one hand, some
journalists and publicists approached this decision as provocative, authoritarian and non-democratic, while others
held the opinion that PM Samaras showed determination in promoting the structural reforms agenda. However,
nobody argues that the public broadcaster should remain closed. Actually, the majority of politicians and journalists
agree that ERT needs to be restructured, but not through the medium followed by the government.

In the meantime, the management of the whole issue by the government has sparked a splitting and polarised
debate among journalists and politicians alike. For instance, the online portal left.gr compares Greek government’s
decision to dictatorship and calls for a “Greek Taksim Square movement”. In the same vein, the online version of
Eleutherotypia, enet.gr, reported on Thursday that “ERT survived the Nazis and the junta but not the troika”. On the
other hand, capital.gr, portrays public broadcasting in Greece as an agent of corruption and cronyism in articles
such as “That’'s why ERT should never be reopened” while endorsing Greek PM Samaras for his political will to shut
down an ill-designed, biased and corrupted broadcaster.

Turning to political implications, many fear that this highly risky decision could operate as a catalyst for the collapse
of Greece’s fragile coalition government leading to new elections. “Either a solution in a week or elections” was the
front page title of conservative newspaper Kathimerini. The coalition partners, Socialist PASOK and Democratic Left
(DIMAR), demand ERT be switched back on immediately but they‘d prefer to avoid elections. “The country does not
need elections, it would be a colossal mistake, but PASOK is not afraid of them”, PASOK leader E. Venizelos stated.
“We support a radical restructuring of ERT, but not with blacked-out screens”, he said. On the other, Samaras
appeared unwilling to back down. He described the country as a “real Jurassic Park” for the state of anomie and
lack of regulation that characterises the public sector and appeared “determined to transform Greece into a modern
economy”. Initially, he made it clear to his partners that “if they do not support the decision, we go to elections”, but

later he tried to defuse the political crisis by calling for consultations next Monday. Both PM Samaras and Finance
1/2


http://blogs.lse.ac.uk/eurocrisispress/2013/06/14/the-shutdown-of-the-greek-national-broadcaster-between-external-pressure-and-domestic-reactions/
http://blogs.lse.ac.uk/eurocrisispress/contributors-2/guest-contributors/
http://blogs.lse.ac.uk/eurocrisispress/files/2013/06/gdiakoumERT.jpg
http://www.news.gr/politikh/esoterikh-politikh/article-wide/72911/sok-kai-deos-apo-to-mavro-sthn-ert.html
http://left.gr/news/na-ginei-i-ert-diko-mas-taxim-vinteo-me-synenteyxeis
http://www.enetenglish.gr/?i=news.en.home&id=1165
http://www.capital.gr/stoupas/Article.aspx?id=1816140
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_politics_100002_13/06/2013_523685
http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_wsite1_1_13/06/2013_504203
http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_wsite1_1_13/06/2013_504203

Minister Stournaras said they wanted “to restructure, not close ERT”. By all probability, Monday’s negotiations
between the partners are going to be a ‘take or break’ moment for the future of the coalition government.

The number one question that is one everybody’s lips is what the main reasons were behind this risky decision. As it
seems, there are three main factors that can explain Samaras’ surprise move:

First, there is external pressure to Greece from its creditors, known as Troika, to fire civil servants. According to the
latest rescue programme, Greece has to fire 2,000 civil servants by the end of the year and 15,000 by the end of
2014. It seems that Samaras decided to start with the public broadcaster because dismantling what has been
described by the majority of Greeks as one of the most corrupted public corporations and a vehicle of patronage
jobs for political parties, would cause a creative shock and paralyse any opposition. However, events are not treating
him kindly at the moment although it is too soon to tell.

Second, conservative Greek party (ND) wishes to appear as carrying forward a new reformist agenda based on
determination for much-needed changes, law and order. Drawing upon Thatcherism, Samaras has selected to
follow the path of direct public confrontation with Unions.

Third, Samaras believes that his decision to show determination will allow him to gain political capital in building up
an advocacy coalition in favor of the reform agenda. According to this argument, without a clear-cut cleavage from
the ‘anti-reform block’ he could not secure a strong public support for his reform policies.

Whether Samaras’ strategy will pay off or not, it is difficult to predict developments apart from that nobody seems to
want elections. According to opinion polls PASOK and Democratic Left would struggle to keep their seats in
Parliament if elections were held now. New Democracy has slightly widened its lead over leftist party Syriza, but it
would be difficult, if not impossible, to secure the majority needed to form an one-party government. Even Syriza,
despite impressions to the contrary, does not want elections. Alexis Tsipras is roaring for them, but in reality he would
like to avoid them as Syriza is at the moment going through transformation from a loose coalition into a unified
political party and is about to hold a conference on that. According to the latest news, Samaras is open to discuss
with his partners (PASOK and DIMAR) and to make some concessions. However, until this moment he has shown
no signs of backing down from closing the public broadcaster and re-launching it as a smaller, independent and
more efficient agency. Many would judge him on his ability to do the latter by his determination to go through with
the former.

2/2


http://www.news.gr/politikh/esoterikh-politikh/article/73513/tsipras-menete-sthn-istoria-gia-to-mavrostoyrnar.html

	The shutdown of the Greek national broadcaster: between external pressure and domestic reactions

