THE LONDON SCHOOL
oF ECONOMICS AnD
POLITICAL SCIENCE

LSE Research Online

Tomila Lankina and Kohei Watanabe

‘Russian Spring’ or ‘Spring betrayal’? The
media as a mirror of Putin’s evolving
strategy in Ukraine

Article (Accepted version)
(Refereed)

Original citation: Lankina, Tomila V. and Watanabe, Kohei (2017) ‘Russian Spring’ or ‘Spring
betrayal’? The media as a mirror of Putin’s evolving strategy in Ukraine. Europe-Asia Studies. pp. 1526-
1556. ISSN 0966-8136

DOI: 10.1080/09668136.2017.1397603

© 2017 University of Glasgow

This version available at: http://eprints.lse.ac.uk/68226/
Available in LSE Research Online: January 2018

LSE has developed LSE Research Online so that users may access research output of the School.
Copyright © and Moral Rights for the papers on this site are retained by the individual authors and/or
other copyright owners. Users may download and/or print one copy of any article(s) in LSE Research
Online to facilitate their private study or for non-commercial research. You may not engage in further
distribution of the material or use it for any profit-making activities or any commercial gain. You may
freely distribute the URL (http://eprints.Ise.ac.uk) of the LSE Research Online website.

This document is the author’s final accepted version of the journal article. There may be differences
between this version and the published version. You are advised to consult the publisher’s version if
you wish to cite from it.

http://eprints.lse.ac.uk


http://www.lse.ac.uk/researchAndExpertise/Experts/profile.aspx?KeyValue=t.lankina@lse.ac.uk
http://www.tandfonline.com/toc/ceas20/current
http://dx.doi.org/10.1080/09668136.2017.1397603
https://www.gla.ac.uk/
http://eprints.lse.ac.uk/68226/

Tomila Lankina* and Kohei Watanabe**

‘Russian Spring’ or ‘Spring Betrayal’? The Media as a Mirror of Putin’s Evolving

Strategy in Ukraine

Abstract

We develop a novel Russian-language electronic content analysis dictionary and method to
analyse Russian state media’s framing of the Euromaidan protests. We find that around the
time of Crimea’s annexation, the Kremlin-controlled media projected media narratives of
protests as chaos and disorder along with legalistic jargon about the status of ethnic Russians
and federalisation, only to abandon this strategy by the end of April 2014. The shift in media
narratives corresponding to the outbreak of Donbas violence gives credence to arguments
about Putin’s tactical and interests-driven foreign policy, while nuancing those that highlight
the role of norms and values.

Keywords: Russia; Ukraine; Euromaidan; Media manipulation; Electronic content analysis.

* Associate Professor, International Relations Department, LSE (t.lankina@lse.ac.uk)

** PhD candidate, Department of Methodology, LSE



Introduction

It is well known that Russia deployed modern media technologies as a foreign policy tool in the wake of
Ukraine’s Euromaidan, annexation of Crimea and war in the Donbas (Cottiero, Kucharski et al. 2015;
Darczewska 2014; Dubovyk 2015; Dunn and Bobick 2014; Dyczok 2015; Galeotti 2015, 2015; Gaufman 2015;
Hutchings and Szostek 2015; Hutchings and Tolz 2015; Leshchenko 2014; Oates 2013; Pomerantsev 2015;
Schimpfossl and Yablokov 2014). Yet, systematic scholarship on Russia’s precise media manipulative tactics
has remained scarce. A handful of studies have rigorously analysed the narratives deployed in the Kremlin-
controlled media in the wake of the Ukrainian crisis (Cottiero, Kucharski et al. 2015; Hutchings and Szostek
2015; Hutchings and Tolz 2015; Nelson, Orttung et al. 2015). Yet, few other observers have gone beyond
restating Russia’s well-known shock tactics of broadcasting fabricated allegations on state TV like the alleged
crucifixion of an ethnically Russian boy; or the image of a heavily pregnant Russian woman, ostensibly
murdered by Ukrainian nationalists in the Donbas. Such observations present us with a rather static view of
Russia’s media tactics, and reveal little about the nuances of shifts in these tactics as the conflict unfolded.

To redress these omissions in scholarship, we develop a novel electronic content analysis method and
dictionary for exploring media framing of protests. The content analysis method that we develop in this paper is
called Latent Semantic Scaling (LSS) (Author 2015). This technique facilitates the analysis of semantic nuances
of how a particular subject—in our case it is protests—is covered in the media. Applying the LSS technique, we
constructed a Russian-language dictionary of words frequently appearing in stories about protests. The
dictionary construction process involved assigning scores along a disorder-freedom to protest scale to lines of
text in randomly-selected batches of news stories on protest. This part of the analysis was performed by coders
with native Russian language fluency. The computer program that we developed then ‘learned’ what scores to
assign to text on protest based on the human component of coding. Because this process involved both human
coding and electronic analysis, it is known as ‘supervised machine learning’. The dictionary could be applied to
perform electronic content analysis of large volumes of news stories so as to explore over-time shifts in the

media framing of protest.

We employ this technique to analyse the framing of Ukraine’s protests in Russian state-controlled
media. We also perform simple word frequency analysis to explore how the rhetoric about the rights of Russian
speakers in Ukraine changed as the conflict unfolded. Nearly 10,000 media stories from both Russia’s leading

state controlled, and Russian and Ukrainian non-state-controlled, media sources covering the period 1



November 2013 to 31 December 2014, are analysed. We find that around the time of Crimea’s annexation, the
Kremlin-controlled media projected narratives of protests as chaos and disorder, with legalistic jargon about the
status of ethnic Russians and federalisation, only to abandon this tactic by the end of April 2014. This shift in
media narratives corresponds to the evolving situation on the ground, notably the outbreak of Donbas violence.
As such, it lends credence to arguments about Putin’s tactical and pragmatic foreign policy, while nuancing
those that highlight the role of norms and values, such as those related to genuine concern about Russian

speakers or advancement of Russian nationalist ideology.

Our paper is structured as follows. In the next section, we provide a brief background discussion of the
events covered in our study. We then outline our analytical framework. Next, we discuss our methodology and
data and present results of electronic content analysis. We then situate our findings in the debates about Russia’s
foreign policy objectives in Ukraine and highlight how our analysis can contribute to these debates. The final
section concludes with a discussion of the scope and limitations of our study, while also highlighting its

potential for contributing to wider theorizing into the role of the media in authoritarian regimes’ foreign policies.

Background and Timeline: The Euromaidan and Russia’s Intervention

Our analytical and methodological strategy consists of exploring the semantic shifts in Russian media’s
coverage of protest during the first pivotal months of the Ukrainian crisis. We therefore begin by providing a

brief outline of these events.

The initial trigger to Russia’s involvement in Ukraine had been alleged Western meddling in seeking to
keep Ukraine on the Europeanisation track. President Viktor Yanukovych made a last-minute announcement on
21 November 2013 that he would not sign the European Union (EU) Association Agreement at a ceremony in
the Lithuanian capital of Vilnius on 28-29 November. The Association Agreement was part of the Eastern
Partnership (EP) process. It had been conceived by Poland and Sweden and inaugurated officially in 2009 with
the aims of intensifying the EU’s relationships with Belarus, Moldova, Ukraine, Armenia, Azerbaijan and
Georgia. The Kremlin objected to aspects of the EP process that would arguably prejudice existing trade ties
among post-Soviet states and bring Western institutions into what Russia considered to be its area of strategic

interest and that it sought to tie into its web of alliances (Wilson 2014).



The Euromaidan started as a peaceful protest on the evening of 21 November 2013 in Kiev and was
followed by protests in Ukraine’s other major cities.* The protests were accompanied by attempts at disruption
and violent provocations by the so-called titushki (thugs). On November 30, the riot police force units, the
Berkut, sought to disperse the protests, sparking violence and rioting involving the police and protesters, notably
on December 1 when protesters reoccupied the Maidan. On 16 January 2014, the government passed laws
restricting freedom of assembly. This sparked further protests and was followed by violence and death of 100
protesters. Both the pro- and anti-Euromaidan forces blamed provocations by the opposite side on the killing of
innocent civilians on 18-23 February. On 21 February, EU leaders helped broker a political agreement between
the government and the parliamentary opposition forces and activists. The agreement included provisions for
return to a presidential-parliamentary government and early presidential elections to be held before the end of
the year. On 22 February however Yanukovych fled the country. One week later, on 27 February masked men in
unmarked uniforms stormed into the parliament of the Crimean region, taking over strategic buildings and other
infrastructure across the Crimean peninsula. On 11 March, the Crimean legislature and city council of the City
of Sevastopol declared support for Crimea’s independence from Ukraine in the event of a ‘yes’ vote in a
referendum on Crimea’s secession. On 16 March, Russia staged a referendum on the incorporation into Russia
in Ukraine’s Crimea region. On 18 March, the Republic of Crimea, including the City of Sevastopol, signed an
accession treaty with Russia, and Crimea and Sevastopol joined Russia as two of its federal subjects. Parallel to
these events, beginning in the start of March, pro-Russian and anti-Maidan protests took place in the Luhansk
and Donetsk oblasts in the southeast of Ukraine, which rapidly escalated into armed military conflict between
the rebel groups and Ukrainian military and paramilitary forces. By many accounts, until at least August 2014,
when the leadership of the break-away regions changed, Russian armed and security and paramilitary forces had

been involved in the conflict (Miller et al. 2015; Minasyan 2015).

On 11 May, a number of towns under the control of the self-proclaimed Donetsk and Luhansk
republics held referenda on their status, but Russia did not officially recognise or sanction the referenda. In fact,
on 7 May Russia’s President Vladimir Putin publicly urged the rebels to postpone the holding of the referenda.
Other evidence also emerged that the Kremlin was losing control of the rebel groups when an agreement

between Russia, Ukraine and Western leaders (US and EU) to deescalate the conflict—the Geneva Statement on

! The key dates and events for this timeline are taken from Wikipidia. Available at:

https://en.wikipedia.org/wiki/Donbass_status_referendums, 2014, accessed 6 July 2016.



https://en.wikipedia.org/wiki/Donbass_status_referendums,_2014

Ukraine issued on 17 April—prompted a response by the paramilitaries that the Russian Foreign Minister
Sergey Lavrov did not represent them. A widely-cited and publicised poll carried out on 8-16 April in Donetsk
by the Kiev International Institute of Sociology revealed that only 27.5% of the population supported seceding
from Ukraine and joining Russia; 41.1% supported greater decentralisation and autonomy from Kiev, while
supporting the option of Ukraine remaining a unitary state; 38.4% supported turning Ukraine into a federal state;
and 10.6% supported the institutional status quo. The referenda in the Crimea and the Donbas cities and towns
were widely regarded as illegitimate. The results indicating overwhelming support for secession (96.7% in
Crimea) (Wilson 2014) could not be verified by independent observers. Yet, by many accounts, a sizeable share
of Crimea’s population, perhaps at least 40% (Wilson 2014)—if not in such overwhelming numbers as indicated
by the disputed referendum—supported secession, while surveys (such as those cited above) and other expert
accounts would not support this assertion for the Donetsk and Luhansk oblasts (Wilson 2014). The Malaysian
Airlines Flight MH17 tragedy occurred on 17 July 2014. On that day, the plane going from Amsterdam to Kuala

Lumpur flew over the conflict zone in Eastern Ukraine and was shot down, with all passengers on board killed.

The US announced the first round of sanctions on 6 March 2014. On 17 March, the US, EU and
Canada introduced targeted sanctions. On 28 April 2014, a second round of sanctions by the US was imposed,
this time directly affecting the business activities in the US of Igor Sechin, Chairman of Russia’s state oil
company Rosneft, and those of a number of other companies. The EU also imposed further sanctions,
specifically imposing travel bans on individuals implicated in support for the annexation of Crimea. In July,
August, September, October and December 2014, additional sanctions were imposed by the EU, US and several

other states.

In this paper, we consider Russia’s reaction to the Euromaidan in the context of the earlier Colour
Revolutions that have challenged unpopular leaders. This happened in Ukraine in 2004, but also in Georgia,
Serbia and Kyrgyzstan. In fact, as Andrew Wilson (2014, p. 66) reminds us, even before Yanukovych’s ‘volte
face’ on Vilnius, Ukrainian activists had been planning to stage demonstrations on November 22 to mark the
ninth anniversary of the original 2004 Maidan and to register their frustration with Yanukovych. Two years
before the Euromaidan, in the Winter months of 2011-2012, Russia also witnessed a mass uprising when
thousands of protesters brandishing white ribbons—the symbol of the protest movement—took to the streets of
Moscow, St. Petersburg and other cities across Russia (Skovoroda and Lankina 2016). The protesters challenged

electoral misconduct perpetrated in the December State Duma (Parliamentary) elections and registered their



anger at the prospect of Vladimir Putin being re-elected as President for a third time in the March 2012
Presidential elections. Not only did the Kremlin resort to repression to prevent future protests, but it also

deployed the state-controlled media to stigmatize anti-regime rallies (Authors 2016).

President Yanukovych’s flight from Kiev in February 2014 and much-publicized abandonment of his
lavish residence would have further underscored for the Kremlin the power of mass street protests to topple
unpopular rulers, and those who could be perceived as Russia’s regional allies, from power. Throughout the
summer months, Euromaidan remained a constant backdrop to the conflict, with thousands of protesters

demanding a voice in reforming Ukraine and in the country’s governance.

Analytical framework

Our concern in this paper is to explore how Russia’s state-controlled media covered the Euromaidan. We use the
term ‘state-controlled’ to refer to TV and print sources and the online versions of these sources that are partially
or fully owned by the state. We also explore coverage by sources that are not state-owned. Considering that
editorial policy is likely to be influenced by the specific owners of media outlets, even if the media proprietor is
not the state, we hesitate to use the term ‘independent’ with reference to such sources. We therefore describe
them as ‘non-state-controlled’ or ‘not controlled by the state’. The empirical analysis section of the paper
provides further detail on the ownership structure of the various sources.

To begin to make sense of how Russia’s state-controlled media covered the Euromaidan, and how
media coverage shifted as the events unfolded, we deploy the concepts of agenda-setting and framing. These are
established lenses for analysing media coverage of public issues. According to media scholarship, mass
communications often perform an important agenda-setting function. In their widely-cited book, Shanto lyengar
and Donald Kinder highlight how viewers are often unaware of particular topics, or have not formed opinions
on them, until these topics repeatedly appear in the narratives of TV presenters. ‘“Those problems that receive
prominent attention on the national news become the problems the viewing public regards as the nation’s most
important’, they hypothesize (1987, p. 16). In what lyengar and Kinder (1987, p. 33) refer to as an ‘agenda-
setting effect’, they find that television in particular can powerfully alter the public’s priorities by virtue of
disproportionate coverage of a particular issue. As the media shift to focusing on another topic, so too is the
perception of which public issues the audience ought to focus on and perceive as significant. In another classic

body of work, Maxwell McCombs suggests that how both television and print media sources select particular



news to focus on, the volume of coverage, and where the news sources place specific stories in terms of
sequence or location, can likewise powerfully affect what the public perceive to be ‘important topics of the day’.
‘While the press may not tell us what to think, it is stunningly successful in telling us what to think about’, he
writes (1977, p. 90) (emphasis original).

The other concept of framing that we deploy in our analysis had been popularized by the sociologist
Erving Goffman several decades ago and has been widely used since in social movement scholarship in
particular (Goffman 1975). We here employ the definition of framing by Thomas Nelson et al. (1997, p. 567) as
a ‘process by which a communication source such as a news organization, defines and constructs a political
issue or public controversy’. ‘Frames serve as bridges between elite discourse about a problem or issue and
popular comprehension of that issue’, write Nelson et al. in another article (1997b, p. 224). Frames can be thus
regarded as cues for interpreting matters of public significance and for making judgements about appropriate
remedies for particular problems. Frames can go beyond simply reinforcing existing opinions: they can in fact
help alter public attitudes and preferences (Cottle 2008; Gamson and Modigliani 1989; Gamson and Meyer
1996; Lindekilde 2014; McAdam, McCarthy et al. 1996; Peng 2008; Snow and Benford 1992; Snow, E. Burke

Rochford et al. 1986; Snow, Louis A. Zurcher et al. 1980; Zald 1992).

When it comes to the nuances of framing specifically related to protest, following Nelson et al. (1997),
and building upon our earlier frame analysis (Authors 2016) we distinguish between two broad shades of media
framing of protest: protest as public disorder (the disorder frame); and, alternatively, protest as representing the
right of citizens to public assembly (the freedom to protest frame). Of course, these contrasting frames could be
regarded as extremes on a semantic scale whereby frames on one end stigmatize street protest, and, on the other
end, portray it as legitimate or desirable in a democratic state. For example, in a story framed as freedom to
protest, we might find positive references to protests as respectable and legitimate expressions of mass concern
about important political issues. In a disorder story, we might see protesters as marginal figures, or we might be
shown pictures of armed police in riot gear (Nelson, Clawson et al. 1997). In democracies too, the media often
tend to default to a ‘status quo’ perspective (McLeod and Detenber 1999), subtly delegitimising street rallies
(Deluca, Lawson et al. 2012; Smith, McCarthy et al. 2001). We would expect the media in authoritarian states to
be especially prone to resorting to a disorder narrative of protests that challenge the domestic regime or its allies

abroad.



In analysing the media’s role in the Euromaidan and the domestic and inter-state crisis that followed,
much of the analytical inquiry has focused on the role of online social media use by citizens (Bohdanova 2014;
Dickinson 2014; Goban-Klas 2014; Leshchenko 2014; Onuch 2015; Zaliznyak 2014). Some studies have
touched upon both the agenda-setting and framing aspects of Russian media (Goble 2014; Hutchings and
Szostek 2015; Potyatynyk and Potyatynyk 2014). Thus, Potyatynyk and Potyatynyk (2014) have shown how
Russian media narratives drew on the Second World War symbolism and vocabulary to foment ethnically-based
hostility towards Ukrainian-speakers and thereby justify Russia’s irredentism in Ukraine (see also Kuzio 2015;
Suslov 2014; Teper 2015). Cottiero et al. (2015) also highlight how the narratives of ‘fascism’ and ‘Nazism’

were arguably effective in tapping into the repository of shared wartime national memories.

Our focus and methodological strategy are different here. Essentially, we explore the extent to which
Russia replicated the semantic toolkit that the Kremlin used against its own protesters at home to stigmatize
street action as inherently dangerous and destabilizing at various stages of the crisis. We also analyse the
proposed remedies that featured in the media against the backdrop of rhetoric on violence and disorder. The
changes in the nuances of protest framing and in the likelihood of particular agenda featuring in the media as the
events unfolded are also explored. We know from a number of qualitative studies that following Crimea’s
annexation, the Russian regime changed its tactics in Ukraine in response to intra-elite disagreements and loss of
control over the Donbas rebels. For example, scholars have pointed to Russia’s dis-engagement from the agenda
of ‘federalisation’ or Crimea-style separation of Ukraine’s South-eastern regions when Russia’s President
Vladimir Putin realised that a relatively peaceful scenario was not to be repeated in the Donbas. This scenario
was even less likely in the cities of Kharkiv and Odessa and the four areas that Russia began to refer to as ‘New
Russia’, namely Dnipropetrovsk, Zaporizhzhya, Kherson and Mykolayiv (Kuzio 2015; Wilson 2014). Russia
also allegedly changed track when it became evident that only a minority of Russian-speakers supported
Ukraine’s ‘federalisation’, or backed the separation of regions with significant Russian-speaking populations
(Alexseev 2015; Dubovyk 2015; Giuliano 2015; Hale, Kravets et al. 2015; Haran 2015; Kuzio 2015). Yet, few
scholars have heeded the call by Stephen Hutchings and Joanna Szostek to regard Russia’s media narratives in
particular as an analytical mirror of the goals, the shifting ideas and fears driving foreign policy in the Ukrainian
crisis (2015, p. 184). Rigorously analysing the shifts in the media’s agenda-setting and framing would enable us
to nuance our understanding of how the Russian regime’s tactics evolved and changed over time as it reacted to

the rapidly escalating conflict. Based on the above discussion, we articulate our hypotheses as follows:



Framing

H1: Russian state-controlled media’s framing of protest throughout the duration of the Euromadan will be
significantly more likely to trend in the direction of the disorder framing as compared to coverage by non-state-

controlled news sources.

H2: Russian state-controlled media will be significantly more likely to employ the disorder framing of protest in

the wake of the annexation of Crimea as compared to earlier coverage of the Euromaidan protests.

H3: Russian state-controlled media will be significantly less likely to employ the disorder framing of protest
after the eruption of hostilities in the Donbas as compared to coverage of protests in the wake of the annexation

of Crimea.

Agenda setting

H4: Russian state-controlled media will be significantly more likely to frame protest as disorder when
advancing the agenda of Ukraine’s ‘federalisation’, ‘referenda’ on the status of regions with significant Russian-
speaking populations, ‘reform’ and ‘constitutional’ status of ethnically ‘Russian’ or ‘Russian-speaking’

populations.

H5: Russian state-controlled media will be significantly more likely than non-state-controlled media sources to
advance the agenda of Ukraine’s ‘federalisation’, ‘referenda’ on the status of regions with significant Russian-
speaking populations, ‘reform’ and ‘constitutional status’ of ethnically ‘Russian’ or ‘Russian-speaking’

populations.

In the following section, we outline the methodology that we have developed to study Russian state-
controlled media’s protest framing and agenda setting, and apply it to analyse media coverage of the

Euromaidan protests.



10

Data, Method and Analysis

Methodological strategy

For our analysis, we harvested stories on the Ukrainian crisis from the Integrum media database for the period 1
November 2013 to 31 December 2014. This period corresponds to the weeks just before the start of
Euromaidan, and the end of the calendar year in which Russia annexed Crimea, the war in the Donbas erupted,
Western sanctions on Russia were imposed, the MH17 flight tragedy occurred and the Minsk process to resolve
the crisis commenced. Our analysis proceeds as follows. We begin by applying the framework developed by
(Authors 2015) to analyse whether Russian state-controlled media tend to resort to protest framing whereby
street protests are portrayed in terms of violence, chaos and disorder (the disorder frame); or, alternatively, in
more positive terms, as a citizen right (the freedom to protest frame). Because the Euromaidan rallies in Kiev
provided a backdrop for Russia’s intervention in Ukraine, we seek to capture the nuances of evolving coverage
of street protest in Russian state-controlled media. We are seeking in particular to identify significant or
anomalous shifts towards the disorder narrative. Next, we compare coverage by Russia’s state-controlled media
with coverage by Russia’s non-state-controlled news sources, as well as by Zerkalo nedeli (Mirror Weekly),
Ukraine’s leading news source that is not controlled by the Ukrainian state or the Kremlin. The logic behind this
strategy is straightforward. We aim to ensure that media coverage does not simply capture the violence that
indeed accompanied the pro- and anti-Europeanisation and pro- and anti-regime protests in Kiev and other parts
of Ukraine, but rather, represents attempts to dramatise the disturbances and breakdown of social order
accompanying street rallies. Next, we proceed to analyse the agenda-setting aspects of media framing.
Specifically, having identified anomalous swings in Russian state-controlled media’s coverage of protest in
Ukraine, we generate a random sample of stories for qualitative analysis by the authors. In our reading of the
news stories, we aim to ascertain what they tell us about proposed ways of resolving the crisis. We then seek to

infer Russia’s foreign policy intent from over-time shifts in the media coverage of Ukrainian protests.

Media sources

For our analysis, we have selected both the Russian federal (national) newspapers and federal TV channels,
which are all to a greater or lesser extent state-controlled, even though they might have different ownership and
management structures (Akhterov 2011; Dobek-Ostrowska and Smaele 2010; McNair 2000). The newspapers

included in our analysis are Rossiyskaya gazeta, lzvestiya and Komsomolskaya pravda. The newspaper



11

Rossiyskaya gazeta is a daily fully owned by the Russian government.? It adheres to formal writing style, and
features state laws, directives and official announcements, in addition to political commentary and news.
Russia’s state agencies tend to have a subscription for daily issues of Rossiyskaya gazeta. Our second
newspaper, lzvestiya is also a daily newspaper, with a large readership pool. First printed in 1917 as one of the
main official Soviet newspapers, it had been privatised in the early 1990s (Jones 2002). It is now owned by the
National Media Group Company,® which also has a 25 percent stake in Channel 1.* Izvestiya became known for
aggressive pro-Kremlin news coverage in particular after the December 2011 anti-government street protests in
Russia. Our third newspaper is the daily Komsomolskaya pravda, a tabloid-style source. It is owned by the ESN
Groups that belong to Grigory Berezkin who made his money in oil business and currently sits on boards of a
number of state corporations, such as the Russian Railroads.” The newspaper in recent years has become
associated with aggressively pro-Kremlin news coverage. When reporting on the Russia-Ukraine conflict, it has

featured strong nationalist and populist language.

By many accounts, television has been a key source of information for many Russians, particularly as
print newspaper circulation dwindled in the 1990s (Akhterov 2011; Cottiero, Kucharski et al. 2015; Enikolopov,
Petrova et al. 2011; McNair 2000; Mickiewicz 2008; Nelson, Orttung et al. 2015; Oates 2006; Smaele 2010;
Smyth and Oates 2015). For our analysis, we have selected three leading state TV channels: Russia 1, Channel 1
and NTV. The state channel Russia 1 is fully government owned and forms part of the All-Russian State
Television and Broadcasting Company (VGTRK) group.® Channel 1 is regarded as Russia’s leading TV
channel. The Russian state owns a majority 51 percent stake in the company, while the closed joint stock

company National Media Group owns 25 percent,’ and the Kremlin-friendly oligarch Roman Abramovich owns

20 gazete’, Rossiiskaya gazeta, available at: https://rg.ru/about/, accessed 8 July 2016.

% ‘Sostav holding’, NMG, available at: http:/nm-g.ru/#sostav-holdinga, accessed 8 July 2016.

* *Osnovnye etapy razvitiya gazety lzvestiya’, RIA Novosti, 13 February 2012, available at:

http://ria.ru/spravka/20120313/592628788.html, accessed 8 July 2016.

® “Grigory Berezkin’, Forbes, 21 March 2013, available at: http://www.forbes.ru/profile/grigorii-berezkin,

accessed 8 July 2016; “Sovet direktorov’, Rossiiskie Zheleznye Dorogi, available at:

http://rzd.ru/ent/public/ru?STRUCTURE 1D=5185&layer_id=5554&id=1209, accessed 8 July 2016.

® ‘O kompanii’, VGTRK, available at: http:/vgtrk.com/#page/221, accessed 8 July, 2016.

" *Sostav holding’, NMG available at: http://nm-g.ru/#sostav-holdinga, accessed 8 July 2016.



https://rg.ru/about/
http://nm-g.ru/#sostav-holdinga
http://ria.ru/spravka/20120313/592628788.html
http://www.forbes.ru/profile/grigorii-berezkin
http://rzd.ru/ent/public/ru?STRUCTURE_ID=5185&layer_id=5554&id=1209
http://vgtrk.com/#page/221
http://nm-g.ru/#sostav-holdinga

12

a 24 percent stake.® The channel NTV is owned by Gazprom Media and is widely regarded as a Kremlin-

controlled outlet.®

To ascertain whether there are differences in the editorial line between print and online versions of the
sources analysed, we consulted the editorial staff of Izvestiya and Komsomolskaya Pravda.'® We were told that
online news articles are produced by the same teams of journalists working on print issues. Content featuring in
the print editions represents a subset of the online editions. Journalists from the Russia channel’s news
programme Vesti whom we contacted indicated that online news include posts harvested from external
sources. ™ We expect that the editorial policy of these sources is to selectively exclude stories on sensitive
topics. We were not able to contact the editorial staff of the TV channels, but we assume that the above policy

also holds true for those outlets.

Despite the existence of a diverse and complex media market in Ukraine, leading Russian news sources
have enjoyed wide readership and viewership, particularly among Ukraine’s Russian-speaking populations.

Serhiy Leshchenko (2014) writes:

Media outlets based inside Russia continue to wield significant influence within Ukraine. The lack of
a robust Ukrainian print-media tradition and the weak advertising market have left a gap that Russian
newspapers have filled by churning out their own Ukrainian editions. These publications typically
reprint articles directly from their Russian counterparts including Komsomolskaya Pravda, lzvestia,
Moskovsky Komsomolets, Trud, and other outlets with origins in the Soviet era.
Furthermore, he writes,

equally if not more influential—especially in eastern and southern Ukraine—is Russian television. In
the south, 47 percent of residents report watching Russian news programs. In the east, the figure is 44

percent. Such levels of exposure to Russian propaganda help to explain the public mood and the

8 ‘Kto vladeet SMI v Rossii: vedushchie holdingi’, BBC Russian Service, 11 July 2014, available at:

http://www.bbc.com/russian/russia/2014/07/140711 russia_media_holdings, accessed 8 July 2016.

® “O kompanii’, Gazprom Media, available at: http://www.gpm.ru/ru/about/index, accessed 8 July 2016.

1% Interview with deputy editor of Izvestia and observer at Komsomolskaya Pravda, October 2015.

! Interview with Vesti journalist, October 2015.


http://www.bbc.com/russian/russia/2014/07/140711_russia_media_holdings
http://www.gpm.ru/ru/about/index

13

outbursts of separatism that have accompanied (and served as a pretext for) Russia’s recent military

intervention (Leshchenko 2014).

Echoing Leshchenko, Potyatynyk and Potyatynyk have highlighted that some 60% of print newspapers in
Ukraine is in the Russian language; the figure is as high as 80% for magazines. ‘A cursory look at newsstands—
even in Lviv, the epicenter of the pro-Ukrainian and pro-European Sentiment—will confirm this figure’, they
write (2014). Russian-language prime-time television had been likewise dominant in Ukraine’s media
landscape. A survey conducted in October 2012 revealed that 44% of Ukraine’s TV broadcasting was in Russian
language (Potyatynyk and Potyatynyk 2014).

To analyse how Russian state-controlled media’s coverage of the crisis differed from coverage by
sources outside of Kremlin control, we generated stories on protest from three additional Russian and Ukrainian
online sources: Rosbalt, Interfax and Zerkalo nedeli. Rosbalt, with headquarters in Moscow and St. Petersburg,
is one of the most widely-cited and read online source of news and analysis in Russia. The editor of Rosbalt,
Natalya Cherkasova, is married to Viktor Cherkasov, who occupied senior positions in the Government and
Security services agencies under Putin. This however, has been regarded as providing the outlet with a certain
degree of protection from harassment suffered by other media sources.* In October 2013, Rosbalt was subject
to legal action in the Moscow City Court, which ruled that the agency’s registration is to be made invalid based
on allegations of ostensible use of ‘inappropriate language’.™® The decision to suspend the operations of Rosbalt
was overturned by the Supreme Court on 19 March 2014 however and the Court decided in favour of reinstating
the registration of Rosbalt.* Interfax is a non-governmental media agency. It employs several hundred
journalists and has a number of federal, regional and national branch agencies, including in Kiev. Zerkalo nedeli

is widely respected among Ukrainian experts as Ukraine’s leading Russian-language media source. The

12 Interview with Rosbalt journalist, December 2015.

3 A Pussy Riot video featuring swearing featured on the website. Tat’yana Vol tskaya, ‘’Rosbalt” pochti

zakryt’, Radio Svoboda, 31 October 2013. http://www.svoboda.org/content/article/25153954.html, accessed 6

July 2016.

Y https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A0%D0%BE%D1%81%D0%B1%D0%B0%D0%BB%D1%82, accessed

6 July 2016.


http://www.svoboda.org/content/article/25153954.html
https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A0%D0%BE%D1%81%D0%B1%D0%B0%D0%BB%D1%82

14

newspaper also has Ukrainian- and English-language editions.* It is generally considered to be a non-partisan
source, albeit of a liberal-leaning orientation.*

For those sources, we downloaded TV transcripts, newspaper articles and newswire reports from the
Integrum Russian news database. We searched for stories on protest by employing the search term ‘protest™*
(‘mpotect*‘). If online editions of news sources were available from the database, they were also downloaded,
but stored separately from the print or broadcast editions. The total number of news stories harvested for the
period 1 November 2013 to 31 December 2014 is 22,568. We present a breakdown of the figure in Table 1.
Unfortunately, TV transcripts were not available for Channel 1 and for NTV during this period. We therefore
used online editions of these news channels as the best available sources approximating the content featuring in
the broadcast versions. News stories on the websites of these state-controlled channels are produced by the same

staff, so we do not expect the tone of coverage to vary significantly between the online and broadcast sources.

[Table 1 about here]

Content analysis

Considering the very large number of news stories on protest in the period of investigation, we rely on electronic

content analysis.

News filtering

The stories downloaded from the database using a single search keyword are likely to include articles not related
to street protests in Ukraine. We therefore introduced a geographical classifier developed by (Author 2015),
which can accurately rank countries most strongly associated with particular news stories by automatically
constructing a large dictionary of proper names associated with specific countries. The importance of
geographical classification in news analysis of a large volume of stories is often overlooked. We consider this
process important however because simple keyword matching tends to result in the retrieval of a large number
of stories from contexts outside of the geographic area of investigation. For the purpose of dictionary

construction, we also downloaded foreign news produced by the Russian news agency ITAR-TASS during the

1% E_mail communications with Russian and Ukrainian journalists, February 2016.

16 https://en.wikipedia.org/wiki/Zerkalo_Nedeli, accessed 6 July 2016.



https://en.wikipedia.org/wiki/Zerkalo_Nedeli

15

same period, and updated the dictionary each day using the stories for the best classification accuracy. Based on
the results of geographical classification, we selected for our analysis stories ranked as having the first or second

strongest order of association with Ukraine.

The geographical classifier effectively removes news stories about protests other than those occurring
in Ukraine, but we found another source of noise in the data. The keyword ‘protest*” employed in the database
search may appear in different semantic contexts. For instance, our data contained stories about legislative or
judicial battels. These stories are not related to street protest because ‘protest’ may refer to legal cases. An
example would be when the prosecutor’s office lodges a “protest” or when opposition deputies in a regional
assembly lodge a formal ‘protest’ against particular laws or policies. One straightforward and commonly-used
approach to eliminating irrelevant stories is to exclude those in which the keyword occurs only once. This
procedure is highly selective however and risks eliminating short stories even if they may be about street
protests. To capture the relevance of news stories that vary in length, we first measured the normalised
frequency of approximately 1,000 protest-related words in each of the news stories. We also made sure that we
selected stories with frequency greater than a certain threshold.'” As a result of the geographical classification
and this filtering procedure, the number of news stories decreased to between 10% and 80% of the downloaded

material (Table 2).

[Table 2 about here]

Computer-aided dictionary making

Our corpus of several thousand full-text news items is of course too voluminous for in-depth qualitative analysis
of each news story. Furthermore, it would be challenging for researchers to code documents spanning many
months highly consistently. We therefore performed dictionary-based content analysis by employing a disorder-
freedom to protest dictionary and scale. In extracting the relevant words from news stories and in developing
criteria for attaching scores to those words in our dictionary along the disorder-freedom to protest scale we
relied on the Latent Semantic Scaling (LSS) dictionary construction technique and semantic analysis method

developed by one of the authors of this paper (2015).

7 These words were selected based on frequencies of co-occurrences (‘collocation’) with the word ‘protest’.
The threshold of 0.046 is the first quantile (25%) of frequencies of the words in a subset of news stories selected

employing the conventional keyword matching approach (“‘protest” occurs more than once).



16

LSS is essentially a new computer program that helps identify words frequently occurring in stories on
a particular topic and to assign scores to those words. The word frequency search part of the technique aids in
the dictionary construction process. The process of attaching scores to words in the dictionary is meant to
capture the semantic nuances of the usage of words related to the particular topic—in the case of our analysis it
is protest. In the existing Latent Semantic Analysis (LSA) approaches developed by other scholars, scores are
estimated either by statistically analysing word co-occurrence (collocation), or by estimating spatial proximities
of words (Landauer and Dutnais 1997; Turney and Littman 2003). Our technique differs from the above two
approaches in that it includes both collocation analysis and spatial analysis. The combination of the two
different analytical techniques ensures that LSS dictionaries are robust against the inclusion of irrelevant words
in news stories. It is also highly sensitive to subtle differences in news content. We also obtain higher reliability

of parameters estimated by exploiting rich information in a large corpus of news stories.

For the present analysis, we adopted the protest framing dictionary from our previous research project
on street protest in Russia. For that project, we downloaded a large corpus of Russian-language news stories on
protest from the Integrum database of Russian news (containing 27 million words). Two native Russian
speakers then content-analysed a sample of thirty news stories sentence by sentence and assigned scores to each
sentence on a five-point disorder-freedom to protest scale. The first fifteen news stories were employed to aid
the electronic dictionary construction (training set), and the remaining fifteen news stories were then used to
validate the result of electronic content analysis employing the dictionary (test set). Figure 1 shows the scores
assigned by the human coders and the computer in the training set (black) and test set (red). The framing scores
on the disorder-freedom to protest scale using the dictionary range between -20 and +20. The level of agreement
between human coding and machine coding in the test set, measured by Pearson’s correlation coefficient, was

r=0.75. This result demonstrates the validity of dictionary coding of our large text data on protests.

[Figure 1 about here]

Framing analysis
In order to identify news bursts of coverage of protests in Ukraine, we calculated average volumes of news
stories on protest that appeared in Russia’s state-controlled media within seven-day periods. As illustrated in

Figure 2, we observe spikes in the volume of news stories on 8 December 2013, on 23 January 2013, on 21



17

February 2014 and on 12 April 2014. We then treated the stories that appeared within twenty-eight-day
windows of the spikes in protest news coverage (£fourteen days of the key dates) as belonging to the respective
K1-K4 clusters. Applying the same procedure to non-state-controlled media, we checked if there is any surge in
protests that had not been reported in Russia’s state-controlled media. We found broadly similar patterns in

volumes of news reporting on protests.

[Figure 2 about here]

In Figure 3, red circles show framing scores of individual news articles published by state-controlled
media on the disorder-freedom to protest scale, and the red curve represents smoothed values of the framing
scores over the same time period. Framing of protests by non-state-controlled media is represented by a black
line. Note that individual articles are not shown because that would make the graph over-crowded. In the graph,
we observe that the framing of protest by state-controlled sources and non-state-controlled media tended to go
parallel until mid-February 2014. After that, the framing of protest in Russia’s state-controlled media becomes

more negative and remains significantly different from that of non-state-controlled media until August 2014.

[Figure 3 about here]

Figure 4 directly compares the means of framing scores of the four clusters with 95 percent confidence
intervals. Note that lower values on the framing scores represent a tendency to portray protests as disorder,
while higher values indicate a freedom to protest trend in framing. We observe that the framing of protest in
Kremlin-controlled media had been relatively positive in K1 (5.31), but then the framing scores dropped by 2.35
points in K2, then by a further 1.50 points in K3. After K3, the scores plunged further, by 5.63 points, reaching
the lowest point in K4 (-4.18). By contrast, non-state-controlled media’s framing had not been as positive as that
of the Kremlin-controlled media in K1 (2.97), but it showed a decrease in K2 by only 1.41 points. Furthermore,
we even observe a slight increase in the protest framing scores in K2 and K3 (0.58 points). Non-state-controlled
media’s framing also becomes more negative in K4, but only at the level of 3.06 points. These results partially
confirm H1, which states that Russian state-controlled media’s framing of protest throughout the duration of the
Euromadan will be significantly more likely to trend in the direction of the disorder framing as compared to

coverage by non-state-controlled news sources.

[Figure 4 about here]



18

Next, we estimated differences in framing between sources using regression analysis.*® Although K4
had been the most negative cluster in Figure 5, the result of the regression analysis suggests that the Kremlin-
controlled media’s framing had been actually most negative in K3, as compared to the other time periods.
Specifically, Russia 1 (-5.42, p<0.016), Channel 1’s online edition (-4.72, p=0.041) and Komsomolskaya pravda
(-12.0, p=0.055) became significantly more negative in their coverage of protests than in K1. K4 does not
feature the strongest disorder framing of protest by Russia’s state-controlled media because framing by Interfax
also becomes negative in K4, reflecting the nature of the events on the ground. In K4, relative to Interfax, only
Komsomolskaya pravda’s online edition becomes slightly more negative (-2.5, p=0.057) than the paper’s
framing of protest in K1. These results corroborate H2, namely that Russian state-controlled media will be
significantly more likely to employ the disorder framing of protest in the wake of the annexation of Crimea as
compared to earlier coverage of the Euromaidan protests. The results also support H3, which states that
Russian state-controlled media will be significantly less likely to employ the disorder framing of protest after the
eruption of hostilities in the Donbas as compared to coverage of protests in the wake of the annexation of

Crimea.

[Figure 5 about here]

Having presented the variations in protest framing for the different time periods and news sources, we
now turn to exploring the agenda-setting dimension of Russian state media’s coverage of popular discontent in
Ukraine. In our analysis of protest framing, we employed the LSS technique. To analyse the agenda-setting
aspect of Russia’s media strategy in Ukraine we now rely on a more straightforward content analysis technique
of searching key words in news corpora and analyzing variations in frequency of use in different time periods.
Considering that we observe an anomalous dip in the state-controlled media’s protest framing scores in K3 in
particular, we generate a random selection of stories that appeared in that time period. This is meant to help us
identify themes that featured most prominently just when the Russian media resorted to especially negative

coverage of discontent in Ukraine.

We find that many stories in the sample featured references to Ukraine’s federalization, to the
constitutional status of disputed territories and to the status of ethnic Russians and Russian language speakers.

The stories also contained references to violent disruption of pro-Russian protests or to violence on the Maidan

18 We employed a multi-level regression model, whereby news articles are grouped by day in order to control

for daily variations in framing.



19

(captured by the framing dimension of our analysis).*® We therefore estimated how protests were framed in
association with the use of keywords “federation” (®enepa*), ‘constitution’” (korcturyn*), ‘Russian’ (pycck*)—
the stem of the word that conveys the ethnic, rather than nation-state meaning of Russian—, ‘reform’ (pedopm*)
and ‘referendum’ (pedepennym*). We created dummy variables for occurrences of those keywords in news
articles by simple pattern matching. We then explored the nature of protest framing associated with those words
using multivariate regression analysis. As shown in Table 3, all but one of those keywords are found to be
strongly and significantly (p<0.05) associated with negative framing of protest in Russia’s state-controlled
media. Although ‘referendum’ is associated with more positive protest framing, we find that in stories featuring
‘federation’ or ‘Russian’ along with ‘referendum’, protest coverage likewise trends towards the disorder

rhetoric.

[Table 3 about here]

These results largely corroborate H4, which states that Russian state-controlled media will be
significantly more likely to frame protest as disorder when advancing the agenda of Ukraine’s ‘federalisation’,
‘referenda’ on the status of regions with significant Russian-speaking populations, ‘reform’ and “constitutional’

status of ethnically ‘Russian’ or ‘Russian-speaking’ populations.

From our sample of news items, we also obtained frequencies of news stories containing each of the
keywords in clusters. In so doing, we sought to ascertain whether Russia’s state-controlled media used specific

words more frequently than did the non-state-controlled media. The results presented in Figure 6 show that

19 See for instance http://www.ntv.ru/novosti/889136/, NTV, 6 April 2014, accessed 6 July 2016;

http://www.ntv.ru/novosti/891356/, NTV, 7 April 2014, accessed 6 July 2016;

http://www.1tv.ru/news/world/256225, TV1, 11 April 2014, accessed 6 July 2016;

http://www.ntv.ru/novosti/903696/, NTV, 12 April 2014, accessed 6 July 2016;

http://www.1tv.ru/news/world/256438, TV1, 15 April 2014, accessed 6 July 2016. An illustrative story contains

a reference to ‘benderovite fascist junta’ in Kiev and potential for ‘Slavic and other peoples chocking on blood’,
alongside demands for federalisation, Komsomol’skaya pravda, 16 April 2014, available at:

http://www.kp.ru/online/news/1712717/, accessed 6 July 2016. Another story mentions ‘Holocaust’ against the

people, alongside a reference to demands for federalisation, NTV, 14 April 2014, available at:

http://www.ntv.ru/novosti/906256/, accessed 6 July 2016.



http://www.ntv.ru/novosti/889136/
http://www.ntv.ru/novosti/891356/
http://www.1tv.ru/news/world/256225
http://www.ntv.ru/novosti/903696/
http://www.1tv.ru/news/world/256438
http://www.kp.ru/online/news/1712717/
http://www.ntv.ru/novosti/906256/

20

‘reform’ featured 1.59 times more frequently in stories published in Russia’s state-controlled media as compared
to those in the non-state-controlled sources in K2. The words ‘Russian’, ‘referendum’ and ‘federation’,
respectively, featured 7.25, 6.54 and 1.53 times more frequently in state-controlled media in K3. In K4, the
words ‘federation’ (1.64 times), ‘Russian’ (2.02 times) and ‘referendum’ (2.11 times) appeared more frequently
in state-controlled media than in the non-state-controlled sources. All of those differences were found to be

statistically significant (p<0.01) in Chi-square tests.

[Figure 6 about here]

We also investigated keyword use until the end of 2014 and compared it with keyword occurrences in
non-state-controlled sources. We found that the Kremlin-controlled media frequently used the above-listed
keywords only between February and June 2014 (Figure 7). After this period, the differences in frequency of

usage between the state-controlled and non-state-controlled sources are not very pronounced.

[Figure 7 about here]

These results corroborate H5 for the period February-June 2014, namely that Russian state-controlled
media will be significantly more likely than non-state-controlled media sources to advance the agenda of
Ukraine’s ‘federalisation’, ‘referenda’ on the status of regions with significant Russian-speaking populations,

‘reform’ and ‘constitutional status’ of ethnically ‘Russian’ or ‘Russian-speaking’ populations.

For ease of interpretation of how key developments surrounding the crisis might have influenced
Russia’s media coverage, we created a timeline of key events between November 2013, when the Euromaidan
protests erupted, and August 2014, by which time Russia annexed Crimea and had been involved in supporting
the Donbas rebels (Figure 8). From the timeline, it is evident that Russia intensified its negative coverage of the
Euromaidan significantly after the Russia-supported government fell and Yanukovych fled the country. Prior to
that, Russian media’s framing of protests is not markedly different from that of non- state-controlled sources.
Furthermore, there does not appear to be obvious correspondence between the numbers of casualties among
Russian speakers as violence erupted, and negative coverage of the Euromaidan. In Odessa, on 2 May 2014,
forty-eight protesters were killed. Hundreds of civilians, both Russian- and Ukrainian-speakers, died in the

Donbas between April 2014 and the end of our observation period, December 2014. In fact, the military



21

hostilities involving the rebels and armed forces loyal to the new government in Kiev in the summer months
resulted in significantly more casualties among Russian-speakers in the Donbas than in April, when we observe
the most pronounced trend in the negative framing of protest combined with media narratives about

federalisation and the status of Russian speakers.

Additional author-gathered data on protests occurring throughout Ukraine between February and
September 2014 and featuring slogans that either challenged or, alternatively, supported Russia’s involvement in
the crisis, indicate that protests in the latter category peaked around February-March, only to subside by May.
The protests data indicate that protests broadly supportive of the Euromaidan and challenging Russia’s
intervention in Ukraine generally featured larger numbers of participants; many occurred in the south-eastern
regions (Figures 9-11). These data indicate that sustained protest activism by Russian speakers in favour of
separatism was not widespread in territories outside of the Crimea. To further make sense of Russia’s media

coverage of protests, we now turn to discussing the debates on Russian foreign policy objectives in Ukraine.

[Figure 8 about here]
[Figure 9 about here]
[Figure 10 about here]

[Figure 11 about here]

Russia’s Objectives in Ukraine

To what extent does our analysis help adjudicate between key strands of the wider debates on the drivers of
Russia’s foreign policy in Ukraine, going beyond the more specific issue of media manipulation? One area of
debate concerns the extent to which Russia’s policy has been driven by a hormative impulse to protect Russian-
speakers (Tsygankov 2015). A related set of questions is whether the separatist impulse in the Crimea and
Donbas has been largely home-grown (Giuliano 2015; Kudelia 2014), with Russia reacting to the grassroots
appeals of Russian-speakers as part of its normative, value-driven, agenda (Tsygankov 2015), or, alternatively,
whether these appeals had been part of an externally- (Russia-) driven strategic calculations that in fact involved

engineering these sentiments and demands in the first place. Finally, scholars have highlighted that



22

disagreement among Russia’s leaders (Bacon 2015; Dugin 2014; Horvath 2015)% and failure to reign in the
motley factions of pro-separatism fighters in the Donbas (Shevel 2014) have arguably also shaped Russia’s

tactics in the course of the early, pivotal months of the conflict in Ukraine.

Andrei Tsygankov’s (2014) concept of ‘honour’ in international relations provides an apt
characterisation of his argument about Russia’s imperative to come to the aid of Ukraine’s Russian-speakers. It
is important to note that Tsygankov accepts that a combination of factors motivated Russia’s policy in Ukraine
in the wake of the Euromaidan. These factors include security concerns about EU’s and NATO’s eastward
expansion and concerns about protecting the benefits of economic interdependence among post-Soviet states
(see also Sakwa 2015). But, he also highlights the ideological, moral and nationalism imperatives like shared
‘Slavic culture’ and ‘protecting Russia’s old historical and cultural ties with its neighbour’ as significant—and
genuine—drivers of these policies, alongside material and security interests (Tsygankov 2015). Thus,

Tsygankov (2015, pp. 287, 288) writes:

Russian values include an authentic concept of spiritual freedom inspired by Eastern Christianity
and the idea of a strong, socially protective state capable of defending its own subjects from
abuses at home and threats from abroad. . . . Russians consider Ukrainian people to be ‘brotherly’
and are resentful of what they view as the Western nations’ attempts to challenge the established

cultural bond or to convert Ukraine into their own system of values.

Relatedly, in what would support the conjecture that Russia had been reacting to the pleas of Ukraine’s
Russian-speaking populations, a number of scholars, whether they share the argument about the nationalist and
normative concerns driving Russian policy in Ukraine or not, have emphasized genuine popular support for
federalisation or outright separatism, and for calls for the protection of the rights of Russian speakers. Some
scholars have for instance argued that Russian-speaking populations felt betrayed by the corrupt national elite

and its cronies in the disintegrating political structures in Ukraine’s regions (Sakwa 2015). Elise Giuliano (2015)

20 For a flavour of the sentiment among Russian far-right nationalist groups about the regime’s ambivalence and
intra-regime divisions with regard to the annexation of Donbas, see ‘Aleksandr Dugin: Putin, ochnis’!” Biznes
Onlain: Delovaya elektronnaya gazeta Tatarstana, 23 August 2014, available at

http://123ru.net/moscow/6165909/, accessed 6 July 2016..



http://123ru.net/moscow/6165909/

23

reminds us that an emphasis on Russia’s role in the crisis tends to obscure the fact that a significant minority of
populations in the Donbas shared the demands of the separatists. Serhiy Kudelia (2014) views the Donbas
insurrection as ‘primarily a home-grown phenomenon’. He writes: ‘political factors—state fragmentation,
violent regime change, and the government’s low coercive capacity—combined with popular emotions specific
to the region—resentment and fear—played a crucial role in launching the armed secessionist movement there’
(emphasis original).

Others however have begged to disagree with the notions that ‘honour’, nationalism or normative
imperatives drove Russian foreign policy following Ukraine’s Euromaidan protests and the resignation of
Yanukovych, or that popular sentiments of Russian-speakers somehow made separatist sentiment imminent
(Laruelle 2015b; Teper 2015). As Paul Chaisty and Stephen Whitefield (2015) note, political calculations, not
‘principled ideological nationalism’ was the key imperative behind Putin’s tactics in the Crimea and Donbas. As
other scholars have also argued, Putin has always been a reluctant nationalist, keeping the ultra-conservative and
radical national ‘neo-slavophile’ and ‘neo-Eurasianist’ (Teper 2015) ideologues like Alexander Dugin—who
popularized the term Russian Spring®* to refer to pro-Russian nationalist mobilization in Ukraine—and
Aleksandr Prokhanov, at bay. The latter-day acceptance of these controversial thinkers into the political
mainstream arguably followed the regime’s realization of the unlikely alliance between nationalists and political
liberals during the 2011-2012 mass electoral protests against the Putin regime (Laruelle 2015b; Makarychev and

Yatsyk 2014; Popescu 2012).

Accordingly, those who have highlighted the value imperatives of Russia’s foreign policy as a primary
motivating factor have been leaning more towards interpreting Russia’s intervention in Ukraine as a response to
sentiments and demands of Russian speakers. By contrast, proponents of the strategic interests argument have
underlined how Russia initiated the secessionist impulse in Ukraine in the first place. They have also argued that
the Putin regime manipulated nationalist sentiment and used the ‘thinkers’ associated with its radical expression
to garner support for irredentism in Ukraine. It then proceeded to distance himself from radical nationalist
agenda when it became evident that adhering to this agenda would involve substantial economic and military
costs (Laruelle 2015a,b). Staying put with an irredentist agenda in the face of evidence that Putin’s meddling

was unwelcome would of course present significant public relations—and military and other collateral—costs to

2! Aleksandr Dugin, ‘Russkaya vesna i ee prodolzhenie’, Izborskii klub, 4 March 2014, available at:

http://www.izborsk-club.ru/content/articles/2912/, accessed 15 March 2016.



http://www.izborsk-club.ru/content/articles/2912/

24

a regime seeking to portray itself as the protector of the rights of Russia’s brethren in the wider Russkiy mir
(Russian World).?

The argument that Putin’s actions in Ukraine largely reflected his geopolitical tactical and strategic
calculations is also supported from the quarters of the ultra-nationalist ideologues themselves. Some of these
individuals in the wake of Crimea’s annexation rallied around Putin only to feel betrayed as the events on the
ground unfolded.? Alexander Dugin highlighted the deep divisions within the Russian policy establishment that
emerged after it became evident that a Crimea-style, ‘peaceful’” scenario was not to materialize elsewhere in
Ukraine. Indeed, by late April 2014 Putin arguably favoured at least partial disengagement from Donetsk and
Luhansk. ‘Disengagement” would be a misrepresentation of the depth of Russia’s involvement in Donsetsk and
Luhansk after Crimea’s annexation considering evidence of Russian manpower and military hardware deployed
in the conflict (Miller, Vaux et al. 2015; see also Minasyan 2015). Yet, as Yuri Teper (2015) wrote—and in
what would support Dugin’s assertion of an ‘April shift’ in Putin’s strategy—, it was precisely in late April-May
2014 that Putin began to backtrack on specific demands advanced by the Russian government after Crimea’s
annexation. These earlier demands had been suggestive of an intention to replicate the Crimea scenario in

Ukraine’s other predominantly Russian-speaking eastern and south-eastern regions.

22 A concept popularised by nationalist publicists like Alexandr Dugin to refer to territories in the former USSR
with large Russian speaking populations notably Belarus, Eastern Ukraine, Crimea and Northern Kazakhstan. It
also appeared in the rhetoric of various politicians including Putin himself referring to a fluid and nebulous
entity of those united by love of Russian language and culture. For a discussion, see Vladimir Abarinov and
Galina Sidorova, ‘Russkii mir, bessmyslennyi i besposhchadnyi’, Radio Svoboda, 18 February 2015, available

at: http://www.svoboda.org/content/article/26855650.html#page=1, accessed 2 July 2016.

23 1 his 18 March 2014 address after Crimea’s annexation, Putin repeatedly referred to the rights of ethnic

Russians (russkie). Available at: http://kremlin.ru/events/president/news/20603, accessed 6 July 2016. On April

17, during another televised press-conference, Putin admitted to providing military backing for Crimea’s native
‘self-defense forces’ (sily samooborony Kryma) in the form of the mysterious ‘green men’ (zelenye
chelovechki). Putin also warned against ‘euphoria’ associated with Crimea and cautioned against expecting a

similar scenario elsewhere in Ukraine. Available at: http://kremlin.ru/events/president/news/20796, accessed 4

March 2016.


http://kremlin.ru/events/president/news/20603
http://kremlin.ru/events/president/news/20796

25

Our media analysis lends further credence to arguments that highlight how tactical considerations, and
less so, the “honourable” impulse to protect Russian-speakers abroad in the name of an overarching national
idea, drove Putin’s policy during the pivotal months following the eruption of the Euromaidan protests. The
Russian media amplified the rhetoric of chaos, violence and disorder threatening fellow Russian-speakers and
projected legalistic jargon about federalisation, constitutional change and the rights of Russian speakers. It then
toned down this rhetoric at the point when violence erupted in the Donbas. The fact that the Kremlin-guided
press did not engage much in such rhetoric after April suggests that either Putin failed to concern himself with
the pleas of Russian speakers about federalisation, constitutional change or human rights on the ground, or that
he and his entourage engineered or grossly amplified these concerns in the first place. The latter interpretation is

more plausible in light of both our media analysis and the discussion of the qualitative literature on the subject.

Conclusions

In this paper, we performed content analysis of Russian state-controlled media’s coverage of the Euromaidan
protests. Specifically, we analysed how Russian media framed protests and how framing changed over time as
the political events unfolded and as Russia annexed Crimea and engaged in a proxy war in the Donbas. We also
explored the agenda-setting dimension of media coverage to ascertain how the media’s rhetoric on the status of
ethnic Russians and on constitutional reform changed over time. Our framing analysis is based on the Latent
Semantic Scaling (LSS) technique developed by one of the authors of the paper. The technique enabled us to
construct a Russian-language dictionary that could be used to perform electronic content analysis of media
coverage of protest along a disorder-freedom to protest scale. The framing and agenda-setting aspects of
Russian state-controlled media’s coverage of the events in Ukraine were contrasted with those of Ukrainian and
Russian media sources that are not controlled by the state. We find that Russian state-controlled media became
significantly more likely than did the non-state controlled sources to adapt a disorder frame in coverage of
protests after Yanukovych fled the country and in the wake of Russia’s annexation of Crimea. The media also
intensified rhetoric on the status of ethnic Russians and federalization. Both the framing and agenda-setting
aspects of the coverage of protests by Russian state-controlled media however roughly fell in line with coverage

by sources outside of the Kremlin control following the eruption of violence in the Donbas.

We are fully aware that our analysis of shifts in media framing of protest and in the usage of specific

terms related to the status of ethnic Russians and territorial reform has its limitations when it comes to



26

uncovering the motivations behind the shifts in framing. Systematically analysing what led to the observed
shifts in media coverage of protest would require an in-depth exploration of the ‘black box’ of the Kremlin’s
decision making, which falls outside the scope of our paper. For instance, our analysis stops short of
ascertaining the extent to which factional struggles among the Kremlin elites affected the observed shifts in
policy. Nevertheless, our findings correspond to other studies cited in the paper, which, while not specifically
analysing the media, have found similar tactical shifts in Russia’s foreign policy in Ukraine as the conflict

unfolded. This in turn provides some confidence in the validity of our media analysis method.

Our paper helps nuance other systematic research specifically concerned with the role of Russia’s
media in the furtherance of domestic and foreign policy. Thus, Stephen Hutchings and Vera Tolz (2015) have
rightly cautioned against regarding the leading pro-Kremlin media personalities as mere puppets of the Kremlin.
Puppets they may not be, but when it comes to policies of immense national significance, the narratives of

media producers suspiciously follow the ebbs and flows of the Kremlin’s shifting tactics in Ukraine.

Our analysis also contributes to the wider comparative theorizing into the media as a tool in the
domestic and foreign policies of authoritarian states (Gehlbach and Sonin 2014; Jones-Rooy 2012; King, Pan et
al. 2013; Morozov 2012; Stockmann and Gallagher 2011; Treisman and Guriev 2015). In the emerging literature
on the use of the media to manipulate information on protest in autocracies, there is disagreement as to how
rulers will exploit nationalist sentiment in particular to advance their domestic political and foreign policy
objectives. Some scholars have suggested that authoritarian regimes may want to limit information that would
fuel nationalist sentiment at home considering the potential implications for political instability (King, Pan et al.
2013). Others have argued that authoritarian rulers may find some utility in fuelling nationalism at home if it
helps them to rally citizens behind the regime (Dimitrov 2008; Hutchings and Tolz 2015; King, Pan et al. 2013;
Morozov 2012; Weiss 2013). The specific techniques of manipulation of public opinion will of course vary
depending on the peculiarities of national politics. In the Russian case, a number of scholars have noted that the
state-controlled media began to systematically exploit Russian nationalist sentiment in the wake of the
December 2011 protests (Chaisty and Whitefield 2015; Hutchings and Tolz 2015; Tolz and Harding 2015).
These protests featured an unlikely alliance between liberal and nationalist forces in opposition to the Putin
regime (Laruelle 2014; Popescu 2012; Umland 2011). That Russia resorted to nationalist rhetoric in its media
coverage of the Euromaidan thus to a certain extent may represent an extension of the policy of rallying citizens

around the regime under the Russian nationalist banner. What we find however is that the state-controlled media



27

quickly changed tactics as the events in Ukraine unfolded. As noted in the paper, these tactical shifts may have
come in response to the collapse of the Yanukovych government, and then shifted again in response to western
sanctions. They may have also changed when Russia realised that domestic appetite for the annexation of the
Donbas territories in Ukraine is weak. The flow of refugees into Russia from the conflict zone may have also
tempered domestic support for Russia’s irredentism in Ukraine. The shifts in media framing and nationalist
rhetoric that we observe reflect the regime’s adaptability to rapidly changing political circumstances at home
and abroad.

Our Russian media analysis thus provides an additional building block in the generation of empirical
knowledge about the sources of both authoritarian resilience (Nathan 2003) and authoritarian vulnerabilities (Pei
2012), much of which is derived from studies of China. Similar to China, the capacity of Russia’s regime to
effect tactical policy shifts given the information about past, ongoing and new popular challenges may well
foster authoritarian resilience. Alternatively, we also show how the peculiarities of protest framing and of the
media’s agenda setting could provide clues as to regime vulnerabilities otherwise obscured behind the mask of

apparent invincibility to domestic and external public opinion.



28

References

Akhterov, V. (2011) ‘Voiceless Glasnost: Responding to Government Pressures and Lack of a Free Press
Tradition in Russia’, in Fortner, R. & Fackler, M. (eds) (2011).

Alexseev, M. (2015) War and Sociopolitical Identities in Ukraine, PONARS Eurasia Policy Memo 392

(Washington, DC). Available at: http://www.ponarseurasia.org/memo/war-and-sociopolitical-
identities-ukraine, accessed 7 July 2016.

Bacon, E. (2015) ‘Perspectives for Russia’s Future: The Case for Narrative Analysis’, in Pikulicka-Wilczewska,
A. & Sakwa, R. (eds) (2015).

Bohdanova, T. (2014) ‘Unexpected Revolution: The Role of Social Media in Ukraine’s Euromaidan Uprising’,
European View, 13, 1.

Chaisty, P. & Whitefield, S. (2015) ‘Putin’s Nationalism Problem’, in Pikulicka-Wilczewska, A. & Sakwa, R.
(eds) (2015).

Cottiero, C., Kucharski, K., et al. (2015) “War of Words: The Impact of Russian State Television on the Russian
Internet’, Nationalities Papers, 43, 4.

Cottle, S. 2008. ‘Reporting Demonstrations: The Changing Media Politics of Dissent’, Media Culture and
Society, 30, 6.

Darczewska, J. (2014) “The Anatomy of Russian Information Warfare’, Point of View, 42.

Deluca, K., Lawson, S. et al. (2012) ‘Occupy Wall Street on the Public Screens of Social Media: The Many
Framings of the Birth of a Protest Movement’, Communication, Culture & Critique, 5, 4.

Dickinson, J. (2014) ‘Prosymo maksymal’nyi perepost! Tactical and Discursive Uses of Social Media in
Ukraine’s EuroMaidan’, Ab Imperio, 3.

Dimitrov, M. (2008) ‘The Resilient Authoritarians’, Current History, 107, 705.

Dubovyk, V. (2015) Odessa: A Local Dimension of Ukraine’s Revolution, Crisis, and Conflict. PONARS
Eurasia Policy Paper 390 (Washington, DQC). Available at:

http://www.ponarseurasia.org/memo/odessa-local-dimension-ukraine%E2%80%99s-revolution-crisis-

and-conflict, accessed 7 July 2016.
Dugin, Alexander (2014) ‘Pirrova pobeda vozvrashchentsa’, Svobodnaya Pressa, 22 August 2014. Available at:

http://svpressa.ru/politic/article/96094/, accessed 6 July 2016.



http://www.ponarseurasia.org/memo/war-and-sociopolitical-identities-ukraine
http://www.ponarseurasia.org/memo/war-and-sociopolitical-identities-ukraine

29

Dunn, E. & Bobick, M. (2014) “The Empire Strikes Back: War without War and Occupation without
Occupation in the Russian Sphere of Influence’, American Ethnologist, 41, 3.

Dyczok, M. (2015) ‘The Ukraine Story in Western Media’, in Pikulicka-Wilczewska, A. & Sakwa, R. (eds)
(2015).

Enikolopov, R., Petrova, M. et al. (2011) ‘Media and Political Persuasion: Evidence from Russia’, American
Economic Review, 101, 7.

Galeotti, M. (2015) “"Hybrid War"” and "Little Green Men": How It Works, and How It Doesn’t’, in Pikulicka-
Wilczewska, A. & Sakwa, R. (eds) (2015).

Gamson, W. & Meyer, D. (1996) ‘Framing Political Opportunity’, in McAdam, D., McCarthy et al. (eds)
(1996).

Gamson, W. & Modigliani, A. (1989) ‘Media Discourse and Public Opinion on Nuclear Power: A
Constructionist Approach’, American Journal of Sociology, 95, 1.

Gaufman, E. (2015) ‘World War Il 2.0: Digital Memory of Fascism in Russia in the Aftermath of Euromaidan
in Ukraine’, Journal of Regional Security, 10, 1.

Gehlbach, S. & Sonin, K. (2014) ‘Government Control of the Media’, Journal of Public Economics, 118.

Giuliano, E. (2015) ‘The Social Bases of Support for Self-determination in East Ukraine’, Ethnopolitics, 14, 5.

Goban-Klas, T. (2014) ‘EuroMaidan—Symbiosis of Political Protest and Media’, in Piatkowska-Stepaniak (ed)
(2014).

Goble, P. (2014) ‘Lies, Damned Lies and Russian Disinformation’, Eurasia Daily Monitor, 13 August 2014,

Available at: ttp://www.jamestown.org/single/?tx_ttnews%5Btt _news%5D=42745#.VV300gPkrKCq,

accessed 6 July 2016.

Goffman, E. (1975) Frame Analysis: An Essay on the Organisation of Experience (Harmondsworth, Penguin
Books, Ltd).

Hale, H., Kravets, N. et al. (2015) Can Federalism Unite Ukraine in a Peace Deal? PONARS Eurasia Policy

Memo 379 (Washington, DC). Available at: http://www.ponarseurasia.org/memo/can-federalism-unite-

ukraine-peace-deal, accessed 7 July 2016.

Haran, O. & Burkovsky, P. (2015) From ‘Hybrid War* to ‘Hybrid Peace‘: One More ‘Frozen Conflict?’,
PONARS Eurasia Policy Memo 369 (Washington, DC). Available at:

http://www.ponarseurasia.org/memo/hybrid-war-hybrid-peace-one-more-frozen-conflict, accessed 7

July 2016.



30

Horvath, R. (2015) ‘The Euromaidan and the Crisis of Russian Nationalism’, Nationalities Papers, 43, 6.

Hutchings, S. & Szostek, J. (2015) ‘Dominant Narratives in Russian Political and Media Discourse during the
Ukraine Crisis’, in Pikulicka-Wilczewska, A. & Sakwa, R. (eds) (2015).

Hutchings, S. & Tolz, V. (2015) Nation, Ethnicity and Race on Russian Television (Abingdon, Oxon,
Routledge).

lyengar, S. & Kinder, D. (1987) News That Matters (Chicago, University of Chicago Press).

Jones, A.. (2002) ‘The Russian Press in the Post-Soviet Era: A Case Study of Izvestia’, Journalism Studies, 3, 3.

Jones-Rooy, A. (2012) ‘Communication and Commitment: The Strategic Use of the Media in Autocracies’,
Ph.D. Dissertation, Ann Arbor, University of Michagan.

King, G., Pan, J., et al. (2013) ‘How Censorship in China Allows Government Criticism but Silences Collective
Expression’, American Political Science Review, 107, 2.

Kudelia, S. (2014) Domestic Sources of the Donbas Insurgency, PONARS Eurasia Policy Memo 351

(Washington, DC). Awvailable at: http://www.ponarseurasia.org/memo/domestic-sources-donbas-

insurgency, accessed 7 July 2016.

Kuzio, T. (2015) ‘Competing Nationalisms, Euromaidan, and the Russian-Ukrainian Conflict’, Studies in
Ethnicity and Nationalism, 15, 1.

Landauer, T. & Dutnais, S. (1997) 'A Solution to Plato’s Problem: The Latent Semantic Analysis Theory of
Acquisition, Induction, and Representation of Knowledge', Psychological Review, 104, 2.

Laruelle, M. (2014) 'Alexei Navalny and Challenges in Reconciling “Nationalism” and “Liberalism™, Post-
Soviet Affairs, 30, 4.

Laruelle, M. (2015a) ‘In Sanctioning Dugin, Washington Got the Wrong Man’, Foreign Affairs, 25 March 2015.

Laruelle, M. (2015b) ‘“The Ukrainian Crisis and its Impact on Transforming Russian Nationalism Landscape’, in
Pikulicka-Wilczewska, A. & Sakwa, R. (eds) (2015).

Leshchenko, S. (2014) “The Media’s Role’, Journal of Democracy, 25, 3.

Lindekilde, L. (2014) ‘Discourse and Frame Analysis:In-Depth Analysis of Qualitative Data in Social
Movement Research’, in Della Porta, D. (ed) (Oxford, Oxford University Press).

Makarychev, A. & Yatsyk, A. (2014) ‘A New Russian Conservatism: Domestic Roots and Repercussions for
Europe’, Barcelona Center for International Affairs (CIDOB), Notes Internacionales, 93, June

(Barcelona), available at:



31

https://www.files.ethz.ch/isn/181289/NOTES%2093 MAKARYCHEV ANGI1.pdf, accessed 9 June

2016.

McAdam, D., McCarthy, J. et al. (1996) ‘Introduction: Opportunities, Mobilising Structures, and Framing
Processes--Toward a Synthetic Comparative Perspective on Social Movements’, in McAdam, D.,
McCarthy J., et al. (eds) (1996).

McCombs, M. (1977) ‘Agenda Setting Function of Mass Media’, Public Relations Review, 3, 4.

McLeod, D. & Detenber, B. (1999) ‘Framing Effects of Television News Coverage of Social Protest’, Journal
of Communication, 49, 3.

McNair, B. (2000) ‘Power, Profit, Corruption, and Lies: The Russian Media in the 1990s’, in Park, M. &
Curran, J. (eds) (London, Routledge).

Mickiewicz, E. (2008) Television, Power, and the Public in Russia (Cambridge, Cambridge University Press).

Miller, J., Vaux, P., et al. (2015) An Invasion by Any Other Name: The Kremlin‘s Dirty War in Ukraine (New
York, Institute of Modern Russia).

Minasyan, S. (2015) ‘Hybrid‘ vs. ‘Compound‘ War: Lessons from the Ukraine Conflict. PONARS Eurasia

Policy Memo 401 (Washington, DC). Available at: http://www.ponarseurasia.org/memo/hybrid-vs-

compound-war-lessons-ukraine-conflict, accessed 7 July 2016.

Morozov, E. (2012) The Net Delusion: The Dark Side of Internet Freedom (Philadelphia, PA, PublicAffairs).

Nathan, A. (2003) 'Authoritarian Resilience’, Journal of Democracy, 14, 1.

Nelson, E., Orttung, R. et al. (2015) ‘“Measuring RT’s Impact on YouTube’, Russian Analytical Digest, 177,

December, avaliable at: http://www.css.ethz.ch/content/dam/ethz/special-interest/gess/cis/center-for-

securities-studies/pdfs/RussianAnalyticalDigest177.pdf, accessed 9 July 2016.

Nelson, T., Clawson, R. et al. (1997a) ‘Media Framing of a Civil Liberties Conflict and Its Effect on Tolerance’,
The American Political Science Review, 91, 3.

Nelson, T., Oxley, Z. et al. (1997b) “Toward a Psychology of Framing Effects’, Political Behavior, 19, 3.

Oates, S. (2006) Television, Democracy and Elections in Russia (New York, Routledge).

Oates, S. (2013) Stalled Revolution: The Political Limits of the Internet in the Post-Soviet Sphere (Oxford,
Oxford University Press).

Onuch, O. (2015) ‘EuroMaidan Protests in Ukraine: Social Media Versus Social Networks’, Problems of Post-
Communism, 62, 4.

Pei, M. (2012) 'Is CCP Rule Fragile or Resilient?', Journal of Democracy, 23, 1.



32

Peng, Z. (2008) ‘Framing the Anti-War Protests in the Global Village: A Comparative Study of Newspaper
Coverage in Three Countries’, The International Communication Gazette, 70, 5.

Pomerantsev, P. (2015) ‘The Kremlin‘s Information War’, Journal of Democracy, 26, 4.

Popescu, N. (2012) “The Strange Alliance of Democrats and Nationalists’, Journal of Democracy, 23, 3.

Potyatynyk, B. & Potyatynyk, U. (2014) °‘Ethnic Stereotypes and Pseudo-Events as Instruments of
Manipulation’, in Piatkowska-Stepaniak (ed) (2014).

Sakwa, R. (2015) ‘Conclusion: Monism vs. Pluralism’, in Pikulicka-Wilczewska, A. & Sakwa, R. (eds) (2015).

Schimpfossl, E. & Yablokov, 1. (2014) ‘Coercion or Conformism? Censorship and Selfcensorship among
Russian Media Personalities and Reporters in the 2010s’, Demokratizatsiya: The Journal of Post-Soviet
Democratization, 22, 2.

Shevel, O. (2014) ‘Will the Malaysia Airlines Tragedy Change the Trajectory of Events in Ukraine?’, The
Monkey Cage: The Washington Post, 18 July 2014. Available at:

https://www.washingtonpost.com/news/monkey-cage/wp/2014/07/18/will-the-mh17-tragedy-change-

the-trajectory-of-events-in-ukraine/, accessed 7 July 2016.

Skovoroda, R. & Lankina, T. (2016) ‘Fabricating Votes for Putin: New Tests of Fraud and Electoral

Manipulations from Russia’, Post-Soviet Affairs.

Smaele, H. (2010) ‘In Search of a Label for the Russian Media System’, in Dobek-Ostrowska et al. (eds) (2010).

Smith, J., McCarthy, J. et al. (2001) ‘From Protest to Agenda Building: Description Bias in Media Coverage of
Protest Events in Washington, D.C’, Social Forces, 79, 4.

Smyth, R. & Qates, S. (2015) ‘Mind the Gaps: Media Use and Mass Action in Russia’, Europe-Asia Studies, 67,
2.

Snow, D. & Benford, R. (1992) ‘Master Frames and Cycles of Protest’, in Morris, A. & Mueller, C. (eds)
(1992).

Snow, D., Burke Rochford, et al. (1986) ‘Frame Alignment Processes, Micromobilisation, and Movement
Participation’, American Sociological Review, 51, August.

Snow, D., Zurcher, L., et al. (1980) ‘Social Networks and Social Movements: A Microstructural Approach to
Differential Recruitment’, American Sociological Review, 45, October.

Stockmann, D. & Gallagher, M. (2011) ‘Remote Control: How the Media Sustain Authoritarian Rule in China’,

Comparative Political Studies, 44, 4.



33

Suslov, M. (2014) “"Crimea Is Ours!" Russian Popular Geopolitics In The New Media Age’, Eurasian
Geography and Economics, 55, 6.

Teper, Y. (2016) ‘Official Russian Identity Discourse in Light of the Annexation of Crimea: National or
Imperial?’, Post-Soviet Affairs, 32, 4.

Tolz, V. & Harding, S. (2015) 'From “Compatriots” to “Aliens”: The Changing Coverage of Migration on
Russian Television', Russian Review 74, 3.

Treisman, D. & Guriev, S. (2015) ‘How Modern Dictators Survive: Cooptation, Censorship, Propaganda, and
Repression’, Discussion Paper Series: Development Economics and Public Economics 10454 (London,
Centre for Economic Policy Research), available at:

http://cepr.org/active/publications/discussion_papers/dp.php?dpno=10454, accessed 9 July 2016.

Tsygankov, A. (2015) “Vladimir Putin‘s Last Stand: The Sources of Russia‘s Ukraine Policy How Modern
Dictators Survive: Cooptation, Censorship, Propaganda, and Repression’, Post-Soviet Affairs, 31, 4.

Tsygankov, A. (2014) Russia and the West from Alexander to Putin: Honor in International Relations (New
York, Cambridge University Press).

Turney, P. & Littman, M. (2003) 'Measuring Praise and Criticism: Inference of Semantic Orientation From
Association', ACM Transactions on Information Systems, 21, 4.

Umland, A. (2011) 'Could Russia’s Ultranationalists Subvert Pro-Democracy Protests?', World Affairs.

Available at: http://www.worldaffairsjournal.org/article/could-russia%E2%80%99s-ultranationalists-

subvert-pro-democracy-protests, accessed 9 July 2016.

Weiss, J. (2013) 'Authoritarian Signaling, Mass Audiences, and Nationalist Protest in China’, International

Organization, 67, 1.

Wilson, A. (2014) Ukraine Crisis: What it Means for the West (New Haven, Yale University Press).

Zald, M. (1992) ‘Culture, Ideology, and Strategic Framing How Modern Dictators Survive: Cooptation,
Censorship, Propaganda, and Repression’, in Morris, A. & Mueller C. (eds) (1992).

Zaliznyak, Y. (2014) ‘“The New Media of EuroMaidan: Online Instruments to Defend Democracy in Ukraine
How Modern Dictators Survive: Cooptation, Censorship, Propaganda, and Repression’, in Piatkowska-

Stepaniak (ed) (2014).



34

Tables and Figures

Table 1: Number of news stories downloaded

Sources Newspaper | TV Online Newswire
State-controlled | lzvestiya 366 - 813 -
Komsomolskaya
Pravda 455 i 2,864 i
Rossiyskaya gazeta 559 - 0 -
Channel 1 - 0 1,549 -
NTV - 0 2,557 -
Russia 1 - 2,557 - -
Non-state-
controlled Zerkalo nedeli 322 ) 2,265 i
Interfax - - - 5,586
Rosbalt - - - 2,675
Total 1,702 2,557 10,048 8,261




35

Table 2: Number of stories on protest in Ukraine

Sources Newspaper TV Online Newswire
State- ; 0 0
controlled Izvestiya 64 (17.5%) - 198 (24.4%) -
Komsomolskaya 60 (13.2%) | - 1,183 (41.3%) | -
pravda
Rossiyskaya gazeta 98 (17.5%) - - -
Channel 1 - - 641 (41.4%) -
NTV - - 1,322 (51.7%) | -
Russia 1 - 671 (26.2%) - -
Non-state- 0 0
controlled Zerkalo nedeli 43 (13.4%) i 1,301 (57.4%) | -
Interfax - - - 2,162 (38.7%)
Rosbalt - - - 2,089 (78.1%)
Total 265 (15.6%) 671 (26.2%) | 4,645 (46.2%) | 4,251 (51.5%)




36

Table 3: Framing of protest associated with keywords

Keyword Score
Federation -6.41
Constitution -2.61
Russian -7.05
Reform -2.34
Referendum 3.05




37

Figure 1: Agreement between human and machine coding

w
761938
<+ 39
.
034356 1020, 1190428
920858 189588
@ 98687
2 ™ 866310 3893 973235
w
387716
1056143
o
474331
7% 573456
~ - 970373
T T T T T
=20 -10 0 10 20

LSS



38

Figure 2: Seven-day average volume of news stories on protest

K1 KQ K3 ka4 —— Non-state-controlled
2 : —— State—controlled
o
o 2
g 2
=
S
o |
wn
o A : : : :
illlIll'llIIII1|J||IlllIII‘IIlJI|IlllllIII[JI|I|lll|l||l|||ll|||l|

T T T T 1 T T T T T
Nov Dec Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec
2013 2014



39

Figure 3: Framing of protest by Russia’s state-controlled media

20
1

K1 K2 K3 K4

Score

— Non-state—-controlled
& ; : : g —— State-controlled
! I I T T T T T T T T Y O A Y
I T T T T T 1 T T T T T T T
Nov Dec Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec

2013 2014



40

Figure 4: Framing of protest in clusters K1-4

f
‘ﬁs

e

Score
2 0
]
—

—— State—controlled
© 1 —— Non-state—controlled

T T T T
K1 K2 K3 K4

Cluster



41

Figure 5: Differences in protest framing between sources in clusters K1-K4

5 10
L |
+D/
[.c\

Score
-5
]

o Interfax

A Rosbalt

+ Zerkalo Nedeli (online)

* Russia 1

< Komsomolskaya Pravda

w7 Channel 1 (online)

$ - 8 Komsomolskaya Pravda (onling)
T T T T

K1 K2 K3 K4

-15

Cluster



42

Figure 6: Frequency of keyword use

Prop.

Prop.

Prop.

05

02 03 04

0.1

0.0

005 010 015 020 025

0.08 0.10

0.02

Federation
Q
A
b3
c—___.g—/é'/':
I I I I
K1 K2 K3 K4

Cluster

Constitution

/\

2 A
A—b0—_
A
T T T T
K1 K2 K2 K4
Cluster
Reform
r-y
o
A
A
]
T T T T
K1 K2 K3 K4

Cluster

Prop.

Prop.

000 0.05 010 0.15 020 025

0.1 02 03 04

0.0

Russian

/ )

o
=%

o [-) A
T T T T
K1 K2 K3 K4

Cluster
Referendum

Cluster

A Non-state-controlled
© State-controlled




43

Figure 7: Frequency of use of keywords until the end of 2014

Federation

© ]
°© K1 K2 K3 —— State-controlled
0 | ; —— Non-state—controlled
o
=
x4
g o |
n‘: o
o~
g
g
o | _____ : _ : :
S SRS SRS S S SO SRS S A iSSP
Nov Dec Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec
2013 2014
Russian
©
© K1 KZ KS K4 —— State-controlled
0 | : : : : —— Non-state—controlled
o
<
o
§ o
n‘: o
o~
o
b 7
o S
o IlllIIIAIIII'|llI|IIlllIIIIIIJIIIIAIIIIIIIAJIIIIIIIJIIIIIIIJIIIIII
Nov Dec Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec
2013 2014
Constitution
© ]
°© K1 K2 K3 ke —— State-controlled
0 | : ; : : —— Non-state—controlled
o
=
x4
g o
n‘: o
o~
o
S
o
S ol T R R S S U S W T ST T ST S T S ST S T T U S S S S ST AT A ST S S T S T S S S U S W S-S ST A S A




44

Prop.

Prop.

02 03 04 05 06

0.0 0.1

0.2 03 04 05 06

0.0 0.1

Reform

K1

K2

K3

Kd

—— State-controlled
—— Non-state-controlled

Referendum

K1

K2

K3

ke

—— State-controlled
—— Non-state—-controlled

Nov
2013

Dec




45

Figure 8: Timeline

Score

I—Protests erupt

- Death of protesters
r Yanukovych flees
~Crimean parliament takeover
~Crimea declares independence
- Crimea referendum
- EU, US, Canada sanctions 1st round
Rebels begin takeover of Donetsk, Luhansk
Ukraine "anti-terror" operation starts
Geneva statement endorsed by Lavrov, but not rebels
Sanctions 2nd round
Putin urges postponing Donbas referenda
Referenda held in Donbas
’V (MHW; sanctions 3rd round

20
1

-20

K1

K2 K3 Ka

— Non-state—-controlled
— State-controlled

LU E L L]
I T T T T T I T T 1 T T

Nov Dec Jan
2013 2014

T T
Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec




46

Figure 9: Protest intensity

40000
|

—— Support for Euromaidan
—— Support for Russian policy in Ukraine

Protesters
20000 30000
L 1

10000
|

0

T T T T T T T N U T T T W T N T T T T T O B A
I T T T T T T I T T T T

Nov Dec Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec
2013 2014



47

Figure 10. Regional protests supportive of Russia’s agenda in Ukraine

20000

15000

- 10000

- 5000

25000

20000

15000

- 10000

- 5000

Note to protest data in figures 10 and 11: The data were compiled from Russian and Ukrainian media sources,
including both Ukrainian- and Russian-language sources. They cover protests occurring across Ukraine in the
period between February and September 2014. Our objective was to capture the regional dimension of
mobilization and counter-mobilization in Ukraine during the period between Yanukovych’s flight from Kiev
and the weeks following Russia’s annexation of Crimea and onset of separatist violence in the Donbas. This
mapping exercise also allows us to get a sense of the broader pattern of mobilization in the country going
beyond the Euromaidan, which has formed the focus of much of the scholarly analysis of protest dynamics

during the crisis. Each protest report was cross-checked against other sources for accuracy. In compiling the



48

data, the following general definition of protests was employed. Protest refers to a gathering of people with the
explicit aim of articulating particular demands publicly in a public space. Among the protest events recorded are
several demonstrations organized together with football matches played in the cities (such as in Kharkov on 27
April 2014). Such marches had been organized a day before the football match, with organisers encouraging
people to join the protest event before or after the match. A number of protests have had a violent outcome, in
that they involved clashes with other groups or the police, or have resulted in occupation of public buildings and
death. We include the latter type of protests, but exclude those featuring armed groups whose main objective
was to seize local authority buildings and other government offices and assume power in particular localities.
The latter type of events would be reported in the Ukrainian media as ‘armed people in masks have seized . ...’

These events mainly occurred beginning in April 2014 in the Donbas localities.

It is important to note that following the change of government in Kiev (Feb 19-23), some cities
explicitly outlawed public gatherings, while other cities have imposed restrictions on public assembly or tended
to turn down requests to hold protests from April onwards. These restrictions are likely to have led to a decrease
in both the size and frequency of demonstrations. Furthermore, during this time, Ukraine’s new authorities
authorised arrests of pro-Russian activists. Likewise, in the Crimea and Donbas activists challenging Russia’s
intervention and occupation were also arrested.

Only the protests that could be cross-checked using at least two different sources were included. For
the purposes of constructing the protest Figures, we used the most conservative estimates of number of
participants recorded in the media. For instance, if a media protest story suggested a range of participants of
7,000-10,000 people, we used the figure of 7,000. Likewise, if a story featured a reference to ‘several hundred’
participants, we used the most conservative figure of 200. In recording the protest data, we provide a link to

media stories from which the data were derived. These data are available from the authors upon request.



	Lankinia_‘Russian Spring’ or ‘Spring betrayal_Cover_2016
	Lankinia_‘Russian Spring’ or ‘Spring betrayal_Author_2016
	Tomila Lankina* and Kohei Watanabe**
	‘Russian Spring’ or ‘Spring Betrayal’? The Media as a Mirror of Putin’s Evolving Strategy in Ukraine
	Abstract
	Introduction
	Background and Timeline: The Euromaidan and Russia’s Intervention
	Analytical framework
	Framing
	Agenda setting

	Data, Method and Analysis
	Methodological strategy
	Media sources
	Content analysis
	News filtering
	Computer-aided dictionary making
	Framing analysis


	Russia’s Objectives in Ukraine
	Conclusions
	References
	Tables and Figures
	Table 1: Number of news stories downloaded
	Table 2: Number of stories on protest in Ukraine
	Table 3: Framing of protest associated with keywords
	Figure 1: Agreement between human and machine coding
	Figure 2: Seven-day average volume of news stories on protest
	Figure 3: Framing of protest by Russia’s state-controlled media
	Figure 4: Framing of protest in clusters K1-4
	Figure 5: Differences in protest framing between sources in clusters K1-K4
	Figure 6: Frequency of keyword use
	Figure 7: Frequency of use of keywords until the end of 2014
	Figure 8: Timeline
	Figure 9: Protest intensity
	Figure 10. Regional protests supportive of Russia’s agenda in Ukraine
	Figure 11. Regional protests supportive of Euromaidan and challenging Russia’s intervention in Ukraine

	Izvestiya
	State-controlled
	Non-state-controlled
	Zerkalo nedeli
	State-controlled
	Izvestiya
	Non-state-controlled


