
 

 

Fatima El-Issawi 
Transitional Libyan media: free at last? 
 
Report 
 
 
 
Original citation: 
El-Issawi, Fatima (2013) Transitional Libyan media: free at last? The Carnegie Papers, Carnegie 
Endowment for International Peace and POLIS, London School of Economics and Political 
Science, London, UK. 
 
Originally available from Carnegie Endowment for International Peace and POLIS, London 
School of Economics and Political Science 
 
Funded by Carnegie Endowment for International Peace 
 
This version available at: http://eprints.lse.ac.uk/59879/ 
Available in LSE Research Online: October 2014 
 
© 2013 Carnegie Endowment for International Peace 
 
LSE has developed LSE Research Online so that users may access research output of the 
School. Copyright © and Moral Rights for the papers on this site are retained by the individual 
authors and/or other copyright owners. Users may download and/or print one copy of any 
article(s) in LSE Research Online to facilitate their private study or for non-commercial research. 
You may not engage in further distribution of the material or use it for any profit-making activities 
or any commercial gain. You may freely distribute the URL (http://eprints.lse.ac.uk) of the LSE 
Research Online website.  
 
 
 

http://carnegieendowment.org/
http://www2.lse.ac.uk/media@lse/POLIS/home.aspx
http://carnegieendowment.org/
http://eprints.lse.ac.uk/59879/
http://carnegieendowment.org/


MIDDLE EAST  |  MAY 2013

Transitional  
Libyan Media 
Free at Last? 

Fatima el Issawi



MIDDLE EAST  |  MAY 2013

Transitional  
Libyan Media 
Free at Last? 

 
Fatima el Issawi



© 2013 Carnegie Endowment for International Peace. All rights reserved.

The Carnegie Endowment does not take institutional positions on public policy 
issues; the views represented here are the author’s own and do not necessarily 
reflect the views of  the Endowment, its staff, or its trustees.

No part of this publication may be reproduced or transmitted in any form or by 
any means without permission in writing from the Carnegie Endowment. Please 
direct inquiries to:

Carnegie Endowment for International Peace 
Publications Department 
1779 Massachusetts Avenue, NW 
Washington, D.C. 20036 
Tel. +1 202-483-7600 
Fax: +1 202-483-1840 
www.CarnegieEndowment.org

This publication can be downloaded at no cost 
at www.CarnegieEndowment.org/pubs.

CP 180



Summary	 1

Introduction	 3

Libyan Media Before the Revolution:  
The Propaganda Machine	 3

The Al-Ghad Project	 6

The Revolution and Qaddafi’s Clampdown	 7

The Reconstruction Process	 8

Going Private: Who Controls the New Libyan Media? 	 11

Journalists in the New Libya	 15

Reporting on Politics: New Redlines?                                          17	

An Uncertain Shift From Prepackaged  
Stories to Professionalism	 20

Talk Shows Under Fire	 21

Toward a Free Media	 22

Notes	 25

About the Author	 29

Carnegie Endowment for International Peace	 30

Contents





1

Summary
Muammar Qaddafi kept a firm grip on Libya’s media sector and used it as a 
propaganda tool for his regime. After the dictator’s fall in 2011, the media 
sector was opened up, but reconstruction efforts lacked vision and have fallen 
prey to the tumultuous situation on the ground. A completely unbiased and 
free media industry remains an illusion. The rebirth of Libya’s media sector 
requires a comprehensive approach that involves regulatory reform and builds 
up the skills of journalists.

The State of the Libyan Media

•	 Transitional bodies established after the revolution to reorganize the media 
sector took radical measures to break with the past, disbanding many of 
the former media outlets with the aim of creating a freer system. This was 
interpreted by former state journalists as punishment for their complicity.

•	 With Qaddafi gone, Libyan journalists face new forms of control exerted 
by militias, armed factions, and Islamic extremist groups. Journalists now 
engage in new forms of self-censorship. 

•	 The poor professional skills of Libyan journalists continue to undermine 
efforts to build a new media sector.  

•	 Libya’s tribes have not tolerated open debate well, which is hampering the 
development of investigative journalism. 

•	 There is a divide between journalists from the Qaddafi era and the new 
wave of “revolutionary journalists.” 

•	 The battle for the assets of former state-owned media has hampered the 
liberalization and modernization of the media sector.   

•	 Private media outlets are flourishing, but they suffer from weak struc-
tures, opaque funding, and a lack of regulatory frameworks.

How Libyans Can Nurture a Freer Media Sector

Lobby for the rights and security of journalists. It is the responsibility of 
the Libyan government to provide security for journalists in the face of sus-
tained abuses, intimidation, and attacks. It is crucial for the media community 
to press the government to guarantee its rights and safety. 



2  |  Transitional Libyan Media: Free at Last?

Establish a specialized expert body to spearhead the liberalization and 
reconstruction of Libyan media. The body should be granted executive power 
so that it can reorganize the former state media and draft laws for the private 
media. It should incorporate the lessons learned in other transitional countries. 
      
Reintegrate journalists employed during the Qaddafi era into the new 
media sector. Staff from the former state media can bring experience and 
leadership to the national media community. 

Adopt tailored, long-term training programs. Training should not just 
include short-format schemes based on Western models. Instead, long-term 
mentoring programs customized for the specific problems and challenges of 
Libyan media are necessary.   



3

Introduction
The Libyan media has transitioned from an extremely closed and manipulated 
sector to one that is more or less open following the country’s 2011 revolu-
tion. But, more than a year after the overthrow of the regime of Muammar 
Qaddafi, Libya’s media sector is still lacking in vision. It is beset by diverse and 
complex problems, some stemming from the old regime and others mirroring 
challenges of the country’s current political transition. 

These problems make it difficult to pinpoint the start of the media recon-
struction process. The national media, for decades used as a simple publisher 
of the regime’s politics, is becoming more of an unbiased 
provider of information. However, the obstacles facing 
this sector are huge. 

For years isolated from the experiences of their Arab 
and international counterparts, Libyan journalists’ skills 
are extremely poor. The state media that developed under 
Qaddafi is struggling to find its place in this new phase of 
Libyan history. Private media outlets are flourishing, but 
they suffer from weak structures, opaque funding, and a 
lack of regulatory frameworks. The widespread insecurity 
in post-Qaddafi Libya and the growing power of armed groups and militias are 
hindering the development of a professional and free national media industry 
and making field reporting and investigative journalism major challenges for 
local media professionals.1 

Libyan Media Before the Revolution: 
The Propaganda Machine
After Qaddafi seized power in a coup in 1969, the media was transformed into 
a propaganda tool for the new regime. Independent organizations, including 
those of the media, were brought under government control. Qaddafi saw these 
institutions as a threat to the relationship between the government and society. 

Qaddafi’s Green Book,2 which laid out his political philosophy, explained 
that “the press is a means of expression of society and is not a means of 
expression of a natural or a corporate person. Logically and democratically, 
the press, therefore, cannot be owned by either of these.”3 All public organiza-
tions, including the media, were linked to People’s Committees, which were 
local-level bodies serving as intermediaries between citizens and the national 

Widespread insecurity in post-Qaddafi 
Libya and the growing power of armed 
groups and militias are hindering 
the development of a professional 
and free national media industry.



4  |  Transitional Libyan Media: Free at Last?

government. The book claimed that these committees directly represented 
local or professional entities and so the regime was therefore establishing a 
direct popular democracy. In reality, Qaddafi loyalists were selected to run 
the People’s Committees, which were also frequently linked to the security 
apparatus, extending regime control.4 

The state media was controlled by different organizations, depending upon 
the regime’s mood and its willingness to relax or strengthen its grip. In 1971, 
the state media was put under the umbrella of the Ministry of Information. 
The following year, a press code was issued detailing the government’s lim-
its on the media and the punishment for transgression. The code punished 
those who “tarnished the country’s reputation” with life imprisonment and 
prescribed the death sentence for anyone who dared advocate inside Libya 
“theories or principles aiming to change the basic tenets of the national con-
stitution or the basic structures of the social system, or aiming to overthrow 
the state’s political, social or economic structures.”5 

In 1979, the Ministry of Information was rebranded the Secretariat 
for Information, and in 1988, it was renamed Ministry for Information 
and Culture. In 2001, the regime established an executive body called the 
Jamahiriyya General Information Corporation to directly manage the media 
sector and maintain its subservience. This organization oversaw and man-
aged all media outlets. It included the Jamahiriyya General Broadcasting 
Corporation for audio-visual media and the General Press Corporation for 
print publications as well as related industries. 

National media expansion began during the late 1970s and ended with the 
economic turmoil of the late 1980s. The economic sanctions of 1993, imposed 
on Libya by the United Nations following the Lockerbie bombing, damaged 
Libyan national media by preventing imports of computers and other technol-
ogy. Internet access was introduced to Libya in 2001, but only small clandes-
tine media operations in eastern Libya were able to bypass the state monopoly 
on Internet service providers. 

State media had no real political function other than to publish informa-
tion provided by the regime. The sector employed approximately 5,000 peo-
ple, mostly technicians and administrative workers. Journalists amounted to 
less than half of the administrative staff. The regime-approved Jamahiriyya 
National News Agency ( JANA) had a monopoly over political news, which 
meant that the regime could continuously control the content. It was under 
the tight control of Qaddafi and his powerful Information Bureau, which pro-
vided directives for each news item. For instance, a storm hitting the United 
States was to be reported as nature’s anger against imperialistic America, and 
former Iraqi dictator Saddam Hussein was to be referred to as “the traitor.”

The state media reproduced such news without amendment. The main 
state press publications—al-Jamahiriyya, al-Shams, al-Zahf al-Akhdar, and al-Fajr  
al-Jadid—had only minute differences because headlines, editorials, and 



Fatima el Issawi  |  5

political news were provided by the national news agency. The “news” for-
mat was extremely redundant and consisted of lengthy prose in praise of the 
regime interspersed with insults of its opponents. 

With the limited number of media outlets and continuous changes in 
structure, journalists moved from one position to another within the same 
media apparatus. Sometimes this was, in fact, punishment for a journalist’s 
misbehavior. The regime used a variety of tools to enforce its rules, including 
removing journalists from their positions, stopping them from producing, or 
assigning them to a less important role or a different industry. 

Media outlet performance depended in part on the management style the 
regime opted for during different phases. Mohamed Baio, the head of the 
General Press Corporation right before the revolution, describes what this 
meant in practice: “I managed to implement many reforms, especially in provid-
ing these media outlets with new equipment. The content was always restricted.” 

The press avoided publishing any material that could be deemed offensive 
or threatening, particularly to Islam, national security, territorial integrity, 
or Qaddafi.6 But journalists’ descriptions of their own practices demonstrate 
that actual laws had less impact on content than self-
censorship, regime control, and security bodies. 

But there was a limited degree of freedom to be found 
within this structure. Qaddafi encouraged local print and 
radio outlets, which “provided niches for Libyan journalists 
and intellectuals in the prevailing environment of ideologi-
cal journalism.” This output avoided the heavily regulated 
political sections of the media. The large state media operations focused on 
international and national news relevant to the regime, but local newspapers 
became a breeding ground for more community-oriented journalism.7

State journalists also had more room to maneuver on socioeconomic or cul-
tural topics, especially in the latter years of the Qaddafi regime. Many journal-
ists said avant-garde editors in chief encouraged them with opportunities for 
advancement, which meant field reporting on domestic issues. Since broadcast 
media was under tighter state control, this experimentation was mainly left to 
print publications whose reports could sometimes question the performance of 
a high official or critique the shortcomings of the public administration. But the 
regime’s presence could be felt in that area as well. According to Abdel Razzak 
Dahesh, former editor in chief of al-Jamahiriyya newspaper, “Even the critical 
tone of some publications was dictated by the regime. . . . We were encouraged 
to cause trouble from inside the regime, but only under their directives.” 

Former state media journalists acknowledge some positive elements 
from their experiences. Although oppressive, the state media offered them 
a secure work environment with clearly defined expectations. The situation 
on the ground also began to change slightly in the 2000s. Under international 
pressure, the regime allowed a carefully controlled opening of the country’s 

Actual laws had less impact on 
content than self-censorship, regime 
control, and security bodies. 



6  |  Transitional Libyan Media: Free at Last?

media. This period was marked by the end of United Nations sanctions on 
Libya in 2003 and the so-called normalization of diplomatic relations with the 
United Kingdom and the United States. Qaddafi had begun to adopt limited 
top-down economic liberalization similar to that seen earlier in other Arab 
dictatorships such as Egypt. Amnesty International and Human Rights Watch 
visited the country officially for the first time in 2004 and 2005, respectively. 
After twenty years of refused entry, Reporters Without Borders was able to 
interview dissident journalists in Libya in 2006.8 And, in the brightest phase 
of Qaddafi-era media, the strongman’s own son, Saif al-Islam, launched a lib-
eralization project.

The Al-Ghad Project
Saif al-Islam Qaddafi sought to rebrand the face of the regime and attract 
and engage its opponents—primarily the Muslim Brotherhood—through an 
alleged state reform initiative. His criticism of Libya’s lack of press freedom 
became particularly striking in 2006.9 The next year, he launched the al-Ghad 
group, an ambitious media project that provided journalists with a much more 
open environment in which censorship was limited. 

Al-Ghad was composed of a main television channel (al-Libiyya TV), two 
newspapers (Oea and Quryna), and a news agency (Libya Press). Saif identified 
four issues that could not be discussed: Islamism, the “security and stability 
of Libya,” Libya’s “territorial integrity,” and Muammar Qaddafi himself. All 
other areas were no longer immune to criticism. Foreign press publications 
appeared on newsstands after a twenty-five-year ban, and three foreign news 
agencies opened offices in Tripoli.10 

But al-Ghad ended up a total fiasco. The media’s newfound bravery was 
short-lived, and it buckled under the pressure of internal battles between the 
old and new guards. The flagship channel of the project, al-Libiyya TV, was 
suddenly shut down in 2009 after it aired a program featuring a controversial 
Egyptian journalist. Libya Press was dismantled after it published an article 
criticizing the old guard. The newspaper Oea, which shut down after it pub-

lished an article calling for the return of a prominent 
Libyan dissident,11 reopened in 2010 under the name of 
Sabah Oea and pledged allegiance to Qaddafi. Thus, the 
end result of the media liberalization project was merely a 
new version of the old state media.

Although disappointing in outcome, most journalists 
still consider the al-Ghad media project a rare opportu-

nity to experience firsthand professional journalism. Mahmoud al-Misrati, 
editor in chief of Libya al-Jadida newspaper, describes his work as a reporter 
for Oea: “We stopped using redundant discourse in storytelling; the format of 
the publication was really newsy,” he said. “We could do investigative work 

The end result of the media 
liberalization project was merely a 

new version of the old state media.



Fatima el Issawi  |  7

with relation to people’s daily problems and polemic topics such as corruption 
and the high prices for goods.” 

Not all journalists share al-Misrati’s opinion. For former state media jour-
nalist Mohamed Baio, the al-Ghad experience was all show. “They took the 
best of Libyan talents, but the change was restricted to the form and not the 
content,” he says. “This project was a bubble that finally exploded.” 

At the least, the editorial style used by the al-Ghad project was a complete 
departure from the old-fashioned state media style. Even if it was largely cos-
metic, it was still a major change in the national media industry. The proj-
ect offered journalists channels for training through which they could build 
upon their core competencies. The relative openness of al-Ghad media outlets 
encouraged state media to push the boundaries of what was permissible. “We 
would not be able to run media outlets today without the experience of the al-
Ghad project,” says Mahmood al-Sharkasy, a talk-show host at the al-Assema 
TV station. “We had proper training then and we learned for the first time 
about something called professional skills.” This is echoed by Rana al-Akbani, 
former journalist at Libya Press news agency: “We were trained by Libyan 
journalists who used to work for Al Jazeera. We had the pulse of the street, we 
could experience investigative journalism, but we also had many limitations.”

State journalists experienced a taste of this professional freedom and devel-
opment again in the months immediately preceding the revolution. Then, 
state media was provided with subscriptions to international news agencies, 
bringing exposure to international media and Arab satellite television chan-
nels. “I greatly enjoyed the two months that preceded the revolution as we had 
a unique margin of freedom, thanks to the particular conditions of revolutions 
in Tunisia and Egypt,” says Mariam al Hajjaji, head of the FM radio station 
al-Libiyya. “We could talk about cartoon films, violence, graffiti on walls, the 
meaning of citizenship, and the conditions of student campuses. . . . We still 
faced internal struggles but this was a golden phase, better than the current 
situation now after the revolution.”

The Revolution and 
Qaddafi’s Clampdown
Once the revolution began, the regime saw media control as crucial to its sur-
vival. According to Abdallah Rached, a state media journalist who remained 
in his position until Qaddafi’s fall, “the regime wanted to win the battle at any 
price. The media was more important than the field battle.”

State media had clear directives for journalists: protesters were to be labeled 
as thugs or the vestiges of al-Qaeda, angry protests were to be called support 
demonstrations, and members of the general public were to be portrayed as 
supportive of their leader.12 As the regime struggled to cling to power, state 



8  |  Transitional Libyan Media: Free at Last?

media was increasingly steadfast in its disinformation campaigns, even fabricat-
ing stories about alleged mass crimes committed by rebels. The battle for the 
hearts and minds of Libyans—whether they should trust the state media or 
the regional Arab satellite television stations, which were the main voice of the 
rebellion—was fierce. Traditional media outlets, especially television stations, 
were the regime’s main propaganda tool during the crisis. The al-Libiyya chan-
nel was rebranded as al-Jamahiriyya 2, which the regime used as its main propa-
ganda machine. Talk-show-stars-turned-pundits used their positions to launch 
politically charged campaigns against dissidents. These media figures quickly 
received attention because of their antics. The most prominent example is Hala 
al-Misrati, a television presenter who drew a gun in the studio of al-Libiyya TV 
and promised to defend the regime to the end. She was also well known for her 
police-style investigative talks with imprisoned journalists.13

Meanwhile, the use of new media expanded rapidly in the wake of weaken-
ing state power. Social media was gaining traction with the so-called Libyan 
Electronic Army of young, computer-savvy regime supporters. Even now, 
this social media “army” is alive on Facebook, calling for revenge for the 
“martyr leader Qaddafi.”14 

The Reconstruction Process
When Qaddafi’s regime ultimately fell in 2011, the transitional Libyan govern-
ment was faced with the daunting task of transforming the long-repressed 
Libyan media into a functioning sector. Most former state journalists had lost 
their media headquarters during the conflict.15 NATO air strikes damaged the 
state television station, and Qaddafi’s phalanges attacked the print publica-
tions’ offices after the fall of Tripoli. 

The transitional bodies established after the revolution to reorganize the 
media sector took radical measures to break with the past. Article 14 of Libya’s 
Interim Constitutional Declaration guaranteed freedom of expression and 
freedom of the press. It repealed laws restricting freedom of the press, speech, 
and expression until a government was in place to enact a new legislative 
framework. And according to the government’s Decision 7 of December 2011, 
the new state media apparatus will be limited to one official state television 
station, one official radio station, and one official newspaper.16 Other media 
outlets may be funded by the government for a period, but only these three 
will represent the Libyan regime’s official voice. However, it is unclear which 
media are considered “state media” and what role they will play. 



Fatima el Issawi  |  9

Newspapers

The Committee for Supporting and Encouraging the Press (CESP), formed 
in the aftermath of the regime’s fall, decided to dismantle the state’s main 
newspapers and to publish new ones to keep people employed. The purpose 
of these newspapers is to provide a new work structure for former state media 
staff and to encourage state-funded publications in the outlying regions, says 
Idris al-Mismari, the head of CESP. 

The newly founded newspapers were created by CESP without any appar-
ent criteria or sufficient resources. The identity of these newspapers—funded 
by the state but without editorial control—is unclear. Their content is far from 
professional, and they are frequently accused of replicating old state media 
practices by flattering figures of the new regime. One state-funded weekly, 
al-Masar, recently halted publication; another, al-Bilad al Aan, is employing for-
mer state media workers in an attempt to reintegrate them. 

The daily Febrayer newspaper is considered the official state newspaper.17 Its 
editorial quality is low, and substantial criticism has led to calls—even among 
the newspaper’s own staff—for its rebranding or closure. Managing editor 
Ahmed al-Ghomari explains, “Our newspaper was established to be the voice 
of the revolution. This phase has now ended. This newspaper should be trans-
formed into a real professional newspaper. For this, we need professional staff, 
real journalists, a disciplined internal structure, and to acquire more courage 
in tackling topics in relation to people’s problems.” He adds, “I believe that 
starting fresh could be less hectic than fixing a problematic structure.”18 

The sustainability of all these publications is questionable. They are loose in 
structure, understaffed, and lack real vision and planning. The limited space 
in their new headquarters and the inadequacy of the newsroom facilities are 
aggravating the problems of new state-funded newspapers.

These fragile newspapers cannot attract former state journalists, who view 
the decision to dismantle the old state newspapers as punishment for their 
complicity. They also refuse to return to work because they are still earning 
wages from the state despite not being on the job. According to al-Mismari, “I 
cannot force people to go back to work, although this situation is causing us 
a huge problem. . . . In Libya, a salary is considered a right to the person and 
their family, especially in this sensitive period.” His plan is to gradually phase 
out the old state media by incrementally integrating it into the private media. 

To encourage this process, private newspapers are “offered” staff, whose 
wages as well as some equipment and publishing costs would continue to be 
paid by the state. In return, the newspapers are asked to share some advertis-
ing revenue with the CESP. Eventually, it is hoped, the private newspapers will 
manage to assume complete responsibility for the staff. Success is not certain, 
but the CESP is actively signing agreements with new private publications. 



10  |  Transitional Libyan Media: Free at Last?

Broadcast Media

The situation of state-funded broadcast media is even less clear. Most of the 
old state television and radio stations are not back in business; some are con-
trolled by factions and armed militias. 

The flagship al-Libiyya TV channel, which was rebranded al-Jamahiriyya 2 
during the revolution, was renamed Libya Station and made the only official 
television station by the Ministry of Culture. Despite its high technological 
capabilities, this station is proving the most problematic case of this media 
transition. Due to managerial problems and a power struggle over its assets, 

it is now only broadcasting old documentaries and revo-
lutionary songs. 

A struggle over control of the former television and radio 
stations is hindering their revitalization. For instance, the 
former al-Jamahiriyya TV station, the principal television 
station under Qaddafi, witnessed brutal battles over its 
staff and its logo. According to Ali Mohamed Salem, head 

of the television station’s news services, the transitional government tried to 
impose new management, which was counteracted by staff strikes and sit-ins. 

The station, now called al-Wataniya, imposed itself as the main state televi-
sion station—although, by law, it is not—and refused to give this role to the 
former al-Libiyya TV station, which is struggling to keep afloat. The govern-
ment in the end accepted this de facto situation, providing the al-Wataniya TV 
station with exclusive rights to cover official events. Like other state television 
and radio stations, its management is continuously in flux.

Though early in the transition, there were discussions about transforming 
the old state media into a public service media outlet similar to the British 
Broadcasting Corporation (BBC), this vision is now less appealing given the 
poor conditions of the former state media and growing trends encouraging 
private media.

Regulation

Regulation seems to be the weakest link in the process of reorganizing the 
media sector. Extensive media legislation is still lacking, though existing libel 
and defamation laws allow people the right to take up civil claims. And there 
is still no agreement over exactly what kind of organization should oversee 
the media sector.

Shortly after the fall of the regime, the transitional government decided 
to put the media sector under the Ministry of Culture and Civil Society. Less 
than a year later, in May 2012, Decree 44 established a High Media Council 
that would report directly to the National Transitional Council (NTC) and 
be responsible for overseeing the media sector. It was tasked with reorga-
nizing Libya’s media industry—formulating regulations and laws for media, 

A struggle over control of the former 
television and radio stations is 
hindering their revitalization.



Fatima el Issawi  |  11

adopting a code of ethics, and granting necessary licenses for various media 
groups.19 The council was given authority over the assets of state media, print 
and broadcast media, and all media centers in and outside the country. 

Heavy criticism led to the suspension of the decisions related to the High 
Media Council in June 2012 until the conclusion of elections of the General 
National Congress to replace the NTC.20 Although the National Transitional 
Council endorsed this new council in July 2012, it also confirmed the body’s 
transitional role “until the General National Congress assumes its duties and 
responsibilities and takes the actions it deems necessary thereof.”21 The strug-
gle between these two bodies, both claiming to represent journalists, has fur-
ther divided the media community.

The High Media Council itself became the subject of a power struggle. 
Under the former regime, journalists’ unions were permitted under the banner 
of “association,” which limited their function to that of a social club. Yet at a 
conference in Jadu in western Libya in June 2012,22 journalists elected a second 
High Media Council. With 21 members, this council sparked a new firestorm 
of criticism, mainly because the electoral body was composed largely of citizen 
journalists and technicians rather than clearly defined professional “journalists.”

Discussions about reorganizing the media sector are still focused on estab-
lishing a High Media Council to oversee the sector in lieu of a ministry of 
information with executive powers. Supporters of this idea believe that nomi-
nating a minister for information will lead undoubtedly to the return of a 
hegemonic government with strong implications for independent media.

But most recently, amid strong opposition, the Libyan parliament voted to 
reestablish the Ministry of Information to address the legacy of the former 
regime and put some order in a chaotic media sector.23 The new minister 
of information, Youssef Sharif, is a novelist who has no direct expertise in  
the field.24

Many are afraid that reestablishing a state-controlled media will stifle free-
dom of expression. Moreover, there is a general perception that state media 
has no raison d’être in post-Qaddafi Libya, a sentiment that is shared by those 
who used to lead the media industry. Abdel Razzak Dahesh says, “I don’t 
believe in state media today. If they will allow state-funded media to be criti-
cal of the government, what will be the difference between these newspapers 
and the private ones?”25

Going Private: Who Controls 
the New Libyan Media? 
As state media struggles to find its place in post-Qaddafi Libya, the private 
sector is booming. Private media outlets have undertaken many new proj-
ects, most of which are thought to be linked to political agendas. Although 



12  |  Transitional Libyan Media: Free at Last?

politicians avidly use the new media sector for their own interests, business 
executives are equally complicit. Broadcast outlets are the most attractive 
media platform for both political battles and business opportunities, and the 
thriving radio sector has proven to be the most popular.

A Proliferation of Outlets

Private national media outlets are usually categorized as one of three types 
according to popular perceptions: liberal media outlets that mainly support 
former transitional council leader Mahmoud Jibril, media that support the 
Muslim Brotherhood, and media funded directly by Qatar. The main media 
actors, however, reject this categorization and usually present themselves as 
independent. They claim to be funded only by Libyan business and advertis-
ing revenues. 

There are unconfirmed reports about Libyan media receiving funds from 
business executives of the former regime who are living abroad. The televi-
sion station Libya Awalan, for example, is said to be funded by businessman 
Hassan Tatanaki, a former Qaddafi executive who is also funding the Libya 
al-Hurra Charity.26 

Allegations about the Muslim Brotherhood pouring funds into differ-
ent media outlets are also rampant yet unconfirmed. Asked about the link 
between the Libya al-Hurra TV station and the Muslim Brotherhood, Saleh al-
Majdoub, chairman of the television station, denies a direct connection, saying 
“I am a member of the group but the group does not finance the station.”27 
Majdoub contends the station is funded by Libyan businessmen. Asked why 
he is reluctant to divulge further information, he answers rhetorically, “Is Al 
Jazeera, for example, disclosing its funding sources?”

Local media outlets, which are usually funded by businessmen from the 
region, bring locally based issues to light. Yet some of these outlets are becom-
ing the main platforms for inciting tribal rivalries now surging in Libya, such 
as the battle between the towns of Bani Walid, a last stronghold of Qaddafi 
supporters, and Misrata, one of the first to rebel. In October 2012, Libyan gov-
ernment forces launched a major military operation against Bani Walid after 
the town refused to hand over those accused of torturing and killing a rebel. 
The operation was carried out by Misratan units, igniting historic tribal ten-
sions. Local television stations (Tobacts TV in Misrata and Dardanil in Bani 
Walid) were transformed into platforms for tribal provocation.28 Dardanil 
called army forces “gangsters” and showed footage of dead and wounded chil-
dren.29 The tension on the ground, the biased stance of the television stations, 
and the intimidation of media crews kept the national media from being able 
to report directly from the field and get both sides of the story.

Libya is also witnessing the rise of Salafi-affiliated media. Currently, there 
are few such outlets, and they are only functioning where Islamic extrem-
ist groups are operating. This stands in contrast to the situation in Egypt, 



Fatima el Issawi  |  13

for example, where Salafi television channels have large audiences and are 
extremely active in spinning the news to further their political and religious 
agenda. In Libya, the Salafi-affiliated media mostly uses FM radio stations, 
including one station in the town of Darna, the al-Iman (“Faith”) station in 
Benghazi, and a station in Sabrata. Rather than adopting an overt Salafi iden-
tity, these stations present varied programming on social topics while provid-
ing a Salafi discourse.

Additionally, the number of media outlets communicating in the Amazigh 
language is growing. Various small radio stations are broadcasting in the lan-
guage, mainly from areas where Amazigh people live. A satellite television 
station was launched recently called Abrarn (“Diversity”),30 but it is still in its 
trial phase. In addition, the number of television and radio stations presenting 
this culture in local and national programs is increasing. And this develop-
ment is not limited to the private sector—one weekly magazine supported by 
state funds is published in Amazigh. 

The battle between pro-liberal and pro-Islamic agendas that is raging in 
several transitional Arab countries is also reflected in the new and diverse 
Libyan media landscape, though it is not as fierce in Libya. 
The al-Assema TV station is generally perceived as the 
platform for liberal and antireligious voices, a description 
that is not totally refuted by station owner Gumaa al-Osta. 
He describes the station’s support for Mahmoud Jibril, the 
head of the National Forces Alliance who won the July 
2012 national election: “During the elections, we did not 
hide our affiliation and support for the candidacy of Jibril, 
but we treated the others equally in terms of broadcasting 
their electoral publicity slots.”31 Libya al-Dawliya, which is 
funded by Libyan businessmen and commonly considered 
the television station of Jibril’s coalition, is broadcasting a variety of programs 
with no direct liberal bias. Its programming is still limited in scope.32 

As for the Islamic-oriented programming, Libya al-Hurra TV is considered 
the main voice of the Muslim Brotherhood in Libya. The station was accused 
of being biased toward extremist Islamic factions in its reporting on popular 
demonstrations in Benghazi.33 The station’s office was attacked by demonstra-
tors who accused it of biased coverage of the Bani Walid crisis.34 The head of 
the station, Saleh al-Majdoub, refutes the Islamic label, stating that the station 
is equidistant from various affiliations.35 

Libya al-Ahrar TV, which broadcasts from Doha with large operations 
inside Libya, presents the largest news coverage outside of talk shows.36 

Popularly called Libya “al-Ashrar” (“the bad”) instead of Libya “al-Ahrar” 
(“the free”), it is accused of serving the agenda of its funder, Qatar. The station 
is also accused of supporting controversial propositions, such as the division 
of the country. However, the head of the station’s office in Tripoli, Ibrahim 

The battle between pro-liberal and 
pro-Islamic agendas that is raging in 
several transitional Arab countries 
is also reflected in the new and 
diverse Libyan media landscape.



14  |  Transitional Libyan Media: Free at Last?

el-Mezwoghi, refutes these accusations, which he believes stem from the fact 
that Libyan audiences have not yet accepted free debate and, thus, consider 
any criticism an attack against a group or a tribe.37

Struggling to Survive

Most of these new private sector media outlets were created to support the 
rebels by countering state media propaganda. The majority of them were born 
outside the country, mainly in Tunisia and Egypt, and many simply did not 
survive the transitional phase. Those that did now struggle to redefine their 
identity in the postrevolution era. 

According to Gumaa el Osta, the al-Assema TV station, for example, “was 
born for the revolution phase only. We wanted to stop this project with the fall 
of the regime, thinking that the former state media would resume work. This 
did not happen. What pushed us to continue was the discourse carried by some 
media, accusing those who remained inside the country under the regime of 
treason. With the proliferation of media funded by the Muslim Brotherhood, 
we found that we had a patriotic mission to continue broadcasting; the goal 
was not media itself, but the challenges of the new politics.”38

Now, al-Assema TV is struggling to adopt a sustainable business model. 
According to el Osta, he is willing to implement a mixed funding model for 
the network. Although the door is open for the public to buy shares, he will 
retain a 51-percent stake so as to maintain its editorial line. 

A major challenge for these new publications is how to survive on limited 
funds for printing and distribution without being propped up by the state. 
Since most of the publications are not yet sustainable, it is impossible to find 
accurate figures on their distribution. Moreover, new broadcast media outlets 
are not required to reveal their sources of funding, though they must obtain 
from the Ministry of Culture a minimum six-month temporary license with 
the possibility of renewal. In print media, it is not clear if new private publica-
tions must also adhere to a licensing system. 

Small projects are usually funded by the business activities of their owners. 
However, most new media owners had no previous experience in media, and 
their interest in the field was often a means to buy their way into the political 
conversation. Thus, the majority of these projects lack long-term planning 
and operate using volunteer staff or poorly paid youth. Some projects were 
launched by doctors, engineers, university students, or other professionals, but 
they rarely survived the pressure and realities of the media industry. 

The two most viable options for funding are accepting the patronage of 
wealthy business executives who, in return, have some editorial input or secur-
ing monthly sponsorship from ministries and governmental departments in 
the form of advertisements or sales from copies. 

These choices appear to be more secure than relying on the unpredictable 
nature of private sector advertisements, though some of these projects are 



Fatima el Issawi  |  15

indeed driven by advertisements. Radio Zone,39 a youth-oriented radio station 
that broadcasts Western music and social talk shows in the Libyan dialect, is 
a good example. It is popular among young Libyans and university students. 
According to one of its three owners, the tone of the radio station was based 
on market trends in order to establish a particular market niche. Even so, the 
station does not attract enough advertisements to cover its operating costs.40

Libya al-Jadida’s Mahmoud al-Misrati managed to move this publication 
from a weekly to a daily by using a combination of advertising revenues and 
financial support from the state, which he procured in return for employing 
former state media staff. He relies mainly on freelancers paid piecemeal and has 
few full-time employees. Some business executives have offered to buy shares 
or fixed advertisement slots because of the publication’s growing popularity. 
But selling the newspaper’s shares seems risky to the publication’s owner; he, 
like el Osta, wants to preserve his publication’s identity and independence.41

Overall, though some of these projects are showing signs of sustainability, 
many others, such as the increasingly popular Jawhara radio station, are prov-
ing to be more random in execution. Asked about his plans, the merchant 
owner of this new private station simply pointed his finger to the sky: God 
would help him find sufficient funds to keep his radio station alive.42

Journalists in the New Libya
The Libyan media community in the post-Qaddafi era is composed of three 
distinct groups. The first includes staff of the former state media apparatus. 
Few of these former state media professionals work in postrevolution media 
institutions. Some former senior editors and managers are at large, and others 
who were banned from work at former state media entities had their passports 
confiscated and await judicial review. The second group, the so-called media 
of the revolution—or frontline media—is made up of citizen journalists who 
documented the rebellion. This group is composed largely of doctors, engi-
neers, and other working professionals. 

The final group includes vocal dissenters from the Qaddafi era. These indi-
viduals have no previous newsroom experience and are mostly writers and 
cultural figures. 

A power struggle for control over the media sector is raging between these 
three groups, and the first group—the only one with previous media train-
ing—is proving to be the weakest.

After the revolution, a campaign of accusations divided the media commu-
nity. Those who were labeled as prorevolution were pitted against those who 
were accused of backing the Qaddafi regime, popularly called tahaleb (algae). 
Leading figures of the former state media were excluded from the media restruc-
turing and banned from returning to work as part of a larger campaign to purge 



16  |  Transitional Libyan Media: Free at Last?

Qaddafi-era leaders from a variety of industries. Some former media officials 
managed to flee the country to neighboring Tunis or Cairo. Others were intimi-
dated and are not willing to integrate themselves into new media outlets. 

The reactions to the members of this group who have attempted to reen-
ter life in the media have proven unpredictable. There appears to be either a 
willingness to avoid conflicts with them in newsrooms or a rejection of their 
presence. The experience of Abdel Hakim Maatouk, former editor in chief 
of the al-Shams state-owned newspaper, is also instructive. “After the fall of 
the regime,” he says, “I gathered my former team of al-Shams newspaper to 
discuss publishing a new newspaper with a new discourse. In the middle of 
the meeting, three armed persons stormed the room and took me away. They 
interrogated me and insulted me. I finally managed to talk to their leader who 
appeared to be wiser. They let me go after they took my passport. After a 
week, I managed to contact their leader who finally accepted to give me back 
my passport.”

In comparison, the junior- to mid-level staff members of the former state 
media are often reluctant to resume work, especially given that they maintain 
their status as salaried employees of the Libyan government whether or not 
they show up for work. The transitional power lacks authority, which leads to 
problems of insecurity and the absence of protection for journalists. But most 
importantly, the new media environment does not seem attractive to these 
journalists. Most of the new state-funded press publications were established 
without a clear vision, and they are currently struggling to develop modern 
and functional internal structures. 

There is a major clash between journalists of the Qaddafi era and newcom-
ers, or former citizen journalists who rose to prominence during the revolu-
tion. For Mariyam al-Hajjaji, who was appointed head of al-Libiyya FM radio, 
these upstarts are pushing out the more experienced media staff: “The revolu-
tion brought us a new wave of journalists who have no link to the industry. 
We find ourselves invaded by thousands who pretend to have worked in media 
during the revolution—although we never heard of them. The real journalists 
are at home. The newcomers took over using their revolutionary connections.” 
To those who worked under the former media regime, these newcomers are 
contributing to the endemic problems of mainstream media and lowering the 
already poor quality of journalism. For these old-school journalists, an ordi-
nary citizen cannot be fast-tracked into a professional journalist.

According to the newcomers, however, there were no real journalists under 
Qaddafi; those who worked in state media were simply the mouthpiece of the 
regime. When the topic of professional journalism before the revolution is 
broached, they usually respond with a sarcastic smile. 

These former citizen journalists and young newcomers are the most enthu-
siastic about being integrated into the new Libyan media landscape. This 
means they are also those most welcomed by the industry, regardless of their 



Fatima el Issawi  |  17

competence. A few have attended training courses, but in practice most are 
trained inside the media outlets, where quick development to professional 
standards is expected. 

Reporting on Politics: New Redlines?
The relationship between journalists and their news sources has become more 
interactive and democratic in postrevolution Libya. In the complex new politi-
cal arena created in the aftermath of parliamentary elec-
tions and the formation of a new government,43 journalists 
can question the political powers, albeit with limitations. 

One benefit of the new struggle between different fac-
tions in Libyan political life is that journalists now cross-
check the veracity of information from different sources. 
This is a notable move toward increased transparency in a 
country where the news was once under a total blackout. 
According to Mohamed Kamal Bazaza, a former engineer-
ing student who became a talk-show host on the Libya al-Hurra TV station, 
competing sources provide fodder for political discussion. “I have informed 
sources within my personal network. I use this information to challenge my 
guests. I benefit from the tensions between representatives of different political 
parties in the parliament,” he explains. “If I meet someone from this party, they 
will provide me with tips against another party.”

The game of “news leaks” is very much driving political reporting. 
Belligerent politicians find media to be an excellent platform for flagging the 
shortcomings and mistakes of their rivals. And according to Libya al-Jadida’s 
al-Misrati, leaks can uncover backstage politicking. “Leaks are more honest 
and transparent than official sources,” he says. “For example, we were told 
about a suspicious deal brokered by the Ministry of the Interior. We asked 
the minister and he gave us false information. An honest employee inside the 
ministry leaked us the relevant document.” However, this is a dangerous game 
in which inexperienced journalists can be easily manipulated.

If questioning players in the new political sphere is finally possible, it is not 
a simple and straightforward process. Journalists and their sources are not yet 
fully acclimated to this move away from the practices of the former regime. 
The experience of Mohamed al-Saghir, a freelance reporter and former 
reporter for the al-Libiyya TV station, aptly reflects this situation: “Before, 
we used to have only one redline: Qaddafi and his family. After the liberation, 
we have hundreds of redlines. If I criticized a political party, I would receive 
an angry phone call. If I criticize a minister for his performance or decisions, 
I—or even the media institution where I work—become labelled as trouble-
makers. . . . I might also risk losing my job.”

The relationship between journalists 
and their news sources has become 
more interactive and democratic 
in postrevolution Libya.



18  |  Transitional Libyan Media: Free at Last?

The new political sphere’s lack of experience in dealing with a free media 
is also impeding the development of investigative journalism. In the pre- 
revolution era, news was what people discussed at home behind closed doors. 
Sensitive information, even when verified, was subject to nondisclosure. 
Libyan politicians are still struggling with the fact that information is now 
promulgated and can no longer be limited to closed quarters. The manager 
of Libya al-Jadida newspaper, Faisal al-Hamali, describes this legacy: “There is 
also a culture inherited from the [former] regime, which is to look with sus-
picion upon any journalistic activity. Officials usually avoid interacting with 
the media for fear of retaliation or losing their jobs. They are not used to deal-
ing with media in an open manner.”44 Journalists’ ability to access sources of 
information is still obstructed by the lack of communication within the new 
political sphere. According to al-Hamali, “This structure did not exist under 
the [former] regime and it is yet to be found by the new government.”45 

New “redlines” are implicitly imposed under different headings or slogans. 
For example, Gumaa el Osta of the al-Assema TV station explains that the 
new debates going on in the country are actually becoming “a new tool to 
terrorize media,” impeding their ability to discuss controversial topics openly. 
“There are stories that media cannot tell today,” he says. “Being critical in 
Libya today is not possible. The other party cannot accept criticism as a legiti-
mate expression of opinion.” 

Attacks against Libyan journalists are becoming alarming. Reporters 
Without Borders has expressed concerns about “the frequent recurrence of 
threats, including death threats, against Libyan journalists, which are often 
but not solely made by semi-official armed groups or religious groups.” This 
report was issued after an attack by security guards on a television crew out-
side the National Congress building in Tripoli on February 1, 2013.46 

The divide between Islamists and liberals is shaping political life in the new 
Libya. However, this struggle is still somewhat limited in scope. Although 
it affects the media landscape, it is not replicating the scene in Egypt and 
Tunisia, where control of the national media is becoming part of the intense 
struggle between new government leaders and the opposition. According to 
journalist and writer Razan al-Mughrabi, “It is not that local media has no 
clear political affiliation, but their lack of skills and experience makes them 
unable to conduct spin campaigns equal to their counterparts in Tunisia and 
especially in Egypt.” 

In conservative Libyan society, the importance of religion is not to be 
challenged in media platforms. Wearing a veil was normal for women under 
Qaddafi, and it is still rare to see women without a veil in Libya. Religious 
programs, which were allowed under the former regime, are becoming popu-
lar for broadcast media, especially radio stations. Except for a few media with 
explicit Salafi affiliations, these programs provide moderate religious content. 



Fatima el Issawi  |  19

However, the growing authority of militias with extremist Islamic agendas 
is gradually imposing a strict social code in which the media exercise self-
censorship. Journalists are hesitant to cover topics related to these groups and 
especially in reporting their abuses. For a brief period, journalists were able 
to push the boundaries by investigating controversial topics such as torture 
in post-Qaddafi prisons. They lost their enthusiasm for this sort of probing 
reporting, however, after frequent threats against media staff and outlets. 
For example, after Libya al-Jadida published a caricature mocking the growing 
power of extremist armed groups, an anonymous long-bearded man hand-
delivered a threatening letter, without a word, to the editor of the newspaper.47

If such reporting is risky for the national media in Tripoli, then the pressure 
exercised by these groups on regional media can be overwhelming, especially 
where their authority has replaced that of the state. In some locales, militias 
interfere with media freedom to the extent of meddling in the nature of pro-
gramming. For example, a recent statement on a talk show about the place of 
a woman’s veil in Islam sparked an angry reaction that went far beyond the 
program itself. The High Council of Libya Revolutionaries posted a call on its 
Facebook page for a demonstration in Benghazi against a lawyer who claimed 
that the veil was not an obligation in Islam.48 

The eastern Libyan city of Darna is representative of the plight of local 
media operating under the hegemony of armed groups.49 In this lawless port 
city, jihadist groups inspired by al-Qaeda impose strict social mores and inter-
fere extensively with media operations, though the level and consequences of 
this interference appear to vary. According to Fathi al-Maryami, who works 
for the al-Mukhtar weekly, “We were able to conduct interviews with leaders 
of these groups, asking them courageous questions, although we are living 
in a town where there is an absolute lack of any presence of state security.” 
Another journalist, speaking confidentially, presents a much darker image: 
“Media outlets in the region were able first to talk about freedoms and democ-
racy as well as arts and culture. This is now totally different. These [jihadist] 
groups are interfering with media, banning music and songs as well as the 
work of male and female journalists together inside newsrooms. Finally, most 
of [the] media here were driven to stop their operations.” 

According to this journalist, who lives in Darna, the interference extends 
to defining the shape of programs—for instance, imposing a female speaker 
on a radio program to preach the full veil for women. Even if everyday life 
seems normal, reporting on these groups proves impossible. On a Facebook 
page called “The Information Centre of Darna” and bearing the slogan of 
“Darna the Jihadist,” threats against media and other state institutions are 
posted; they mock the authority of the state by referring to these institutions 
as “infidels.” In one post, the group announced an attack against the Libya 
Awalan television station in Tripoli, calling it a “first warning” in response to 



20  |  Transitional Libyan Media: Free at Last?

the “deforming [of] the image of Mujahiddeen.”50 That same day, local media 
reported an attack against the television station’s offices.

Several protests have been held to denounce the hegemony of these extrem-
ist groups and their continued challenges to state institutions. After the killing 
of U.S. Ambassador J. Christopher Stevens in an attack on the U.S. consulate 
in Benghazi in September 2012, thousands of Libyans took to the streets. 
The demonstration ended in bloody clashes with the Ansar al-Sharia militia, 
the group blamed for Stevens’s death. Similar protests occurred in the city of 
Darna, where activists and residents held a sit-in calling on tribes to end the 
“state of terrorism” created by the militias.51 Although they were pushed out 
by the demonstrators, these groups are now back in action. 

An Uncertain Shift From Prepackaged 
Stories to Professionalism
Although the media industry in post-Qaddafi Libya saw a critical change in 
its situation, the swift turn from a closely monitored media regime to an open 
and disorganized one has left journalists in a state of confusion. These devel-
opments have left media professionals questioning what it means to be a jour-
nalist, how one can work without clear guidelines and boundaries, and what it 
means to be professional. 

Under the Qaddafi regime, all media production—political or nonpolitical, 
broadcast or print—was linked to the government’s national, regional, and 
international agenda. All stories, even cultural pieces, typically started with 
lengthy introductions praising the regime for its achievements. After years 

of applying such prepackaged formulas, Libyan journalists 
are facing a fundamental challenge: figuring out exactly 
what “the news” is. 

In post-Qaddafi Libya, media professionals can experi-
ment with many journalistic genres, including investiga-
tive reporting and feature writing. The most prominent 
pieces, according to journalists, are political reports. 
However, political reporting is still problematic. The best 
example of this may be the experience of the Libyan News 

Agency (LANA), which was formerly JANA.52 For decades, JANA was the 
official conveyer of the regime’s messages. And after JANA was rebranded 
LANA, modernization of the old-fashioned body into a professional news 
provider proved to be a thorny process.53 

The agency intended to move from redundant, non-newsy reporting to a 
news-based format in which the main elements of any story were clearly pre-
sented. It is still far from achieving this goal. Bashir Zooghbiya, who was 
elected by the transitional government to head LANA’s steering committee, 

After years of applying prepackaged 
formulas, Libyan journalists are facing 

a fundamental challenge: figuring 
out exactly what “the news” is. 



Fatima el Issawi  |  21

recounts the difficult reorientation: “We told the staff that each news item has 
to have an identified source and that any statement should be recorded. This 
was our major battle: regaining the trust and respect of sources as a profes-
sional agency providing accurate and objective news.”

The agency started the rehabilitation process by training local correspon-
dents in different regions so they could better decipher internal Libyan affairs 
for an international audience. This was not an easy task given the limited 
number of correspondents (the organization includes 30 journalists, as com-
pared to 240 administrative staff employees) and their poor reporting skills. 
According to Abdel Basset Abou Daya, the head of LANA’s news department, 
“The first challenge was to kill the fear factor inside journalists. We told them 
you can publish a story, and if you make a mistake that is fine, it can be cor-
rected. . . . There are no redlines other than the unity of Libya and the safety 
of its territories. The sub-editor is able to publish a story without the editor in 
chief’s permission. Before, even a simple story needed approval.”

Despite these efforts, as Zooghbiya explains, journalists sometimes fall 
back on the old style: “It is extremely difficult for journalists to improve upon 
the practices they learned and applied for years in news reporting. On the first 
anniversary of the revolution, they wrote stories using the same glorification 
style that used to be applied in covering the regime’s revolution anniversaries. 
They just replace the phrase ‘September Al Fateh revolution’ (of Qaddafi) to 
‘the February revolution.’” 

Talk Shows Under Fire
Talk-show programs have flourished in postrevolution Libya as an unprec-
edented exercise of public debate. 

In the past, these shows too were under regime control. During the revolu-
tion and early in the transition, these shows aimed to encourage dissent from 
the former regime. Zainab al-Zaidi, a presenter in the old state media, was 
one of the hosts who voiced the rebels’ message: “My task was then to make 
Libyans cry. I myself was crying when I spoke about the regime’s atrocities. It 
was crucial to liberate Libyans from fear.”54

But in postrevolution Libya—rife with tribal tensions, political struggles, 
and the increasing authority of armed groups—debating politics in the pub-
lic sphere is a dangerous practice. Therefore, talk-show content is becoming 
somewhat more mundane. 

There is a lack of news slots in most broadcast media outlets, so these 
shows provided the latest news from different regions of the country. But 
inexperienced talk-show hosts and guests make these programs far from pro-
fessional. Most hosts did not receive media training, and their guests are usu-
ally from the new political sphere. 



22  |  Transitional Libyan Media: Free at Last?

The talk-show format allows for unprecedented audience participation. 
Many programs feature controversial topics and give their audience the 
opportunity to phone in. Other times, hosts report from the streets, asking 
randomly chosen people to express opinions on the latest political develop-
ments. At times, this spur-of-the-moment opining degenerates into insults, 
slander, and defamation. 

But this freedom has a limit. For the principal talk-show host of al-Assema 
TV, Mahmoud al-Sharkasy, it is simply impossible to host opposing voices 
on the same platform. Most of his guests refuse to participate alongside their 
rivals. Although al-Sharkasy has tackled sensitive topics such as the power of 
extremist militias, continuous threats have pushed him to become less criti-
cal. “They sent me indirect threats reminding me that I have a family and 
children,” he confided. “I am not afraid of them, but I became wiser and less 
enthusiastic. I am now calculating risks and limiting its scope.” 

Mohamed Kamal Bazaza, a university student who became a talk-show 
host for the Libya al-Hurra TV station, details the dangers of discussing poli-
tics during the complex transition: “Some armed groups have the same cul-
ture of Qaddafi. I am careful in my uses of expressions. For example I often 
say ‘phalanges of the revolution’ instead of militias. The word ‘militias’ is not 
accepted by our audience. I also make sure not to relate the news to myself. I 
only announce the news and leave the comment for my guest.” 

In contrast, Radio Benghazi FM presenter Ahmed al-Mukassabi claims that 
“friendship” with militia leaders grants him some protection. Al-Mukassabi, 
who worked under the former regime and defected soon after the revolution, 
describes this situation: “I hosted a leader of armed phalanges who put his 
guns on the table between us. I was not afraid. Although he is quite strict, 
there is some friendship between us. They trust me because of my position 
against the regime. This does not impact the debate itself. I support phalanges 
when they do good things but I can be critical in matters related to the spread 
of arms and insecurity.”

Toward a Free Media
In seeking to restructure the country’s media sector, the transitional Libyan 
government attempted to completely break from the past. But although there 
has been progress in moving away from the entrenched practices of Qaddafi’s 
hegemonic regime, the existence of an unbiased and free media industry may 
be an illusion.

The management of the media’s transition brought major problems, com-
pounding the poor legacy left by the former regime. Characterized by volatil-
ity, the restructuring process was unpredictable and lacked long-term vision. 
New and reconstituted state media outlets lack transparent funding models 



Fatima el Issawi  |  23

and sustainable operating standards. The newly flourishing private media sec-
tor is chaotic. 

The power struggle over controlling the state media has plunged the indus-
try into turmoil. Drastic measures taken by the transitional bodies with regard 
to the former state media have been perceived as punishment to the sector. 
And the media industry’s decades-long isolation from Arab and international 
markets poses a particular challenge to its reconstruction, especially when 
compared to the transitional media industries in Egypt and Tunisia.

Media reform in Libya requires tailor-made solutions that can address the 
specific needs of the national mainstream industry. There is a crucial need for 
a specialized body to be granted executive power so that it may take charge of 
reorganizing the former state media and drafting laws for the private sector. 
Reintegrating former state media staff is paramount, especially given the acute 
lack of skills and leadership within the national media community.

This media reconstruction process is also strongly linked to the political 
reconstruction of post-Qaddafi Libya. The political transition is progressing 
slowly and painfully while tribal tensions are affecting media culture. An inde-
pendent media is a main pillar in state building. But Libya’s budding media 
industry is still searching for its role in a complex political climate. Whereas 
the new Libyan media is finally able to question and thoroughly investigate 
political actors, its structural shortcomings are hindering its ability to act as 
a catalyst for the democratization process. A strengthened media would be 
a vital player in rebuilding Libya and consolidating the fragile post-Qaddafi 
national reconciliation. 

Today, Libyan journalists are not free. Although the fall 
of the Qaddafi regime liberated them from their role as 
publishers of state propaganda, implicit redlines—such as 
militias and religion—have pushed journalists to censor 
themselves and obstruct media operations in the name of 
their own personal security. 

Once again, the testimony of Mohamed al-Saghir 
expresses this plight. Al-Saghir was arrested and tortured 
after voicing his opposition to the Qaddafi regime on Al 
Jazeera during the revolution. With Libya’s liberation, al-
Saghir thought he could finally work free of fear. However, he has since been 
arrested by former rebels for reporting on controversial topics. Before we had 
one Qaddafi,” al-Saghir laments. “Today we have hundreds of Qaddafis.” 

In the new Libya, professional journalism has proven to be a mirror reflect-
ing its past. There remains a long journey ahead on the path to professional 
and unbiased media. 

Today, Libyan journalists are not free. 
Implicit redlines—such as militias and 
religion—have pushed journalists to censor 
themselves and obstruct media operations 
in the name of their own personal security. 





25

Notes

1	 This paper is based on some of  the main findings of  the research project, “Arab 
Revolutions: Media Revolutions,” which examined transformations in Arab media 
during the political transitions. The project is managed by Polis, the journalism and 
society think tank of  the Media and Communications Department of  the London 
School of  Economics.

2	 The Green Book (1975), which set out Gaddafi’s political philosophy, is available 
in English at http://books.google.com/books/about/The_Green_Book.
html?id=5HrjbDUQk9UC. The website of  the World Center for the Study and 
Research of  the Green Book, an important Libyan institution, is available at www.
greenbookstudies.com.

3	 Carola Richter, “Media and Journalism Under Gaddafi: Al Jamahirya and Other 
Tools for Revolutionary Mobilization and National Development,” Reinventing the 
Public Sphere in Libya website, www.reinventinglibya.org/mediaandjournalism.php.

4	 “Libya Media Assessment,” Internews, May/June 2011, www.internews.org/sites/
default/files/resources/InternewsLIBYAMediaAssessment_2011-06.pdf.

5	 See the Libya Media Wiki, http://en.libyamediawiki.com/index.php?title=Main_Page.
6	 See “Libya,” Freedom of  the Press 2009, Freedom House, www.freedomhouse.org/

report/freedom-press/2009/libya. 
7	 Richter, “Media and Journalism Under Gaddafi.”
8	 Reporters Without Borders, International Secretariat, “The Birth of  ‘Free Media’  

in Eastern Libya,” report directed by Servane Viguier in Benghazi and Tobruk,  
April 2011.

9	 “Special Report: How Gaddafi Scion Went From Reformer to Reactionary, 
Reuters, April 11, 2012, www.reuters.com/article/2012/04/11/us-libya-saif-
idUSBRE83A0DL20120411.

10	 Saif  al-Islam al-Gaddafi, speech given at the Second Meeting of  the Youth of  
Benghazi, Benghazi, August 20, 2007, http://gdf.org.ly/index.php?lang=en&CAT_
NO=114&MAIN_CAT_NO=9&Page=105&DATA_NO=252. 

11	 See the article in Magharebia on the release of  journalists from the al-Ghad 
project within this campaign. Jamel Arfaoui, “Kadhafi Releases 20 Journalists,” 
Magharebia, November 11, 2010, http://magharebia.com/en_GB/articles/awi/
features/2010/11/11/feature-02?change_locale=true.

12	 Interview with author, Tripoli, October 2012.
13	 “Hala Masrati Interrogates Detained Journalist Rana al-Akbani in Libya,”  

www.youtube.com/watch?v=Wk4wlP04Sdk.
14	 See the Facebook page of  the Libyan Electronic Army, www.facebook.com/libyan.

Electronic.army2.
15	 See “UN Official Deplores NATO Attack on Libyan Television Station,” UN News 

Centre, August 8, 2011, www.un.org/apps/news/story.asp?NewsID=39255&.
16	 Taher Zaroog, “The Media Should Be Free of  Government Influences,” Reinventing 

the Public Sphere in Libya website, www.reinventinglibya.org/lnmu.php.



26  |  Transitional Libyan Media: Free at Last?

17	 See the website of  the Febrayer daily newspaper, www.febpress.ly. 
18	 Interview with author, Tripoli, October 2013.
19	 “Decree Number 44,” Libya Media Wiki (unofficial translation), http://

en.libyamediawiki.com/index.php?title=Decree_number_44.
20	 “Letter Ref: 497/2012,” Libya Media Wiki, http://en.libyamediawiki.com/index.

php?title=Letter_Ref:_497/2012.
21	 “Decree Number 62,” Libya Media Wiki, http://en.libyamediawiki.com/index.

php?title=Decree_Number_62. 
22	 “Media Policy,” Libya Media Wiki, http://en.libyamediawiki.com/index.

php?title=Media_Policy#Minister_of_Media.
23	 George Grant, “Libyan Media to Be Regulated by New Ministry of  Information,” 

Libya Herald, November 26, 2012, www.libyaherald.com/2012/11/26/national-
congress-votes-to-create-new-ministry-of-information.  

24	 See “New Media Minister Promises to Defend Freedom of  Press,” Libya Herald, 
February 11, 2013, www.libyaherald.com/2013/02/11/new-media-minister-
promises-to-defend-freedom-of-press.

25	 Interview with author, Tripoli, October 2012.
26	 See “Private TV,” Libya Media Wiki, http://en.libyamediawiki.com/index.

php?title=Private_TV#Libya_Awalan; Kevin Bogardus, “Libyan Oilman Who 
Promoted Gadhafi Back in the Influence Game,” Hill, December 3, 2012, http://
thehill.com/business-a-lobbying/197017-libyan-oilman-who-promoted-gadhafi-
back-in-the-influence-game#ixzz2SdCdaKwl.

27	 Interview with author, October 2012. 
28	 For Tobacts TV, see http://en.libyamediawiki.com/index.php?title=Private_

TV#Tobacts_TV_and_Tobacts_FM_TV; and for Daranil, see  
www.facebook.com/Aldardaneltv.

29	 Chris Stephen, “Gaddafi Stronghold Bani Walid Captured by Libya Government 
Troops: At Least 20 Die in Battle for Desert Town Which Remained Loyal to Late 
Libyan Dictator,” Guardian, October 24, 2012, www.guardian.co.uk/world/2012/
oct/24/bani-walid-captured-by-libya-government.

30	 See Facebook page of  “For 1 Million Amazigh,” www.facebook.com/permalink.
php?id=385981948127426&story_fbid=471969662861987.

31	 Interview with author, Tripoli, October 2012.
32	 See the Facebook page of  the Libya al-Dawliya TV channel, www.facebook.com/

ArabMediaRevolutions?ref=hl#!/Libya.Lic?fref=ts.
33	 See Maggie Michael, “Benghazi Anti-Militia Protest: Libyans March Against Armed 

Groups After U.S. Embassy Attack,” Huffington Post, September 21, 2012, www.
huffingtonpost.com/2012/09/21/benghazi-anti-militia-protest_n_1903846.html.

34	 See “Protesters Storm Libyan TV Station Over Gaddafi’s Son’s Capture,” Sapa/
Agence France-Presse, October 22, 2012, www.timeslive.co.za/africa/2012/10/22/
protesters-storm-libyan-tv-station-over-gaddafi-s-son-s-capture.

35	 Interview with author, Benghazi, October 2012. 
36	 See Al Jazeera report on the “Launch of  Libya al-Ahrar in Doha,”  

www.youtube.com/watch?v=tNbgI4jAGYI.
37	 Interview with author, Tripoli, October 2012.
38	 Interview with author, October 2012.
39	 See the Radio Zone website, http://tunein.com/radio/Radio-Zone-1007-s165643.
40	 Interview with the author.
41	 Interview with author, October 2012.
42	 Interview with author, October 2012.
43	 “UN Welcomes New Government,” Libya Herald, November 1, 2012, www.

libyaherald.com/2012/11/01/un-welcomes-new-government.
44	 Interview with author, Tripoli, October 2012.
45	 Interview with author, Tripoli, October 2012.



Fatima el Issawi  |  27

46	 See “Threats and Violence Against Journalists Reach Alarming Level,” February 
5, 2013/updated February 6, 2013, http://en.rsf.org/libya-threats-and-violence-
against-05-02-2013,44029.html.

47	 Interview with author, Tripoli, October 2012.
48	 See the HNCLR Facebook page, www.facebook.com/HNCLR.
49	 See Abigail Hauslohner, “After Benghazi Attacks, Islamist Extremists Akin to 

al-Qaeda Stir Fear in Eastern Libya,” Washington Post, October 26, 2012, http://
articles.washingtonpost.com/2012-10-26/world/35500987_1_benghazi-islamist-
militias-eastern-libyan-city; Abigail Hauslohner, “With Libya’s Ascendant Islamists: 
‘Don’t Get the Wrong Idea,’” Time, March 30, 2012, www.time.com/time/world/
article/0,8599,2110520,00.html.

50	 See “The Information Centre of  Darna” Facebook page, www.facebook.com/
dernamediacentre17.

51	 Michael, “Benghazi Anti-Militia Protest: Libyans March Against Armed Groups 
After U.S. Embassy Attack.”

52	 Libyan News Agency website, www.lana-news.ly/ar
53	 “News Agencies,” Libyan Media Wiki, http://en.libyamediawiki.com/index.

php?title=News_Agencies.
54	 Interview with author, Tripoli, October 2012. 





29

Fatima el Issawi is a research fellow at POLIS, the journalism and 
society think tank in the Department of Media and Communications 
at the London School of Economics (LSE). She is leading the research 
project on “Arab Revolutions: Media Revolutions,” which looks at the 
transformations in the Arab media industry under the transitional 
political phases within the current uprisings. She has over fifteen years of 
experience in covering the Middle East for international media outlets. 
She also works as an independent journalist, analyst, and trainer in the 
Arab world.

About the Author



Carnegie Endowment  
for International Peace

The Carnegie Endowment for International Peace is a private, 
nonprofit organization dedicated to advancing cooperation between 
nations and promoting active international engagement by the United 
States. Founded in 1910, its work is nonpartisan and dedicated to 
achieving practical results.
	 Carnegie is pioneering the first global think tank, with flourishing 
offices now in Washington, Moscow, Beijing, Beirut, and Brussels. These 
five locations include the centers of world governance and the places 
whose political evolution and international policies will most determine 
the near-term possibilities for international peace and economic advance.

The Carnegie Middle East Program combines in-depth local 
knowledge with incisive comparative analysis to examine economic, 
sociopolitical, and strategic interests in the Arab world. Through 
detailed country studies and the exploration of key cross-cutting 
themes, the Carnegie Middle East Program, in coordination with the 
Carnegie Middle East Center, provides analysis and recommendations 
in both English and Arabic that are deeply informed by knowledge and 
views from the region. The Carnegie Middle East Program has special 
expertise in political reform and Islamist participation in pluralistic 
politics throughout the region.







CarnegieEndowment.org


	El-Issawi_Transitional_Libyan_Media_2013_cover
	El-Issawi_Transitional_Libyan_Media_2013_pub

