
blo gs.lse.ac.uk
http://blogs.lse.ac.uk/lsereviewofbooks/2013/02/04/book-review-al- jazeera-english-global-news-in-a-changing-world/

by blog admin February 4, 2013

Book Review: Al Jazeera English: Global News in a Changing
World

Although Al Jazeera English has yet to receive to receive the attention accorded to its Arabic-
language elder sibling, it is in many ways the more interesting of the two. It seeks to redefine
global news coverage by focusing on areas that are traditionally neglected by most news
organizations, and its potential audience is many times larger than that of the Arabic channel.
This is the first book to thoroughly examine this channel’s coverage methods, effects on its
audience, and its place in the world of mediated geopolitics. Paul Brighton finds that although
some of the material is out-of-date, it serves as a timely reminder of the evolution of
alternatives to the hegemony of the global news channels.

Al Jazeera English: Global News in a Changing World. Philip Seib
(ed). Palgrave Macmillan. April 2012.

Find this book: 

Gosh, it can be dif f icult writ ing academic books about f ast-developing
areas like global television news channels! Such is the slow turnaround
that a book landing in a reviewer’s in- tray late in 2012 or early in 2013 had
to be signed of f  by its author or editor around mid-2011. And that is
probably at the more expeditious end of  publishers’ t imetables. Which is
probably f ine if  you’re writ ing a study of  Aristotle or a biography of  Mr
Gladstone; but when you’re edit ing a collection of  chapters about a
rolling news channel which f inds itself  at the f oref ront of  reporting a
major, unf olding global news event, it sure can make lif e tricky.

As you will recall, Ben Ali of  Tunisia and Mubarak of  Egypt had duly f allen
in good time to make the cut in June, 2011; but Gaddaf i had yet to be
toppled, let alone captured and killed; and Saleh of  Yemen was also
holding f ast. As f or Assad…well, I can sympathise strongly with the editor
of  this collection, because what will his status be by the time you read this?

Not that the book particularly suf f ers f rom this: it remains a usef ul study. But it already reads
more like a snapshot of  coverage of  the early optimism of  the Arab Spring than a ref lection of
the altogether more nuanced and complex picture two years in.

The pitf alls are again apparent in the book’s laudable ef f orts to assess Al Jazeera English’s equally
admirable intention to f ocus more of  the world’s attention on Af rica. However, the irony is that the very
media whom Al Jazeera English seek to outperf orm in Af rica coverage – the likes of  the BBC and CNN – are
now racing to be the f irst to bring us news of  the so-called ‘new f ront’ in the ‘war on terror ’: Mali and the
neighbouring Saharan countries.

“AJE [Al Jazeera English] would bring voice to the f ormerly ‘voiceless’ through its unique f ocus on the
developing world in good times and in bad, in periods of  conf lict and crisis and of  birth and renewal. In
doing so, AJE cast itself  as ‘the Channel of  ref erence f or the Middle East and Af rica’.”

The Af rica chapter rightly accuses the more tradit ionally dominant news channels of  f ocusing on Af rica only
in terms of  f amine, war and coups. AJE is now f acing the dif f icult task of  standing by its f ounding principles
at a t ime when other channels are doing precisely what AJE accuses them of : but on a scale that has not

http://blogs.lse.ac.uk
http://blogs.lse.ac.uk/lsereviewofbooks/2013/02/04/book-review-al-jazeera-english-global-news-in-a-changing-world/
http://www.assoc-amazon.co.uk/e/ir?t=lsreofbo-21&l=as2&o=2&a=0230340210
http://books.google.co.uk/books/about/Al_Jazeera_English.html?id=UKyrZwEACAAJ&redir_esc=y


been seen f or many years.

There is a lot of  usef ul research in the book on the subject of  viewership. Who watches the channel?
Perhaps more importantly, who is able to watch it? In the UK, access is less of  an issue, as it is an option
on Freeview: so it stands as good a chance (at least in theory) of  being seen as anyone else. However, as
the book inf orms us, the picture is much patchier in the USA. Percentages of  the population who can readily
access the channel remain low. Moreover, the polit ical context is much more of  a contested area. The Bush
administration of  2001-9 was overtly crit ical of , and arguably hostile to, the original Al Jazeera’s reporting
of  Iraq and Af ghanistan. AJE did not start broadcasting until November, 2006. But there was a clear change
in tone as the Obama administration took over. Hillary Clinton in particular had some posit ive comments to
make on the channel. “The cold war that existed between the Bush administration and Al Jazeera has totally
ended. Now it ’s a prof essional relationship between an aggressive government and an aggressive news
organisation.”

However, one issue that is touched on several t imes but never f ully addressed is that of  AJE’s relations
with the Qatari regime. The original Al Jazeera was set up in 1996. It was one of  the f irst acts of  the current
Emir, af ter he seized power f rom his f ather. The Emir and the regime bankroll the operation and can do so
almost without f inancial limit. Very soon, as the Arab Spring began, and even bef ore, questions were being
asked as to how the channel would react to ref orm movements not just in places like Tunisia, Egypt and
Libya, but in comparable kingdoms and emirates such as Kuwait, the UAE, Bahrain and Saudi Arabia. The
book chronicles the obvious annoyance of  these regimes when the channel aired items dealing with regime
corruption, authoritarian responses to pro-democracy movements, and the like.

However, the book never quite gets to grips with what would happen if  the station applied the same
approach to its own host country. It is taken as read, across several chapters, that this would simply not be
possible: but it is an issue worth f urther research and explanation; especially as Qatar will increasingly
intrude onto the world’s news agenda as the 2022 World Cup approaches, and as the Arab ref orm
movement continues to play out.

Despite the inevitable march of  news events, which play havoc with the statelier pace of  the world of
academic publishing, this is a t imely book, with a range of  interesting approaches to the topic. The
balancing chapters on Israeli and Palestinian views of  AJE’s coverage of  the conf lict of  2008-9 not
surprisingly end up being as much about the issues that were f ought over as the media coverage itself .
However, this collection will have served a usef ul purpose if  it  serves as a timely reminder of  the evolution
of  alternatives to the hegemony of  the global news channels.

—————————————————————–

Paul Brighton is Head of  Department of  Media and Film at the University of  Wolverhampton. He grew up in
Wolverhampton. He attended Wolverhampton Grammar School, and won an Open Scholarship to Trinity
Hall, Cambridge. He got a First in English and, af ter postgraduate research at Cambridge, worked f or the
media. He was a BBC Radio presenter f or twenty years, bef ore becoming Head of  Broadcasting and
Journalism at University of  Wolverhampton. His book “News Values” was published by SAGE in 2007. He is
now Head of  Media, Film, Deaf  Studies and Interpreting; and his next book “Original Spin: Prime Ministers
and the Press in Victorian Britain” will be published by I.B. Tauris. Read reviews by Paul.

https://www.wlv.ac.uk/default.aspx?page=11517
http://blogs.lse.ac.uk/lsereviewofbooks/2013/02/04/category/book-reviewers/paul-brighton/

	Book Review: Al Jazeera English: Global News in a Changing World

