
 

 

Wendy Willems 

Producing loyal citizens and entertaining 
volatile subjects: imagining audience 
agency in colonial Rhodesia and post-
colonial Zimbabwe 
 
Book section 
 
 
 

 

Original citation: 
Originally published in Willems, Wendy (2014) Producing loyal citizens and entertaining volatile 
subjects: imagining audience agency in colonial Rhodesia and post-colonial Zimbabwe. In: 
Butsch, Richard and Livingstone, Sonia, (eds.) Meanings of Audiences: Comparative 
Discourses. Routledge, Abingdon, UK, pp. 80-96. ISBN 9780415837293  
 
© 2014 The Author 

 
This version available at: http://eprints.lse.ac.uk/51198/ 
 
Available in LSE Research Online: August 2014 
 
LSE has developed LSE Research Online so that users may access research output of the 
School. Copyright © and Moral Rights for the papers on this site are retained by the individual 
authors and/or other copyright owners. Users may download and/or print one copy of any 
article(s) in LSE Research Online to facilitate their private study or for non-commercial research. 
You may not engage in further distribution of the material or use it for any profit-making activities 
or any commercial gain. You may freely distribute the URL (http://eprints.lse.ac.uk) of the LSE 
Research Online website.  
 
This document is the author’s submitted version of the book section. There may be differences 
between this version and the published version.  You are advised to consult the publisher’s 
version if you wish to cite from it. 
 
 

http://www.routledge.com/
http://eprints.lse.ac.uk/51198/


1 

 

Producing loyal citizens and entertaining volatile subjects: imagining audience agency in 

colonial Rhodesia and post-colonial Zimbabwe 

 

Wendy Willems 

Department of Media and Communications, London School of Economics and Political Science 

Department of Media Studies, University of the Witwatersrand, Johannesburg, South Africa 

 

Original citation: 

Willems, W. (2014). Producing loyal citizens and entertaining volatile subjects: imagining 

audience agency in colonial Rhodesia and post-colonial Zimbabwe (80-96). In: S. Livingstone 

and R. Butsch (eds.), Meanings of audiences: comparative discourses. London: Routledge. 

 

 

The emergence of modern mass media on the African continent coincided with (and was in many 

ways a product of) the spread of British and French colonialism (Asante and Ziegler 1982; 

Larkin 2008). The introduction of radio, television and newspapers helped colonial regimes to 

constitute imagined communities of loyal settlers, to link up the colonial motherland to the settler 

colony, to persuade colonial subjects of the benevolence of colonial administrations and to 

dissuade them from challenging the status quo. In the process of establishing colonial domination 

and building modern mass media, governments developed a particular understanding of those 

who were watching television, listening to radio or reading newspapers. As Hartley (1987: 125) 

has argued, audiences are discursively produced through language: 

 
[Audiences] are the invisible fictions that are produced institutionally in order for various 

institutions to take charge of the mechanisms of their own survival. Audiences may be 

imagined, empirically, theoretically or politically, but in all cases the product is a fiction that 

serves the needs of the imagining institution. In no case is the audience “real”, or external to its 

discursive construction. There is no “actual” audience that lies beyond its production as a 

category, which is merely to say that audiences are only ever encountered per se as 

representations.  

 

In the case of British Africa, English - as the official lingua franca of the state - was the language 

in which audience members were imagined by colonial administrations and discussed in policy 

reports and official records. Modern mass media did not only assist in the institutionalisation of 

English as the language of political, business and educational elites but also contributed to the 

emergence of separate ‘sphericules’ (Gitlin 1998) which were unified by the use of English or 

local African languages. In his book Citizen and Subject, Mamdani (1996) argues that settler 

colonialism created a bifurcated state with on the one hand, a category of largely urban-based 

white citizens who enjoyed full civil, political and economic rights, and on the other hand, a 

category of largely rural-based black subjects who were denied these fundamental rights. In an 

article entitled Colonialism and the two publics in Africa: a theoretical statement, Ekeh (1975: 

111) argued that the Western experience of a unified public sphere, which the state and civil 

society both occupy, is not reflective of African social spaces which are defined by their colonial 

legacy: “Our post-colonial present has been fashioned by our colonial past. It is that colonial past 

that has defined for us the spheres of morality that have come to dominate our politics”. Crucial 

to this colonial inheritance is Ekeh’s distinction between two publics: the primordial and the 

civic public. For Ekeh, the sphere of what he calls the primordial public “occupies vast tracts of 

the political spaces that are relevant for the welfare of the individual, sometimes limiting and 



2 

 

breaching the state’s efforts to extend its claims beyond the civic public sphere” (1975: 107). 

While colonial languages such as English and French were part of the civic public and adopted 

by colonial administrations as official languages of the state, local African languages were 

treated as inferior and features of the primordial public. Whereas British colonialism deliberately 

promoted the codification of distinct indigenous languages and ethnicities as part of its divide-

and-rule strategy, the French model of colonial rule was based on assimilation of an African 

middle class into French culture and language, a category also known as the evolués.  

In order to gain an understanding of official state imaginings of audiences in former 

settler colonies such as Zimbabwe, English-language discourses are therefore crucial given the 

status of English as official language of both colonial and post-colonial governments. Although 

some post-colonial African governments opted to have a local African language as official 

lingua franca along with English, such as the case of kiSwahili in Kenya and Tanzania, 

Zimbabwe’s first post-independent government chose to retain English (Ndhlovu 2009; Kadenge 

and Nkomo 2011). Zimbabwean linguists Kadenge and Nkomo (2011: 252) point to a “dominance 

of English in virtually all formal spheres of Zimbabwean life”. While an examination of 

discursive imaginings of the audience in indigenous languages would be important, one is 

immediately faced with the challenge of recovering the ‘indigenous’, ‘subaltern’ voice (Spivak 

1988). Because of the low status of indigenous languages in settler colonies and the suppression 

of these languages in the colonial archive (which by virtue of their existence privileged the 

settler experience), a historical reconstruction of discursive namings of the audience 

automatically leads us to focus on the English-language given its dominance in written 

documentation and its importance as the language of power.  

Hence, adopting English-language discursive imaginings on the audience as object of 

study does not only privilege the English language but also to a large extent reflects the 

hegemony of English in the public domain of both colonial and post-colonial Zimbabwe. This 

paradox relates to an observation Chakrabarty (2000: 6) makes in his book Provincialising 

Europe: Postcolonial thought and historical difference: “European thought has a contradictory 

relationship to […] political modernity. It is both indispensable and inadequate in helping us to 

think through the various life practices that constitute the political and the historical in India”. 

Hence, examining discourses on audiences in the English language is both important and 

insufficient. It is crucial because the space that can be reconstructed as public was dominated by 

the English language but it is also imperfect because it to a certain extent perpetuates this 

hegemony and leaves beyond consideration the way in which the notion of the audience was 

constructed, debated or discussed in local languages such as chiShona or siNdebele. 

Deploying Hartley’s understanding of audiences and drawing on Foucault’s theory on 

discourse and practice, the chapter examines how colonial and post-colonial governments in 

Zimbabwe imagined audiences in English-language policy discourse and argues that these 

discursive imaginings were part of a particular set of policy interventions with regard to media. 

Foucault describes practice as “the point of linkage (enchaïnement) of what one says and what 

one does” (1980: 42, quoted in Gutting 1994: 30). Discourse legitimates certain ways of acting 

and prevents other practices from being accepted as ‘normal’. In this chapter, I consider language 

and discourse crucial to the circulation of power exercised in and through institutions such as the 

colonial state. I consider the notion of discourse in a deliberately broad manner, referring to the 

ways of talking about audiences. Like Foucault, I consider discourses to be inextricably linked to 

practices. Discourse is produced through certain practices and other practices are made possible 

through the particular framing of an object in discourse. Discourse is then linked to both 



3 

 

discursive practices (practices that communicate meanings through language) and to a set of non-

discursive practices. For Foucault, discourse should thus not be treated as strictly referring to a 

specific group of linguistic texts but it crucially also refers to a set of social practices to which 

those texts are intimately connected. Central in this chapter is the relation between the discursive 

practice of imagining audiences (the particular framing of audiences) and non-discursive media-

related practices such as government policy interventions with regard to media. As Butsch (2008: 

1) has argued, “[a]udiences have been depicted variously as good or bad, threatening public 

order or politically disengaged, cultivated or cultural dupes, ideal citizens or pathological”, and 

when “[d]epicted as volatile crowds and a danger to social order, audiences became targets of 

government discipline”. In the specific context of colonial Rhodesia, this chapter begins by 

demonstrating how the state imagined African audiences as bad, volatile crowds vulnerable to 

manipulation and as threats to the status quo while white audiences were imagined as citizen 

publics crucial to the reproduction of the status quo. As the following sections will show, these 

imaginings were linked to clear policy interventions with regard to the press, radio, television 

and cinema. 

 

Producing loyal citizens 

In the early days of colonial rule, the Rhodesian press primarily targeted white citizens in order 

to create loyal publics who would support Cecil John Rhodes’ colonial mission and help 

maintain British South African Company (BSAC) rule as opposed to direct colonial rule from 

Britain (Ainslie 1966: 44). One of the main purposes of the press at the time was to safeguard 

BSAC’s economic interests by creating a united ‘imagined community’ of white settlers 

(Anderson 1983). For example, according to The Rhodesia Herald, its main objective was “to 

advance to the fullest of their powers the mining and agricultural interests, to discuss and 

criticise moderately, but without fear or favour, the topics of the day or hour, and to promote 

fellowship and unity amongst all classes and sections of the white community” (Gale 1962: 19). 

Newspapers published by the Argues Printing and Publishing Company (APPC) primarily 

reported on issues that were of interest to the growing community of white settlers and hardly 

reported on the situation in which the majority black population found itself.  

 While newspapers targeting a white readership were imagined as constituting good 

citizen publics, papers primarily appealing to a black readership such as The Bantu Mirror 

(established as The Native Mirror in 1931) – both published in English - were aimed at 

entertaining Africans in order to channel “native thought away from politics and into safer 

pursuits” (Bourgault 1995: 160). The paper’s editorial line was in support of the Southern 

Rhodesian colonial government and political opinions of blacks were rarely published. It was 

therefore largely tolerated by the Rhodesian government. A leading black journalist in 1950s 

Southern Rhodesia, Lawrence Vambe, described the politics of the newsroom at The Bantu 

Mirror as follows: 

 
They were very sensitive to issues relating to politics amongst the black people. One found oneself 

as a black journalist being questioned and intimidated. ‘Why did you write about this, why don’t you 

leave that alone, why don’t you write about sports and beer halls?’ […] But the more you found 

resistance from those quarters, the more you were determined to express the African point of view 

(quoted in Saunders 1999: 4). 

 

Instead of giving a voice to the growing resistance to settler rule from African nationalists such 

as Joshua Nkomo, The Bantu Mirror painted a more positive, a-political picture of the vibrant 



4 

 

life in the expanding black townships of Southern Rhodesia (Willems 2008: 2). Before the 

official enactment of urban racial segregation in the late 1950s, mixed urban townships such as 

Makokoba and Mzilikazi in Bulawayo saw a blossoming of cultural activities in the 1940s and 

early 1950s which was eagerly reported in The Bantu Mirror. The emerging African urban 

middle class, residing in these newly established areas, proved a fertile mass readership which 

the newspaper’s ownership was keen to exploit.
1
 During this period, the development of mass 

media targeting Africans was therefore primarily aimed at an urban middle-class audience, 

leaving the rural population largely outside the reach of mass media. As will be discussed later in 

this chapter, this was a key imbalance that the post-colonial government sought to address 

through projects investing in improving access to newspapers in the rural areas, hereby seeking 

to empower the ‘rural masses’ who were a key constituency of the liberation movement. Over 

time, discourses on audiences thus shifted from a concern with primarily urban consumers of 

media to rural masses waiting to be educated and empowered through for example radio and 

local newspapers. 

 While newspapers in Southern Rhodesia constituted their own, separate readerships, 

radio broadcasts were exclusively targeted at white audiences in order to create unity among 

white settlers (similarly to the aims of The Rhodesia Herald and The Bulawayo Chronicle). 

Radio broadcasts began in the 1930s and were initially run on a voluntary basis by Rhodesian 

postal employees who had an interest in amateur radio (Zaffiro 2002: 42). These amateur 

broadcasts ultimately culminated in the establishment of the Southern Rhodesia Broadcasting 

Service (SRBS) in 1941 which was managed by the Postmaster-General. The SRBS was mainly 

established to meet the needs of white settlers and to provide “an escape from the native 

environment, reminding settlers of colonial power, dispensing safety and security, and offering a 

centre of reference at the level of news” (Zaffiro 2002: 42). While Rhodesian officials imagined 

radio as a powerful tool to connect white listening publics to the colonial motherland, they did 

not consider it a suitable medium for Africans who were on the one hand imagined as ‘primitive’ 

and incapable of comprehending a modern tool such as radio, and on the other hand as 

vulnerable to outside influences. Rhodesian officials “argued that Africans did not want 

broadcasting, that they would not understand it or that it would put the wrong ideas into their 

heads” (Zaffiro 2002: 43). Most crucially, colonial administrators feared that “possession of a 

wireless set would allow Africans to listen to foreign stations and cause revolutions” (Frederikse 

1982: 96). Africans were seen as “gullible to subversive appeals by communists and nationalists” 

(Zaffiro 2002: 46). Hence, SRBS’s radio broadcasts primarily targeted the white settler 

population and no efforts were made to reach out to the African population. 

The sceptical attitude of Southern Rhodesian government officials towards radio was, 

however, not universally shared among representatives of the British Empire in Southern Africa. 

It was contrary to the way in which their counterparts in Northern Rhodesia (now known as 

Zambia) imagined the role of radio.  In an address in Lusaka on 12 June 1949, the Director for 

Information of Northern Rhodesia, Harry Franklin, made attempts to convince his neighbours in 

Southern Rhodesia of the importance of providing radio broadcasts to Africans: 

 

I would put to you three points in favour of African broadcasting. The majority of Africans are still 

illiterate. Broadcasting is about the only way to get at them in the mass […]. Whether you like it or 

                                                 
1
 The early 1950s also saw the establishment of African Parade which was the most popular magazine among 

middle-class Africans in the 1950s and particularly provided updates on music and the entertainment industry and 

offered cautious support to African nationalists.  



5 

 

not, the African mind is awakening, is thirsty for knowledge. Let us give it the right kind of 

knowledge; if we don’t, it will surely pick up the wrong […]. We want a happy and contented 

African people. Now what can the native do when he has finished his work, his own work or yours? 

He can get drunk if he has the money, or gamble, or worse. If there’s a full moon he can dance. But 

most nights he can only go back to his hut, with no light and generally no ability to read, even if he 

had a light. There, he can talk and think. And one of the things he can talk and think about, not very 

happily, is how much better off you are than he is, you with so many things he hasn’t got, including 

a radio to entertain you. The African loves music, plays, rhetoric, argument – all the things that radio 

can put across so well. Let him have them (quoted in Frederikse 1982: 96). 

 

Franklin thus saw radio as a medium that was particularly suitable for Africans. Contrary to his 

colleagues in Southern Rhodesia, he declined to believe that “Africans would not take to 

broadcasting knowing that primitive tribes in Eastern Russia and peasants in India had taken to 

it” (quoted in Smythe 1984: 196). Instead, radio could entertain them and distract them from 

debating more serious political issues. Radio had the power to divert Africans’ attention from the 

evils of colonial exploitation. Furthermore, radio could be a powerful means of mass education 

and combat Africans’ illiteracy. While formal education would require significant investment 

and time, mass media were imagined as a faster and more cost-efficient tool to educate Africans. 

Franklin argued that it would be important for the Northern Rhodesian government to dominate 

the provision of education so as to prevent “the completely ignorant blackman from being 

exploited by ‘agitators’ from amongst the newly educated elite” (quoted in Smyth 1984: 196). 

 However, as a result of the increasing use of external shortwave broadcasts by the two 

key liberation movements, Zimbabwe African National Union (ZANU) and Zimbabwe African 

People’s Union (ZAPU) in the late 1960s and mid-1970s, the Rhodesian government could no 

longer ignore radio as medium in the propaganda war. While in the 1950s, officials in Southern 

Rhodesia were highly suspicious about offering radio broadcasting services to Africans, they 

were forced to counter ZANU’s and ZAPU’s shortwave radio programmes broadcast from 

abroad. Hence, the Rhodesian Broadcasting Corporation (RBC, SRBS’s successor) resolved to 

introduce a regular radio service for Africans in 1969. The station was named Radio Three and 

aimed to persuade Africans not to cooperate with the ‘terrorists’, i.e. the guerrilla fighters 

(Zaffiro 2002: 60). RBC’s African service largely served the needs of the RF government by 

discrediting the nationalist cause. However, the radio station failed to attract African listeners 

which led the government to conclude that a new strategy was required in order to convince 

Africans not to lend their support to the liberation movements. In explaining the failure of Radio 

Three, an ex-employee of the Psychological Operations Unit (POU) constructed Africans as 

unresponsive to modern mass media:  

 
When you want to communicate with the African tribesman in this country you have a hell of a 

problem. He doesn’t necessarily listen to the radio, or pick up the daily paper – that’s the problem. 

The message, the method of communication is a problem. The pitch is also a problem. It can’t just 

be in English. It also has to be in the vernacular. Plus there’s the fact that the African is greatly 

affected by tribal customs. So we had to start from scratch (quoted in Frederikse 1982: 120).  

 

Hence, the Rhodesian state imagined African audiences as ‘unmodern’ and fundamentally 

different from European settler audiences. This is reinforced by the use of the term ‘tribesman’ 

which evokes a sense of ‘primitiveness’, a notion that Africans were stuck in local traditions and 

customs which prevented them from understanding the medium of radio. Modern mass media 

were considered to be part of the English-language civil public from which Africans were being 



6 

 

excluded. Africans were ‘othered’, part of the indigenous-language primordial public and seen as 

incapable of adjusting to modern media. It was therefore the medium rather than the message 

that the Rhodesian regime blamed for its lack of success in winning the hearts and minds of 

Africans. In order to communicate with Africans, a different method was required. Radio and 

newspapers were not considered suitable to persuade Africans not to support the guerrilla 

fighters. The POU therefore resorted to an approach that was similar to the methods used by the 

liberation movements. Mirroring the door-to-door campaign deployed by ZANLA, the RF 

government decided to quite literally take the message to Africans instead of relying on their 

initiative to switch to RBC’s Radio Three or to pick up a copy of The African Times. Hence, the 

Rhodesian Air Force initiated a major campaign during which hundreds of leaflets were dropped 

from the sky (Frederikse 1982: 121-22).  

 Apart from taking pamphlets to the rural areas, the Ministry of Information’s ‘internal 

services’ branch also set up a Mobile Cinema Unit which brought screenings of anti-nationalist 

films to the rural areas. Most of the film makers in this unit had learned about film making in the 

Central African Film Unit (CAFU) which had been producing mainly agricultural instructional 

films since the 1940s (Hungwe 1991; Burns 2002) Similar to the concerns expressed by the POU 

about the suitability of certain media for Africans, there was a strong belief within the Mobile 

Cinema Unit that films intended for African audiences required a different approach. They 

worked from the assumption that “Africans were intellectually different from, and inferior to, 

Europeans. Therefore they produced films for Africans that were remarkable for their simplistic 

style, demeaning images, and paternalistic messages” (Burns 2002: xix). This was reiterated by 

an official from the Rhodesian Information Services who argued that “[i]t has been known for 

some time that many film productions designed for African audiences were, in fact, not getting 

across, mainly because the story was too fast-moving and the techniques used tended to confuse” 

(quoted in Burns 2000: 208).
2
 The department believed that films made in the immediate 

environment of African audiences were most effective and that the content of these films was 

most often accepted as truth.  

 Hence, through a set of policy interventions, settler colonialism created separate publics 

for Africans and white settlers. The particular imaginings of audiences were linked to certain 

preconceptions about the suitability of certain media for specific audiences. While modern mass 

media such as radio were seen as suitable to unite white settlers and create loyal citizens, African 

audiences were on the one hand imagined as vulnerable and on the other hand as pre-modern, 

unprepared and incapable of adequately understanding the use and relevance of modern media 

such as radio and cinema.  

 

Pedagogical nationalism and the production of modern subjects 

One of the major aims of post-colonial governments in Anglophone Africa was to dismantle the 

bifurcated nature of the state by providing full citizenship rights to African ‘subjects’. In the 

process of turning former ‘subjects’ into ‘modern’ citizens, newly independent governments 

accorded an important role to media in this transformative process. While the Rhodesian state 

imagined black Zimbabweans both as ‘primitive others’ unaccustomed to the modern medium of 

radio and as volatile crowds vulnerable to manipulation, the newly independent government 

imagined them as ‘pedagogical objects’ (Bhabha 1990: 304-305) who through the assistance of 

modern mass media were going to be transformed into fully-fledged Zimbabwean citizens. 

                                                 
2
 See on colonial imaginings of African audiences also Ambler (2001), Smyth (1988, 1983, 1992), Burns (2000, 

2002). 



7 

 

Television, radio and the press were therefore largely deployed as means to educate citizens 

about issues such as agriculture, to spread government information and to create a patriotic 

audience in touch with local notions of culture.  

 Instead of imagining audience members as ‘primitive, illiterate tribesmen’, the post-

colonial government imagined African audiences as modern subjects of the state who had to be 

emancipated given their marginalisation during colonialism. Invoking a more agentive, 

revolutionary discourse, terms such as ‘the masses’, ‘the rural masses’, ‘the black majority’, and 

‘the people’ were commonly deployed to refer to audience members. The ruling party ZANU-PF 

also often invoked the Portuguese term povo (literally ‘people’) which was a word the party 

borrowed from its fellow liberation movement in the region, the Mozambican FRELIMO. The 

term povo had a revolutionary connotation and should be understood as part of a broader 

socialist discourse in which the people, and particularly rural peasants who had been central 

during Zimbabwe’s liberation struggle in the 1970s, were part of a mass vanguard challenging 

the hegemony of colonialism. Hence, these terms were inscribed in a broader transnational, 

leftist and socialist context from which Zimbabwe’s liberation movements emerged, having 

received support from China (ZANU) and Russia (ZAPU) during the 1970s liberation war. The 

terms are profoundly related to the Cold War context that characterised Zimbabwe’s liberation 

struggle in which the Rhodesian Front settler government frequently framed the threat posed by 

the guerrilla fighters as part of a broader ‘red danger’.
3
 

 The ways in which audiences were imagined by the post-colonial government were also 

clearly linked to a particular set of interventions the post-independent state made in Zimbabwe’s 

media landscape. In order to create a modern, educated citizenry, the state invested considerably 

in extending the reach of mass media to the rural areas. Similarly to the purpose of media in 

Egypt, “[t]he addressee was the citizen, not the consumer. Audiences were to be brought into 

national and international political consciousness, mobilised, modernised and culturally uplifted” 

(Abu-Lughod 2005: 11). The new ZANU-PF government saw media as important vehicles in the 

promotion and facilitation of development along socialist lines. At independence, the 

government adopted a statist socialist agenda which was aimed at creating wealth and prosperity 

for the black majority population and sought to correct past injustices. The main objective of the 

government’s first economic plan Growth with Equity was to create a more equitable society 

through land reform and improved access for the black population to social services such as 

health, education and agricultural support.  

 Because of relatively low levels of literacy among Africans, the government 

considered radio as an important education tool in the project of developing the ‘masses’. 

Priority was given to development of the rural areas. As Zimbabwe’s first Minister of 

Information and Publicity, Nathan Shamuyarira argued at the time, “both the print and the 

electronic media should be a vehicle for education and instructional purposes. They should 

endeavour to reach the broad masses of our people in the rural areas with instructional 

information for skills that will enable them to improve their lives” (quoted in Mathema 2001: 

8).Modern mass media therefore fitted very well within a modernist, socialist paradigm in which 

the povo (i.e. the rural masses) instead of the colonial settlers, were to be emancipated. Just like 

                                                 
3
 This is reiterated for example in a 1967 booklet Red for Danger from the Rhodesian Ministry of Information, 

Immigration and Tourism: “Rhodesia, by defending the Zambezi River against the further advance of Chinese 

communism, has set an example to the Western world. It is worth pointing out to those who scrambled, with little 

dignity and almost indecent haste, from other parts of Africa that there is no intention of allowing Southern Africa to 

fall prey to Chinese communism” (p. 8). 



8 

 

the government considered radio as a crucial tool for rural education and development, 

newspapers were also attributed with an important role in informing ‘the people’. However, as 

the government noted in a policy statement, “[f]or the rural masses to be informed, the media 

must ‘talk’ in the languages the masses can understand” (Government of Zimbabwe 1987: 4). 

While all former Rhodesian Printing and Publishing Company (RPPC) titles were published in 

English, Zimpapers therefore introduced two new vernacular newspapers in 1985 which 

primarily targeted a rural readership: Kwayedza (Dawn in chiShona) which was published in 

chiShona and uMthunywa (Messenger in siNdebele) in siNdebele.
4
 The main aim of these new 

papers was to “ensure that urban news and events, including official news are read alongside 

news and events on rural development and the hopes and aspirations of the rural people” 

(Government of Zimbabwe 1987: 4).  

Apart from transforming subjects into modern, educated citizens, another key aim of the 

new government’s media policy was to produce loyal ‘national’ citizens in touch with local 

notions of culture. Raising awareness about the dangers of ‘imperialism’ and promoting an 

alternative, socialist route to development, Shamuyarira, argued as follows: “[b]efore any 

journalist picks up his or her pen they should be committed to the ideology of liberating the 

masses and exposing the machinations of imperialism. Journalists should educate and inform the 

masses about the advantages of a socialist path” (quoted in Zaffiro 2002: 107). One of the 

priorities of the new ZANU-PF government was to free its media both from the association with 

the previous Rhodesian Front (RF) government and with the South African apartheid regime. 

Media were considered important in resisting imperialism and in challenging the continued 

domination of ‘the West’. The successor to the RBC, the Zimbabwe Broadcasting Corporation 

(ZBC), made clear efforts to increase local content on television. According to a 1988 

government report, ZBC had “increased the number of local programmes on television from 16 

percent to about 45 percent, accommodating news, drama and current affairs programmes from 

the rural areas” and government saw this as a clear “departure from the pre-independence 

tradition where most of the TV programmes came from Britain and the United State of America” 

(Government of Zimbabwe 1988: 3).  

Furthermore, the transfer in January 1981 of RPPC from South African capital to an 

independent body, the Zimbabwe Mass Media Trust (ZMMT), would, according to President 

Mugabe “reverse the colonial trend in the media and make it serve the interests of the dominant 

force in the country, the masses” (quoted in Mathema 2001: 9). For government, the main aim of 

ZMMT was “to decolonise information and eliminate the pernicious and hostile South African 

influence from the press and the media” (Government of Zimbabwe 1987: 2). As Shamuyarira 

outlined, “[g]iven the historical control of the press in this country by South African financial 

interests before independence, we insist in independent Zimbabwe that the press be owned and 

managed by Zimbabweans, and preferably be insulated from Zimbabwe financial interests also” 

(quoted in Mathema 2001: 8). ZMMT also facilitated the establishment of a truly ‘national’ news 

agency and played a role in redressing the ‘imbalances in international news flows’. At 

independence, the Inter-Africa News Agency (IANA), which was owned by the South African 

Press Association (SAPA), was responsible for the provision of foreign news to Zimbabwean 

publications (Mathema 2001: 20). After independence, a major priority for the government was 

to cut media and information links with South Africa and to transform IANA into a truly 

Zimbabwean news agency. One of ZMMT’s first tasks was to take control of IANA which was 

                                                 
4
 uMthunywa stopped publication in 1993 due to viability problems linked to political interference but was 

relaunched on 4 July 2004 as a tabloid (Mabweazara 2007: 54). 



9 

 

subsequently renamed to Zimbabwe Inter-Africa National Agency (ZIANA) and became 

Zimbabwe’s first national press agency.  

The government did not only want to reduce its reliance on South Africa in the field of 

media but also aspired to become less dependent on the big Western news agencies. It took a 

number of measures in this regard such as bringing a halt to its UPI subscription and negotiating 

news exchange agreements with other African news agencies and countries in the former 

communist bloc (Zaffiro 2002: 89). For example, ZIANA was involved in the now defunct Non-

Aligned News Agencies Pool (NANAP) which was formed in 1976 and was a major outcome of 

debates around the call for NWICO.
5
 However, despite these measures, “nearly three-quarters of 

all news stories used at ZBC still originated from western wire services, with AFP the preferred 

source” (Zaffiro 2002: 89). In order to distance itself further from South Africa’s apartheid 

regime, the Zimbabwean government also played a leading role in strengthening ties with the so-

called ‘frontline states’ (Angola, Botswana, Lesotho, Mozambique, Tanzania, Zambia, 

Zimbabwe) in the field of media and communication. In the 1980s, South Africa was the main 

base of many international news agencies. According to the Zimbabwean government, this gave 

“credence and credibility to Pretoria’s biased view of the political, economic and cultural set-up 

in Southern Africa” (Government of Zimbabwe 1987: 14). In the eyes of the frontline states, the 

concentration of foreign correspondents in South Africa resulted in news articles that interpreted 

events in the region through the eyes of the apartheid regime.   

In the post-independence period, audiences were thus primarily imagined as povo, i.e. 

rural masses who needed to be educated and emancipated on the socialist, revolutionary path 

carved out by the state. Audiences were considered as susceptible to the continuing threat of 

foreign, capitalist, subversive media which had the potential to disrupt the process of nation-

building and to challenge government’s socialist, anti-colonial ideology. The interventionist, 

post-independent state heavily invested in modern mass media to ensure its content was in line 

with its policy goals and to guarantee that those who previously did not have adequate access to 

media were now included in their reach. 

 

Audiences as vulnerable consumers of subversive information 

Up until the 1990s, Zimbabwe’s media landscape was heavily regulated, hereby securing a 

virtual monopoly of both Zimpapers and ZBC. The imagining of audiences as subjects to be 

transformed into modern, educated citizens, however, changed in the context of the 

implementation of a structural adjustment package, the Economic Structural Adjustment 

Programme (ESAP) which was partially imposed on Zimbabwe by the World Bank and 

International Monetary Fund (IMF) in the early 1990s but also ‘warmly’ welcomed to a certain 

extent by Zimbabwe’s growing black middle class who stood to benefit from economic 

restructuring. ESAP paved the way for liberalisation of the economy and enabled a group of 

emerging black entrepreneurs to penetrate the newspaper market which was previously 

dominated by the state-controlled The Herald. A number of private weekly newspapers emerged 

and because The Herald’s editorial line was largely supportive of government, by criticising 

                                                 
5
 NANAP was established to correct imbalances in global news flows by encouraging news agencies of non-aligned 

countries to share news. A similar initiative which the government also actively supported was the Pan-African 

News Agency (PANA). This agency was created in 1979 by the Organisation for African Unity (OAU) in order to 

correct “the distorted picture of Africa, its countries and peoples resulting from partial and negative information 

published by foreign press agencies” and “to assist in the liberation struggles of peoples against colonialism, neo-

colonialism, imperialism, apartheid, racism, zionism and all other forms of exploitation and oppression” (Cavanagh 

1989: 355). 



10 

 

government policies these newspapers soon began to fill a void in the market. Because these 

newspapers were expensive, they were primarily available to a small, urban business elite. While 

in the early-mid 1990s, Zimbabwe did not have a viable and organised political opposition, this 

however changed in the late 1990s and early 2000s with the growing importance of an 

increasingly popular opposition party, the Movement for Democratic Change (MDC), which was 

established in 1999, and rapidly gained ground in the aftermath of the negative economic impact 

of ESAP on the everyday lives of most working-class and lower middle-class Zimbabweans who 

were confronted with increasing food prices caused by the abolishment of subsidies or faced 

retrenchment in the public sector. The foundation of the MDC coincided with the emergence of a 

new daily private newspaper, The Daily News which was the first serious challenge posed to the 

government-controlled The Herald newspaper.  

 In this tense political climate, the ZANU-PF government began to imagine audiences as 

vulnerable in ways similar to the manner in which the Rhodesian government had constructed 

African audiences. State discourse was increasingly characterised by a degree of paternalism in 

which audiences were imagined as victims of private or foreign media in need of protection from 

the state. The establishment of the Media Ethics Committee (MEC) in July 2001 was legitimised 

as an intervention that sought to protect the public from the irresponsible, out-of-control private 

media. The Herald described the background to the establishment of the MEC as follows:  

 
The media ethics committee faces a mammoth challenge to arbitrate media relationships, which 

are characterised by chaos. The media scenario today is inundated with daily mudslinging, charges 

and countercharges, denials, retractions, matters dealing with privacy, libel and defamation, and 

court proceedings. This is mainly due to the low level of truthful reporting in our newspapers. The 

papers are full of exaggerations. Their reports are biased. The stories are mere smear campaigns 

and are based more on the emotions of the writers than reasoned opinions. In some papers, there is 

more gossip than straight reporting or analysis. The reader is certainly shortchanged or cheated by 

such unethical standards.
6
  

 

The establishment of the MEC was thus mainly justified by reference to the ‘unprofessional’ and 

‘unethical’ behaviour of private newspapers. The state of the media in Zimbabwe was 

characterised as dominated by poor standards of reporting. Government saw the establishment of 

the MEC as a necessary measure in order to ‘protect’ vulnerable readers from the 

‘unprofessional’ reporting from private newspapers. As The Herald wrote shortly after the 

introduction of the MEC:  

 
The measures are being taken to ensure that the media reports on events in a responsible 

manner consistent with the aspirations of a developing nation like Zimbabwe. Recently the 

readers have been on the receiving end, sometimes being bombarded with unnecessary trivial 

squabbles between the newspapers which have nothing to do with them. This has 

compromised professional journalism as the media has deviated from its noble duty of 

informing the public and settled scores thereby depriving the readers news. The generality of 

the readers have complained of being starved of news while the media houses engage in petty 

quarrels to further their own interests at the expense of their valued clients. The proposed 

new regulations should be able to protect the people from being abused by the media. 

Individuals should be able to enjoy their privacy without invasion by the media.
7
  

 

                                                 
6
 Media ethics committee faces mammoth task, The Herald, 18 October 2001, p. 9. 

7
 Chigodo, Tim, Readers on receiving end, The Herald, 30 July 2001, p. 12. 



11 

 

The state was presented as deserving a key role in deciding what was considered as ‘appropriate 

information’ for audiences. Audience members were viewed as unable to make this decision for 

themselves. Therefore, the state had an obligation to step in and regulate the media sector. 

Government did not only want to protect audience members and the nation from ‘harmful 

information’ through tightened ethical reporting but also argued that the new chaotic media 

landscape demanded new legislation. The Access to Information and Protection of Privacy Act 

(AIPPA), which was introduced in early 2002, was presented as a measure that would protect 

individuals reported in the media. As acting Minister of Information and Publicity, Paul 

Mangwana, noted in an address to journalists in 2006: “Your industry could not organise itself 

for self-regulation. Our society suffered for it while your employers reaped fabulous profits from 

it. What passed for defamation to individuals reflected as happy profit to publishers, bylines and 

awards to reporters. The unregulated situation inspired rewarding recklessness”.
8
  

 The representation of audiences as vulnerable subjects in need of protection by the state 

echoes discourses of the Rhodesian state on defenceless audiences that were exposed to 

manipulation by subversive, foreign media. The state’s phobic concern with the impact of 

foreign media on audiences was further demonstrated during an incident in February 2011 when 

forty-six Zimbabweans (including Munyaradzi Gwisai, Member of Parliament of Highfield 

constituency in Harare) were arrested over watching a video on the uprising in Egypt and 

Tunisia. In March 2012, Gwisai was convicted together with five accomplices as the state felt 

that their viewing of footage of the Arab Spring was aimed at instilling feelings of hostility 

against the government. As the magistrate justified “Watching the video is not a crime, however, 

the manner at which they watched it was meant to arouse feelings of hostility to those present in 

the meeting. Watching it in those circumstances was nasty and pathetic”.
9
 

 The state’s concern about foreign media was also expressed through its response to the 

growing popularity of satellite television in the second half of the 2000s. The rapidly rising 

number of imports of cheap satellite free-to-air decoders (known locally as ‘Wiztech’) was 

interpreted by government as giving rise to a non-patriotic citizenry who increasingly neglected 

to watch the national monopoly broadcaster, ZBC. Hence in mid-2008, the army and Central 

Intelligence Organisation (CIO) was reported to have launched Operation Dzikisai Madhishi 

(‘Remove your dishes’), an operation which was aimed at forcing Harare residents to remove 

their satellite dishes as these were considered to be carrying programmes from channels such as 

the South African private broadcaster eTV, the public broadcaster South African Broadcasting 

Corporation (SABC) and Botswana Television (BTV) which allegedly harmed the image of the 

country.
10

  

 Hence, audiences were not only imagined as vulnerable but also as increasingly 

‘unpatriotic’ and ‘un-African’. While during the colonial era, African audiences were presented 

as ‘primitive’ and ‘unmodern’, and therefore unable to comprehend modern mass media, in the 

2000s, a similar culturalist discourse emerged which portrayed African audiences as having lost 

touch with their cultural roots. For example, a government-affiliated academic and frequent 

television talk show commentator, Dr Vimbai Chivaura, described the state of Zimbabwean 

audiences as follows“[R]ight now we are destroyed spiritually. We are suffering from what 

                                                 
8
 Be patriotic, journalists told, The Herald, 11 September 2006. 

9
 Rupapa, T., Gwisai faces up to 10 years in jail, The Herald, 20 March 2012. 

10
 Ncube, M., Operation Dzikisai Madhishi extends media blackout, The Zimbabwean, 14 June 2008, available from: 

http://www.thezimbabwean.co.uk/comment/13400/operation-dzikisai-madhishi-extends-media-blackout.html (last 

accessed: 16 October 2011). 



12 

 

psychologists say [sic] somnambulism. We are really sleepwalking, walking corpses, zombies 

[…]. We are carrying other people’s world view” (quoted in Gandhi and Jambaya 2002: 12). In 

response to the perceived threat of foreign media, the government introduced the Broadcasting 

Services Act (BSA), which was promulgated on 4 April 2001 and amended on 19 September 

2003. Commenting on the new act, ZBC’s Director General, Luke Munyawarara, argued that this 

new piece of legislation would enable Zimbabwe to “get back our economic resources to define 

our own destiny, bring the people of Zimbabwe and Africa together and to put ourselves on the 

world map as Zimbabweans and Africans”.
11

 The BSA set the stage for the introduction of local 

content conditions which stipulated that a television station must carry at least 75 per cent of its 

content from Africa while radio stations must ensure that at least 75 per cent of its content 

comprises of Zimbabwean music. While mass media arguably had contributed to the alienation 

of Africans from their heritage, these were now envisaged to be crucial in the ‘re-Africanisation’ 

of audiences in Zimbabwe. 

 

Conclusion 

In colonial and post-colonial Zimbabwe, official imaginings of audiences were intimately linked 

to particular interventions justified by the state in relation to its subjects. The particular reasons 

that motivated governments to promote or curtail certain forms of media also fundamentally 

shaped the manner in which the audiences of these media were imagined. This is not to invoke a 

technologically determinist, functionalist or instrumentalist argument but it is to suggest that the 

way in which audiences were imagined cannot be separated from the way in which the 

technologies that they are subjected to were considered. In the specific colonial context of 

Rhodesia, different forms of media had different connotations to the colonial administration. 

Given the low levels of literacy among Africans, newspapers were primarily considered to be 

appropriate to influence white settlers and a small, primarily missionary-educated, middle class 

black readership. Radio and television sets had limited distribution among Africans and were 

primarily accessible to the white settler community. However, because of the oral features of 

broadcasting, these forms of media were treated with extra care by the colonial regime as they 

could carry subversive content that could potentially influence the - largely illiterate – African 

population and threaten the status quo. The specific qualities of cinema – its speed, montage, 

sound, fictional character – were deemed to be unsuitable for Africans unaccustomed with the 

medium.  

 Given the novelty of modern mass media and the low levels of circulation of radio, 

television and newspapers among Africans, audiences were imagined as not being accustomed to 

the consumption of modern media. Hence, the colonial government did not treat mass media as 

static objects that found a place in people’s homes but as tools which had to be actively 

‘delivered’ to people. African audiences were ‘othered’ as ‘unmodern subjects’ who had to 

slowly be familiarised with modern mass media. In colonial Rhodesia, discourses on audiences 

were characterised by levels of anxiety, fear and panic on the one hand (i.e. the fear that African 

audiences would gain access to forms of subversive media) and by degrees of ‘otherness’ on the 

other hand (i.e. the idea that African audiences were incapable of comprehending mass media 

content by virtue of their alien culture). The introduction of modern mass media was thus a 

careful balancing act aimed at on the one hand persuading colonial subjects of the benevolence 

of colonial rule and on the other hand at preventing them to become too comfortable with 

consuming mass media content, hereby potentially gaining access to subversive ideas. While the 

                                                 
11

 ZBC takes lead in implementing Broadcasting Act, The Sunday Mail, 6 May 2001, p. 9. 



13 

 

colonial Rhodesian government primarily imagined African audiences as a vulnerable category 

that needed to be controlled or entertained in order to distract them from pursuing political 

activities, the post-independent Zimbabwean government was determined to use mass media to 

emancipate the povo, i.e. the rural masses, and transform them into modern, educated subjects. In 

the context of the liberalised, politically volatile 1990s, government discourses on the audience 

began to shift back to the manner in which the Rhodesian state had constructed audiences: as 

vulnerable subjects in need of state protection.   

 Hence, the nature of official discourses on audiences in colonial Rhodesia and post-

colonial Zimbabwe was to a large extent determined by their political agency within a given 

social and political context. Mamdani’s (1996) distinction between citizens and subjects is 

crucial in understanding the way in which colonial and post-colonial governments constructed 

audiences and publics. Livingstone (2005: 3) describes the way in which “[a]udiences are 

denigrated as trivial, passive, individualized, while publics are valued as active, critically 

engaged and politically significant”. Employing this distinction, I have demonstrated that early 

settler rule imagined citizens as potential constituents of good publics which could aid in 

solidifying unity among settlers. Subjects, on the other hand, were constructed as vulnerable to 

propaganda of foreign broadcasts. To divert subjects from political affairs, subjects became good 

audiences if they were fed with entertainment. The particular construction of good and bad 

publics was crucial in legitimating certain government interventions. Colonial rule created 

separate publics in which audiences were imagined in different ways. White audiences were 

imagined as audiences to be educated and informed whereas black audiences were constructed as 

audiences to be entertained.  

 As the chapter also highlighted, the particular colonial construction of audiences as 

vulnerable subjects to be controlled by the state found renewed currency in the politically 

volatile context of the 2000s, characterised by the rising popularity of the MDC, hereby 

demonstrating the reproduction of colonial discourses in postcolonial contexts. While the 

lingering shadow of the Empire underlines the importance of researching discourses on 

audiences in English-language government policy documents in post-colonial contexts, a need 

remains to examine potential alternative imaginings in suppressed local, African language 

discourses. While this might enable us to hear the ‘subaltern’ speak, it could however also run 

the risk of underestimating the powerful echo of the colonial hangover. 

 

References 

Abu-Lughod, L. (2005). Dramas of nationhood: the politics of television in Egypt. Chicago: 

University of Chicago Press. 

Ainslie, R. (1966). The press in Africa: communications past and present. New York: Walker 

and Coy. 

Ambler, C. (2001). Popular films and colonial audiences: The movies in Northern Rhodesia. In:  

The American Historical Review 106(1): 81-105. 

Anderson, B. (1991 [1983]). Imagined communities: reflections on the origin and spread of 

nationalism. London: Verso. 

Asante, M. K. and Ziegler, D. (1982). Thunder and silence: the mass media in Africa. Trenton, 

NJ: Africa World Press.  

Bhabha, H. K. (1990). DissemiNation: time, narrative, and the margins of the modern nation (pp. 

291-322). In: H.K. Bhabha (ed.), Nation and narration. London: Routledge. 

Bourgault, L.M. (1995). Mass media in sub-Saharan Africa. Bloomington: Indiana University 



14 

 

Press. 

Burns, J.M. (2000). Watching Africans watch films: theories of spectatorship in British Colonial 

Africa. Historical Journal of Film, Radio and Television, 20(2), 197-211. 

Burns, J.M. (2002). Flickering shadows. Cinema and identity in colonial Zimbabwe. Athens, 

OH: Ohio University Press. 

Butsch, R. (2008). The citizen audience: Crowds, publics, and individuals. New York: 

Routledge. 

Cavanagh, K. (1989). Freeing the Pan-African News Agency. Journal of Modern African 

Studies, 27(2), 353-365. 

Chakrabarty, D. (2000). Provincializing Europe. Postcolonial thought and historical difference. 

Princeton, NJ: Princeton University Press.  

Ekeh, P. P. (1975). Colonialism and the two publics in Africa: A theoretical statement. In: 

Comparative Studies in Society and History 17(1): 91-112. 

Foucault, M. & M. Perrot (1980) (Ed.). L’impossible prison: Recherches sur le système 

pénitentiaire au XIX siècle. Réunies par Michelle Perrot. Débat avec Michel Foucault. 

Paris: Seuil. 

Frederikse, J. (1982). None but ourselves: masses vs. media in the making of Zimbabwe. Harare: 

Anvil Press. 

Gale, W.D. (1962). The history of the Rhodesian Printing and Publishing Company Ltd. 

Salisbury: Rhodesian Printing and Publishing Company. 

Gandhi, D. & L. Jambaya (2002). Towards a national agenda on ZBC: Vision 30 revisited. 

Harare: Media Monitoring Project Zimbabwe. 

Gitlin, T. (1998). Public spheres or public sphericules? In T. Liebes and J. Curran (eds.), Media, 

ritual and identity, London: Routledge, pp. 168-74. 

Government of Zimbabwe. (1987). The democratisation of information in Zimbabwe. 

Developments towards the New International Information and Communication Order. 

COMINAC II, Harare, 1987. Harare: Government Printers. 

Gutting, G. (1994). The Cambridge companion to Foucault. Cambridge: Cambridge University 

Press.  

Hartley, J. (1987). Invisible fictions: Television audiences, paedocracy, pleasure. In: Textual 

Practice 1(2): 121-138. 

Hungwe, K. (1991). Southern Rhodesian propaganda and education films for peasant farmers, 

1948-1955. Historical Journal of Film, Radio & Television, 11(3), 229-241. 

Kadenge, M. & D. Nkomo (2011). The politics of the English language in Zimbabwe. In: 

Language Matters 42(2): 248-263. 

Larkin, B. (2008). Signal and noise: media, infrastructure, and urban culture in Nigeria. 

Durham, NC: Duke University Press. 

Livingstone, S. (2005). On the relation between audiences and publics (pp. 17-41). In: S. 

Livingstone, (ed.) Audiences and publics: when cultural engagement matters for the 

public sphere. Bristol: United Kingdom. 

Mabweazara, H. (2007). ‘It’s our paper’. Rhodes Journalism Review, 27, 54-55. 

Mamdani, M. (1996). Citizen and subject. Contemporary Africa and the legacy of colonialism. 

Princeton, NJ: Princeton University Press. 

Mathema, N.C.G. (2001). Newspapers in Zimbabwe. Lusaka: Multimedia Zambia. 

Ndhlovu, F. (2009). The politics of language and nationbuilding in Zimbabwe. Oxford: Peter 

Lang. 



15 

 

Smyth, R. (1983). The Central African Film Unit's images of empire, 1948-1963. In: Historical 

Journal of Film, Radio and Television 3(2): 131-147. 

Smyth, R. (1984). A note on the “saucepan special”: the people’s radio of Central Africa. In: 

Historical Journal of Film, Radio and Television 4(2): 195-201. 

Smyth, R. (1988) The British Colonial Film Unit and sub-Saharan Africa, 1939-1945. In: 

Historical Journal of Film, Radio and Television 8(3): 285-298. 

Smyth, R. (1992). The post-War career of the Colonial Film Unit in Africa: 1946-1955. In: 

Historical Journal of Film, Radio and Television 12(2): 163-177. 

Spivak, G.C. (1988). Can the subaltern speak? In C. Nelson and L. Grossberg (eds.), Marxism 

and the interpretation of culture (pp. 271-313). Urbana, IL: University of Illinois. 

Willems, W. (2008). Reporting and recording Zimbabwe. The Britain Zimbabwe Society 2008 

Research Day. Zimbabwe Review, 8(3), 1-14. 

Windrich, E. (1981). The mass media in the struggle for Zimbabwe: censorship and propaganda 

under Rhodesian Front rule. Gweru, Zimbabwe: Mambo Press. 

Zaffiro, J. (2002). Media & democracy in Zimbabwe, 1931-2002. Colorado Springs, CO: 

 International Academic Publishers.  


	Willems_Producing loyal citizens_2014_cover
	Willems_Producing loyal citizens_2014_author

