
 

 

Wendy Willems 

Editorial 
 
Article (Accepted version) 
(Refereed) 
 
 

 
Original citation: 

Willems, Wendy (2012) Editorial. Journal of African media studies, 4 (3). pp. 273-275. ISSN 2040-199X  

DOI: 10.1386/jams.4.3.273_2  
 
© 2012 Intellect 
 
This version available at: http://eprints.lse.ac.uk/51187/ 
 
Available in LSE Research Online: July 2013 
 
LSE has developed LSE Research Online so that users may access research output of the 
School. Copyright © and Moral Rights for the papers on this site are retained by the individual 
authors and/or other copyright owners. Users may download and/or print one copy of any 
article(s) in LSE Research Online to facilitate their private study or for non-commercial research. 
You may not engage in further distribution of the material or use it for any profit-making activities 
or any commercial gain. You may freely distribute the URL (http://eprints.lse.ac.uk) of the LSE 
Research Online website.  
 
This document is the author’s final accepted version of the journal article. There may be 
differences between this version and the published version.  You are advised to consult the 
publisher’s version if you wish to cite from it. 
 
 
 

http://www.intellectbooks.co.uk/journals/view-Journal,id=166/view,page=0/
10.1386/jams.4.3.273_2
http://www.intellectbooks.co.uk/journals/view-Journal,id=166/view,page=0/
http://eprints.lse.ac.uk/51187/


1 

 

Editorial 
 
Wendy Willems 
Department of Media Studies, University of the Witwatersrand, Johannesburg, South Africa 
 
Original citation: 
Willems, W. (2012). Editorial. In: Journal of African Media Studies 4(3): 273-276. 
 
 
Tabloid media in Africa are increasingly offering an alternative platform for the voices of the 
marginalized. In their case study of the Zambian private television station Muvi TV, Wasserman 
and Mbatha argue against the common perspective that tabloid news depoliticizes the public, 
hereby causing cynicism about the democratic process and lowering the standards of rational 
public discourse. Based on a mixed method comprising of a reception analysis of Lusaka 
television viewers and a textual analysis of news bulletins, they highlight instead the 
emancipatory potential of the tabloid genre in the specific Zambian context where news on the 
public broadcaster, Zambia National Broadcasting Corporation (ZNBC), remains the preserve of 
socio-economic and political elites. As Wasserman and Mbatha point out, the evening news 
bulletins on Muvi TV help to expose the everyday struggles of ordinary people silenced by 
mainstream, elite media such as ZNBC. 
 In similar fashion, Kuhlmann recounts in her article how – not tabloid television – but the 
genre of political humour has come to function as an alternative platform that has enabled 
diasporic Zimbabwean journalists and civil society activists to critique and ridicule the 
authoritarian ZANU-PF government. As she demonstrates, while freedom of expression is 
heavily curtailed inside Zimbabwe, those Zimbabweans who have taken refuge in the diaspora 
have been able to take advantage of both the information-sharing capacities of the Internet and 
SMS, and the more liberal political climate in order to oppose, criticize, denounce and condemn 
the Mugabe government. However, as Kuhlmann argues, political jokes, cartoons and other 
forms of satire were not only a counterhegemonic tool of resistance against the ZANU-PF 
leadership but also helped diasporic Zimbabweans in a more positive way to raise awareness on 
the political and economic situation in Zimbabwe and to draw attention to the everyday struggles 
and hardships of ordinary Zimbabweans. 
 The year 2010 saw Africa’s first hosting of a mega sporting event, the Soccer World Cup, 
in South Africa. Chuma’s article focuses on the mediated public debate around the construction 
of the multi-billion Rand Greenpoint soccer stadium in Cape Town. Drawing on a framing 
analysis of reader SMS messages sent in 2007 to the Cape Argus newspaper, Chuma reveals the 
fragile nature of the post-apartheid South African nation. While celebratory accounts of the 2010 
World Cup heralded the event as a true ‘nation-builder’, Chuma’s analysis points to the way in 
which the debate surrounding the stadium made visible the deep contestations around race and 
class. His article hereby demonstrates not only the importance of media as a crucial entry point 
to understand broader processes of identity formation and contestation but also highlights how 
reader’s feedback sent by SMS comes to function as a key mediated site of public discourse. 
Continuing the focus on audiences and users of media, Tomaselli reports on an international 
media studies conference held in Johannesburg, South Africa from 27–29 February 2012. The 
theme of the conference was ‘Beyond Normative Approaches: Everyday Media Culture in 



2 

 

Africa’ and the event was jointly organized by the Department of Media Studies, University of 
the Witwatersrand in South Africa, the Department of Communication, University of Michigan 
in the United States, and the Communication and Media Research Institute, University of 
Westminster in the United Kingdom. A key theme emerging in debates at the conference was the 
tension between structure and culture, text and context, political economy and interpretivism. A 
significant number of papers addressed the way in which ordinary people make use of a wide 
range of different media in their everyday lives, including graffiti, music, tabloids, radio, cell 
phones, cameras and social media. The conference challenged the continuing appeal of Siebert’s 
Four Theories of the Press (1956) in African media studies, hereby pointing to the urgent need 
for ‘updated philosophies drawing on local ontologies beyond the Four Theories’. 
 Emphasizing the importance of structure, Mhiripiri provides a political economy analysis 
of the Zimbabwean music industry, comparing its management and policy aspects with those of 
its neighbour, South Africa. In order to improve the quality of life and professional conditions of 
musicians, the Zimbabwean government should take the music industry more seriously, 
Mhiripiri argues. A coordinated industry-wide strategy should be developed by government and 
other stakeholders in order to improve the competitiveness of Zimbabwean music in international 
markets. Her article also points to the limitations of conventional analyses of the music industry 
based on management studies, marketing and economics that, as she argues, should be 
complemented with insights drawn from critical political economy, sociology of creative labour 
industries and cultural studies. 
 The last two articles in the issue deal with media in Nigeria. Adesoji and Alimi’s article 
examines the challenges of private newspaper ownership in Nigeria. They seek to explain the 
success of Nigerian Tribune, the oldest surviving privately owned newspaper in Nigeria. Among 
other factors, they identify a number of challenges that Nigerian Tribune has managed to 
overcome, including the political partisanship of newspaper owners, political meddling in the 
daily affairs of newspapers and the paucity of funds. According to Adesjoi and Alimi, the 
resilience of Nigerian Tribune could to a large extent be attributed to the paper’s willingness to 
adapt to changing political dispensations and the liberalized political environment. While 
Adesoji and Alimi concentrate on the case study of Nigerian Tribune, Alozieuwa offers a long-
term, macro-perspective on relations between media and government in Nigeria that, he argues, 
have historically been conflictual. Focusing his analysis on the post-military period between 
1999 and 2009, Alozieuwa contends that the end of military rule in Nigeria saw media losing 
their critical edge, no longer functioning as watchdogs of government but practising self-
censorship instead. His article advocates for the importance of media-challenging government 
whenever it fails its remit and also highlights the need for Nigerian media to rise above parochial 
interests and to advance pan-Nigerian concerns instead. 
 
 


	Willems_Editorial_2012_cover
	Willems_2012_Editorial_author
	Tabloid media in Africa are increasingly offering an alternative platform for the voices of the marginalized. In their case study of the Zambian private television station Muvi TV, Wasserman and Mbatha argue against the common perspective that tabloid...
	In similar fashion, Kuhlmann recounts in her article how – not tabloid television – but the genre of political humour has come to function as an alternative platform that has enabled diasporic Zimbabwean journalists and civil society activists to cri...
	The year 2010 saw Africa’s first hosting of a mega sporting event, the Soccer World Cup, in South Africa. Chuma’s article focuses on the mediated public debate around the construction of the multi-billion Rand Greenpoint soccer stadium in Cape Town. ...
	Continuing the focus on audiences and users of media, Tomaselli reports on an international media studies conference held in Johannesburg, South Africa from 27–29 February 2012. The theme of the conference was ‘Beyond Normative Approaches: Everyday Me...
	Emphasizing the importance of structure, Mhiripiri provides a political economy analysis of the Zimbabwean music industry, comparing its management and policy aspects with those of its neighbour, South Africa. In order to improve the quality of life ...
	The last two articles in the issue deal with media in Nigeria. Adesoji and Alimi’s article examines the challenges of private newspaper ownership in Nigeria. They seek to explain the success of Nigerian Tribune, the oldest surviving privately owned n...


