
Chapter 5   

   

China’s global media in Latin America: Exploring the impact and perception in Mexico 

and Argentina.   

   

Pablo Sebastian Morales   

London School of Economics and Political Science 

London, United Kingdom   

P.S.Morales@lse.ac.uk    

   

Abstract   

This chapter explores the presence of China’s global media in Latin America and its perceptions 

by local populations. It first discusses the phenomenon as part of a comprehensive public 

diplomacy strategy that seeks to improve its international image, shape perceptions around the 

globe, and ultimately create positive public sentiment to its advantage (soft power). It then 

describes how this strategy has been deployed in Latin America, paying particular attention to 

Spanish-speaking countries. As the success of this strategy depends on the perceptions of local 

audiences, the core of the chapter is dedicated to exploring the perceptions of Mexicans and 

Argentinians. The analysis is based on a series of focus groups conducted in September-October 

2016 and discusses how, beyond any association to the Chinese government, cultural distance 

and differences in journalistic style are also important factors that may be hindering acceptance 

by audiences. The chapter finishes by arguing that the impact is and will be minimal in Latin 

America unless broadcasters address cultural and journalistic differences. It will also briefly 

mailto:P.S.Morales@Leeds.ac.uk


discuss some of the other avenues that China seems to be taking, such as encouraging 

collaborations with local broadcasters and production companies.   

   

Keywords   

Public diplomacy, soft power, CGTN, China, Latin America   

   

Abbreviations  

CCP  Chinese Communist Party  

CCTV  China Central Television  

CGTN  China Global Television Network  

CNC  China Xinhua News Network Corporation  

CRI  China Radio International  

PRC  People’s Republic of China  

  

  

5.1. Introduction   

  

For more than a decade, China has been strengthening its public diplomacy intending to 

improve its international image and create a soft power advantage. Originally coined to explain 

the attractiveness of the United States and the willingness of other countries to follow 

Washington’s leadership, Joseph Nye (2004) defines soft power as the ability to persuade others 

to act in ways that are aligned to one’s interests. The concept soon became popular among 

Chinese scholars and policymakers who recognised its utility in their efforts to improve China’s 



international image. On the 17th National Congress of the CCP in 2007, even the then President 

of the PRC Hu Jintao stressed the need to enhance China’s “cultural soft power” (CNS 2007), 

which soon became the focus of Beijing’s international communication strategy to counter the 

negative portrayal of the country by the foreign media – especially by the press and broadcasters 

from Europe and North America. Scholars from the mainland had long been analysing the 

“demonisation” of China (Li and Liu 1996) in the foreign press as part of an effort seeking to 

undermine its rise by either vilifying the country as a military and economic threat both to its 

neighbours and the entire world (Wu 2009) or even foretelling China’s inevitable internal 

collapse (Duan 2007). China’s response was to accelerate its public diplomacy efforts and set up 

its own international media. In line with Nicholas Cull’s (2008) view on international 

broadcasting as one of the main components of public diplomacy, Cheng and Wang (2011) 

recognised a direct correlation between international broadcasting, national image shaping, and 

strengthening China’s soft power. For over a decade, scholars around the world have been 

discussing the scope of China’s pursuit of soft power through public diplomacy (J. Wang 2011), 

how its media are developing (Thussu et al. 2018), and how China struggles to convert the 

country’s rich soft power resources into genuine international affection (Edney et al. 2020).   

Since the early 2000s, China has been investing in a comprehensive global media strategy 

that is both multiplatform and multilingual. Traditional media such as newspapers (People’s 

Daily, Global Times, China Today, etc.), television (CCTV, now rebranded as CGTN for its 

international channels), radio (CRI), and even news agencies (Xinhua, CNC) have expanded and 

strengthened its presence online. In recent years, their presence on social media platforms has 

increased not only on Chinese domestic platforms such as Weibo or WeChat but also on 

internationally popular social media networks such as Facebook, Twitter, and Instagram. By 



publishing and broadcasting in the most widely spoken languages across the world, the 

multilingual aspect reflects China’s interest to reach audiences both in developed countries in the 

Global North as well as diverse regions of the Global South across Asia, Africa (see the chapters 

by Mock and Xiang in this volume), and Latin America.    

In the case of Latin America, China’s image has largely been influenced by reporting from 

mainstream Western media (Guo 2016). Ospina Estupinan (2017) identifies EFE, Agence France 

Presse, and Associated Press as the main sources used by newspapers in five Latin American 

countries for China-related stories. To influence the way the country is perceived, Beijing first 

targeted the region with its own international media, from newspapers and news websites to 

radio stations and a television channel. In the last few years, China has diversified its strategy in 

multiple ways by organising China-Latin America media summits since 2016 (Xinhua 2016), as 

well as inviting Latin American journalists to attend training courses in China (An 2018) and 

signing cooperation agreements between Chinese and Latin American media companies 

(Empresa Brasil de Comunicaçāo 2019). Between 2019 and 2020, China has also strengthened 

its digital diplomacy in the region by increasing the interactions of its diplomatic network in the 

continent on social media platforms such as Twitter (Micolta 2020).    

Compared to other regions in the world, studies on China’s soft power push in Latin 

America are scant (see Ellis 2020; Peña González 2015; Rodríguez and Leiva 2013). While a 

few researchers have focused on how this strategy has been articulated through Spanish-language 

media (Madrid-Morales 2015; Ye and Albornoz 2018), the reception by audiences is still an 

underexplored area (see Morales 2018). This study considers soft power as the ability to 

influence a foreign country’s policies to one’s advantage by non-coercive means. By examining 

China’s own media presence in Latin America and the perceptions by audiences in Mexico and 



Argentina, this chapter argues that international media can hardly contribute to creating a soft 

power advantage without addressing issues of reception such as negative associations with 

governments, cultural distance, and differences in journalistic styles.   

   

  

5.2. China’s global media and Latin America   

  

China’s news outlets have targeted Latin America by broadcasting in Spanish and 

Portuguese for decades. Spanish is ranking only second to Chinese in the number of native 

speakers worldwide, thus it is no wonder that China’s global media have prioritised the use of 

Spanish over Portuguese. This choice is justified by the fact that out of more than 483 million 

native speakers worldwide, almost 396 million live in Latin American countries (82 percent). 

Furthermore, with more than 41 million native speakers of Spanish, the United States has also 

become increasingly important venue in this strategy.    

China’s international media in Spanish includes both traditional and new media. Among the 

traditional print platforms, the magazine China Today is one of the most notable propaganda 

efforts and one of the earliest publications to target Spanish-speakers. Conceived as a window to 

China and its history, culture, traditions, economy, social progress, and problems, it was founded 

in 1952 by Soong Ching-Ling, one of the most powerful stateswomen of the Mao era who served 

then as the Vice-chairwoman of the Standing Committee of the National People’s Congress and 

the chairwoman of the Chinese People's Relief Administration. China Today was first published 

in Spanish in January 1960 with the name of China Reconstruye (China rebuilds), which in 1990 

was changed to China Hoy (China Today). The Mexican branch of the Latin American 



Subsidiary opened in 2004 as a distribution centre covering Mexico, Central and South America 

(‘China Hoy México’ n.d.).   

The popularisation of the internet at the turn of the century opened up a new frontier for 

China’s external communication in Latin America. As new dedicated platforms started to emerge 

such as the China Internet Information Centre (china.org.cn), the major traditional media 

platforms also started to migrate online. China’s most prominent newspaper, People’s Daily, 

launched its Spanish-language website as early as 2000 –and in Portuguese in 2014. China Radio 

International and CCTV’s Spanish channel also started to broadcast online.   

   

China Radio International   

Founded in 1941 as Radio Peking, it was renamed in 1983 as Radio Beijing and as China 

Radio International (CRI) ten years later. In more than 70 years, CRI’s production has expanded 

to 61 languages, either by broadcasting on shortwave, FM or online. The Spanish service started 

broadcasting on shortwave in 1956 and in 1998 it opened its website, which arguably receives 

150 thousand visits per month, primarily from Spain, Mexico, Argentina and the USA, among 

other countries (CRI 2010). Besides having correspondent offices in Mexico City and Buenos 

Aires, in 2010 CRI started broadcasting live on Uniradio AM1470 from Tijuana, on the border 

between Mexico and California, to also target Spanish-speaking audiences in the USA.    

CRI’s target audience is composed of people from the “middle-higher group, young, 

diplomats and businesspeople from Spanish-speaking countries living in China” (ibid.). Despite 

the access restrictions to social media sites such as Facebook, Twitter, or YouTube within 

mainland China, CRI has put considerable effort into strengthening its presence on those 

platforms as a means to promoting its programmes and website (ibid.). Acknowledging the 



changing habits of its audiences, CRI has been undergoing a process of transformation into a 

multilingual and multifunctional broadcasting organisation by the name of China International 

Broadcasting Network (CIBN), which was formally established in 2011 (CRI 2017). The goal is 

to maximise its global reach by expanding beyond radio broadcasts and strengthening its online 

presence with audio-visual material. Besides Spanish, CRI also broadcasts in Portuguese both via 

shortwave and re-broadcasts by local FM radios in Brazil. In fact, CRI’s General Bureau in Latin 

America was established in 2011 in Rio de Janeiro.   

   

CCTV/CGTN   

China’s Central Television started broadcasting in Spanish in 2004 first via a joint French-

Spanish channel (Zhu 2012). In 2007 CCTV-E was launched as a Spanish-only channel (CCTV 

2007). On the 31
st

 December 2016, its name was changed to CGTN (China Global Television 

Network) following CCTV’s rebranding of its international channels (M. Wang 2016). The 

channel is currently known as CGTN Español, despite an announcement in 2018 that CCTV, 

CRI and CNR would merge and form a new international media organisation known as the 

Voice of China (Xinhua 2018). Its Latin American regional offices are located in São Paulo, 

Brazil (Stenberg, 2015).   

Besides news bulletins, CGTN Español also broadcasts a wide range of shows that often 

feature Spanish speakers living in China, including documentaries (Así es China), interviews 

(Diálogo, Enfoque), cultural magazine (Café de CGTN, Prisma), current affairs (América 

Ahora), cooking shows (De China a tu Cocina), travelling shows (Diarios de viaje), 

entertainment (Brillando en Escena), and a show about foreigners (Extranjeros en China). The 

popularity of telenovelas in Latin America has prompted CCTV/CGTN to include drama series 



(Silva-Ferrer 2012). While in previous years, drama series were broadcast in Chinese with 

subtitles, recently it has opted to dub them in Latin American Spanish, following a similar trend 

of popular Korean and Turkish productions.   

To expand its online presence, former CCTV Español opened accounts on mainstream 

social networks, albeit with little traction. After the rebranding as CTGN, it opened new accounts 

on the most popular social media platforms. By 17 December 2020, it has over 16.8 million 

followers on Facebook (@cgtnenespanol) and almost 600 thousand followers on Twitter since 

opening its new account (@cgtnenespanol) in August 2016. CGTN en Español broadcasts live 

on YouTube and its official account has more than 236 thousand subscribers and over 80 million 

views. On Instagram, it has over 91 thousand followers. While initially the content published on 

social media tended to be replicated across platforms, in the last few years there is evidence of a 

greater effort to adapt messages to the different platforms and their unique style, thus increasing 

audience attention and interaction.   

In 2015, CCTV en Español included an online survey on its website. By 7 April 2017, it 

was still possible to participate, but only 132 people had taken part. Although the quality of the 

survey is dubious due to numerous mistakes, it is possible to point out some key facts (CCTV 

n.d.): When asked about how participants heard about CCTV, 22.64 percent said it was “by 

chance”, followed by “rebroadcasts by other channels” (13.21 percent). Most respondents (51.55 

percent) had accessed the channel through its website, followed by cable TV (16.77 percent). An 

85.47 percent said watching CCTV-E had improved the image they had about China. When 

asked about CCTV-E’s presence on social media, 43.66 percent knew CCTV’s Facebook 

account, followed by 30.99 percent that knew its YouTube channel. The two largest groups of 

viewers describe themselves as “professionals (physician, lawyer, teacher)” (33.88 percent) and 



“students” (13.22 percent). Besides the low number of respondents, the main issue with this 

survey is that it is not clear whether the respondents would classify as sinophiles or not, and to 

what extent their opinions would be biased positively towards China due to a previous interest in 

the country and its culture.    

   

  

5.3. Methodology   

  

To test the likelihood of CCTV being accepted by audiences in Latin America and having 

an impact in the region, a series of focus groups were conducted in Mexico and Argentina 

between September and November 2016, with participants being recruited from a total of seven 

universities in both countries: Colegio de México (Colmex), Universidad Nacional Autónoma de 

México (UNAM), Universidad Autónoma Metropolitana (UAM), Universidad de Congreso 

(UC), Universidad Torcuato di Tella (UTdT), Universidad de Belgrano (UB), and Universidad 

Nacional de Buenos Aires (UBA). The sessions started with a discussion about the participants’ 

news consumption habits and their knowledge of international news organisations. In the second 

part, they were shown a total of eight excerpts selected from different programmes broadcast by 

CCTV-E in 2016, from which six were shown to all groups and two were country-specific. The 

participants were encouraged to make notes about their impressions regarding three aspects: 

presenters, style and content.   

The compilation started with a video about a report published by the Chinese government 

about human rights issues in the United States. Because China itself is often targeted by the 

media due to human rights violations (Ruz 2015), this excerpt was considered appropriate to test 



the participants’ reaction. Two videos (i.e., second and fifth) were selected because, besides 

covering news from Latin America, they featured newsreaders from the region. One (published 

10 April 2016) is led by the Mexican Jorge Octavio Fernández Montes and the other (published 

17 April 2016) by the Peruvian Lourdes Fernández Esquivel. The third excerpt focuses on Africa 

and was selected to show how China’s attention is not solely directed to news from the 

industrialised countries, but also to the Global South. The video (published 10 April 2016) 

reports on the Angolan Nadir Tati and her successful career as a fashion designer, thus 

portraying Africa in a positive light through what has been called a “Constructive Journalism” 

approach (Greenslade 2015; Wekesa and Yangqiu 2014). Two excerpts relate to China itself (the 

fourth and sixth): one (published 19 April 2016) is a report on reading habits in China and the 

other one (published 18 April 2016) was extracted from the programme Puntos de Vista (Points 

of view) and features a female host and two female guests –a Chinese and a Venezuelan- 

discussing the issue of demography and gender imbalance in China, and the concern over the so-

called “leftover women”. The country specific videos (seventh and eighth) were selected from 

the magazine-format programme América Ahora, which showcases reports from the American 

continent. Therefore, the videos selected were related to Mexico and Argentina respectively.   

The video clips were followed by a discussion prompted by questions from the moderator. 

The analysis of emerging themes shows that an association with the Chinese government and 

other cultural differences are some of the main factors hindering acceptance by audiences.    

   

  

5.4. Association to the government   

  



Compared to other international broadcasters, CCTV was perceived as being distinctively 

focused on China and Chinese news. Described by some participants as “auto-referential”, this 

practice was also related to the use of Chinese sources even when reporting about other 

countries. Furthermore, the association with the Chinese government appeared as the detrimental 

factor that undermined the channel’s credibility and weakened its efforts to attract viewers. In 

Mexico, Cristian (M3) expressed his dislike of CCTV since “all the information they quoted 

were studies inside China”, which instilled mistrust about their reliability. He suggested he 

would rather trust reports using a variety of both Chinese and non-Chinese sources. Although 

this would help balance out any bias, Cristian was also dubious about information provided by 

government agencies in general. Similar opinions were echoed in other focus groups in 

Argentina, where Jimena and Javier (A2) expressed their mistrust of China’s statistics agency. In 

Marcelo’s (A4) opinion, the sources quoted by CCTV were unknown to viewers in Argentina, 

which would hardly inspire trust.   

Participants in both Mexico and Argentina expressed mistrust towards news channels’ 

objectivity regarding the country they were based in. For example, if a channel was reporting 

about the G20 Summit in Hangzhou (China) on 2-5 September 2016, some participants said they 

would rather trust an Argentinian correspondent than a TV channel with links to the Chinese 

government:   

Nadia (A5): […] the Chinese State does not instil a lot of confidence, in general. And regarding their 

policies, especially issues such as Human Rights and that, I would not trust a channel from the 

government […]. The Argentinian correspondent would report information that will be interesting to me. 

I am not interested in anything that has to do with South Africa, but it would be interesting for me [to 

know] what the Argentinians think, or about Brazil, or maybe the USA.   



Similarly, some participants in Mexico expressed their trust in Mexican journalists, because 

arguably they would have no vested interests that could influence their reporting. Such was the 

opinion of Fernanda (M6), who elaborated on this opinion saying they probably “would not have 

any interest in presenting the news in a biased way, because they are not from the country, and it 

does not match either private or public interests of the Mexican foreign policy”.    

The assumption that correspondents from local media would pay more attention to how 

international news affects the country added an extra layer of complexity to this apparent 

preference. Martín (A4) suggested that he would trust more an Argentinian correspondent 

reporting from China because they would focus more on matters related to Argentina than maybe 

a journalist from another country would deem insignificant. In contrast, Mauricio (A4) argued 

that journalists from CCTV may be better prepared to cover international affairs and elaborated 

on his argument by saying:   

Mauricio: […] I think the Chinese channel would look at it from a different angle than an Argentinian 

one that is not used to reporting that kind of news. The news bulletins in Argentina, for instance TN 

(Todo Noticias), they have five or ten minutes of international news, and I am not exaggerating. And that 

news… are not meaningless, but they are not really that relevant. [They present international news in a 

segment such as] “Round around the world in 80 seconds”, which is nonsense. […]   

María (A4): When I mentioned that I watch international news on other channels is exactly because I see 

what you are talking about. There is a lack of…   

Mauricio: …of training, of interest [in international news] …   

María: …[lack] of space for international news because they are not seen as important and therefore, I 

would go to foreign sources. […]   

Consequently, María’s opinion was that even a Chinese channel would report news about China 

with a too strong focus on a local outlook; therefore, she would rather look for other sources than 



relying on either CCTV or an Argentinian correspondent. Some participants in Mexico expressed 

a similar concern regarding the lack of interest in international news by the local media. For 

example, Alejandro (M1) said that he would not trust  Mexican media reporting on international 

news, “because they do not even have a section of their team that is dedicated to international 

issues; in other words, they actually copy reports from other [news] agencies”.   

Respondents also negatively related the association with the Chinese government to 

perceived tight control over the news media. Pre-conceived images of China and its censorship 

system appeared to influence the participants’ first impressions of CCTV by undermining its 

credibility. Fernanda (M6) described China as a country where the information published by the 

media is highly biased, due to tight control by the government. In her understanding, this control 

extends to the internet by blocking access to foreign websites and search engines such as Google. 

She believed all these limitations, in turn, would weaken Chinese people’s awareness of current 

affairs. Fátima (M6) added that even access to Western social media platforms such as Facebook 

was blocked. María (A4) also pointed out the censorship as the reason for her negative 

impression of China.   

A final association with the Chinese government was related to the country’s human rights 

record. Manuel (A4) considered that there were many important issues that CCTV should 

address such as “the violation of human rights or the situation that China is going through in the 

conflicts it may have with its neighbours than a cultural exhibition in Cuba”. Regarding a report 

compiled by China about the human rights situation in the USA, Martín (A4) thought it was 

hypocritical of China to talk about this topic. Manuel did not question CCTV’s right to talk about 

anything but criticised the fact of not addressing the same issue within China. In his opinion, this 

rendered CCTV unqualified to discuss Human Rights violations in other countries. The 



discussion concluded with most of the participants agreeing that reflecting on China’s issues 

would help CCTV gain authority and make it more trustworthy in the eyes of viewers. This 

seems to demonstrate Joseph Nye’s (2004: 107) view that “information that appears to be 

propaganda may not only be scorned but also may turn out to be counterproductive if it 

undermines a country’s reputation for credibility.”   

   

  

5.5. Cultural differences and journalistic style   

  

The first cultural difference noticed by the participants was the presence of newsreaders, 

presenters and reporters from China. As non-native speakers of Spanish, the fluency of the 

Chinese presenters was a matter of discussion among participants, with some describing their 

command of Spanish as “very bad” (Esteban, M5) or even “terrible” (Enrique, M5). Others 

pointed out that the problem was elocution or a lack of clarity when speaking, marked by the 

pronunciation and articulation (Germán, M7). The opinion of the participants ranged from “some 

words were difficult [to understand]” (Esteban, M5) to “[I] did not understand anything of what 

one of the girls that were there said” (Juan, A2). While university students would make the effort 

to grasp the essence of the discussion, Esteban pointed out that the general public would easily 

get distracted by the superficiality of a foreign accent and not pay attention to the content itself. 

This entailed the risk of losing their patience and deciding to watch a different channel. For 

example, while Manuel (A4) felt their way of talking was very boring, María (A4) admitted she 

would not hesitate to switch it over to another channel. To avoid this problem, some participants 

suggested Chinese presenters could speak Chinese and the translation could be provided with 



subtitles (Fátima, M6; María, A4). However, this led to another discussion about viewers being 

less inclined to read subtitles, particularly while watching news programmes. Another suggestion 

was to include more presenters that were native speakers (Josefina, A2).   

CCTV-E’s style failed to attract the attention of the participants. The word “boring” was 

first uttered by Antonio (M1) during the first focus group and echoed at later sessions both in 

Mexico and Argentina. Carlos (M3) linked this to CCTV’s use of the traditional news bulletin 

format featuring an anchor reading the news, which was less appealing to younger audiences 

such as the focus group participants. In Damián’s (M4) opinion, reading from a teleprompter 

proved that newsreaders strictly followed a predefined script, alluding to tight state control over 

the content. In contrast, other participants seemed to like the formality of both the presenters’ 

outfits as well as the studio, which according to Luis and Leticia (A3), resembled a “spaceship”.    

CCTV-E’s choice of the colour red and the design of its logo prompted some participants to 

draw comparisons with CNN. Estefanía (M5) bluntly described CCTV-E as a Chinese CNN, and 

Fernanda (M6) argued it was a visual strategy to borrow legitimacy by association, i.e., viewers 

may believe CNN’s journalistic values and other features also apply to CCTV. Fernanda also 

noticed the similarity between the colours used for the visual design of the studio and those of 

the Chinese flag: red and yellow. However, after CCTV-E was rebranded as CGTN Español, the 

visual design also changed, with the red being abandoned in favour of different shades of blue.   

   

  

5.6. CGTN’s future in Latin America   

  



The future of CGTN in Latin America greatly depends on the degree of acceptance by 

audiences in the region. The most compelling finding that shows the level of difficulty faced by 

CGTN is that, despite it has been broadcasting for more than a decade, none of the participants 

had watched the Spanish-language channel and most were unaware of its existence. This is even 

more troubling when considering the participants’ profile as university students of international 

relations and politics. Nevertheless, these findings are not unique and bear a certain degree of 

similarity to other regions. In her study in Kenya, Jacinta Mwende Maweu (2016) observed that 

most respondents were either not aware of the existence of CCTV or, if they were, they seemed 

not to be watching it. Wasserman and Madrid-Morales (2018) suggested that despite limited 

effect, “some students, both in Kenya and South Africa, were receptive toward some of the news 

values and journalistic norms that characterize Chinese news reporting in Africa” (2226). As 

such, the first key challenge for CGTN will be to increase its visibility, by expanding its 

distribution channels and making it accessible to more viewers across the region (Morales 2018).   

Although the brief exposure to CCTV’s programmes during the focus groups seemed to 

generate some curiosity among participants, very few expressed positive opinions about its 

chances of success in the region. Andrés (M1) believed China was increasingly more present in 

Latin America and therefore CCTV could win viewers interested in China. Nancy (A5), a 

Peruvian student in Argentina, thought that CCTV’s positive news approach with a “frivolous 

and uncontroversial way of looking at things” could attract some viewers dissatisfied with the 

constant flow of negative news on the local media. Similarly, Estefanía (M5) believed the topics 

could be attractive to certain audiences such as housewives but stressed the need to solve the 

language barrier issue. Esteban (M5), however, dismissed completely the idea that CCTV could 

become a source of news, saying “the way they read the news or speak the language” would 



make viewers find it too funny to take it seriously. His pessimistic opinion was shared by many 

participants across different groups. Daniel (M4) doubted CCTV could succeed in being 

accepted by audiences in Latin America even if modifications were put in place because the 

channel would be unable to remove influence from the government. He mentioned racism 

against Asians as being another barrier to its acceptance. In a similar vein, Héctor viewers would 

hardly accept being lectured by Chinese people. Other participants stressed the cultural and 

geographical distance would be major obstacles, saying the “news was not interesting” (Nadia, 

A5) and “everything was very schematic and kind of far” (Natalia, A5).     

Being perceived as controlled by the government together with a rather negative pre-

conceived image of China among participants, proved to be undermining the effort of making the 

country attractive to the eyes of viewers. This finding is in line with the idea that “being 

perceived as a government mouthpiece does not resonate with a global audience” (Geniets 2013: 

145), which seems to apply even more so when governments are perceived as authoritarian. 

Similarly, disregarding other factors such as cultural differences may undermine its acceptance 

by audiences. Beyond the packaging of the product, cultural proximity has other dimensions, and 

it also affects the viewer’s perceptions at other levels, e.g., the way certain stories are framed and 

the way characters in those stories are portrayed may not correspond to what is standard practice 

in the culture where audiences are based. Thus, understanding how stories are read or de-codified 

by audiences in different cultural and developmental contexts can help these broadcasters tailor 

their productions in a way that preserves the original message, but that is relatable to viewers and 

their socio-economic context. Deciphering cultural differences can help fine-tune international 

broadcasting strategies in a way that the messages can be easily de-codified by the audiences. 

The challenge will be then to make global messages resonate with local audiences (Geniets 



2013). This does not equal feeding audiences ideologically easy-to-digest information, nor it 

means feeding audiences what they are supposed to like. It means navigating cultural 

differences, acknowledging them, and re-codifying messages to ensure a successful de-

codification by the audiences. The ultimate goal of exerting soft power is to have an effect that is 

persuasive enough to shape policy in the long term. This depends on how messages are received 

and processed by audiences. Joseph Nye (2004: 111) warns about the risks of not paying 

attention to how messages are received:   

Preaching at foreigners is not the best way to convert them. Too often political leaders think that the 

problem is simply that others lack information, and that if they simply knew what we know, they would 

see things our way. But all information goes through cultural filters, and declamatory statements are 

rarely heard as intended. Telling is far less influential than actions and symbols that show as well as tell.   

The latest developments in China’s communication strategy in Latin America reveal a 

gradual movement towards an approach that is mindful of audiences by learning from local 

media. Besides organising media-summits and training local journalists, China Media Group 

(merger of CCTV, CNR and CRI) has signed cooperation agreements with broadcasters in 

Venezuela, Argentina and Brazil. In some cases, this has led to the co-production of TV 

programmes with local broadcasters. For example, CCTV/CGTN and the Venezuela-based 

international broadcaster Telesur collaborated in the production of Prisma, a monthly 

programme first broadcast in August 2016 and focused on cultural news and reports from both 

China and Latin America. In Argentina, China Media Group (CMG) and Argentina’s public 

broadcaster TPA co-produced the series of documentaries Sorprendente Argentina/Meili 

Agenting (surprising Argentina) and Sorprendente China/Meili Zhongguo (Surprising China) and 

other TV programmes such as China en una mano (China in the palm of a hand) and 

Sorprendente ArgenChina (Xinhua 2019). In Brazil, Grupo Bandeirantes signed agreements with 



both CGTN (2015) and CMG (2019). Since 2019, BandNews has been broadcasting Mundo 

China (China World), a five to ten minute-long daily segment on China produced by CCTV and 

anchored by presenters from both broadcasters (de Sá 2019). This novel approach has the 

potential of assisting Chinese broadcasters bridge the cultural gap with viewers in Latin America.   

  

  

5.7 Discussion and Conclusion   

  

China’s global media strategy has created several channels of communication with 

audiences around the world. Aiming to counter narratives from both dominating western 

international news organisations and local media, China’s determination to establish alternative 

flows of information contributes to the much-discussed shift towards a new cartography of 

global communication, i.e., “media flows and contra-flows form part of the wider struggle over 

information flows which define power relations in the global information economy” (Thussu 

2007: 27). As increasingly active actors in the global mediascapes (see Appadurai 1996: 35), 

Chinese media offer image-centred, narrative-based, and ideologically charged accounts of 

China and the world that inevitably reproduce state interests and expand the latitude of global 

ideoscapes. Furthermore, even news production practices reflect the hegemonic ideology of the 

political apparatus. Even so, the findings show that the impact in Latin America remains limited 

due to major challenges at the level of access, in terms of both accessibility to the platform as 

well as a disjuncture between the encoding practices of the broadcaster and the decoding 

processes of audiences. As discussed in this chapter, perhaps the most important challenge is that 

many participants were unaware of the existence of CCTV/CGTN’s Spanish-language channel. 



A short exposure to it proved helpful to identify a series of issues that may undermine CGTN’s 

future in Latin America. It was perceived as autoreferential, i.e., not merely a news channel from 

China, but fundamentally about China. The participants’ average impression was that CCTV-E’s 

main task was to disseminate a particular vision of the country in line with PR activities of self-

promotion, rather than striving to adhere to shared journalistic values. Newsreaders were seen as 

formal and constrained by a predefined script, which made viewers associate the channel with 

the Chinese government and subsequently doubt its credibility. Were it to go ahead, the 

channel’s planned name-change to the Voice of China would further consolidate this image.    

CGTN’s future in Latin America depends on how effectively it adapts its approach to align 

its content and style to the audiences’ preferences. A perceived cultural distance and the failure 

of some presenters to convey their message further demonstrated a disjuncture between the 

encoding processes of the broadcaster and the decoding processes of audiences, which 

constitutes an additional barrier to attract viewers. The place of CCTV/CGTN in the Latin 

American mediascape is largely dependent on its capacity to adapt to a distinct cultural 

environment. Even though technology and broadcasting practices may appear to be similar 

around the world, audio-visual products are shaped by the cultural context where they have been 

produced. For a message to have an ‘effect’, “it must first be appropriated as a meaningful 

discourse and be meaningfully decoded” (Hall 2005: 109). Originally a product of the Chinese 

media system, CCTV/CGTN needs to understand its role at a transcultural level and how it fits 

within the media systems in Latin America and their regional and/or national variations. This is 

because, once messages are encoded, CCTV/CGTN is unable to prescribe how these will be 

decoded by viewers. In line with Stuart Hall’s (2005) encoding-decoding theory, the data shows 

that audiences in Latin America decode messages and produce culturally sensitive readings, 



which can reproduce dominant-hegemonic, negotiated, or oppositional positions (as also seen 

with regards to African audiences in the previous chapter by Xiang). Thus, to reduce any degree 

of incompatibility at the level of media systems, transcultural media ought to adjust their output 

according to the political and societal structures that determine audiences’ expectations of the 

role of the mass media in society. This can be an arduous process, especially when considering 

the complexities of the media systems in Latin America, which “are not static structures of 

power, but organic and dynamic bodies that change, integrate and mutate, both internally and 

externally, especially in relation to global phenomena as a whole” (Lugo-Ocando 2008: 10). 

While some countries lean towards liberal models and are close to what Daniel Hallin and Paolo 

Mancini (2004) call internal or external pluralism —i.e., the plurality of voices and opinions at 

the level of media outlets or the level of the media system–, in others the media are still subject 

to greater control by the government (e.g., Cuba and Venezuela). Censorship and tight control 

are still prevalent in many countries, even when freedom of speech is enshrined in the 

Constitution (Lugo-Ocando 2008: 3). Additionally, at an international level, “the USA still 

exercises a quasi-hegemonic presence in Latin America’s media systems, although with different 

degrees of influence and power” (Lugo-Ocando 2008: 10). Consequently, for any other 

international news channels seeking to enter the region, CCTV/CGTN needs to evaluate the 

media ecosystem within national borders, as well as assess regional and international flows of 

information.   

China has successfully created multiple channels of communication that potentially can 

help Beijing re-frame issues of interest to it and respond to hegemonic narratives of Western 

media. However, this is no guarantee of soft power gains. Joseph Nye (2004) reminds us that the 

countries more likely to gain soft power are those “…whose dominant culture and ideas are 



closer to prevailing global norms (which now emphasize liberalism, pluralism, and autonomy); 

and whose credibility is enhanced by their domestic and international values and policies” (31). 

Thus, China’s global media may become a resource of soft power only when viewers perceive 

their values reflected on the screen of CGTN. While the continent’s cultural diversity may pose a 

challenge to effectively identify values that are shared both across Latin America and with 

China, the signature of cooperation agreements with local media organisations, together with the 

organisation of media summits and the invitation of local journalists to participate in training 

courses in China constitute a clear attempt to increase mutual understanding and narrow down 

the cultural gap between China and the region. In any case, since “soft-power resources often 

work indirectly by shaping the environment for policy and sometimes take years to produce the 

desired outcomes” (Nye 2004: 99), future research is needed to assess the success of this new 

approach, which would ultimately also contribute to further test the effectiveness of government-

led public diplomacy efforts seeking to create soft power.   

   

  

References   

   

An, X. (2018, May 22). Zhong guoo guoji xinwen jiaoliu zhongxin Lamei fenzhongxin 2018 

nian xiangmu zai Jing kaiban. China Today. 

http://www.chinatoday.com.cn/zw2018/zgysj/201805/t20180522_800130433.html   

Appadurai, A. (1996). Modernity at large : cultural dimensions of globalization. University of 

Minnesota Press.   

http://www.chinatoday.com.cn/zw2018/zgysj/201805/t20180522_800130433.html


CCTV. (n.d.). Encuesta 2015 CCTV en Español - Resultados. 

http://app1.vote.cntv.cn/viewResult.jsp?voteId=14720.     

CCTV. (2007, September 27). Zhongyang dianshitai Xiyu, Fayu guoji pindao jiang yu shi yue yi 

ri kaibo. http://news.cctv.com/science/20070927/105325.shtml   

Cheng, M., & Wang, W. (2011). Duiwai chuanbo ji qi xiaoguo yanjiu. Peking University Press.   

China Hoy México. (n.d.). https://www.chinahoy.mx/  

CNS. (2007, October 15). Hu Jintao: Tuidong wenhua da fazhan da fanrong tigao ruanshili. 

China News Service. http://www.chinanews.com/cul/news/2007/10-15/1049126.shtml   

CRI. (2010, March 10). CRI en español. http://espanol.cri.cn/742/2009/03/10/1s174183.htm    

CRI. (2017, February 16). History. 

http://chinaplus.cri.cn/aboutus/aboutcri/62/20170216/391.html   

Cull, N. J. (2008). Public diplomacy: Taxonomies and histories. Annals of the American 

Academy of Political and Social Science, 616(1), 31–54. 

https://doi.org/10.1177/0002716207311952    

de Sá, N. (2019, November 12). O que imprensa mostra de Hong Kong está longe da verdade, 

diz executivo chinês. Folha de São Paulo. 

https://www1.folha.uol.com.br/mundo/2019/11/o-que-imprensa-mostra-esta-longe-da-

verdade-diz-executivo-chines.shtml   

Duan, P. (2007). Guojia xingxiang jiangou zhong de chuanbo celüe. Communication University 

of China Press.   

Empresa Brasil Comunicaçāo. (2019, November 13). EBC e China Media Group firmam acordo 

para troca de conteúdos Institucional - EBC. https://www.ebc.com.br/institucional/sala-de-

http://app1.vote.cntv.cn/viewResult.jsp?voteId=14720
http://news.cctv.com/science/20070927/105325.shtml
https://www.chinahoy.mx/
http://www.chinanews.com/cul/news/2007/10-15/1049126.shtml
http://espanol.cri.cn/742/2009/03/10/1s174183.htm
http://chinaplus.cri.cn/aboutus/aboutcri/62/20170216/391.html
https://doi.org/10.1177/0002716207311952
https://www1.folha.uol.com.br/mundo/2019/11/o-que-imprensa-mostra-esta-longe-da-verdade-diz-executivo-chines.shtml
https://www1.folha.uol.com.br/mundo/2019/11/o-que-imprensa-mostra-esta-longe-da-verdade-diz-executivo-chines.shtml
https://www.ebc.com.br/institucional/sala-de-imprensa/noticias/2019/11/ebc-e-china-media-group-firmam-acordo-para-troca-de-conteudos


imprensa/noticias/2019/11/ebc-e-china-media-group-firmam-acordo-para-troca-de-

conteudos    

Edney, K., Rosen, S., & Zhu, Y. (2020). Soft Power with Chinese Characteristics: China’s 

Campaign for Hearts and Minds. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315208671   

Ellis, R. E. (2020). The evolution of Chinese soft power in the Americas. In K. Edney, S. Rosen, 

& Y. Zhu (Eds.), Soft Power with Chinese Characteristics: China’s Campaign for Hearts 

and Minds (pp. 171–187).   

Geniets, A. (2013). The global news challenge: Market strategies of international broadcasting 

organizations in developing countries. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203082607   

Greenslade, R. (2015, August 20). Chinese media in Africa illustrate difference from western 

media. The Guardian. 

https://www.theguardian.com/media/greenslade/2015/aug/20/chinese-media-in-africa-

illustrate-difference-from-western-media   

Guo, C. (2016). Zhongguo de guojia xingxiang goujian: Lamei de shijiao. Lading Meizhou 

Yanjiu, 38(5), 43–58. https://doi.org/10.20805/micromechatronics.42.1_93   

Hall, S. (2005). Encoding/Decoding. In Culture, Media, Language: Working Papers in Cultural 

Studies, 1972-79 (2nd ed., pp. 107–116). Routledge.   

Hallin, D. C., & Mancini: (2004). Comparing media systems three models of media and politics. 

Cambridge University Press.   

Li, X., & Liu, K. (1996). Yaomohua Zhongguo de bei hou. China Social Science Press.   

Lugo-Ocando, J. (2008). An introduction to the maquilas of power: media and political transition 

in Latin América. In J. Lugo-Ocando (Ed.), The Media in Latin America (pp. 16–27). Open 

University Press.   

https://www.ebc.com.br/institucional/sala-de-imprensa/noticias/2019/11/ebc-e-china-media-group-firmam-acordo-para-troca-de-conteudos
https://www.ebc.com.br/institucional/sala-de-imprensa/noticias/2019/11/ebc-e-china-media-group-firmam-acordo-para-troca-de-conteudos
https://doi.org/10.4324/9781315208671
https://doi.org/10.4324/9780203082607
https://www.theguardian.com/media/greenslade/2015/aug/20/chinese-media-in-africa-illustrate-difference-from-western-media
https://www.theguardian.com/media/greenslade/2015/aug/20/chinese-media-in-africa-illustrate-difference-from-western-media
https://doi.org/10.20805/micromechatronics.42.1_93


Madrid-Morales, D. (2015). China’s International Broadcasting and the Spanish Speaking 

World. In Q. Luo (Ed.), Global Media Worlds and China (pp. 187–203). Communication 

University of China Press.   

Maweu, J. M. (2016). Journalists’ and Public Perceptions of the Politics of China’s Soft Power in 

Kenya under the “Look East” Foreign Policy. In X. Zhang, H. Wasserman, & W. Mano 

(Eds.), China’s media and soft power in Africa: promotion and perceptions (pp. 123–134). 

Palgrave.  

Micolta, M. C. (2020). La comunicación de China con el público extranjero. 

https://fundacionandresbello.org/es/la-comunicacion-de-china-con-el-publico-extranjero/    

Morales: S. (2018). Could Chinese News Channels Have a Future in Latin America? Wesminster 

Papers in Communication and Culture, 13(1), 60–80. 

https://doi.org/https://doi.org/10.16997/wpcc.276   

Nye, J. (2004). Soft power: the means to success in world politics. Public Affairs.   

Ospina Estupinan, J. D. (2017). The coverage of China in the Latin American Press: Media 

framing study. Cogent Arts & Humanities, 4(1), 1287319. 

https://doi.org/10.1080/23311983.2017.1287319    

Peña González, M. A. (2015). El poder blando de China y sus expresiones en América Latina. 

Jiexi Zhonguo. Análisis y Pensamiento Iberoamericano sobre China., 17(3), 44–53. 

www.politica-china.org  

Rodríguez, I., & Leiva, D. (2013). El soft power en la política exterior de China: consecuencias 

para América Latina. Polis, 35.   

Ruz, C. (2015, October 21). Human rights: What is China accused of? BBC News Magazine. 

http://www.bbc.co.uk/news/magazine-34592336    

https://fundacionandresbello.org/es/la-comunicacion-de-china-con-el-publico-extranjero/
https://doi.org/https:/doi.org/10.16997/wpcc.276
https://doi.org/10.1080/23311983.2017.1287319
http://www.politica-china.org/
http://www.bbc.co.uk/news/magazine-34592336


Silva-Ferrer, M. (2012). Para verte mejor, América Latina. Nueva Sociedad, 240, 41–52. 

http://nuso.org/articulo/para-verte-mejor-america-latina-las-mutaciones-en-la-geopolitica-

del-poder-y-el-escenario-comunicacional-globalizado-de-habla-hispana/    

Stenberg, J. (2015). An Overseas Orthodoxy? Shifting towards Pro-PRC media in Chinese-

speaking Brazil. In W. Sun & J. Sinclair (Eds.), Media and communication in the Chinese 

diaspora: rethinking transnationalism (pp. 48–68). Routledge.   

Thussu, D. K. (2007). Media on the Move: Global Flow and Contra-Flow.  Routledge.   

Thussu, D. K., de Burgh, H., & Shi, A. (2018). China’s Media Go Global. Routledge.   

Wang, J. (2011). Soft power in China: public diplomacy through communication. Palgrave.   

Wang, M. (2016, December 30). CCTV to launch CGTN. CGTN. 

http://news.cgtn.com/news/3d4d6a4e3555544d/share_p.html   

Wasserman, H., & Madrid-Morales, D. (2018). How Influential Are Chinese Media in Africa? 

An Audience Analysis in Kenya and South Africa. International Journal of 

Communication, 12, 2212–2231. https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/7809/2355   

Wekesa, B., & Yangqiu, Z. (2014). Live, talk, faces: an analysis of CCTV’s adaptation to the 

African media market. Stellenbosch.   

Wu, Y. (2009). Zhongguo guojia xingxiang suzao he chuanbo. Fudan University Press.   

Xinhua. (2016, November 23). China, LatAm media should increase cooperation, says Cuban 

leading newspaper chief. Global Times. https://www.globaltimes.cn/content/1019718.shtml   

Xinhua. (2018, March 21). Zhonggong zhongyang yinfa ‘shenhua dang he guojia jigou gaige 

fang’an’. http://www.xinhuanet.com/2018-03/21/c_1122570517_3.htm   

Xinhua. (2019, October 18). Documentary looks at lives of Chinese in Argentina. 

http://www.xinhuanet.com/english/2019-10/18/c_138482729.htm    

http://nuso.org/articulo/para-verte-mejor-america-latina-las-mutaciones-en-la-geopolitica-del-poder-y-el-escenario-comunicacional-globalizado-de-habla-hispana/
http://nuso.org/articulo/para-verte-mejor-america-latina-las-mutaciones-en-la-geopolitica-del-poder-y-el-escenario-comunicacional-globalizado-de-habla-hispana/
http://news.cgtn.com/news/3d4d6a4e3555544d/share_p.html
https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/7809/2355
https://www.globaltimes.cn/content/1019718.shtml
http://www.xinhuanet.com/2018-03/21/c_1122570517_3.htm
http://www.xinhuanet.com/english/2019-10/18/c_138482729.htm


Ye, P. & Albornoz, L. A. (2018). Chinese Media ‘Going Out’ in Spanish Speaking Countries: 

The Case of CGTN-Español. Westminster Papers in Communication and Culture, 13(1), 

81–97. https://doi.org/10.16997/wpcc.277   

Zhu, Y. (2012). Two Billion Eyes: The Story of China Central Television. New Press.   

  

   

Author’s Short Biography  

  

Pablo Sebastian Morales  

London School of Economics and Political Science 

London, United Kingdom   

P.S.Morales@lse.ac.uk    

   

Dr Pablo Morales is a Fellow in the Department of Media and Communications at LSE. After 

obtaining a master’s degree at Zhejiang University, he worked as a journalist and translator for 

China Radio International and People’s Daily Online in Beijing. He holds a PhD degree from 

the University of Westminster, UK. His research interests lie in the impact of globalisation on 

international media flows and journalistic cultures in the global South, with a particular focus on 

China and Latin America. His research has featured in Media, Culture and Society and Global 

Media and China, among other international journals. 

 

 

 

https://doi.org/10.16997/wpcc.277
mailto:P.S.Morales@Leeds.ac.uk

