£} Routledge

-1 Taylor &Francis Group

Political Communication

POLITICAL
COMMUNICATION

ISSN: (Print) (Online) Journal homepage: www.tandfonline.com/journals/upcp20

Vladimir Putin on Channel One, 2000-2022

Lanabi La Lova

To cite this article: Lanabi La Lova (22 Jul 2024): Vladimir Putin on Channel One, 2000-2022,
Political Communication, DOI: 10.1080/10584609.2024.2380438

To link to this article: https://doi.org/10.1080/10584609.2024.2380438

8 Copyright © 2024 The Author(s). Published
with license by Taylor & Francis Group, LLC.

A
h View supplementary material (£

ﬁ Published online: 22 Jul 2024.

\]
[:J/ Submit your article to this journal &

||I| Article views: 456

A
h View related articles &'

@ View Crossmark data &'

This article has been awarded the Centre
for Open Science 'Open Data' badge.

Full Terms & Conditions of access and use can be found at
https://www.tandfonline.com/action/journalinformation?journalCode=upcp20


https://www.tandfonline.com/action/journalInformation?journalCode=upcp20
https://www.tandfonline.com/journals/upcp20?src=pdf
https://www.tandfonline.com/action/showCitFormats?doi=10.1080/10584609.2024.2380438
https://doi.org/10.1080/10584609.2024.2380438
https://www.tandfonline.com/doi/suppl/10.1080/10584609.2024.2380438
https://www.tandfonline.com/doi/suppl/10.1080/10584609.2024.2380438
https://www.tandfonline.com/action/authorSubmission?journalCode=upcp20&show=instructions&src=pdf
https://www.tandfonline.com/action/authorSubmission?journalCode=upcp20&show=instructions&src=pdf
https://www.tandfonline.com/doi/mlt/10.1080/10584609.2024.2380438?src=pdf
https://www.tandfonline.com/doi/mlt/10.1080/10584609.2024.2380438?src=pdf
http://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1080/10584609.2024.2380438&domain=pdf&date_stamp=22 Jul 2024
http://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1080/10584609.2024.2380438&domain=pdf&date_stamp=22 Jul 2024

Routledge

Taylor & Francis Group

POLITICAL COMMUNICATION
https://doi.org/10.1080/10584609.2024.2380438

39031LN0Y

8 OPEN ACCESS W) Check for updates‘

Vladimir Putin on Channel One, 2000-2022
Lanabi La Lova

London School of Economics and Political Science, European Institute, London, UK

ABSTRACT KEYWORDS
Drawing on transcripts from the television network Channel One, Putin; Russia; television;
a popular news source in Russia, this article addresses the question: autocracy; propaganda

“How was Vladimir Putin covered by state-controlled media while the
regime became increasingly centralized?” The literature on the subject
is scarce and inconclusive. Dictators create different images of them-
selves, and the portrayals of present-day spin dictators — those who
primarily rely on the power of propaganda to persuade rather than
dominate — are understudied. While some analysts point to Putin’s
omnipresence in mass media, others uncover the lack of media perso-
nalization and relatively neutral coverage. Using 385,981 news tran-
scripts from 2000-2022 and relying on techniques from natural
language processing, | examine how a present-day autocrat attempts
to optimize the intensity of state-controlled propaganda. | uncover
three main tendencies. First, during all the years in power, the ruler has
been more frequently referred to through positive stories. Second,
there is only partial evidence that the relative references to Putin on
Channel One have significantly increased over time. Third, during all
his years in power, Putin has been more frequently mentioned in
domestic news rather than in stories about foreign affairs. However,
| also demonstrate that the share of news about foreign affairs and
events abroad that mentions the ruler has been increasing every year
since 2013. By focusing on the supply side of propaganda, this article
contributes to the literature on autocratic resilience and spin dictators.

Political scientists agree that many present-day dictators enjoy genuine popularity at home
and point to state-controlled mass media as a major tool to generate public support (Guriev
& Treisman, 2022). They also acknowledge that there is no single and simple concept such
as autocratic propaganda and that mass-media manipulation strategies vary across non-free
regimes (Carter & Carter, 2023). These arguments highlight the need to examine mass-
media management in each autocracy separately.

The literature further acknowledges that spin dictatorship is becoming a popular form of
survival for non-free regimes (Guriev & Treisman, 2022). Spin dictators' use mass media
for genuine persuasion and shaping citizens’ beliefs about the world. This strategy is
contrasted with fear propaganda® employed by old-school tyrants. In the fear-based
model, by compelling citizens to consume content acknowledged by all as false, a ruler
makes his capacity for repression widely recognized (Svolik, 2012, p. 81).

CONTACT Lanabi La Lova @ L.Lalova@lse.ac.uk @ London School of Economics and Political Science, European Institute,
Houghton St, CBG.7., London WC2A 2AE, UK

@ Supplemental data for this article can be accessed on the publisher’s website at https://doi.org/10.1080/10584609.2024.
2380438

Copyright © 2024 The Author(s). Published with license by Taylor & Francis Group, LLC.

This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (http://creativecommons.org/licenses/
by/4.0/), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited. The terms
on which this article has been published allow the posting of the Accepted Manuscript in a repository by the author(s) or with their consent.


https://doi.org/10.1080/10584609.2024.2380438
https://doi.org/10.1080/10584609.2024.2380438
http://www.tandfonline.com
https://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1080/10584609.2024.2380438&domain=pdf&date_stamp=2024-07-22

2 L. LA LOVA

The scholars suggest that propaganda for persuasion is employed to some extent by
almost all present-day non-free regimes.* A shift to persuasive propaganda has been
observed even in China (Wang, 2023), despite its previous characterization as a regime
heavily reliant on fear propaganda (Huang, 2015). However, the exact strategies used by
spin dictators have only recently started to attract attention from scholars. This article helps
fill this gap by examining the mass-media coverage of a spin dictator himself.

Studying the strategies of dictators’ image-making is important. The image of the rulers
projected in the media helps them remain in power, given their ability to track public
opinion and the context, including ongoing developments in economics, politics, and media
consumption. Because of advances in technology, present-day dictators have freedom in
shaping their public image (Chang, 2024). A better grasp of the mass-media strategies an
autocrat might use could help uncover not only the mechanisms of autocratic regime’s
resilience but also its strengths and weaknesses.

Autocrats’ approaches to their image-making in mass media vary. Mobutu, Papa
Doc, and Ceausescu compulsively promoted their own personae (Ezrow & Frantz,
2011, pp. 229-232; Dikdétter, 2019, p. 165). Mubarak was known for having a low-key
and business-like style that did not generate strong emotions to oust him (Ezrow &
Frantz, 2011, p. 271). Hitler used an image of a non-person (Kershaw, 2013) and the
nation’s friend and protector, while threatening his audience with dire consequences if
a certain course of action was not followed (Pratkanis & Aronson, 2001, pp. 161, 255).
Presently, Orban® is portrayed by his media as a fighter against a variety of enemies,
a symbol of the nation, and a relatable politician (Sonnevend & Koévesdi, 2023), while
China’s leaders - under certain circumstances — encourage criticism of themselves
(Chang, 2024). This article aims to contribute to the literature of mass-media coverage
of dictators by examining the case of Putin’s Russia.

Before the full-scale invasion of Ukraine in 2022, Putin’s Russia was as a typical case of
a spin dictatorship. Political scientists agree that Vladimir Putin has been enjoying unwa-
vering popularity during more than twenty years in office, with his approval ratings rarely
dipping below 70% (Frye, 2022, pp. 52-53). The literature further acknowledges that mass
media has served as an important tool that has helped him to stay in power (Sharafutdinova,
2020, pp. 133-166) and that state-controlled television has been the most popular source of
news consumption in Russia (Frye, 2022, p. 136). However, the exact news-management
strategies employed by national television remain understudied. While scholars attended to
television narratives about the state of the economy (Rozenas & Stukal, 2019), ethnicity
(Hutchings & Tolz, 2015), foreign protests (Lankina & Watanabe, 2017; Otlan et al., 2023),
and the memory of the past (McGlynn, 2023), they have rarely focused on the media
coverage of Russia’s dictator himself.

Only a handful of studies have touched upon the subject. Rozenas and Stukal (2019)
found that Putin is more likely to be referred to in the fragments of economic news with
a positive sentiment. Carter and Carter (2023, p. 270) documented that Putin is mentioned
by newspaper Rossyiskaya Gazeta’s coverage of international affairs only occasionally (35%
of all coverage), whereas in comparison, 75% of the content of the People’s Daily makes
references to Xi Jinping or the Chinese Communist Party. Baturo and Elkink (2021)
detected no significant evidence of increasing mass-media focus on Putin in 2000-2018.

Indirect evidence about the media image of the ruler also remains inconclusive.
Popular writing often describes him as a hidebound conservative and an orthodox



POLITICAL COMMUNICATION e 3

nationalist, referring to his 2007 Munich Speech, which challenged American power in
the world order. At the same time, events in the history of Putin’s rule that contradict
the argument, such as Russia’s inquiries about joining NATO, are left somewhat
unnoticed. Moreover, the nationalistic image of the dictator on the international arena
does not necessarily imply that a similar reputation is promoted by domestic media. For
instance, Greene and Robertson (2019, pp. 65-66) argue that at least before the
annexation of Crimea, Putin assiduously avoided presenting himself as an outright
nationalist; Guriev and Treisman (2022) suggest that many present-day dictators pro-
mote the image of competency, primarily aiming to be portrayed as effective managers
and humble servants of the people. Yet, to the best of my knowledge, most claims
regarding Putin’s mass-media image management, as well as the image of spin dictators
in general, have not been tested using any systematic analysis, either qualitative or
quantitative, with datasets from state-controlled news media. This article helps fill
this gap.

I theorize that in a spin dictatorship, a state-aligned mass-media outlet has two
interrelated goals. First, it seeks to signal to the public that the ruler is competent.
Second, it aims not to lose its audience (and possibly attract new viewers) due to intense
propaganda, censorship, or other information manipulation techniques. In other words,
mass media aims to create an image that can potentially invoke genuine public support
and approval, rather than demonstrate a capacity for repression, as is often seen in fear
autocracies. To shed light on the image management of a spin dictator, I formulate and
test three hypotheses related to the sentiment of stories mentioning the ruler, the
frequency of the ruler’s appearance on national media, and the country-topics of
episodes mentioning the ruler. While my findings contribute to the literature on spin
dictators in general, my hypotheses are specifically formulated for the context of Putin’s
Russia. This choice is primarily due to the unique characteristics of the regime, which
include, but are not limited to, nearly complete national control over mass media,
a predominantly monolingual population with limited access to information from
abroad, the state’s prominent role on the international stage, its capacity to sustain long-
term foreign conflicts, and the ruler’s ability to leverage increased economic prosperity
in the past.

Drawing on 385,981 textual news reports from Channel One, one of the most
popular television networks in Russia during the period, and applying techniques
from natural language processing (NLP) to estimate the sentiment of every news
episode and label the stories with the most likely country of origin of an event,
I document that in every year from 2000 to the first two months of 2022, Putin has
been more frequently mentioned in more positive news and in domestic stories rather
than in reports about foreign affairs. I also find only partial evidence of increasing
mass-media focus on the ruler while his autocracy was strengthening. Further analysis
of domestic narratives does not reveal radical changes over time. The ruler has been
predominantly mentioned in the stories about economics, business, social welfare,
health services, and education, followed by cultural affairs, sporting events, ceremo-
nies, and questions of national security.

On average, 16% of news about events in Russia and 7% of stories about foreign affairs
and events abroad refer to the ruler, which amounts to 9% and 3% of total reports from
Channel One, respectively. At the same time, I document a steady and significant increase -



4 L. LA LOVA

from 3% in 2012 to 18% in 2021 - in the share of news about foreign affairs and events
originating abroad that mentioned the ruler.

Theoretical Framework and Hypotheses

Full control over national media allows a dictator to craft any desired image of himself.
Indeed, history provides even extreme examples of rulers claiming to possess wizardly and
supernatural powers (Dikdtter, 2019). However, an excessively positive, intense, or dis-
torted in other ways image is unlikely to be an effective strategy for persuading the masses.
Increased bias reduces the informational content of the news, thus lowering the trust in
mass media and decreasing the likelihood that individuals who need that information to
make decisions will consume it (Gehlbach & Sonin, 2014). Literature emphasizes a risk -
return trade-off of propaganda concerning the citizen skepticism, action, and trust (Horz,
2021). Moreover, even in situations when the information disseminated by an autocratic
regime is factual, intense government releases of such information may amplify citizen
skepticism (Chang, 2021). Furthermore, not only may proactively creating favorable con-
tent backfire but the same holds true for the suppression of unfavorable information. The
literature on censorship, another strategy at autocrat’s disposal, exemplifies how extreme
media manipulation may cause mass disapproval of the regime (Glidflel & Paula, 2020).

As the sentiment, intensity of coverage, and topics are among the key measurable
characteristics of communication and texts (Grimmer & Stewart, 2013), I formulate my
hypotheses about mass-media coverage of a dictator from these three angles. When
addressing the content of the stories, I pay special attention to the country-topics of news
coverage not only for theoretical reasons discussed below, but also for practical purposes, as
the existing NLP models enable accurate classification of stories in this manner.

Theoretical expectations about the tone of the coverage of present-day spin dictators are
mixed. The literature on archetypical tyrants clearly predicts the sentiment to be positive.
For instance, Ford (1935) writes:

The dictator becomes the symbol of all that is good, the source from which all blessings flow. Is
a new bridge dedicated? Credit Hitler or Mussolini or Stalin! Are the marshes reclaimed? It is
Mussolini’s work! Do trains run on time? Are the streets clean, the parks well groomed . .. give
thanks to the Party and its Leader. (p. 265)

On one hand, there are reasons to expect that spin dictators, akin to their predeces-
sors, would portray themselves in a wholly positive light rather than in a neutral or
even occasionally negative manner. Guriev and Treisman (2022, p. 75) suggest that
instead of the old threat — “Be obedient, or else!” — the message of a spin dictator is:
“Look what a great job we’re doing!” Some descriptive examples align with this claim.
Dobson (2012, pp. 122-133) documents that Chavez, a typical spin dictator, only
allowed the stories that depicted him in a positive light. Baser and Oztiirk (2017,
p. 214) note that Erdogan similarly censors all criticism in his address.

On the other hand, there are reasons to expect the portrayal of a spin dictator to be
neutral (similar in tone to other stories) or even occasionally negative. First, and most
importantly, as I discuss above, too-biased news can backfire, amplify public skepti-
cism, and reduce mass-media consumption. Conversely, negative (or neutral) coverage
of the ruler may signal openness and increase the perception of information



POLITICAL COMMUNICATION e 5

transparency. This could translate into further credibility and demand for consuming
state-controlled media for more information regarding policies and politics (Wang,
2023). Additionally, the literature does not find positive emotions to be a particularly
effective tool to manufacture consent (Pratkanis & Aronson, 2001; Soroka &
McAdams, 2015). Some descriptive examples also support this logic. Dobson (2012,
p. 220) shows that Mubarak, who was portrayed in a positive light on national media
in the 1980s and 1990s, strategically started to allow criticism of himself from the
2000s onwards. When it comes to Russia, the scholarship also does not find many
signs of positive coverage of Putin and notes that contrary to the classical personalist
regimes, its media is far from demonstrating the ruler’s personal prestige in its
extreme form (Baturo & Elkink, 2021). To address this puzzle, I formulate the
following hypothesis:

H1 (Sentiment): Putin is mentioned more frequently in news episodes that convey a more
positive sentiment compared to other stories.

The expectations about the personalization (the relative and absolute frequency of the
references to the ruler) in state-controlled mass media are also mixed. The literature agrees
that once a dictator takes control, he tries to maximize his power and personalize the
regime, and these attempts do not stop when the regime is formed (Geddes et al., 2018).
Therefore, it is somewhat reasonable to expect state-controlled media to pay more attention
to the ruler while his autocracy is strengthening. However, again, extreme mass-media
personalization may backfire. As Carter and Carter (2023, p. 9) put it, “propaganda is only
powerful when subtle.” Furthermore, empirical evidence on this question is scarce and far
from conclusive. While some scholars mention Putin’s omnipresence in mass media, their
arguments are often focused on his macho image (Sperling, 2016) and lack analysis. To the
best of my knowledge, the only systematic attempt to study mass-media centralization on
Putin has been conducted by Baturo and Elkink (2021, pp. 139-160). Drawing on
a collection of sources downloaded from Integrum archive,® the authors detect no signifi-
cant evidence of increasing media focus on Putin over time. Therefore, I formulate the
following hypothesis:

H2 (Frequency): The mentions of Putin increase with each consecutive term in power.

Theoretical expectations about the country-topics of news reports are more precise but
rarely tested empirically. The literature suggests that since citizens are generally uncertain
about whether the ruler implements sound policies, autocrats may use propaganda to take
credit for progress during favorable domestic circumstances such as, for instance, economic
upturn (Dukalskis & Gerschewski, 2018), thereby earning the loyalty of their subjects
without seriously undermining the credibility of state-aligned mass media. However,
when domestic situation becomes less favorable, the task of misinforming the populace
presents additional challenges as the audience can benchmark the information from the
news against their immediate experience by observing their private incomes, safety, protests
on the streets, and so on (Lipman et al., 2018). In these circumstances, mass-media may
attempt to shift its attention away from domestic affairs and resort to the stories that address
foreign news or the country’s role in the international area (Aytag, 2021). The literature



6 (& LLALOVA

offers two distinct yet not mutually exclusive explanations for how this strategy may assist
the ruler in garnering domestic support.

First, the stories that involve foreign news may be used as a simple distraction from
domestic events as they are more difficult for an ordinary citizen to fact-check (Carter &
Carter, 2023, p. 23). When the constraints on honest news management are weaker, image
management can be more critical without undermining the reputation for credibility.

Second, foreign news in autocracies often reports on a threat emanating from abroad,
which, according to the diversionary theory of war, may help enhance national cohesion
and bolster domestic support for the leader (Oakes, 2012). Irrespective of the real or
imagined nature of the threat, the message conveyed to the general population is: “A
dangerous enemy is at our gates ... we cannot afford to have dissent and disunity at
home” (Moghaddam, 2013, pp. 67, 110). In this regard, Alrababa’h and Blaydes (2021)
show that prior to the 2011 Arab uprisings, Syria’s domestic newspapers concentrated on
Israel as a threat. However, after 2011, the focus on Israel was replaced by the discussions
about foreign plots against the Syrian state. Similarly, Moghaddam (2013, pp. 67-70)
describes how in the months preceding the actual overthrow of the Shah, Iran’s
Khomeini repeatedly warned his domestic audience that the US was plotting to interfere
in the country. The literature on the last decade of Putin’s regime also often observes that
“Russia is presented [by national mass-media] as a besieged fortress, with Vladimir Putin as
its savior on the ramparts” (Greene & Robertson, 2019, p. 207).

In summary, the theory suggests that image-making that is focusing on foreign rather
than domestic affairs, might be an effective strategy for an autocrat aiming to distance
himself from an unfavorable situation at home and enhance his public approval. However,
imposing risk on the propaganda apparatus by radically shifting the news management
strategies may prove costly, as excessively extreme propaganda may backfire. Therefore,
I formulate the following hypothesis:

H3 (Country-topics): When the economy is down, Putin is mentioned more frequently is the
news that relate to foreign relations and events..

News Management on National Television in Russia

Putin’s Russia is characterized by near-total state control over political information flows.
Soon after his first election, the ruler began to assert power over mass media. By the end of
Putin’s first presidential term, three most-popular TV networks — Channel One, Russia-1,
and NTV - had come under Kremlin authority. As the decade neared its end, almost all
national television was controlled by just three entities: the state, Gazprom-Media,” and
a series of companies owned by the members of Putin’s inner circle (Lipman et al., 2018).

The Presidential Administration, an executive office supporting the president’s activities,
regulates news management on national television in Russia. It instructs TV managers
about the main talking points to be covered in the news (Sharafutdinova, 2020, p. 137),
assigns networks to Kremlin officials (kurators) responsible for steering national TV toward
the regime’s priorities (Greene & Robertson, 2019, p. 41), and disseminates instructions
(temniki) regarding the thematic agenda and key perspectives to be emphasized in the news



POLITICAL COMMUNICATION 7

(Sharafutdinova, 2020, p. 136). The instructions dictate which news should be highlighted
and in what context, as well as which events should be disregarded.

Consequently, national networks are left with almost no freedom of choice in their
news reporting. Importantly, the Kremlin closely monitors public opinion and, there-
fore, can test the effectiveness of its mass-media manipulations strategies (Rogov &
Ananyev, 2018).

With 70% of the population monolingual and only 11% speaking English (Levada-
Center, 2014), and independent media being consistently under pressure from the state
(Paskhalis et al., 2022), state-controlled television has been the most popular news source
during this period. While growing web access decreased the popularity of and trust in the
old media, that decrease was far from rapid (Levada-Center, 2021), partially due to
a successful state initiative to provide all households with access to national television
networks free of charge. Even in 2019, between 64% and 85% of Russian citizens gained
their knowledge about current affairs from watching TV (Sharafutdinova, 2020, p. 150).

Channel One, previously known as ORT, is a state-owned network marketed as the
flagship channel of the All-Russia State Television and Radio Broadcasting Company
(VGTRK). It was one of the first TV channels to come under firm control and ownership
by the state and is known not only for broadcasting but also for producing various forms of
news, political, and entertainment content (Lipman et al., 2018). For most of Putin’s rule,
the channel was the most-popular TV network in Russia. Even in 2019, almost half of the
Russian population reported watching Channel One news regularly (Levada-Center,
2019b).

Since transcripts from two other top channels, Russia-1 and NTV, for the period between
2000 and 2022 were not available in open access, the corpus used in this article is limited to
data from only one network, Channel One. This limitation, however, is unlikely to com-
promise the research design because news management on Russian TV adheres to standar-
dized instructions from the Kremlin.

News reports in the corpus (daily counts)

100 Country labels
in the corpus
50 RU
0 : ! !
Domestic news reports in the corpus (daily shares)
L) Us ¢
Other
60% /\/ A WW UAcp
40% WA’

v

1999 =
200,. 15 1
20014, {
2002 21
2003 12
20p, .15 1
2005 151
2006 5]
2007 15 1
2008 1
2009, 21
20, 70. 1>
207 7 ”
20; 2, I
20,3 ”
20;. 4. 1>
207 s, ”
20, 6. 1
207 5. 1
20[(?-]2 4---
20, 79 ”
2020, 1>
202;. 21
2022 I

= Episodes, daily

Episodes, daily (a moving average, n = 50)
= Share of daily newsflow (a moving average, n = 50)
----- New presidential term

Figure 1. Corpus from Channel One. Country labels are assigned with Newsmap (Watanabe, 2018).



8 (& LLALOVA

Data and Estimation Strategy

My analysis relies on a corpus comprising 385,981 transcripts of news reports transmitted
on Channel One between December 311,999, the day when Putin became an acting
President of Russia, and February 23, 2022, the day before Russia’s full-scale invasion of
Ukraine (Figure 1). The data was scraped from the media outlet’s website. The stories are all
in Russian and, on average, are 235 (SD = 231) words long. Stories that mentioned Vladimir
Putin were identified using keyword search.®

The corpus comprises all news transmitted on Channel One, encompassing Novosti
(“News”) and Vremya (“Times”) programs, and does not include entertainment shows. To
verify transcripts’ accuracy, I randomly selected 39 episodes (0.01% of the data) from the
website and cross-referenced the video content with the text. To ensure the accuracy of the
website data representing Channel One’s broadcasts, I collected information about the 24-
hour actual broadcast in Moscow and compared the programming with the data from the
website. In both cases, no discrepancies were found.

My approach assumes that the relative volume or, in other words, the intensity of news
coverage can be used as a proxy for the intent to influence popular opinion. I adopt this
strategy not only for practical reasons — counting news episodes allows me to grasp trends in
a large dataset — but also for theoretical ones. As I discuss above, the literature acknowledges
that the Kremlin pays special attention to the intensity of news coverage of individuals and
events and traces the effects of mass-media manipulations on public opinion.

The Sentiment of News Reports

To determine the sentiment of news reports, I used Rubert-tiny, a model which is based on
a set of Bidirectional Encoder Representations from Transformers (BERT) (Devlin et al.,
2018) and fine-tuned on Russian-language datasets.” Rubert-tiny was selected based on
availability (trained on the largest set of Russian-language corpora) and functionality (can
be used for sentiment analysis). The model estimates the predicted probabilities of three
classes (positive, negative, or neutral), selects the class with the highest probability, and
assigns labels to each document in a corpus accordingly. It also calculates one-dimensional
estimates of a sentiment score for each document, ranging from -1 to +1, with a score of
zero indicating relative neutrality of a document and higher sentiment score signifying
more positive sentiment. These scores, in addition to the three class labels, were be used for
comparative analysis (Table 1).

NLP techniques are relatively new to the study of political science, which is both a merit
and a drawback. On one hand, they help label a large dataset without the involvement of
human coders. On the other hand, the question remains, what does it mean for a story to be
labeled positive, negative, or neutral? To illustrate the technique, in the Appendix (A3),
I provide examples of news reports labeled as negative, neutral, and positive.

Country-Topics of News Reports

Every news episode in the corpus was labeled with the most likely country-topic of news
report using Newsmap (Watanabe, 2018), a semi-supervised classifier.'” Newsmap substi-
tutes manual coding of news stories with dictionary-based labeling to extract geographical



POLITICAL COMMUNICATION e 9

Table 1. Sentiment analysis: classification results.

1.1. DV: Sentiment score (W) 2) (3)
Putin 0.343%** 0.305*** 0.230%**
(0.003) (0.003) (0.003)
Domestic news 0.197%** 0.193***
(0.002) (0.002)
Year dummies yes
Intercept —0.066*** —0.169*** —0.442%**
(0.001) (0.002) (0.140)
R-sq 0.025 0.044 0.048
Observations 385,981 385,981 385,981
1.2. DV: Putin (binary)
4 (5) (6)
“Neutral” dummy 1.018%** 0.9471%**
(0.017) (0.017)
“Positive” dummy 1.309%** 1.154%** 1.181%**
(0.018) (0.018) (0.018)
Domestic news 0.732%** 0.546%**
(0.011) (0.017)
Year dummies yes yes
Intercept —2.946*** —-0.044 -0.272
(0.016) (0.642) (1.190)
Pseudo R-sq 0.024 0.067 0.089
Observations 385,981 385,981 183,653

(1), (2), and (3) represent the estimates of the OLS coefficients in the models where the
dependent variable is the sentiment score estimated by Rubert-tiny. ***p <.001. (4),
(5), and (6) provide the estimates of the logistic regression coefficients in the models
where the dependent variable equals one if a news episode mentions Putin and zero
otherwise. ***p < .001. (4), (5), and (6) use negative sentiment labels as the reference
category. (6) is estimated based on a dataset that excludes news items labeled as
“neutral.” The dummy variables for “Neutral” and “Positive” are based on the class
labeling described in the section The Sentiment of News Reports.

words from a corpus. The model calculates association scores of words based on co-
occurrences, and, therefore, does not require any human coders’ involvement or syntactical
analysis of a corpus. First, the system searches individual documents for keywords from
a seed dictionary and assigns class labels (countries); second, it aggregates the frequency of
words according to the class labels and creates contingency tables. At the final stage, the
model labels each news item with the most-likely country-topic of news origin.

Validation of the Classification Results

The results of the classification obtained with Rubert-tiny and Newsmap have been
validated by human coders. Two annotators, fluent in Russian as their first language and
familiar with the context of Russian politics and the social sphere, were assigned
identical unlabeled samples from the corpus (n=600). The size of the dataset was
selected with an aim to maximize human validation within logistical constraints (Song
et al., 2020). The coders were instructed to independently read and label each story as
positive, negative, or neutral, taking on the perspective of Channel One’s audience.
Additionally, the coders were instructed to suggest the most-likely country-topic of
a news event.

Each sample comprised 100 stories that were randomly selected from the corpus, aiming
to estimate the accuracy of Rubert-tiny and Newsmap and 300 stories that were randomly



10 L. LA LOVA

selected from the subsets of the corpus for each sentiment-class, aiming to estimate the
precision for the “positive,” “negative,” and “neutral” classes. Additionally, 200 stories, 50
for each country-topic, were randomly selected from the subsets of the corpus that were
labeled as covering the most-popular country-topics (Figure 1). Based on the labeling, the
accuracy score of Rubert-tiny amounted to 81%, while the precision amounted to 81% for
“negative,” 82% for “neutral,” and 95% for “positive” classes. The estimate of the accuracy
score for Newsmap amounted to 89%, while the precision estimates for the labels “Russia,”
“US,” “Ukraine,” “United Kingdom” were 100%, 84%, 94%, and 86% respectively. In all the
cases, Krippendorft’s alpha was not lower than 0.90 (See A5 in the Appendix).

Most of the misclassified cases for Newsmap can be attributed to news that involves
international organizations, outer space-related events, and economic reports that are not
associated with any specific country. The reports on US involvement in Syria have been
typically classified as news about Syria. The reports on the Western reaction to events in
Ukraine have been typically classified as news that focuses on Ukraine.

Putin’s Premiership During Medvedev’s Presidency

From May 7, 2008 to May 7, 2012, Dmitry Medvedev served as the President of Russia,
whereas Vladimir Putin assumed the position of Prime Minister. My research design does
not exclude this period from the analysis and treats Putin as a leader of the state regardless
of his title. The literature suggests that Putin remained a pivotal figure in Russia’s political
landscape and chose to work in “tandem” with Medvedev only because Russia’s constitution
barred him from serving as the president for a third consecutive term (Greene & Robertson,
2019, pp. 20-22; Zygar', 2016, pp. 117-128). In this respect, Dobson (2012, pp. 20-20) notes
that mass media were instructed to cover Putin extensively during this period.

Subjects of the Stories

News content, of course, is not limited to geography and entails other topics, both covered
and omitted. To draw a better picture of news narratives, I conducted several procedures.
First, using a subset of the sentences that mention Putin, I created and compared a list of the
most frequent words, an analogous list based only on domestic stories, and separate lists for
each presidential term."' This technique helped uncover the variation in the narratives; in
other words, as Carter and Carter (2023, p. 31) explain:

The words that are common in one corpus and uncommon in another are distinctive. They
convey something meaningful about content in the corpora relative to another. Semantic
distinctiveness is useful for capturing the subtleties embedded within millions of propaganda
articles.

Additionally, relying on explorative analysis using topic modeling, I selected four
broad and distinguishable themes mentioned in domestic news: (1) economic and
business, (2) social welfare, health services, and education, (3) national army and
security, and (4) cultural affairs, sporting events, and formal ceremonies. While the
topics are solely based on the data from Channel One, they are close to those
outlined in the relevant literature (Guriev & Treisman, 2019; Carter & Carter,
2023, pp. 173-227; Baturo & Elkink, 2021, pp. 139-160). After a manual inspection



POLITICAL COMMUNICATION 11

Sentiment estimates of news stories (Rubert-tiny)

I |
L

'l i ““j[ LA kL ksl ,‘ﬂl“[‘,‘,‘vl“i ‘,1""“‘1"“\"\(

o
173
S

=50)

0.00

A moving average
(n

-0.50

0.40

0.20

1,000)

0.00

A moving average
(n

-0.20

I I I I I I I I T R R N VI I R I R ]
g A AR AR &

g NJ

P N N

O \1 ~ L & $ Q N W3 % » 21 & A O Q' et W
o \} N N\ N\ N N N N\ N\ N N N N\ N N3 N\ > > Q) 32 3%
FTEFFFFFFFFFFT TS S & &

All stories (n=385,981) Stories that involve Vladimir Putin (n=45,769)

—— All stories
X . . 10,000
Stories that involve Putin

Frequency

=== New presidential term

-1.0 0.5 0.0 0.5 1.0 -10 -0.5 0.0 0.5 1.0
Sentiment score Sentiment score

Figure 2. Sentiment estimates (one-dimensional estimates of a sentiment score).

of the features, I created four dictionaries, which allowed me to compare the
mentions of Putin within each category.'> Although the themes frequently over-
lapped and certain stories did not cover any of the themes, this approach helped me
label 84% of domestic stories that mention the ruler.

Results

The analysis reveals evidence in support H1 (Sentiment) and H3 (Country-topics) but
demonstrates only partial evidence in favor of - or against - H2 (Frequency).

H1 (Sentiment)

The results show that Putin was more frequently mentioned in the news reports labeled as
more positive (Table 1). The regression analysis of the output of Rubert-tiny reveals
a positive and statistically significant link between the positive sentiment of a story and
a variable that equals one if the story involves Putin. The linear regression coefficient for
a dummy variable that equals one if a story mentions Putin and one-dimensional estimate
for the sentiment is positive and statistically significant. The logistic regression coefficients
for dummy variables for the sentiment labels assigned by Rubert-tiny also show that more
positive stories are more likely to involve Putin. I interpret these findings as evidence in
support of H1."?

Figure 2 further illustrates the findings by providing the distribution of the
sentiment scores for all stories, separately depicting those that involve Putin.
Overall, 23% of the stories in the corpus were labeled as negative, 52% as neutral,
and 25% as positive. The related shares for the stories that involve Putin are 9%,
56%, and 34%.



12 L. LA LOVA

The daily share of news reports that mention Vladimir Putin

o
:@0 ﬁ Dmitry Medvedev

L =~20% serves as the president,
)

c‘“oln May 2008—May 2012
2L i
z 7 10%

g

<

NS PP L PRl

S T T T T T T T S
Figure 3. The daily share of news reports that mention Vladimir Putin.
Table 2. Daily references to Putin.
m 2
Term 2 —0.036%** —0.030%**
(0.003) (0.003)
Prime minister —0.068*** —0.051***
(0.003) (0.003)
Term 3 —0.017%** 0.010%**
(0.003) (0.003)
Term 4 0.061%%* 0.068***
(0.003) (0.003)
Foreign episodes, daily —0.001%**
(0.00)
Intercept 0.134%*x* 0.146***
(0.002) (0.002)
R-sq 0.189 0.202
Observations 8,092 8,092

***¥p < .001. The table reports the estimates of the OLS
coefficients in the models where the dependent variable
is the share of news episodes that mention Vladimir Putin
in the daily news flow from Channel One. The Augmented
Dickey—Fuller test was conducted to assess the stationarity
of the time series data (ADF = —5.506, p = 2.015). The test
results indicate evidence suggesting that the time series is
stationary.

H2 (Frequency)

Although the data reveals that the share of news reports that involve the ruler started to
gradually increase from 2012 (Figure 3, Table 2), the evidence is favor of — or against - H2 is
only partial. On average, Vladimir Putin was mentioned in 13% of the news episodes during
his first presidential term (2000-2004), 10% during the second (2004-2008), 6% during his
premiership (2008-2012), 13% during the third (2012-2018), and in 20% during the period
between the beginning of his fourth presidential term (2018) and February 23, 2022
(Figure 3). These findings are partially in line with Baturo and Elkink (2021, pp. 139-
160), who do not observe strong evidence of mass-media personalization of the ruler.

The regression analysis of the link between the daily share of news episodes that mention
the ruler and dummy variables for the presidential terms, with term one as the reference
category, reveals analogous results (Table 2). Although the coefficient for a variable for
Putin’s fourth term is higher than the coefficients for the variables for the other terms, the
evidence of a gradual and consistent increase is only evident for the last term. However, this
revealed strategy of mass-media management requires contextual consideration, as the ruler
by far remained the most popular politician in the Russian media landscape (A9 in the
Appendix).



POLITICAL COMMUNICATION

Daily shares of all domestic and foreign news stories that mention Vladimir Putin

Dmitry Medvedev
serves as the president,

NI e P P e e NP 0 I P IR
V >

N
AN
& S N 4
IS S S SN

w
g
=

3

50)
8
=

(n=
2
X X
Ty,

A moving average

<
=

= Domestic
Foreign

Figure 4. The shares of all domestic and foreign news reports that mention Vladimir Putin.

The share of foreign news in all the stories that mention Vladimir Putin

Dmitry Medvedev
S serves as the president,
S 40% May 2008-May 2012
R i
© wy
L
2 20%-]
g
<

ovvovyoooooo0000@000000

N
PP &P FHFFFHFESY O Y oY
D DS D DS S

Figure 5. The share of foreign news in all the stories that mention Vladimir Putin.

H3 (Country-Topics)

The share of news about foreign affairs and events in reports that mention Vladimir
Putin has been gradually increasing from 2013 (Figures 4 and 5), after Russia’s
economy began to shrink. The ruler was covered by 3% of the news about foreign
affairs and events abroad in 2012, 5% in 2013, 8% in 2014, 9% in 2015, 10% in 2016,
12% in 2017, 14% in 2018, 2019, and 2020, 18% in 2021, and 24% in the first two
months of 2022. These findings are, again, in line with Baturo and Elkink (2021,
p- 157), who document that the topic of international politics became the most
salient in Putin’s speeches from 2015.'* The results are also consistent with Aytag
(2021), who describes Erdogan’s strategies during economic crisis. Fluctuations in
the share of news about foreign affairs and events (inverse for domestic news in
Figure 1) imply that the new tendency in mass-media representation of the dictator
has not resulted from general fluctuations in mass-media attention to foreign policy
or sensationalism attributed to the annexation of Crimea. In other words, although
the domestic media’s focus on foreign events increased over time, the shift in the
coverage of the ruler occurred not solely due to this tendency, but in addition to it
(Figure 5).

However, importantly, every year from 2000 to the first two months of 2022, Vladimir
Putin has been more frequently mentioned in reports that cover domestic events than in
stories about foreign affairs and news originating abroad (Figure 4). On average, news about
foreign affairs and events amounted to 28% of all reports that covered the ruler during his
first term in power (2000-2004), 24% during his second presidential term (2004-2008), 13%
during his premiership (2008-2012), 35% during his third presidential term (2012-2018),
and 27% during the period between the beginning of his fourth presidential term (2018) and



14 L. LA LOVA

News reports about foreign affairs and foreign events that mention Vladimir Putin
Episodes (n = 12,786)

2,500
2,000
1,500
1,000

500

0

Figure 6. News reports about foreign affairs and foreign events that mention Vladimir Putin.

February 23, 2022 (Figure 4). The coverage was primarily focused on Ukraine and the
United States (Figure 6).

Subjects of the Stories

During most of his presidential terms, the most frequent words in the sentences mentioning
Putin were verbs (“said,” “noted,” “declared,” “conducted,” “met,” “emphasized,” “dis-
cussed”) and nouns related to communication (“meeting,” “negotiation”),ls which can be
interpreted as a sign of relatively neutral coverage of the ruler. Nouns (mostly related to
economics and development) were only prevalent in the sentences that mentioned Putin
during his premiership under Medvedev’s presidency, which is in line with Zygar’s obser-
vation (Zygar’, 2016, p. 130): “Putin assigned the role of cash dispenser to Dmitry
Medvedev ... to make him more recognizable to voters, he needed to be moved to
a more prominent position.” I also find that state-controlled mass media emphasized
regional development, meetings with governors, and governors’ responsibilities.

The analysis of the most prevalent themes (topics) in domestic news that refer to
Putin does not reveal radical changes in narratives over time. In all presidential terms,
Putin was mentioned in the news about (1) economics and business, followed by (2)
social welfare, health services, and education, (3) cultural affairs, sporting events, and
ceremonies, and (4) national security and the army. These findings are partially in line
with Sonnevend and Koévesdi (2023), who study the image-making of Viktor Orban on
Facebook and document that the ruler is portrayed as a symbolic condensation of the
nation, a relatable politician, and a strong competence in elite political contexts. The
results support the idea of Guriev and Treisman (2022) that spin dictators create an
image of skilled managers at home. However, my analysis additionally shows that the
mass-media strategy regarding domestic news has not changed dramatically during the
economic downturn in the last presidential terms. Yet, as I discuss above, it should be



POLITICAL COMMUNICATION 15

noted that news that mention the dictator are more likely to express positive sentiment-
compared to all other news stories.

Discussion and Conclusion

Drawing on 385,981 news reports from television network Channel One, this article
examined the mass-media coverage of the dictator over time from three different angles:
the sentiment of the stories, the intensity of coverage, and the country-topics. The study
found only partial evidence of mass-media personalization over time, which can be attrib-
uted to the ruler’s understanding that excessive personalization may backfire, and his
attempt to craft subtle propaganda rather than foster a personality cult. The study also
discovered that the stories involving the leader were consistently more positive compared to
other news. During every year from 2000 to the first two months of 2022, the ruler has been
mentioned more frequently in stories about domestic events than in those concerning
foreign affairs; however, since 2013, the share of news reports about foreign affairs and
events abroad that mention the ruler have been increasing steadily. These findings are
informative in the context of Russia’s economy and public opinion.

Political scientists often argue that from 2000 to 2012, when oil prices were soaring, Putin
took advantage of increased prosperity by portraying himself in mass media as a competent
manager, whereas from 2012, when Russian economy began to shrink, he shifted his media
agenda to focus on foreign affairs (Frye, 2022, pp. 17, 148-151; Sharafutdinova, 2020,
pp- 15-16, 22). To the best of my knowledge, this claim rarely relied on any systematic
analysis of news reports. My analysis proves the claim to be rather accurate but provides an
important caveat. While from his third presidential term, Putin indeed began to increas-
ingly exploit foreign agenda in his mass-media image, the share of domestic news reports
that mention the ruler did not drop. In other words, from 2013, mass media continued to
portray Putin as a servant of the people at home, and, in addition, began to increasingly
promote his persona as an advocate for Russia’s interests abroad.

The share of news about foreign policy in the media coverage of the dictator rose in line
with popular nationalistic attitudes in Russia. Putin’s third term in power exhibited a long-
term upsurge in presidential approval, national pride, trust in the army, and the perception of
Russia as a great power (Levada-Center, 2019a; Greene & Robertson, 2019, pp. 87-121). Of
course, it is still unclear to what extent popular opinion has been influencing the decisions of
propagandists to change the media image of the ruler and to what extent propaganda itself has
been influencing popular opinion during the period. Nonetheless, my results offer fact-based
evidence of the transformations in the media image of the dictator and add to the argument
that the strategies of autocratic rulers are often adapted to circumstances (Frye, 2022; Lankina
& Watanabe, 2017), challenging an alternative view that a dictator’s popularity results from
his personality and values (Bratton & Van de Walle, 1997; Jackson et al., 1982). More broadly,
my findings contribute to the scholarship on autocratic resilience, which remains an under-
studied area of political science (Frantz & Ezrow, 2022).

Additionally, by providing evidence of the surgical use of propaganda in an autocracy with
nominally democratic institutions, this article contributes to the recently growing body of
research on mass-media management strategies in autocracies (Carter & Carter, 2023).
Indeed, the methods of propaganda vary across and within regimes. Even the Soviet propa-
gandas of Lenin, Stalin, and Khrushchev differed in their techniques, themes, and symbolism



16 (&) L.LALOVA

(Ellul, 2001, p. 62). In this context, a relatively new form of mass-media manipulation -
domestic propaganda in Putin’s Russia — has not been sufficiently scrutinized. By examining
the case of Putin’s Russia, this article sheds light on the mass-media management strategies
employed by a present-day spin dictator.

Russia is not a unique case of a personalist autocracy with nominally democratic
institutions and state control over major mass-media outlets. Other examples include
Venezuela, Nicaragua, and Uganda. The literature suggests that in such states, national
control over mass media may help generate genuine support for the rulers (Carter & Carter,
2023). For instance, the evidence from Venezuela shows that closing the opposition TV
station helped increase Chavez’s public support - but only in cases where viewers could not
switch to another opposition network (Knight & Tribin, 2019). Based on the findings from
this article and on the theoretical framework it employed, it is reasonable to expect that
other personalist autocracies with nominally democratic institutions, when attempting to
manage news flows to bolster support for their leaders, would also resort to covert mass-
media manipulation rather than establish an old-school personality cult. However, the
literature on mass-media coverage of present-day personalist dictators is scarce, and further
research may help examine if my proposition holds true.

Besides the key findings, the study reveals that news reporting about Putin was less intense
during Medvedev’s presidency, despite instructions to the mass media for extensive coverage.
While this observation can be explained by the simple fact that Putin had to share media space
with Medvedev, there are broader nuances to consider, which may provide a direction for
future research. The observation suggests that under certain circumstances, an autocrat may
choose to relinquish some of his media attention to adhere to the constraints imposed by
nominally democratic institutions - in Russia’s case, a two-term presidency limit.

Two limitations of this study are worth mentioning. To analyze news-management
strategies, I used TV transcripts because, as I explain above, most of the population in
Putin’s Russia received their news from television. However, other media, especially domestic
online platforms, are also employed by autocracies to manufacture consent for the regime.
While analyzing these outlets is beyond the scope of my study, they represent avenues for
further research for scholars interested in understanding how media aids autocratic regimes’
survival.

Another limitation arises from depending on text-as-data methods. Grimmer and
Stewart (2013) argue that automated content analysis will never replace close reading of
text. To overcome the various limitations of my methodology, I extensively used validation.
However, judging from the conservative logic that “all quantitative models of language are
wrong — but some are useful,” it is important to remember that while my methodology was
a feasible way to analyze such a large collection of news transcripts, it is less precise and less
accurate than a thorough study with the involvement of human coders.

Notes

1. Also referred to as informational autocrats (Guriev & Treisman, 2019) and democratators
(Simon, 2014).

2. Also referred to as propaganda as signaling (Huang, 2015).

3. Irefer to a dictator as he due to the lack of examples of female dictators (Gandhi & Przeworshi,
2006).



POLITICAL COMMUNICATION 17

4. However, the degree of its usage varies and is likely to be linked to the constraints imposed by
nominally democratic institutions (Carter & Carter, 2023).

5. On Viktor Orban being a classical example of an informational autocrat rather than
a democratic leader, see Simon (2014, p. 33) and Guriev and Treisman (2022, p. 221), who
offer a further literature review.

6. Baturo and Elkink (2021) do not detail the exact size and structure of the corpus they analyzed.

7. A subsidiary of a state-controlled corporation PJSC Gazprom.

8. In Al and A3 of the Appendix, I provide the examples of a news transcripts.

9. See A2 in the Appendix for more details about RuBERT-tiny.

0. See A4 in the Appendix for more details about Newsmap. Since a model trained on a larger
dataset is expected to produce more accurate and precise results, the labels were assigned based
on a larger dataset spanning from December 23, 1998 until June 20, 2022.

11. See A6 and A7 in the Appendix for more details about the most frequent words.

12. See A8 in the Appendix for more details about the dictionaries.

13. The stories mentioning Putin are, on average, 50,3% longer than all the other stories (the
difference is statistically significant at 0.01 level), therefore, controlling for the length of the
episodes may only strengthen the results in favor of H1.

14. The analysis of Baturo and Elkink (2021, pp. 139-160) is focused on 2000-2008 and 2012-
2018.

15. A5-6 in Online Appendix.

Disclosure Statement

No potential conflict of interest was reported by the author(s).

Notes on contributor

Lanabi La Lova is a postdoctoral researcher at the European Institute at the London School of
Economics and Political Science. She uses data science-based approaches to study autocratic resi-
lience and transitional justice.

Open scholarship

0

This article has earned the Center for Open Science badge for Open Data. The data are openly
accessible at https://doi.org/10.7910/DVN/ZU1TOC.

References

Alrababa’h, A., & Blaydes, L. (2021). Authoritarian media and diversionary threats: Lessons from 30
years of Syrian state discourse. Political Science Research and Methods, 9(4), 693-708. https://doi.
0rg/10.1017/psrm.2020.28

Aytag, S. E. (2021). Effectiveness of incumbent’s strategic communication during economic crisis
under electoral authoritarianism: Evidence from Turkey. The American Political Science Review,
115(4), 1517-1523. https://doi.org/10.1017/S0003055421000587

Baser, B., & Oztiirk, A. E. (2017). Authoritarian politics in Turkey: Elections, resistance and the AKP.
Bloomsbury Publishing.

Baturo, A., & Elkink, J. (2021). The new kremlinology: Understanding regime personalization in Russia.
Oxford University Press.


https://doi.org/10.7910/DVN/ZU1T0C
https://doi.org/10.1017/psrm.2020.28
https://doi.org/10.1017/psrm.2020.28
https://doi.org/10.1017/S0003055421000587

18 L. LA LOVA

Bratton, M., & Van de Walle, N. (1997). Democratic experiments in Africa: Regime transitions in
comparative perspective. Cambridge University Press.

Carter, E. B., & Carter, B. L. (2023). Propaganda in autocracies: Institutions, information, and the
politics of belief. Cambridge University Press.

Chang, C. (2021). Information credibility under authoritarian rule: Evidence from China. Political
Communication, 38(6), 793-813. https://doi.org/10.1080/10584609.2021.1901806

Chang, C. (2024). The art of self-criticism: How autocrats propagate their own political scandals.
Political Communication, 41(3), 461-481. https://doi.org/10.1080/10584609.2024.2303166

Devlin, J., Chang, M. W., Lee, K., & Toutanova, K. (2018). Bert: Pre-training of deep bidirectional
transformers for language understanding.

Dikétter, F. (2019). How to be a dictator: The cult of personality in the twentieth century. Bloomsbury
Publishing USA.

Dobson, W. J. (2012). The dictator’s learning curve: Inside the global battle for democracy. Random
House.

Dukalskis, A., & Gerschewski, J. (2018). What autocracies say (and what citizens hear): Proposing
four mechanisms of autocratic legitimation. In A. Dukalskis & J. Gerschweski (Eds.), Justifying
dictatorship: Studies in autocratic legitimation (pp. 1-18). Routledge.

Ellul, J. (2001). Propaganda: The formation of men’s attitudes. Vintage. (Original work published
1965).

Ezrow, N. M., & Frantz, E. (2011). Dictators and dictatorships: Understanding authoritarian regimes
and their leaders. Bloomsbury Publishing USA.

Ford, G. (1935). Dictatorship in the modern world. University of Minnesota Press.

Frantz, E., & Ezrow, N. (2022). The politics of dictatorship: Institutions and outcomes in authoritarian
regimes. Lynne Rienner Publishers.

Frye, T. (2022). Weak strongman: The limits of power in Putin’s Russia. Princeton University Press.

Gandhi, J., & Przeworski, A. (2006). Cooperation, cooptation, and rebellion under dictatorships.
Economics & Politics, 18(1), 1-26. https://doi.org/10.1111/j.1468-0343.2006.00160.x

Geddes, B., Wright, ]. G., & Frantz, E. (2018). How dictatorships work: Power, personalization, and
collapse. Cambridge University Press.

Gehlbach, S., & Sonin, K. (2014). Government control of the media. Journal of Public Economics, 118,
163-171. https://doi.org/10.1016/j.jpubeco.2014.06.004

Gliflel, C., & Paula, K. (2020). Sometimes less is more: Censorship, news falsification, and disapproval
in 1989 East Germany. American Journal of Political Science, 64(3), 682-698. https://doi.org/10.
1111/ajps.12501

Greene, S. A., & Robertson, G. B. (2019). Putin v. The people: The perilous politics of a divided Russia.
Yale University Press.

Grimmer, J., & Stewart, B. M. (2013). Text as data: The promise and pitfalls of automatic content
analysis methods for political texts. Political Analysis, 21(3), 267-297. https://doi.org/10.1093/pan/
mps028

Guriev, S., & Treisman, D. (2019). Informational autocrats. Journal of Economic Perspectives, 33(4),
100-127. https://doi.org/10.1257/jep.33.4.100

Guriev, S., & Treisman, D. (2022). Spin dictators: The changing face of tyranny in the 21st century.
Princeton University Press.

Horz, C. M. (2021). Propaganda and skepticism. American Journal of Political Science, 65(3),
717-732. https://doi.org/10.1111/ajps.12592

Huang, H. (2015). Propaganda as signaling. Comparative Politics, 47(4), 419-444. https://doi.org/10.
5129/001041515816103220

Hutchings, S., & Tolz, V. (2015). Nation, ethnicity and race on Russian television: Mediating post-
Soviet difference. Routledge.

Jackson, R. H., Jackson, R. H., & Rosberg, C. G. (1982). Personal rule in Black Africa: Prince, autocrat,
prophet, tyrant. University of California Press.

Kershaw, I. (2013). The “hitler myth”: Image and reality in the third reich. In D. Crew (Ed.), Nazism
and German society (pp. 1933-1945). Routledge.


https://doi.org/10.1080/10584609.2021.1901806
https://doi.org/10.1080/10584609.2024.2303166
https://doi.org/10.1111/j.1468-0343.2006.00160.x
https://doi.org/10.1016/j.jpubeco.2014.06.004
https://doi.org/10.1111/ajps.12501
https://doi.org/10.1111/ajps.12501
https://doi.org/10.1093/pan/mps028
https://doi.org/10.1093/pan/mps028
https://doi.org/10.1257/jep.33.4.100
https://doi.org/10.1111/ajps.12592
https://doi.org/10.5129/001041515816103220
https://doi.org/10.5129/001041515816103220

POLITICAL COMMUNICATION 19

Knight, B., & Tribin, A. (2019). The limits of propaganda: Evidence from Chavez’s Venezuela. Journal
of the European Economic Association, 17(2), 567-605. https://doi.org/10.1093/jeea/jvy012

Lankina, T., & Watanabe, K. (2017). ‘Russian spring’or ‘Spring betrayal’? The media as a mirror of
Putin’s evolving strategy in Ukraine. Europe-Asia Studies, 69(10), 1526-1556. https://doi.org/10.
1080/09668136.2017.1397603

Levada-Center. (2014). Report. Foreign languages skills 2014. Retrieved June 9, 2023, from https://
www.levada.ru/2014/05/28/vladenie-inostrannymi-yazykami/

Levada-Center. (2019a). Report. National identity and pride. Retrieved June 9, 2023, from https://
www.levada.ru/2019/01/17/natsionalnaya-identichnost-i-gordost/

Levada-Center. (2019b). Report. Russian media landscape 2019. Retrieved June 9, 2023, from https://
www.levada.ru/2019/08/01/21088/

Levada-Center. (2021). Report. Russian media landscape 2021. Retrieved June 9, 2023, from https://
www.levada.ru/2021/08/05/rossijskij-medialandshaft-2021/

Lipman, M., Kachkaeva, A., & Poyker, M. (2018). Media in Russia: Between modernization and
monopoly. In D. Treisman (Ed.), The new autocracy: Information, politics, and policy in Putin’s
Russia (pp. 159-190). Brookings Institution Press.

McGlynn, J. (2023). Memory makers: The politics of the past in Putin’s Russia. Bloomsbury Publishing.

Moghaddam, F. M. (2013). The psychology of dictatorship. American Psychological Association.

Oakes, A. (2012). Diversionary war: Domestic unrest and international conflict. Stanford University
Press.

Otlan, Y., Kuzmina, Y., Rumiantseva, A., & Tertytchnaya, K. (2023). Authoritarian media and foreign
protests: Evidence from a decade of Russian news. Post-Soviet Affairs, 39(6), 391-405. https://doi.
org/10.1080/1060586X.2023.2264079

Paskhalis, T., Rosenfeld, B., & Tertytchnaya, K. (2022). Independent media under pressure: Evidence
from Russia. Post-Soviet Affairs, 38(3), 155-174. https://doi.org/10.1080/1060586X.2022.2065840

Pratkanis, A. R., & Aronson, E. (2001). Age of propaganda: The everyday use and abuse of persuasion.
Macmillan.

Rogov, K., & Ananyev, M. (2018). Public opinion and Russian politics. In D. Treisman (Ed.), The new
autocracy: Information, politics, and policy in Putin’s Russia (pp. 191-216). Brookings Institution
Press.

Rozenas, A., & Stukal, D. (2019). How autocrats manipulate economic news: Evidence from Russia’s
state-controlled television. The Journal of Politics, 81(3), 982-996. https://doi.org/10.1086/703208

Sharafutdinova, G. (2020). The red mirror: Putin’s leadership and Russia’s insecure identity. Oxford
University Press.

Simon, J. (2014). The new censorship: Inside the global battle for media freedom. Columbia University
Press.

Song, H., Tolochko, P., Eberl, J.-M., Eisele, O., Greussing, E., Heidenreich, T., Lind, F., Galyga, S., &
Boomgaarden, H. G. (2020). In validations we trust? The impact of imperfect human annotations
as a gold standard on the quality of validation of automated content analysis. Political
Communication, 37(4), 550-572. https://doi.org/10.1080/10584609.2020.1723752

Sonnevend, J., & Kovesdi, V. (2023). More than just a strongman: The strategic construction of Viktor
Orban’s charismatic authority on facebook. The International Journal of Press/politics. https://doi.
org/10.1177/19401612231179120

Soroka, S., & McAdams, S. (2015). News, politics, and negativity. Political Communication, 32(1),
1-22. https://doi.org/10.1080/10584609.2014.881942

Sperling, V. (2016). Putin’s macho personality cult. Communist and Post-Communist Studies, 49(1),
13-23. https://doi.org/10.1016/j.postcomstud.2015.12.001

Svolik, M. W. (2012). The politics of authoritarian rule. Cambridge University Press.

Wang, C. Y. (2023). The ideology if blowing in the wind: Managing orthododoxy and popularity in
China’s propaganda. Political Communication, 41(3), 435-460. https://doi.org/10.1080/10584609.
2023.2290492

Watanabe, K. (2018). Newsmap: A semi-supervised approach to geographical news classification.
Digital Journalism, 6(3), 294-309. https://doi.org/10.1080/21670811.2017.1293487

Zygar', M. (2016). All the Kremlin’s men: Inside the court of Vliadimir Putin. PublicAffairs.


https://doi.org/10.1093/jeea/jvy012
https://doi.org/10.1080/09668136.2017.1397603
https://doi.org/10.1080/09668136.2017.1397603
https://www.levada.ru/2014/05/28/vladenie-inostrannymi-yazykami/
https://www.levada.ru/2014/05/28/vladenie-inostrannymi-yazykami/
https://www.levada.ru/2019/01/17/natsionalnaya-identichnost-i-gordost/
https://www.levada.ru/2019/01/17/natsionalnaya-identichnost-i-gordost/
https://www.levada.ru/2019/08/01/21088/
https://www.levada.ru/2019/08/01/21088/
https://www.levada.ru/2021/08/05/rossijskij-medialandshaft-2021/
https://www.levada.ru/2021/08/05/rossijskij-medialandshaft-2021/
https://doi.org/10.1080/1060586X.2023.2264079
https://doi.org/10.1080/1060586X.2023.2264079
https://doi.org/10.1080/1060586X.2022.2065840
https://doi.org/10.1086/703208
https://doi.org/10.1080/10584609.2020.1723752
https://doi.org/10.1177/19401612231179120
https://doi.org/10.1177/19401612231179120
https://doi.org/10.1080/10584609.2014.881942
https://doi.org/10.1016/j.postcomstud.2015.12.001
https://doi.org/10.1080/10584609.2023.2290492
https://doi.org/10.1080/10584609.2023.2290492
https://doi.org/10.1080/21670811.2017.1293487

	Abstract
	Theoretical Framework and Hypotheses
	News Management on National Television in Russia
	Data and Estimation Strategy
	The Sentiment of News Reports
	Country-Topics of News Reports
	Validation of the Classification Results
	Putin’s Premiership During Medvedev’s Presidency
	Subjects of the Stories

	Results
	H1 (Sentiment)
	H2 (Frequency)
	H3 (Country-Topics)
	Subjects of the Stories

	Discussion and Conclusion
	Notes
	Disclosure Statement
	Notes on contributor
	Open scholarship
	References

