
Full Terms & Conditions of access and use can be found at
https://www.tandfonline.com/action/journalInformation?journalCode=rcjc20

Chinese Journal of Communication

ISSN: (Print) (Online) Journal homepage: www.tandfonline.com/journals/rcjc20

Communicating the authentic China: partnership
agreements and the use of Chinese sources and
voices by Brazilian media

Pablo Sebastian Morales & Paulo Menechelli

To cite this article: Pablo Sebastian Morales & Paulo Menechelli (02 Apr 2024): Communicating
the authentic China: partnership agreements and the use of Chinese sources and voices by
Brazilian media, Chinese Journal of Communication, DOI: 10.1080/17544750.2024.2335264

To link to this article:  https://doi.org/10.1080/17544750.2024.2335264

© 2024 The Author(s). Published by Informa
UK Limited, trading as Taylor & Francis
Group

Published online: 02 Apr 2024.

Submit your article to this journal 

Article views: 308

View related articles 

View Crossmark data

https://www.tandfonline.com/action/journalInformation?journalCode=rcjc20
https://www.tandfonline.com/journals/rcjc20?src=pdf
https://www.tandfonline.com/action/showCitFormats?doi=10.1080/17544750.2024.2335264
https://doi.org/10.1080/17544750.2024.2335264
https://www.tandfonline.com/action/authorSubmission?journalCode=rcjc20&show=instructions&src=pdf
https://www.tandfonline.com/action/authorSubmission?journalCode=rcjc20&show=instructions&src=pdf
https://www.tandfonline.com/doi/mlt/10.1080/17544750.2024.2335264?src=pdf
https://www.tandfonline.com/doi/mlt/10.1080/17544750.2024.2335264?src=pdf
http://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1080/17544750.2024.2335264&domain=pdf&date_stamp=02 Apr 2024
http://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1080/17544750.2024.2335264&domain=pdf&date_stamp=02 Apr 2024


Chinese Journal of CommuniCation

Communicating the authentic China: partnership 
agreements and the use of Chinese sources and voices 
by Brazilian media

Pablo Sebastian Moralesa and Paulo Menechellib

aDepartment of media and Communications, the london school of economics and Political science, 
london, uK; binstitute of international relations, university of Brasília, Brasília, Brazil

ABSTRACT
This paper explores China’s public diplomacy in Brazil by focusing 
on the use of media partnership agreements that allow Beijing to 
gain greater agency in shaping the country’s image in the region. 
We examine the partnership between China Central Television and 
Brazil’s BandNews TV and the co-production of Mundo China, a 
short news segment solely focused on stories about China. By con-
ducting quantitative content analyses, we assess the ways in which 
Chinese sources and voices are used on BandNews TV to commu-
nicate the authentic China to Brazilian audiences, and we seek to 
identify any possible correlation with the tone with which China is 
presented. The results show that Chinese sources and voices are a 
prominent feature on BandNews TV, and their use is accompanied 
by a more positive tone than in the way China is depicted on 
other channels. Additionally, the use of Chinese correspondents 
signals a partnership that exceeds the co-production of Mundo 
China. Finally, the data reveal that Chinese media engagement 
with other broadcasters is also bearing fruit.

Introduction

Despite the perception of a lower presence of Chinese media in Latin America com-
pared to the Asia-Pacific region and Africa (International Federation of Journalists, 
2020), Beijing is increasingly strengthening its communicational engagement in this 
region (“CGTN yǔ Lāměi méitǐ gòng chàng shēnhuà hézuò,” 2021). For years, Chinese 
authorities have insisted that the country “must attach importance to public diplomacy, 
spread the Chinese voice well,1 tell China’s story well,2 and show the world an authen-
tic,3 three-dimensional and comprehensive China” (Xi, 2014, as cited in Wang, 2014). 
In turn, this would strengthen Beijing’s ability to guide international public opinion, 
promote its participation in global governance, “eliminate misunderstandings in a 
timely manner, and maintain the dignity and image of the country” (Zhao & Zhang, 

© 2024 the author(s). Published by informa uK limited, trading as taylor & francis Group

CONTACT Pablo sebastian morales  p.s.morales@lse.ac.uk  Department of media and Communications, the 
london school of economics and Political science, london, uK

https://doi.org/10.1080/17544750.2024.2335264

this is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons attribution license (http://creativecommons.
org/licenses/by/4.0/), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original work is 
properly cited. the terms on which this article has been published allow the posting of the accepted manuscript in a repository 
by the author(s) or with their consent.

ARTICLE HISTORY
Received 27 June 2023
Accepted 4 March 2024

KEYWORDS
Public diplomacy; 
co-production; country 
image; news sources; 
China; Brazil

mailto:p.s.morales@lse.ac.uk
https://doi.org/10.1080/17544750.2024.2335264
http://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1080/17544750.2024.2335264&domain=pdf&date_stamp=2024-4-1
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
http://www.tandfonline.com


2 P. S. MORALES AND P. MENECHELLI

2022, para. 4). International broadcasting has been key to this process. In the past 
decade, Chinese media engagement has undergone significant global diversification 
and growth as part of its public diplomacy strategy (Marsh et  al., 2023; Repnikova, 
2022). This expansion has demonstrated adaptability to evolving circumstances across 
regions, with a notable emphasis on Africa and Latin America, generating consider-
able scholarly interest (Camoça & Araújo, 2021; H. Li, 2023; Marsh, 2017; Mihoubi, 
2019; Morante & Wu, 2023; Wasserman, 2018). Initially, China invested heavily in its 
own transnational and multilingual media outlets with varying degrees of success 
(Thussu et  al., 2018). Later, it sought to place content by buying advertising space in 
different media platforms around the world (Chang & Lin, 2014). Recently, it has been 
pursuing collaboration agreements with foreign media, including content sharing and 
co-productions (Morales, 2022a; Morales & Menechelli, 2023). China Central Television 
(CCTV) has been among the most active in this regard, either as itself—rebranded as 
China Global Television Network (CGTN) for its international operations in December 
2016—or as part of China Media Group (CMG) since its fusion with China National Radio 
and China Radio International (CRI) in March 2018. This paper seeks to understand how 
such agreements allow Beijing to gain greater agency in the mediation of its national 
image by communicating the authentic China through Chinese sources and voices.

Partnership agreements are not a Chinese invention. In Latin America, where media 
organizations have limited resources, the reporting of international affairs often 
depends on international news agencies, which can be considered a classic example 
of the media imperialism paradigm, i.e. the perceived domination of global media 
markets by mainly USA-based companies (Chandler & Munday, 2020). Thus, partnership 
agreements emerge as a solution to minimize the dependency on hegemonic flows 
of information. For example, many broadcasters from the region are members of 
Alianza Informativa Latinoamericana (AIL), a non-profit organization focused on pro-
viding support and sharing news, allowing its members to gain greater international 
coverage while minimizing costs. Led by the Colombian broadcaster Caracol Televisión, 
this alliance has slowly been growing since 2005 and is now made up of 22 broad-
casters from Latin America, the Caribbean, and Spain (AIL, n.d.). In 2017, AIL signed 
a content-sharing agreement with China’s video news agency CCTV+ (AIL, 2017). 
Additionally, CCTV signed individual agreements with some AIL members, including 
Bandeirantes Group (Camoça & Araújo, 2021). The agreement signed in 2019 enabled 
the co-production of Mundo China (MC), a China news segment broadcast on BandNews 
TV (Bandeirantes, 2019; Morales & Menechelli, 2023).

Based on Rawnsley’s (2015) observation that “Chinese authorities believe that public 
diplomacy depends on making sure Chinese sources remain the primary source of 
international news about China from Chinese perspectives” (p. 278), this paper argues 
that media partnerships constitute a public diplomacy tool that provide Beijing with 
increased agency in counteracting hegemonic representations of China and in reshap-
ing its national image by making use of sources and voices that reflect Chinese 
perspectives. Acknowledging previous definitions (e.g. Chandler & Munday, 2020), we 
refer to agency as the capacity or ability to act and intervene in the process of medi-
ation by exerting editorial power. Furthermore, mediation is conceptualized as “the 
intervening role of the mass media and journalists in communicating messages or 
representing reality to audiences” (Chandler & Munday, 2020, mediation). In this sense, 



CHINESE JOURNAL OF COMMUNICATION 3

through the co-production of MC, CCTV exerts editorial power in the mediation of 
China’s national image, which is largely constructed using data sourced from Chinese 
institutions (sources) and presenting the voices of Chinese citizens (voices). Given that 
Western countries are believed to spread false reports and “rumors” to discredit China 
(Suo, 2023), Chinese media are tasked to “tell China’s story well, and show the world 
an authentic, three-dimensional and comprehensive China” (Xi, 2014, as cited in Wang, 
2014, p. 10). In this sense, a greater degree of authenticity is associated with Chinese 
sources and voices that reflect Chinese perspectives directly, i.e. unadulterated by 
news media from other countries.

By conducting a quantitative content analysis, this paper explores the ways in 
which Chinese sources and voices are used on BandNews TV to counteract hegemonic 
narratives by communicating the authentic China to Brazilian audiences. The results 
show that, unlike other broadcasters, Chinese sources and voices are a prominent 
feature on BandNews TV, and their use is accompanied by a more positive tone in 
the way China is depicted. Additionally, the use of Chinese correspondents signals a 
partnership that exceeds the co-production of MC. Finally, the data reveal that Chinese 
media engagement with other broadcasters is also bearing fruit.

Media imperialism and global news flows

For decades, scholars have debated how international flows of communication reflect 
patterns of political and economic domination around the world (Sinclair et  al., 1996). 
The concept of media imperialism became popular to describe the role of the media 
in facilitating and supporting forms of imperialism (Boyd-Barrett & Mirrlees, 2020). 
The circulation of news is one classic example, as the content available to audiences 
in the Global South has historically been shaped by the economic competitive advan-
tage of developed nations in the Global North, which has allowed news outlets there 
to afford the high costs of media production, including international news (Sparks, 
2007). Consequently, news bulletins in developing nations tend to focus dispropor-
tionally on events happening in the developed world, and international news more 
generally is filtered and reported on through the lens of editors based in developed 
nations (Sparks, 2007).

The proliferation of media organizations from the Global South is seen as evidence 
of the emergence of contraflows seeking to break with the traditional unilateral 
dominant flows originating mostly from the USA and Western Europe. However, a 
distinction is necessary between contraflows constituted by private enterprises that 
thrive on free-market capitalism and those that are ideologically counter-hegemonic 
by nature (Thussu, 2007), i.e. seeking to challenge the status quo in global information 
flows such as Al-Jazeera and others. To amplify their voice and maximize their impact, 
some news media have established collaborations with like-minded media outlets, 
e.g. Venezuelan broadcaster Telesur has co-produced programs with other channels 
such as Russia Today (Russia), CGTN (China), and Al-Mayadeen (Lebanon) with the 
aim of challenging hegemonic narratives spread by Western mainstream media 
(Morales, 2022b). However, if media imperialism is defined as the “process whereby 
the ownership, structure, distribution, or content of the media in any one country 
are singly or together subject to substantial pressures from the media interests of 



4 P. S. MORALES AND P. MENECHELLI

any other country or countries without proportionate reciprocation of influence” 
(Boyd-Barrett, 1977, p. 117), could this also apply to co-production agreements 
between asymmetrical partners?

News sources, country image, and China

News sources provide building blocks that assist in constructing our mental repre-
sentations of the world. The proposition that news constructs reality has been the 
subject of heated debates among scholars precisely because journalism is supposed 
to be tasked with reporting on facts (Lau, 2012). Already in the 1970s, Gaye Tuchman 
(1975) argued that “in an era dependent upon quickly processed information, the 
newsperson’s construction of reality is, for many, synonymous with ‘reality’, part and 
parcel of both everyday life and the social memory” (p. 153). In this process, news 
people themselves inevitably select pieces of information to tell their stories. As such, 
the idea of media discourse as constitutive of social reality provides space for chal-
lengers to present competing constructions of reality, which in turn readers might 
interpret in ways beyond media imageries (Gamson et  al., 1992). Amongst these 
competing constructions of reality, appearing authentic, genuine, and trustworthy is 
key, even if mediated authenticity per se constitutes a paradox (Enli, 2015).

The role of international news agencies in the process of shaping people’s image 
of the world has been widely discussed for decades (Fenby, 1985; MacGregor, 2013; 
Paterson, 2011; Tiffen, 1976). Recent studies provide evidence that Western voices 
tend to dominate the reporting on many parts of the globe. For example, the rep-
resentation of Africa in the British press shows that, even if a certain proportion of 
African sources are used, the coverage is dominated by Western journalists (Ezeru, 
2022). Similarly, news agencies also become prevalent sources. For example, the image 
of China on the Latin American press is primarily shaped by the use of Western 
sources (Ospina Estupinan, 2017). An even greater concern is how certain countries 
are depicted by international news media. Therefore, governments across the Global 
South have set up their own transnational media to counter hegemonic narratives 
spread directly through Western media or indirectly through the use of Western news 
agencies by journalists around the globe. A previous study on the use of sources by 
this type of counter-hegemonic international broadcaster shows that the use of 
non-elite sources is strategic and frequently connected to reporting of countries seen 
as politically unfriendly (Hernández & Madrid-Morales, 2020).

One of most active countries in its determination to counter hegemonic narratives 
and gain agency to shape its own image is China. Numerous studies have explored 
China’s external communication strategy as linked to public diplomacy activities to 
attain soft power goals (see Blanchard & Lu, 2012; Chang & Lin, 2014; Edney et  al., 
2020; Hartig, 2019; X. Li, 2011; Rawnsley, 2015; Thussu et  al., 2018). While public 
diplomacy is often defined in academia as “an international actor’s policy based 
communication activities designed to understand, engage, inform, and influence 
foreign publics in support of national/institutional interests” (Banks, 2020, p. 64), 
Beijing has a very instrumental view of it and considers public diplomacy not only 
as a means to communicate with the world but more importantly to improve its 
national image and advance national interests (Hartig, 2016). In this sense, 



CHINESE JOURNAL OF COMMUNICATION 5

international broadcasting has long been considered one of the tools for public dip-
lomatic purposes (Cull, 2019). In Latin America, China has been actively seeking to 
reshape its image first as an external actor (e.g. CGTN, CRI, and People’s Daily Online) 
and lately as an increasingly closer partner by signing agreements and even 
co-producing content with local news organizations in countries like Argentina and 
Brazil (Morales, 2022a; Morales & Menechelli, 2023).

This paper explores transnational media partnerships as a public diplomatic strategy 
that aids in “tell[ing] China’s story well” (Xi, 2014, as cited in Wang, 2014, p. 10) by 
amplifying the use of Chinese sources and voices. Mindful of previous definitions (e.g. 
Harcup, 2014), we limit the use of the concept of sources to refer only to institutions, 
be them journalistic (e.g. news agencies and media organizations) or non-journalistic 
(e.g. government institutions and international agencies) that are explicitly recognized 
on screen either verbally or visually as those issuing a statement about reality. The 
concept of voices is used to highlight the visual effect of the participation of indi-
viduals in the construction of a news report, from news readers and correspondents 
to commentators and vox populi interviewees. For example, a news report may be 
constructed with material from Xinhua news agency (source) and showing an expert 
from the Chinese Academy of Social Sciences (voice). To examine the use of sources 
and voices in the partnership between CCTV and BandNews TV, we formulate the 
following hypotheses:

H1: Chinese sources are prevalent in BandNews TV reporting of China (especially after the 
signing of the cooperation agreement), and the use of Chinese sources among other 
broadcasters in Brazil is significantly lower.

H2: Chinese voices are more salient in BandNews TV reporting of China (especially after 
the signing of the cooperation agreement), and the use of Chinese sources among other 
broadcasters in Brazil is significantly lower.

H3: China-related reports using Chinese sources and featuring Chinese voices present the 
country in a positive tone, which is more salient on BandNews TV compared to other 
broadcasters in Brazil.

Method

We conducted a content analysis following the guidelines set by Krippendorff (1980) 
and Neuendorf (2017). While the aim is to understand the contribution of MC to both 
BandNews TV and the overall news media ecosystem in the country, we selected a 
sample of the most popular audiovisual broadcasters in Brazil based on the Reuters 
Digital News Report 2022 (Newman et  al., 2022). The list was filtered to ensure that 
it included both public (TV Brasil3) and private (SBT and Record TV) broadcasters in 
addition to two international news brands operating in Brazil (CNN Brasil3 and BBC 
News Brasil3). The landscape of broadcasting in Brazil is characterized by a concen-
tration of ownership in the hands of four main corporations: Globo, SBT, Record, and 
Bandeirantes. During Jair Bolsonaro’s right-wing administration (2019–2022), SBT, 
Record, and Band were seen as leaning closer to and being favored by the govern-
ment (Prazeres et  al., 2021). Additionally, Record TV is owned by Edir Macedo, Bishop 
of the Universal Church of the Kingdom of God, the biggest Evangelical denomination 



6 P. S. MORALES AND P. MENECHELLI

in Brazil. TV Brasil is a state-sponsored broadcaster owned by Empresa Brasil de 
Comunicação (EBC). While BBC News Brasil was founded in 1938, the CNN brand only 
arrived in Brazil as a local franchise in March 2020. Belonging to Bandeirantes Group, 
Band News TV ranked fourth among the most trusted news brands in Brazil in 2022 
(Newman et  al., 2022).

Sampling

Sampling was conducted on content published by the selected media outlets on 
YouTube. This is in line with data showing that an increasing number of Brazilians 
are informed through online platforms, with YouTube being the top source (43%) for 
news among Brazilians on social media (Newman et  al., 2022). With the aid of R and 
YouTube’s API, we extracted a list of China-related videos using the keywords “China” 
and “Chines,” the latter allowing to better identify both the masculine and feminine 
variants of the adjective “Chinese” in Portuguese. The date of the agreement between 
Bandeirantes and CMG, 11 September 2019, was set as the initial point of the time 
frame and the end date as 31 December 2021. For the comparison of BandNews TV 
output pre- and post-agreement, the starting point of this additional dataset was 
backdated to 8 August 2016, the opening of Band Jornalismo, BandNews TV’s dedi-
cated news channel on YouTube. Since the resulting list included videos seemingly 
unrelated to China, we eliminated duplicates and clips without the word “Chin” in 
either the title or the description. While the final sample was set at 40% (n = 616), 
the total number of news stories coded was higher (N = 719) because each MC video 
clip included three stories on average. The subsamples for each of the media outlets 
was calculated proportionally. The sample retrieved from the account Band Jornalismo 
was the largest (nBN = 271) including a subsample of stories from news bulletins 
before (nBNB = 86) and after (nBNA = 185) the agreement and those of MC (nMC = 139). 
Among the subsamples from other channels (nOC = 309), that of Record TV was the 
largest (nR = 86), followed by CNN Brasil (nCNN = 78), SBT News (nSBT = 54), TV Brasil 
(nTVB = 52), and BBC Brasil (nBBC = 39).

Variables

To test the hypotheses, coding included the following variables: sources (H1), voices 
(H2), and tone (H3). The operationalization of the first two categories was informed 
by previous research (Hernández & Madrid-Morales, 2020) but followed an inductive 
and deductive approach by qualitatively examining the sample and determining which 
elements were significant to test our hypotheses. A distinction was made in the 
category sources between journalistic (media organizations, including news agencies) 
and other (independent institutions, governments, Non-Governmental Organizations, 
etc.) sources. These were coded as Chinese (only for the mainland of the People’s 
Republic of China), Brazilian, Western (operationalized as stemming from the Global 
North, particularly North American or European), other (from other countries in the 
world), or any combination up to 15 possibilities. The absence thereof was also coded. 
The category voices was divided between journalistic and non-journalistic voices. For 
journalistic voices, we coded anchors (news readers or presenters), reporters/journalists 



CHINESE JOURNAL OF COMMUNICATION 7

(any other journalistic voices, such as reporters, correspondents, specialized journalists, 
or experts from the same media organization), and correspondents in China (only in 
the PRC mainland). The variable non-journalistic voices included experts (external to 
the media outlet, including scholars; researchers; and analysts from universities, think 
tanks, and Non-Governmental Organizations), officials (government officials or repre-
sentatives from public institutions), and other interviewees (the general public, vox 
populi interviews, etc.). All of these were coded according to the apparent nationality 
of the people on the screen, i.e. Brazilian, Chinese, other (any other country), or any 
combination, leading to a total of seven possibilities. The absence of any of these 
voices was coded as 0. Finally, tone was coded as either positive, negative, or neutral 
based on Peng’s (2004) own operationalization of favorability, which has been adopted 
by previous studies (X. F. Li, 2012).

Two Portuguese-speaking coders were trained for two weeks using a comprehensive 
coding schedule, which was partly adjusted to solve any design issues. Table 1 shows 
intercoder reliability scores as calculated on a subsample of 10% using ReCal2. SPSS 
was used for the analysis of all data collected and related statistical calculations.

Results

To test H1, we first observed the type of sources used in China-related reporting on 
BandNews TV, both by MC and other stories included in news bulletins. We then 
compared data before and after the signing of the agreement. Finally, we contrasted 
this with data from the other channels. As described above, we made a distinction 
between two kinds of sources: journalistic sources and other sources.

Table 2 shows how MC used journalistic sources much more often (99.3%) than 
other types (19.4%). Additionally, MC stories were almost entirely based on Chinese-only 
sources (94.4%), whereas most sources for other stories in news bulletins were not 
disclosed or absent (83.2%). This led to the general China reporting on BandNews TV 
being skewed and therefore perceived as mostly shaped using Chinese sources (46.9%). 
Video clips from the news bulletin subsample that used Chinese-only sources were 
still more frequent than any other type or combination of sources, with the only 
exception being Brazilian-only sources (13% in non-MC coverage). This might be 
explained by the COVID-19 pandemic and the increased attention paid to Brazilian 
nationals in (or evacuated from) China or the import of Chinese vaccines, for example. 
When compared to the scenario prior to the signing of the cooperation agreement, 
Brazilian-only sources were relatively rare, both as journalistic (1.2%) or other (3.5%) 

Table 1. intercoder reliability coefficients.
Category Variable Krippendorff’s α

sources Journalistic sources 0.823
other sources 0.809

Journalistic voices anchors 1.000
reporters 0.970
Correspondents in China 1.000

non-journalistic voices experts 0.949
officials 0.792
other interviewees 0.720

tone 0.836
average 0.878



8 P. S. MORALES AND P. MENECHELLI

sources. The increase in Brazilian-only sources seems to have skewed the findings in 
relation to Chinese-only sources in news bulletins, which before stood at 18.6%. The 
combination of Chinese and Western (7.0% before and 5.4% after) seemed to be more 
frequent among stories disclosing more than one type of non-journalistic source.

When contrasting the data from BandNews TV with that of other broadcasters, it 
is evident that on average, journalistic sources were mostly absent or at least not 
disclosed (82.2%), and less than half of non-journalistic sources were present or 
disclosed (46.9%). On average, Western-only sources were more frequently used 
(7.4%) than Chinese (5.2%) or a combination of the two (2.9%). These figures seem 
to be skewed by the data from TV Brasil. While most channels used both types of 
sources at similar rates, TV Brasil preferred Western-only sources (21.2%) or a com-
bination with Chinese sources (13.5%) rather than Chinese only (7.7%). A closer 
inspection of annotations by the coders shows that TV Brasil frequently used footage 
from international news agencies such as Reuters and occasionally from CCTV. A 
unique case is that of BBC News Brasil, where among journalistic sources disclosed, 
the combination Chinese, Brazilian, and Western was more frequently found (7.7%) 
than either Western (5.1%) or Chinese (2.6%) only. This finding is further explored 
in the discussion section.

Regarding other types of sources used by broadcasters (excluding BandNews TV), 
the use of Chinese-only sources tended to be slightly higher (12%) than Brazilian 
(9.1%) or Western (9.1%) only, followed by the combination Chinese and Western 

Table 2. Distribution of types of sources per channel (%).

type origin
Band 

before
Band 
after mC

total 
bandnews*

total 
other*

sBt 
news record

tV 
Brasil

Cnn 
Brasil

BBC 
news 
Brasil

Journalistic Cn only 12.8 9.7 96.4 46.9 5.2 3.7 1.2 7.7 10.3 2.6
Br only 1.2 2.7 – 1.5 1.0 1.2 1.9 1.3 –
W only 1.2 3.8 – 2.2 7.4 3.7 1.2 21.2 9.0 5.1
o only – 0.5 – 0.3 – – – – – –
Cn + Br – – – – 0.3 – – – 1.3 –
Cn + W – – 0.7 0.3 2.9 – – 13.5 2.6 –

Cn + Br + W – – – – 1.0 – – – – 7.7
none 84.9 83.2 2.9 48.8 82.2 92.6 96.5 55.8 75.6 84.6

other Cn only 18.6 12.4 12.9 12.7 12.0 5.6 16.3 17.3 10.3 7.7
Br only 3.5 13.0 0.7 7.7 9.1 9.3 9.3 9.6 11.5 2.6
W only 3.5 6.5 – 3.7 9.1 20.4 3.5 1.9 12.8 7.7
o only 2.3 1.6 2.2 1.9 1.6 – 4.7 – 1.3 –
Cn + Br 1.2 3.2 – 1.9 2.6 – 2.3 1.9 5.1 2.6
Cn + W 7.0 5.4 2.2 4.0 6.8 3.7 10.5 11.5 3.8 2.6
Cn + o – 1.6 1.4 1.5 1.9 1.9 1.2 3.8 2.6 –
Br + W – 0.5 – 0.3 – – – – – –
W + o – 1.1 – 0.6 2.6 7.4 4.7 – – –

Cn + Br + W – – – – 0.3 – – – – 2.6
Cn + W + o 1.2 1.1 – 0.6 1.0 3.7 1.2 – – –

Cn + Br + W + o – 0.5 – 0.3 – – – – – –
none 62.8 53.0 80.6 64.8 53.1 48.1 46.5 53.8 52.6 74.4

total (n) 86 185 139 324 309 54 86 52 78 39
*Journalistic sources: χ2 = 152.628, df = 7, p < 0.001. significant at the 0.5 level. Other sources: χ2 = 21.239, df = 12, 

p = 0.047. significant at the 0.5 level.
note: this and the following tables to be interpreted as follows: the first column on the left presents data from 

Bandnews tV before the signing of the coproduction agreement and can be contrasted to the next column 
showing the situation thereafter. the two middle columns contain aggregated data that compare the output of 
Bandnews tV (not including the dataset before the agreement) and that of all other sampled broadcasters com-
bined, which are then presented individually on the right side of the table.



CHINESE JOURNAL OF COMMUNICATION 9

(6.8%). Stark differences were found between single broadcasters. Stories based on 
Western-only sources were more frequently found on SBT News (20.4%) followed by 
CNN (12.8%). In the case of CNN, stories with Brazilian-only sources (11.5%) were 
even higher than Chinese ones (10.3%). Unlike journalistic sources, non-journalistic 
sources on TV Brasil tended to be more frequently Chinese only (17.3%) or a combi-
nation of Chinese and Western (11.5%).

To test H2, we examined whose voices were present in China-related reporting on 
BandNews TV, both in terms of MC and other stories included in news bulletins. Then, 
we compared data before and after the signing of the co-production agreement, and 
finally, we contrasted these with data from the other channels included in the sample. 
As described above, a distinction was made between journalistic voices and 
non-journalistic voices.

Table 3 shows the use of journalistic voices. Most stories were anchored by Brazilians 
both on regular news bulletins (68.6%) and even on MC (67%). However, MC was 
also frequently anchored by Chinese presenters (15.8%). Reporters and journalists 
were also overwhelmingly Brazilian both on regular news bulletins (52.5%) and MC 
(49.6%). Similar to anchors, Chinese reporters and journalists also featured frequently 
on MC (30.9%). On other channels, Chinese journalistic voices were completely absent.

As our aim was to understand China-related reporting, correspondents were only 
coded if they were seen reporting from China. Here we saw a stark difference before 
and after the signing of the agreement. While Chinese and Brazilian correspondents 
were both seen in 3.5% of videos prior to the agreement, Chinese correspondents 
were seen reporting from China in 10.3% of the stories after the agreement. Only on 
one occasion (0.7%) was a Brazilian correspondent present on MC. When compared 
to other channels, it is evident that only BandNews TV featured correspondents in 
China. However, the identity of the correspondents is a subject that deserves close 
inspection and is covered in the discussion section below.

Regarding non-journalistic voices, Table 4 shows how there was a stark contrast 
between MC and regular bulletins on BandNews TV. When present, experts (13.7%), 
officials (12.2%), and interviewees (14.4%) tended to be Chinese on MC, while on 
regular news bulletins, they tended to be Brazilian (15.1%, 18.9%, and 4.9% 

Table 3. Distribution of journalistic voices per channel (%).

Voice origin
Band 

before
Band 
after mC

total 
bandnews*

total 
other*

sBt 
news

Jornal 
da 

record
tV 

Brasil
Cnn 
Brasil

BBC 
news 
Brasil

anchor none 46.5 29.7 16.5 24.1 11.3 1.9 1.2 1.9 6.4 69.2
Brazilian 53.5 68.6 67.6 68.2 88.3 98.1 98.8 98.1 92.3 30.8
Chinese – 1.6 15.8 7.7 – – – – – –

other – – – – 0.3 – – – 1.3 –
reporter none 67.4 45.4 18.7 34.0 49.2 16.7 40.7 65.4 44.9 100

Brazilian 30.2 53.5 49.6 51.9 50.8 83.3 59.3 34.6 55.1 –
Chinese 2.3 1.1 30.9 13.9 – – – – – –
Br + Cn – – 0.7 0.3 – – – – – –

Correspondent 
in Cn

none 93.0 89.7 90.6 90.1 100 100 100 100 100 100
Brazilian 3.5 – 0.7 0.3 – – – – – –
Chinese 3.5 10.3 8.6 9.6 – – – – – –

total (n) 86 185 139 324 309 54 86 52 78 39
*Anchor: χ2 = 47.508, df = 3, p < 0.001. significant at the 0.5 level. Reporter: χ2 = 52.779, df = 3, p < 0.001. significant 

at the 0.5 level. Correspondent in CN: χ2 = 32.143, df = 2, p < 0.001. significant at the 0.5 level.



10 P. S. MORALES AND P. MENECHELLI

respectively). Other voices and combinations were absent in most cases. A similar 
pattern was seen prior to the co-production agreement. As explained above, the 
apparent higher presence of Brazilian officials might be partly explained by the 
government’s response to dealing with the COVID-19 pandemic and other relevant 
stories. In comparison, Chinese voices were almost completely absent on other 
channels.

To test H3, we examined the tone with which China was reported on in relation 
to the use of Chinese sources and voices. To simplify this process, each subcate-
gory was recoded through SPSS in three groups: none (remained the same, i.e. 
no sources or voices were identified as belonging to any other type), Chinese 
(including any combination with other types of sources), and non-Chinese (exclud-
ing any combination with Chinese). Table 5 shows how the results were clear. 
Overwhelmingly, the presence of Chinese sources and voices seemed to correlate 
with a more positive tone in the way China was reported on. There were a few 
exceptions where this correlation was not identified. In the case of BandNews TV, 
the use of Chinese non-journalistic sources did not seem to be in correlation with 
a more positive tone. Stories where sources were not disclosed seemed to report 
on China with a more positive tone, albeit with an almost negligeable difference 
compared to those that either used other Chinese or other sources. Another 
exception seemed to be the used of correspondents, where the median for 
non-Chinese correspondents was the highest. However, this is somewhat misleading 
because, out of the whole sample across all channels, there was only one videoclip 
featuring a non-Chinese correspondent.

Chinese sources and voices were almost completely absent across other broad-
casters. In the few cases where these were used, there seemed to be no apparent 

Table 4. Distribution of non-journalistic voices per channel (%).

Voice origin
Band 

before
Band 
after mC

total 
bandnews*

total 
other*

sBt 
news

Jornal 
da 

record
tV 

Brasil
Cnn
Brasil

BBC
news
Brasil

experts none 86.0 83.8 82.7 83.3 86.1 70.4 94.2 86.5 83.3 94.9
Brazilian 11.6 15.1 1.4 9.3 12.6 24.1 5.8 13.5 16.7 2.6
Chinese 1.2 – 13.7 5.9 – – – – – –

other 1.2 0.5 1.4 0.9 1.0 3.7 – – – 2.6
Br + Cn – 0.5 – 0.3 – – – – – –

Cn + other – – 0.7 0.3 0.3 1.9 – – – –
officials none 89.5 76.2 87.1 80.9 75.1 57.4 81.4 67.3 75.6 94.9

Brazilian 8.1 18.9 – 10.8 15.2 25.9 10.5 26.9 12.8 –
Chinese – – 12.2 5.2 1.3 – 1.2 1.9 2.6 –

other 2.3 1.6 0.7 1.2 6.1 14.8 3.5 1.9 7.7 2.6
Br + Cn – 1.6 – 0.9 1.6 – 2.3 1.9 1.3 2.6

Br + other – 1.6 – 0.9 0.3 – 1.2 – – –
Cn + other – – – – 0.3 1.9 – – – –

other 
interviewees

none 89.5 89.2 79.9 85.2 87.4 61.1 93.0 84.6 97.4 94.9
Brazilian 4.7 4.9 2.2 3.7 8.7 25.9 7.0 9.6 2.6 –
Chinese 1.2 3.2 14.4 8.0 1.9 5.6 – 3.8 – 2.6

other – 1.1 1.4 1.2 1.6 7.4 – 1.9 – –
Br + Cn 4.7 1.1 0.7 0.9 – – – – – –

Cn + other – – 1.4 0.6 – – – – – –
Br + Cn + other – 0.5 – 0.3 0.3 – – – – 2.6

total (n) 185 86 139 324 309 54 86 52 78 39
*Experts: χ2 = 20.860, df = 5, p < 0.001. significant at the 0.5 level. Officials: χ2 = 23.566, df = 6, p < 0.001. significant 

at the 0.5 level. Other interviewees: χ2 = 23.104, df = 6, p < 0.001. significant at the 0.5 level.



CHINESE JOURNAL OF COMMUNICATION 11

correlation to positive reporting. There was no instance in which the mean for the 
use of Chinese sources or voices among other broadcasters was higher than for 
BandNews TV. On average, almost all indicators were below neutral (2.00). For 
example, the category officials (2.00) only accounted for 3.2% of the subsample (10 
stories), and the category interviewees (2.14) for 2.3% (6 stories). In other cases, 
the differences between categories were nonsignificant, for example between 
Chinese (1.93) and non-Chinese (1.92) journalistic sources. The only interesting case 
seems to be TV Brasil, where Chinese journalistic sources were used in up to 21.2% 
of the stories sampled, and the mean score (2.27) was higher than any other. 
However, the difference between those that used non-Chinese sources (2.17) and 
unidentified sources (2.00) was nonsignificant. In the case of non-journalistic sources 
used by TV Brasil, the mean tone score for Chinese sources (34.6%) was lower (1.89) 
than any other and rather negative (< 2.00). Other seemingly positive indicators 
among Chinese voices on TV Brasil, such as officials (3.00) and interviewees (2.50), 
were negligible because they only represented two videoclips for each category.

Discussion and conclusion

This study explores how Chinese sources and voices are used on BandNews TV to com-
municate China to Brazilian audiences and the correlation with the tone with which 
China is presented. The results showed that the partnership agreement has provided 
CCTV with a platform for Chinese sources and voices to play a protagonistic role in 

Table 5. mean tone score per type of source and voice.

type subtype origin
Band 

before
Band 
after mC

total 
band 
news

total 
other

sBt 
news

Jornal 
da 

record
tV 

Brasil
Cnn 
Brasil

BBC 
news 
Brasil

sources Journalistic none 1.92 2.12 2 2.11 1.85 1.64 1.99 2 1.75 1.85
Cn 2.27 2.67 2.8 2.78 1.93 1 3 2.27 1.55 2.25

non-Cn 1 1.92 – 1.92 1.92 2 2 2.17 1.5 2
other none 1.94 2.27 2.79 2.54 1.95 1.58 2.1 2.21 1.83 1.97

Cn 1.83 2.07 2.74 2.29 1.71 1.25 1.81 1.89 1.53 1.83
non-Cn 2.25 2 2.75 2.07 1.83 1.85 2.05 2.17 1.55 1.5

Journalistic 
voices

anchors none 1.92 2.11 3 2.37 1.94 2 3 2 1.8 1.93
Cn – 3 2.91 2.92 – – – – – –

non-Cn 1.96 2.16 2.69 2.38 1.85 1.62 1.99 2.1 1.68 1.83
reporters none 1.9 2.3 2.92 2.45 1.97 1.44 2.29 2.03 1.83 1.9

Cn 3 3 3 3 – – – – – –
non-Cn 1.96 2.02 2.58 2.25 1.75 1.67 1.8 2.22 1.58 –

Correspondent 
in Cn

none 1.86 2.07 2.75 2.36 1.86 1.63 2 2.1 1.69 1.9
Cn 3 2.95 3 2.97 – – – – – –

non-Cn 3 – 3 3 – – – – – –
non-journalistic 

voices
experts none 1.88 2.21 2.74 2.44 1.87 1.74 2.02 2.09 1.6 1.89

Cn 2 3 2.95 2.95 1 1 – – – –
non-Cn 2.36 1.83 3 1.97 1.81 1.4 1.6 2.14 2.15 2

officials none 1.94 2.09 2.74 2.39 1.87 1.52 2.06 1.94 1.75 1.92
Cn – 2.67 3 2.95 2 2 1.33 3 2 2

non-Cn 2 2.37 3 2.38 1.82 1.77 1.85 2.33 1.44 1
interviewees none 1.86 2.14 2.72 2.37 1.88 1.61 2.04 2.11 1.68 1.89

Cn 2.8 2.78 3 2.94 2.14 2 – 2.5 – 2
non-Cn 2.5 1.91 3 2.25 1.66 1.61 1.5 1.83 2 –

mean tone score per channel 1.94*† 2.16* 2.78 2.42† 1.86 1.63 2 2.1 1.69 1.63
*mBa = 1.94, sD = 0.845 and maa = 2.16, sD = 0.775; t(269) = 2.06, p = 0.040.
†MBA = 1.94, SD = 0.845 and MAA+MC = 2.42, SD = 0.736; t(408) = 5.216, p < 0.001.
Note: mean values range from 1 (negative) to 3 (positive).



12 P. S. MORALES AND P. MENECHELLI

shaping the way China is portrayed on BandNews TV. While this is mainly articulated 
through MC, Chinese sources and voices also feature on BandNews TV news bulletins 
at a higher rate than on other channels. The data from BandNews TV indicate that 
reports with Chinese sources and voices present China with an overwhelmingly posi-
tive tone, which responds to the ambitions of the Chinese government to “tell China’s 
story well” (Xi, 2014, as cited in Wang, 2014, p. 10), whereby “well” means “positively.”

The presence of correspondents in China constituted an innovative feature in the 
mediation of China’s image by BandNews TV. However, closer inspection showed that 
these were reporters working for CMG, who were introduced as either a “reporter in 
China” or “our correspondent in Beijing,” and while their names appeared on screen, 
no affiliation was mentioned. A simple online search revealed that they worked for 
CCTV or CRI’s Portuguese-language service. In fact, some appeared reporting on 
Yanzheng Road, near the headquarters of CRI in Beijing’s Shijingshan district. On one 
occasion, a reporter was seen standing outside the People’s Procuratorate of the 
Beijing Municipality, located just opposite CRI’s main building. Regarding the only 
Brazilian correspondent, this was in fact a reporter from BandNews TV that was sent 
to Beijing to cover Bolsonaro’s visit to China in 2019. The non-disclosure of the affil-
iation of Chinese reporters might lead audiences to believe they work for BandNews 
TV. This issue echoes accounts from other parts of the world, where certain broad-
casters with content sharing agreements do not always disclose Chinese sources 
(International Federation of Journalists, 2020). However, we cannot categorically con-
firm nor deny that this is the case with BandNews TV.

While a quantitative approach allows for greater understanding of the extent of the 
use of Chinese sources and voices by BandNews TV, greater contextualization is needed 
to understand the implications of the phenomenon of partnership agreements more 
broadly. Amongst the other broadcasters sampled, Western sources appeared more 
frequently, and Chinese voices were almost completely absent. TV Brasil stands out 
for its high use of Western-only journalistic sources (21.2%), Chinese only non-journalistic 
sources (17.3), and a combination of Chinese and Western sources in both categories 
(13.5% and 11.5%, respectively). The reason behind this might be explained by TV 
Brasil being part of EBC, which in 2015 signed an agreement with CCTV for content 
exchange and program co-production (Brandão, 2015). In 2019, EBC signed a new 
agreement with CMG, which expanded the cooperation to include “programme 
exchange, content sharing, joint production, cooperative broadcasting, staff training 
and technology exchange” (EBC, 2019, para. 1). Overall, the mean tone with which 
China was reported on TV Brasil was slightly positive (2.1), higher than the other 
channels (1.86 on average) with the exception of BandNews TV (2.42 on average).

While the findings are compelling, this type of collaboration is not unique. 
Bandeirantes Group has signed agreements with Japan’s NHK (Perfil News, 2005), the 
USA’s The New York Times (NYT) (Ribeiro, 2016), Russia’s BRICS media (TV BRICS, 2020), 
the UAE’s news agency WAM (Bandeirantes Group, 2021), and Germany’s DW (Lucas, 
2022). As well as having joined AIL (see above), Bandeirantes Group is the only 
Brazilian broadcasting member of the European News Exchange (Wells, 2020) and 
reportedly the only provider of Brazilian news for Reuters (Lucas, 2022). While this 
paper has only explored the partnership with China’s CMG, it is unclear to what extent 
all these other agreements may have also influenced how other parts of the world 



CHINESE JOURNAL OF COMMUNICATION 13

are presented on the group’s many channels. For example, the agreement with NYT 
led to “Conexão com The New York Times,” a news program broadcast by BandNews 
TV and presented by a Brazilian reporter but featuring content created by NYT.

Collaboration, co-production, and content-sharing agreements are presented as 
beneficial to both parties. However, both sides face challenges. On the one hand, 
this type of agreement allows BandNews to improve its coverage of international 
news. However, the level of reciprocity is unclear, i.e. while the use of Chinese sources 
and voices benefits China’s interests in gaining control over how its own image is 
shaped, it is unknown whether BandNews TV content features on Chinese television. 
The degree of asymmetry in this partnership might become cause for concern by 
creating new patterns of media imperialism, even if scholars suggest that China is 
far from becoming a cultural imperialist (Sparks, 2020). On the other hand, even if 
the televised image of China seems to have become more positive on BandNews TV, 
the perception of the involvement of the Chinese government and its public diplo-
matic interests as the ultimate power behind CMG might be at odds with further 
conveying a sense of authenticity to what viewers see on their screens. Here, further 
research adopting a qualitative approach might provide insights into how authenticity 
can be communicated beyond the inclusion of Chinese voices.

This study’s contributions are twofold. Empirically, it provides evidence that China’s 
shift in its approach from external actor to increasingly closer partner is helping it 
to gain agency to reshape the country’s image and counter hegemonic narratives. 
Theoretically, this expands our understanding of the utility of transnational media 
partnerships to advance public diplomacy goals by revealing their impact on news 
production practices, e.g. in relation to sources and voices. Indeed, this highlights the 
discursive role sources and voices play in attaching a sense of authenticity to the 
mediation process. Additionally, this study argues that even if partnerships seem to 
be beneficial to both parties, media imperialism concerns might not be totally unsub-
stantiated speculation.

This research naturally presents limitations. First, Globo News, the most popular 
broadcaster in Brazil, does not publish news content on YouTube; therefore, it was 
excluded from the sample. Second, the dataset was limited to China’s televised image 
as published on social media. Third, the findings are hardly representative of overall 
journalism in Brazil. Finally, this study only focuses on one country. We invite future 
research to adopt a comparative perspective by examining countries such as Argentina, 
Chile, and Venezuela, where CMG has partnered up with Télam, Radio Cooperativa, 
and Telesur, respectively.

Notes

 1. The interpretation of word the word “well” (好 hǎo) in the original version (“讲好中国故
事”, jiǎng hǎo Zhōngguó gùshì) can be ambiguous. The prevalent interpretation amongst 
translators seems to favor the view that this is an adverb qualitatively indicating how 
the action is performed (i.e. well).

 2. The word “真实” (zhēnshí) can be translated as “true,” “real,” or “authentic,” depending on 
the context.

 3. The Portuguese-language spelling of the country’s name (Brasil) has been kept in all 
names of broadcasters or institutions.



14 P. S. MORALES AND P. MENECHELLI

Disclosure statement

No potential competing interests are reported by the authors.

Notes on contributors

Pablo Sebastian Morales is a UKRI postdoctoral fellow in the Department of Media and 
Communications at LSE. After obtaining a master’s degree at Zhejiang University, he worked 
for China Radio International and People’s Daily Online in Beijing. He holds a PhD degree from 
the University of Westminster, UK. His research examines global media flows and journalistic 
cultures in the Global South.

Paulo Menechelli holds a PhD in international relations at the Institute of International Relations, 
University of Brasilia (UnB). He is the secretary-general of the Centre for Global Studies (UnB), 
researcher of the Media Studies and International Relations Lab (LEMRI) at the Federal University 
of Rio de Janeiro (UFRJ), editor of Mundorama Magazine, and co-founder of the think tank 
Observa China.

References

Alianza Informativa Latinoamericana (AIL). (n.d). ¿Quiénes somos? [Who are we?]. https://www.
ailnews.tv/es/quienes-somos

AIL. (2017, April 21). Launch of AIL-CCTV+ ‘Latin America partners’. https://www.ailnews.tv/en/
node/45316

Bandeirantes (2019, November 11). Band fecha parceria com o China Media Group [Band signs 
partnership with China Media Group]. Band.com.br. https://www.band.uol.com.br/videos/
grupo-bandeirantes-fecha-parceria-com-china-media-group-16722687

Bandeirantes Group. (2021, December 16). Band fecha parceria com a maior agência de notícias 
dos Emirados Árabes [Band signs partnership with the largest news agency in the United 
Arab Emirates]. Band. https://www.band.uol.com.br/noticias/band-fecha-parceria-com-a-maio
r-agencia-de-noticias-dos-emirados-arabes-16466383

Banks, R. (2020). Public diplomacy evaluation. In N. Snow & N. J. Cull (Eds.), Routledge handbook 
of public diplomacy (pp. 64–75). Taylor & Francis Group.

Blanchard, J. M. F., & Lu, F. (2012). Thinking hard about soft power: A review and critique of 
the literature on China and soft power. Asian Perspective, 36(4), 565–589. https://doi.
org/10.1353/apr.2012.0021

Boyd-Barrett, O. (1977). Media imperialism: Towards an international framework for the analysis 
of media systems. In J. Curran, M. Gurevitch, & J. Woollacott (Eds.), Mass communication and 
society (pp. 116–135). Edward Arnold.

Boyd-Barrett, O., & Mirrlees, T. (2020). Media imperialism: Continuity and change, an introduc-
tion. In O. Boyd-Barret & T. Mirrlees (Eds.), Media imperialism: Continuity and change (pp. 1–8). 
Rowman & Littlefield.

Brandão, M. (2015, July 2). EBC e empresa chinesa de televisão assinam acordo de intercâmbio de 
conteúdos [EBC and Chinese television company sign content exchange agreement]. EBC. 
https://agenciabrasil.ebc.com.br/geral/noticia/2015-07/ebc-e-empresa-chinesa-de
-televisao-assinam-acordo-de-intercambio-de-conteudos

Camoça, A., & Araújo, M. (2021). Desocidentalizando a imagem sobre a China: Um olhar sobre 
o contra-fluxo midiático chinês no Brasil [De-Westernizing the image of China: A look at the 
Chinese media counter-flow in Brazil]. Intus - Legere Historia, 15(1), 186–204.

CGTN yǔ Lāměi méitǐ gòngchàng shēnhuà hézuò [CGTN and Latin American media jointly 
advocate deepening cooperation]. (2021, December 3. Wen Wei Po. https://www.wenweipo.
com/a/202112/03/AP61a92f8be4b07b4059d604e9.html

Chandler, D., & Munday, R. (2020). A dictionary of media and communication (3rd ed.) Oxford 
University Press.

https://www.ailnews.tv/es/quienes-somos
https://www.ailnews.tv/es/quienes-somos
https://www.ailnews.tv/en/node/45316
https://www.ailnews.tv/en/node/45316
https://www.band.uol.com.br/videos/grupo-bandeirantes-fecha-parceria-com-china-media-group-16722687
https://www.band.uol.com.br/videos/grupo-bandeirantes-fecha-parceria-com-china-media-group-16722687
https://www.band.uol.com.br/noticias/band-fecha-parceria-com-a-maior-agencia-de-noticias-dos-emirados-arabes-16466383
https://www.band.uol.com.br/noticias/band-fecha-parceria-com-a-maior-agencia-de-noticias-dos-emirados-arabes-16466383
https://doi.org/10.1353/apr.2012.0021
https://doi.org/10.1353/apr.2012.0021
https://agenciabrasil.ebc.com.br/geral/noticia/2015-07/ebc-e-empresa-chinesa-de-televisao-assinam-acordo-de-intercambio-de-conteudos
https://agenciabrasil.ebc.com.br/geral/noticia/2015-07/ebc-e-empresa-chinesa-de-televisao-assinam-acordo-de-intercambio-de-conteudos
https://www.wenweipo.com/a/202112/03/AP61a92f8be4b07b4059d604e9.html
https://www.wenweipo.com/a/202112/03/AP61a92f8be4b07b4059d604e9.html


CHINESE JOURNAL OF COMMUNICATION 15

Chang, T.-K., & Lin, F. (2014). From propaganda to public diplomacy: Assessing China’s interna-
tional practice and its image, 1950–2009. Public Relations Review, 40(3), 450–458. https://doi.
org/10.1016/j.pubrev.2014.04.008

Cull, N. J. (2019). Public diplomacy: Foundations for global engagement in the digital age. Polity 
Press.

Edney, K., Rosen, S., & Zhu, Y. (2020). Soft power with Chinese characteristics: China’s campaign 
for hearts and minds. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315208671

Empresa Brasil Comunicaçāo (EBC). (2019, November 13). EBC e China Media Group firmam 
acordo para troca de conteúdos [EBC and China Media Group sign content exchange agree-
ment]. https://www.ebc.com.br/institucional/sala-de-imprensa/noticias/2019/11/ebc-e-china- 
media-group-firmam-acordo-para-troca-de-conteudos

Enli, G. (2015). Mediated authenticity: How the media constructs reality. Peter Lang.
Ezeru, C. W. W. (2022). Africa’s global media image in a digital world as an exclusive Western 

preserve? International Communication Gazette, 84(5), 379–400. https://doi.org/10.1177/ 
17480485211063789

Fenby, J. (1985). International news services. Schocken.
Gamson, W. A., Croteau, D., Hoynes, W., & Sasson, T. (1992). Media images and the social con-

struction of reality. Annual Review of Sociology, 18(1), 373–393. https://doi.org/10.1146/annurev.
so.18.080192.002105

Harcup, T. (2014). Source. In A dictionary of journalism. Oxford University Press. https://www.
oxfordreference.com/view/10.1093/acref/9780199646241.001.0001/acref-9780199646241-e-1271

Hartig, F. (2016). How China understands public diplomacy: The importance of national image 
for national interests. International Studies Review, 18(4), viw007. https://doi.org/10.1093/isr/
viw007

Hartig, F. (2019). A review of the current state of research on China’s international image man-
agement. Communication and the Public, 4(1), 68–81. https://doi.org/10.1177/2057047319836495

Hernández, M., & Madrid-Morales, D. (2020). Diversifying voice, democratizing the news? A 
content analysis of citizen news sources in Spanish-language international broadcasting. 
Journalism Studies, 21(8), 1076–1092. https://doi.org/10.1080/1461670X.2020.1734857

International Federation of Journalists. (2020). The China story: Reshaping the world’s media. 
https://www.ifj.org/media-centre/reports/detail/ifj-report-the-china-story-reshaping-the-worlds-
media/category/publications.html

Krippendorff, K. (1980). Content analysis: An introduction to its methodology. Sage.
Lau, R. W. (2012). Re-theorizing news’ construction of reality: A realist-discourse-theoretic ap-

proach. Journalism, 13(7), 886–902. https://doi.org/10.1177/1464884911432660
Li, H. (2023). Understanding African journalistic agency in China–Africa media interactions: The 

case of Kenya. International Communication Gazette, 85(1), 32–47. https://doi.org/10.1177/ 
17480485221139463

Li, X. (2011). Ruǎn shílì yǔ Zhōngguó mèng [Soft power and the Chinese dream]. Law Press.
Li, X. F. (2012). Images of China: A comparative framing analysis of Australian current affairs 

programming. Intercultural Communication Studies, XXI, 1. https://www-s3-live.kent.edu/
s3fs-root/s3fs-public/file/16XiufangLi.pdf

Lucas, P. (2022, February 15). Band amplia parceria com a agência de notícias Reuters [Band 
expands partnership with Reuters news agency]. Band. https://www.band.uol.com.br/noticias/
jornal-da-band/ultimas/band-amplia-parceria-com-a-agencia-de-noticias-reuters-16478791

MacGregor, P. (2013). International news agencies: Global eyes that never blink. In K. Fowler-Watt 
& S. Allan (Eds.), Journalism: New challenges (pp. 35–63). Centre for Journalism & Communication 
Research. https://microsites.bournemouth.ac.uk/cjcr/files/2013/10/2013-Journalis
m-New_Challenges-Fowler-Watt_and_Allan-v1-02.pdf

Marsh, V. (2017). Tiangao or tianxia?: The ambiguities of CCTV’s English-language news for Africa. 
In D. K. Thussu, H. de Burgh, & A. B. Shi (Eds.), China’s media go global (pp. 103–121) Routledge.

Marsh, V., Madrid-Morales, D., & Paterson, C. (2023). Global Chinese media and a decade of 
change. International Communication Gazette, 85(1), 3–14. https://doi.org/10.1177/ 
17480485221139459

https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2014.04.008
https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2014.04.008
https://doi.org/10.4324/9781315208671
https://www.ebc.com.br/institucional/sala-de-imprensa/noticias/2019/11/ebc-e-china-media-group-firmam-acordo-para-troca-de-conteudos
https://www.ebc.com.br/institucional/sala-de-imprensa/noticias/2019/11/ebc-e-china-media-group-firmam-acordo-para-troca-de-conteudos
https://doi.org/10.1177/
https://doi.org/10.1177/
https://doi.org/10.1146/annurev.so.18.080192.002105
https://doi.org/10.1146/annurev.so.18.080192.002105
https://www.oxfordreference.com/view/10.1093/acref/9780199646241.001.0001/acref-9780199646241-e-1271
https://www.oxfordreference.com/view/10.1093/acref/9780199646241.001.0001/acref-9780199646241-e-1271
https://doi.org/10.1093/isr/viw007
https://doi.org/10.1093/isr/viw007
https://doi.org/10.1177/2057047319836495
https://doi.org/10.1080/1461670X.2020.1734857
https://www.ifj.org/media-centre/reports/detail/ifj-report-the-china-story-reshaping-the-worlds-media/category/publications.html
https://www.ifj.org/media-centre/reports/detail/ifj-report-the-china-story-reshaping-the-worlds-media/category/publications.html
https://doi.org/10.1177/1464884911432660
https://doi.org/10.1177/
https://doi.org/10.1177/
https://www-s3-live.kent.edu/s3fs-root/s3fs-public/file/16XiufangLi.pdf
https://www-s3-live.kent.edu/s3fs-root/s3fs-public/file/16XiufangLi.pdf
https://www.band.uol.com.br/noticias/jornal-da-band/ultimas/band-amplia-parceria-com-a-agencia-de-noticias-reuters-16478791
https://www.band.uol.com.br/noticias/jornal-da-band/ultimas/band-amplia-parceria-com-a-agencia-de-noticias-reuters-16478791
https://microsites.bournemouth.ac.uk/cjcr/files/2013/10/2013-Journalism-New_Challenges-Fowler-Watt_and_Allan-v1-02.pdf
https://microsites.bournemouth.ac.uk/cjcr/files/2013/10/2013-Journalism-New_Challenges-Fowler-Watt_and_Allan-v1-02.pdf
https://doi.org/10.1177/
https://doi.org/10.1177/


16 P. S. MORALES AND P. MENECHELLI

Mihoubi, S. (2019). La stratégie d’implantation de Radio Chine internationale (RCI) en Afrique 
sahélienne [The implementation strategy of China Radio International (CRI) in Sahelian Africa]. 
Norois, 252(252), 89–102. https://doi.org/10.4000/norois.9420

Morales, P. S. (2022a). China’s communication strategy in Latin America: From external actor to 
close partner. In X. L. Zhang & K. Schultz (Eds.), China and the world in the 21st century: 
Communication and relationship building (pp. 47–62). Routledge. https://doi.org/10.4324/ 
9781003254157-5

Morales, P. S. (2022b). Counter-hegemonic collaborations or alliances of the underdogs? The 
case of TeleSUR with Al-Mayadeen, RT and CGTN. Global Media and Communication, 18(3), 
365–382. https://doi.org/10.1177/17427665221125549

Morales, P. S., & Menechelli, P. (2023). Mundo China: The media partnership reframing China’s 
image in Brazil. International Communication Gazette, 85(1), 63–79. https://doi.org/10.1177/ 
17480485221139465

Morante, A., & Wu, H. D. (2023). Assessing China’s news coverage and soft power in Latin 
America in the wake of the Belt and Road Initiative (2013–2021). International Communication 
Gazette, 85(1), 80–96. https://doi.org/10.1177/17480485221139466

Neuendorf, K. A. (2017). The content analysis guidebook (2nd ed.). Sage. https://doi.
org/10.4135/9781071802878

Newman, N., Fletcher, R., Robertson, C. T., Eddy, K., & Nielsen, R. K. (2022). Digital news report 
2022. Reuters Institute for the Study of Journalism. https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/
sites/default/files/2022-06/Digital_News-Report_2022.pdf

Ospina Estupinan, J. D. (2017). The coverage of China in the Latin American press: Media 
framing study. Cogent Arts & Humanities, 4(1), 1287319. https://doi.org/10.1080/23311983.20
17.1287319

Paterson, C. A. (2011). The international television news agencies: The world from London. Peter Lang.
Peng, Z. (2004). Representation of China: An across time analysis of coverage in the New York 

Times and Los Angeles Times. Asian Journal of Communication, 14(1), 53–67. https://doi.org/ 
10.1080/0129298042000195170

Perfil News. (2005, October 4). Rede Bandeirantes faz parceria com emissora japonesa [Bandeirantes 
Network partners with Japanese broadcaster]. https://www.perfilnews.com.br/rede-bandeirante
s-faz-parceria-com-emissora-japonesa/

Prazeres, L., Muniz, M., Ferreira, P. (2021, June 13). Exclusivo: Diálogos de inquérito da PF mostram 
que Secom privilegiou ‘mídia aliada’ [Exclusive: PF inquiry dialogues show that Secom privi-
leged ‘allied media’]. O Globo. https://oglobo.globo.com/brasil/exclusivo-dialogos-de-inquerit
o-da-pf-mostram-que-secom-privilegiou-midia-aliada-25059119

Rawnsley, G. D. (2015). To know us is to love us: Public diplomacy and international broadcast-
ing in contemporary Russia and China. Politics, 35(3-4), 273–286. https://doi.org/10.1111/1467- 
9256.12104

Repnikova, M. (2022). Chinese soft power. Cambridge University Press. https://doi.
org/10.1017/9781108874700

Ribeiro, I. (2016, October 18). Band fecha com NYT para a TV paga [Band closes with NYT for 
pay TV]. Meio e Mensagem. https://www.meioemensagem.com.br/home/sem-categoria/2016/10/ 
18/band-fecha-com-nyt-para-a-tv-paga.html

Sinclair, J., Jacka, E., & Cunningham, S. (1996). Peripheral vision. In J. Sinclair, E. Jacka, & S. 
Cunningham (Eds.), New patterns in global television. Oxford University Press.

Sparks, C. (2007). Globalization, development and the mass media. Sage. https://doi.org/ 
10.4135/9781446218792.n5

Sparks, C. (2020). China: An emerging cultural imperialist. In O. Boyd-Barrett & T. Mirrlees (Eds.), 
Media imperialism: Continuity and change (pp. 275–289). Rowman & Littlefield.

Suo, G. F. (2023). International communication in China: 100 years’ history and status quo Zhōngguó 
bǎi nián duì wài chuánbō biànqiān yǔ duōyuán zhǔtǐ yánjiū. Shanghai Jiao Tong University 
Press.

Thussu, D. K. (2007). Media on the move: Global flow and contra-flow. Routledge.
Thussu, D. K., de Burgh, H., & Shi, A. B. (2018). China’s media go global. Routledge.

https://doi.org/10.4000/norois.9420
https://doi.org/10.4324/
https://doi.org/10.4324/
https://doi.org/10.1177/17427665221125549
https://doi.org/10.1177/
https://doi.org/10.1177/
https://doi.org/10.1177/17480485221139466
https://doi.org/10.4135/9781071802878
https://doi.org/10.4135/9781071802878
https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/2022-06/Digital_News-Report_2022.pdf
https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/2022-06/Digital_News-Report_2022.pdf
https://doi.org/10.1080/23311983.2017.1287319
https://doi.org/10.1080/23311983.2017.1287319
https://doi.org/
https://doi.org/
https://www.perfilnews.com.br/rede-bandeirantes-faz-parceria-com-emissora-japonesa/
https://www.perfilnews.com.br/rede-bandeirantes-faz-parceria-com-emissora-japonesa/
https://oglobo.globo.com/brasil/exclusivo-dialogos-de-inquerito-da-pf-mostram-que-secom-privilegiou-midia-aliada-25059119
https://oglobo.globo.com/brasil/exclusivo-dialogos-de-inquerito-da-pf-mostram-que-secom-privilegiou-midia-aliada-25059119
https://doi.org/10.1111/1467-
https://doi.org/10.1111/1467-
https://doi.org/10.1017/9781108874700
https://doi.org/10.1017/9781108874700
https://www.meioemensagem.com.br/home/sem-categoria/2016/10/18/band-fecha-com-nyt-para-a-tv-paga.html
https://www.meioemensagem.com.br/home/sem-categoria/2016/10/18/band-fecha-com-nyt-para-a-tv-paga.html
https://doi.org/
https://doi.org/


CHINESE JOURNAL OF COMMUNICATION 17

Tiffen, R. (1976). A new information order? International agencies and the flow of news. Asian 
Journal of Social Science, 4(1), 65–76. http://www.jstor.org/stable/24490001 https://doi.org/ 
10.1163/080382476X00165

Tuchman, G. (1975). TV news: The control of work and construction of reality. Politics (Sydney), 
10(2), 149–154. https://doi.org/10.1080/00323267508401513

TV BRICS. (2020, October 19). A TV BRICS e o conglomerado midiático brasileiro “Grupo Bandeirantes 
de Comunicação” fecharam acordo de parceria [TV BRICS and the Brazilian media conglomerate 
“Bandeirantes Group of Communication” signed a partnership agreement]. https://tvbrics.com/
pt/news/a-tv-brics-e-o-conglomerado-midi-tico-brasileiro-grupo-bandeirantes-de-comunica- 
o-fecharam-acordo-de

Wang, K. F. (2014). Xiàng shìjiè jiǎng hǎo Zhōngguó gùshì [Tell China’s story to the world]. 
Quanqiu Shangye Jingdian, 6(2014), 10. https://doi.org/10.16633/j.cnki.1672-7746.2014.06.029

Wasserman, H. (2018). China-Africa media relations: What we know so far. Global Media and 
China, 3(2), 108–112. https://doi.org/10.1177/2059436418784787

Wells, A. (2020, July 17). Bandeirantes Brazil joins ENEX. ENEX. https://www.ww.enex.news/tag/
bandeirantes/

Zhao, X. F., Zhang, Y. M. (2022, March 1). Jiāqiáng guójì chuánbō nénglì jiànshè xiàng shìjiè 
zhǎnshì zhēnshí lìtǐ quánmiàn de Zhōngguó [Strengthen the construction of international 
communication capabilities and present an authentic, three-dimensional and comprehensive 
China to the world]. People’s Daily. http://paper.people.com.cn/rmrb/html/2022-03/01/nw.
D110000renmrb_20220301_4-09.htm

http://www.jstor.org/stable/24490001
https://doi.org/
https://doi.org/
https://doi.org/10.1080/00323267508401513
https://tvbrics.com/pt/news/a-tv-brics-e-o-conglomerado-midi-tico-brasileiro-grupo-bandeirantes-de-comunica-o-fecharam-acordo-de
https://tvbrics.com/pt/news/a-tv-brics-e-o-conglomerado-midi-tico-brasileiro-grupo-bandeirantes-de-comunica-o-fecharam-acordo-de
https://tvbrics.com/pt/news/a-tv-brics-e-o-conglomerado-midi-tico-brasileiro-grupo-bandeirantes-de-comunica-o-fecharam-acordo-de
https://doi.org/10.16633/j.cnki.1672-7746.2014.06.029
https://doi.org/10.1177/2059436418784787
https://www.ww.enex.news/tag/bandeirantes/
https://www.ww.enex.news/tag/bandeirantes/
http://paper.people.com.cn/rmrb/html/2022-03/01/nw.D110000renmrb_20220301_4-09.htm
http://paper.people.com.cn/rmrb/html/2022-03/01/nw.D110000renmrb_20220301_4-09.htm

	Communicating the authentic China: partnership agreements and the use of Chinese sources and voices by Brazilian media
	ABSTRACT
	Introduction
	Media imperialism and global news flows
	News sources, country image, and China

	Method
	Sampling
	Variables

	Results
	Discussion and conclusion
	Notes
	Disclosure statement
	Notes on contributors
	References



