
Global Media and Communication
2022, Vol. 18(3) 365 –382

© The Author(s) 2022

Article reuse guidelines:  
sagepub.com/journals-permissions

DOI: 10.1177/17427665221125549
journals.sagepub.com/home/gmc

Counter-hegemonic 
collaborations or alliances of 
the underdogs? The case of 
TeleSUR with Al-Mayadeen, 
RT and CGTN

Pablo Sebastian Morales
London School of Economics and Political Science, UK

Abstract
This study explores how news channels from the Global South challenge western 
narratives by co-producing TV programmes. It focuses on Telesur (Venezuela) and its 
collaborations with RT (Russia), Al-Mayadeen (Lebanon) and CCTV/CGTN (China). 
By combining quantitative and qualitative methods, this paper examines the structure 
of these collaborations, the discursive construction of alternative narratives and their 
contribution to countering hegemonic discourses. The findings show that the efforts 
to construct counterhegemonic narratives are most evident in the co-productions with 
RT and Al-Mayadeen. Although the co-production with CGTN focusses on culture, it is 
nonetheless possible to identify the broadcasters’ distinct ideological agendas.

Keywords
Al-Mayadeen, CGTN, China, co-production, counter-hegemonic narratives, global 
media, Global South, Latin America, RT, Telesur

Introduction

This study explores how news channels from the Global South seek to challenge Western 
narratives by co-producing TV programmes. By focussing on Telesur (Venezuela) and its 
collaborations with RT (Russia), Al-Mayadeen (Lebanon) and CCTV/CGTN (China), 
this paper examines the intricacies of these co-productions, the dynamics between 

Corresponding author:
Pablo Sebastian Morales, Department of Media and Communications, London School of Economics and 
Political Science, Fawcett House, Houghton St, London, WC2A 2AE, UK. 
Email: P.S.Morales@lse.ac.uk

1125549 GMC0010.1177/17427665221125549Global Media and CommunicationMorales
research-article2022

Article

https://uk.sagepub.com/en-gb/journals-permissions
https://doi.org/10.1177/17427665221125549
https://journals.sagepub.com/home/gmc
mailto:P.S.Morales@lse.ac.uk
http://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1177%2F17427665221125549&domain=pdf&date_stamp=2022-10-19


366 Global Media and Communication 18(3)

broadcasters and the implications for global communications. The starting hypothesis is 
that the participating broadcasters play similar roles and their voices are equally repre-
sented. While the first research question tests how well balanced these contributions 
really are, the remaining research questions explore the ideological narratives spread by 
these co-productions and whether these collaborations can contribute to challenging 
Western-led narratives. The analysis of a sample of six episodes per co-production 
revealed that the dynamics between broadcasters vary significantly and show certain 
degrees of imbalance. While airtime imbalance works against Telesur and in favour of 
RT and CGTN, the relation with Al-Mayadeen is the closest to a collaboration among 
equals. The efforts to construct counter-hegemonic narratives are most evident in the 
programmes co-produced by Telesur with RT and Al-Mayadeen. Even though the co-
production with CGTN focuses on culture, it is nonetheless possible to identify an ideo-
logical agenda.

Examining previous studies on international news channels from the Global South, it 
is possible to see that many focus on their strategies, production (content) or reception, 
either looking at individual countries or channels (e.g. Geniets, 2013; Gorfinkel et al., 
2014; Maweu, 2016) and their relationship to specific governments (e.g. Cañizález and 
Lugo, 2007; Painter, 2008; Rawnsley, 2015; Yablokov, 2015) or focussing on cross-com-
parisons of specific elements such as coverage (e.g. Li, 2017; Marsh, 2016) or reception 
(e.g. Geniets, 2013; Gorfinkel et al., 2014; Morales, 2018). Another strand of research 
focuses on the rise of the BRICS (Brazil, Russia, India, China and South Africa) and the 
implications for international communications (de Albuquerque and Lycarião, 2018; 
Nordenstreng and Thussu, 2015; Pasti and Ramaprasad, 2018; Thussu, 2017), which 
serves as a backdrop to the less explored phenomenon of counter-hegemonic media col-
laborations in the Global South. In a comprehensive study on public diplomacy, Cull 
(2019) argues international broadcasting is one of the ways in which countries engage 
with foreign publics ‘by presenting (or claiming to present) an objective picture of the 
world at large’ (p. 5) and recognises Telesur, RT and CGTN as counter-hegemonic sta-
tions with the avowed aim ‘to correct the imbalance of news from the global Northwest’ 
(p. 112). The collaboration among international channels could then be considered an 
extension of their public diplomacy efforts by ‘borrowing’ platforms and increasing the 
exposure to and engagement with foreign audiences. Similarly, these co-productions 
might contribute indirectly to create soft power and ultimately motivate others to act in 
one’s interest without resorting to coercive means (Nye, 2004).

Following the Gramscian notion of hegemony, the media are considered instrumental 
in maintaining active consent and allowing the ruling elites to wield uncontested power. 
At an international level, the parochialism of ‘global’ news channels such as CNN ‘con-
tribute to a globalisation of a “North Atlantic” (and centrally US) way of life and way of 
language’ (Fairclough, 2013: 205). Since language is a fundamental tool for winning 
acceptance for particular representations of change (Fairclough, 2013), the globalisation 
of discourse, thus, assists in consolidating Western-centric power dynamics and impos-
ing a neo-liberal order. From CNN and BBC to The New York Times, Le Monde and The 
Times of London, news organisations based in Western countries have played a funda-
mental role in globalising hegemonic discourses, further exacerbated by the unequal and 
unidirectional flow of news between developed and developing countries partly due to a 



Morales 367

shared monopoly of the market by news agencies based in Western countries, that is, 
Reuters, AP, AFP and UPI. While this has been linked to concerns of media imperialism, 
Boyd-Barrett (2015) argues that the media are not necessarily agents of imperialism, but 
rather can become agents for imperialism ‘when they frame their narratives in a manner 
that presents imperialistic activity in a positive or benign light, when they prioritise the 
voices, justifications and discourses of imperial actors over the voices of victims, dissi-
dents and alternatives, and when they omit or marginalise details and perspectives that 
would serve to critique imperial power’ (p. 14). In contrast, broadcasters such as 
Al-Jazeera, PressTV, Telesur, RT, Al-Mayadeen, CGTN and others strive to become 
agents against imperialism. This study focuses on those broadcasting in Spanish, mainly 
engaging with audiences in Latin America and significantly less with viewers in Spain or 
elsewhere. If these efforts are contained within the periphery and hardly reach the centre 
of power, to what extent can they constitute what Thussu (2006) calls contra-flows?

Background: Telesur and its partners

The common denominator in the three collaborations analysed here is Telesur. Launched 
in 2005, Telesur describes itself as ‘a Latin American multimedia platform oriented to 
lead and promote the unification of the peoples of the SOUTH,1 (TeleSUR, n.d.). Despite 
being conceived as a multinational project with contributions from the governments of 
Argentina, Bolivia, Cuba, Ecuador, Nicaragua and Uruguay, the channel was clearly led 
by Caracas. After all, Venezuela was the main financial supporter from the outset (Di 
Ricco, 2012) and the channel was envisioned by the late Venezuelan president Hugo 
Chávez as a communicational project to promote the integration of Latin America and 
create an ideological front against Washington, DC (Painter, 2008). Regionally, Telesur 
was instrumental in garnering support from like-minded countries in what was known as 
the ‘pink tide’ or ‘turn to the left’ of governments in Latin America. Domestically, the 
channel was one of the tools used by Chávez to counter the fierce opposition stemming 
from the main private TV companies (Painter, 2008).

With the intention of countering CNN en Español, Telesur aimed at becoming the 
Latin American version of Al-Jazeera (Cañizález and Lugo, 2007), an association that 
became a concern for US officials, especially after the announcement of a content-shar-
ing agreement between both media outlets (Kozloff, 2011). The potential birth of ‘Al 
Chavezeera’ was feared in Washington as opening the door to a ‘global television net-
work for terrorists’, as described by the Republican Congressman Connie Mack in 2006 
(Romero, 2007). Besides some similarities in their world-view and critical approach to 
Western narratives, Cañizález and Lugo-Ocando (2008) point out that both Al-Jazeera 
and Telesur have also ‘tried to exploit the perception of pan-Arabism and pan-Latin 
Americanism as a means of promoting themselves among potential audiences’ (p. 220). 
However, the comparison falls short in terms of their relationship with their funding 
governments. Both networks received grants, but Al-Jazeera then turned into a commer-
cial broadcaster, while Telesur has been a public service broadcaster since its inception 
(Cañizález and Lugo-Ocando, 2008). In fact, the independence from government inter-
vention is seen by many as the main challenge for Telesur to fully become an impartial 
and objective news outlet. Its news agenda has been criticised for mirroring the interests 



368 Global Media and Communication 18(3)

of its shareholders (Burch, 2007). The fact that the first chairman of Telesur was Andrés 
Izarra, minister of information for the Venezuelan government, ‘undermined any pre-
tence at government Independence from the outset’ (Cañizález and Lugo-Ocando, 2008: 
212). Moreover, the presence of many international and regional Left-wing intellectuals 
in the advisory council reflects the ideological orientation of the network. Changes in the 
political landscape in the region in the last decade created new challenges for Telesur, 
especially after the former Argentine president Mauricio Macri announced the country’s 
pull-out due to ‘financial’ and ‘editorial’ reasons (AP, 2016). However, in the same year, 
Telesur started co-producing programmes with RT, Al-Mayadeen and CCTV/CGTN.

Formerly known as Russia Today, RT launched its Spanish-language channel in 
2009, after the English (2005) and Arabic (2007) ones. With correspondents in 
Madrid, Buenos Aires, Caracas, Havana, Mexico City, Washington and Miami, RT’s 
programming mainly consists of news bulletins, news and politics-oriented debates 
and documentaries. Available on free-view in Argentina, Venezuela and Ecuador, it is 
broadcast through state-operated satellite systems in other countries such as Bolivia 
and Colombia (RT, n.d.a). In Argentina, it started to broadcast on the open digital 
television network in 2014 after a launch ceremony that included a videoconference 
between Russia’s president Vladimir Putin and former Argentinian president Cristina 
Fernández de Kirchner. After the 2015 presidential elections in Argentina, the new 
administration notified RT in June 2016 that it would suspend its broadcast to give 
room for domestic provincial channels (DYN, 2016; RT, 2016a). However, after dis-
cussions between RT and the Argentine government, the suspension never took place. 
RT committed to include more news and programmes about Argentina and to increase 
the exchange of documentaries (RT, 2016c). As a result, on 19 September 2016, the 
channel was relaunched in Argentina with the telecast of a documentary about the 
Falkland Islands conflict (Télam, 2016). That same year, RT en Español was awarded 
for the third consecutive year the International Journalism Prize for best multimedia 
news coverage by the Mexican Press Club, mainly for its coverage of the war in Syria 
(Fierro, 2016; RT, 2016b).

Based in Beirut, Al Mayadeen was launched in 2012. Its founder, Ghassan bin Jiddo, 
was the former head of Al-Jazeera’s Lebanon and Iran offices, who quit for what he saw 
as biassed reporting on the Syrian civil war (Karam, 2012). Although it claims to receive 
funds from wealthy businessmen, it is widely speculated that Iran, Syria and even 
Hezbollah contribute financial support (Dot-Pouillard, 2017; Watkins, 2019). With a 
name that makes reference to the ‘squares’ of the Arab Spring, such as Tahrir in Cairo, 
its rhetoric has been described as néo-tiers-mondiste due to its open and militant support 
for so-called Third World causes (Dot-Pouillard, 2017), not just in the Middle East such 
as the Palestinian resistance movement, but also beyond. In fact, very soon Al Mayadeen 
started to show interest in Latin America by sending representatives to participate in the 
Cuba 2013 Radio and Television Festival (Radio Rebelde, 2013). The following year, it 
signed a cooperation agreement with Cuba’s Prensa Latina and on 5 March 2015, 
exactly 2 years after the death of Hugo Chávez, Al-Mayadeen launched a Spanish-
language version of its website to honour the former Venezuelan leader and ‘to revert 
the estrangement between Arabs and Latin Americans’ (Canales, 2015). Unlike other 



Morales 369

international channels, Al Mayadeen publishes content in Arabic and Spanish but not 
English.

China’s interest in reaching international audiences has become a hot topic of research 
in the last decade, particularly due to its perceived utility as soft power creation tools 
(see, among others, Jirik, 2016; Rawnsley, 2015; Thussu et al., 2018; Zhang, 2011). In 
the case of the Spanish-speaking world, Beijing’s efforts can be traced to China Radio 
International in the middle of the 20th century. Its first attempt on television was through 
a Spanish-French bilingual channel in 2004, which by 2007 separated into two different 
channels broadcasting in French and Spanish, respectively (Madrid-Morales, 2015). 
These channels do not focus solely on news, but also include other types of programmes 
such as documentaries, cultural magazines, cooking shows and fiction series. Previous 
studies indicate that one of the main challenges faced by the channel is its scarce avail-
ability and accessibility in Latin America, which contribute to its low visibility across the 
region (Morales, 2018; Ye and Albornoz, 2018). On 31 December 2016, CCTV (China 
Central TV) rebranded its international channels as CGTN (China Global Television 
Network) and a year later came the announcement of a future rebranding as the Voice of 
China (Xinhua, 2018).

Counter-hegemonic collaborations

The co-production with RT, Rusia y Venezuela en la mira (Russia and Venezuela 
Targetted) was first broadcast on 30 March 2015. According to Telesur’s director, 
Patricia Villegas, the programme ‘[. . .] invites reflection on the true interests of the 
US when attacking Russia and Venezuela’ (Telesur, n.d.). RT defines it as ‘a series of 
programmes designed to counteract the dictation of the mainstream mass media’ with 
the main topics of discussion being ‘the policy of sanctions carried out by the US, the 
opposition to Western media corporations, as well as the creation of a multipolar 
world’ (RT, n.d.b).

A perceived ideological alignment between Al-Mayadeen and Telesur seems to have 
facilitated the co-production of Poder, which was first broadcast on 8 June 2015. By 
recognising similarities in the Middle East and Latin America as targets of destabilisa-
tion by Western countries, both channels define the programme’s aim as seeking ‘to 
make an X-ray of the conflict that the Middle East is experiencing and its repercussions 
in Latin America’ (Al-Mayadeen, 2015; Telesur, 2015). On its website, Telesur elabo-
rates on the anti-imperialistic mission of both channels, saying, ‘Poder offers a critical 
view of the reality of the peoples, their struggles and resistance mechanisms’ (Telesur, 
2015).

Instead of politics and international security, the collaboration between CCTV/CGTN 
and Telesur stands out for focussing on culture. First broadcast on 8 August 2016, Prisma 
Cultural (TeleSUR) or Prisma, la cultura que nos ilumina (CCTV) is described as the 
product of a cultural exchange whereby both channels join forces to present news about 
the rich cultural and ethnic diversity of China and Latin America (CCTV, n.d.). 
Nevertheless, a closer look can help identify ideological elements that go beyond these 
self-reported claims of apolitical goals.



370 Global Media and Communication 18(3)

Methodology

The self-reported aims of these programmes suggest that a relative ideological alignment 
between both parties served as a premise for such collaborations. This is related to both 
a specific world-view and shared values regarding the role of journalists and news organ-
isations in society. However, despite the motives being similar, the final products have 
taken different shapes. This paper explores what these differences can tell us about the 
collaborations and their potential in challenging Western narratives. The proposed 
research questions are:

RQ1: How well balanced are the contributions made by the broadcasters?

RQ2: What is the ideological narrative behind these co-productions?

RQ3: Can these collaborations contribute to challenge Western-led narratives?

The exploratory nature of this study requires a combination of different methodologi-
cal approaches. While a quantitative approach sets the framework of analysis for the 
balance of roles of the broadcasters in the co-production (RQ1), a qualitative approach is 
better suited to analyse the discursive singularities of these collaborations (RQ2). By 
comparing both sets of data, I assess some of the implications of this phenomenon for 
global communications (RQ3).

As Table 1 shows, the total number of episodes ranges from 20 to 42. The sample for 
each programme is six episodes. An extra layer of comparison is added by sampling the 
first three and three of the most recent episodes for each programme. The cut-off date for 
the data collection was May 2019. The aim is to highlight any significant changes in the 
programme format, as these elements are the result of negotiations between broadcasters 
and their specific interests. All programmes were downloaded from Telesur’s website. In 
the analytical section of this paper, the programmes will be referenced according to the 
collaborations, as TR (Telesur-RT) for En la Mira, TA (Telesur-Al-Mayadeen) for Poder 
and TC (Telesur-CCTV/CGTN) for Prisma Cultural. Each episode will be chronologi-
cally referenced with numbers from 1 to 6, according to the order of broadcast, for exam-
ple, TA6 refers to the episode of En la mira that was broadcast in May 2019.

To enquire about the apparent balance of roles of the broadcasters (RQ1), the starting 
point is the hypothesis that this type of collaborations puts both broadcasters on an equal 
level, with similar roles and editorial power. The operational definition of balance is the 
allocation of relatively equal roles to both broadcasters, in terms of airtime used by each 
presenter, the role of each presenter (e.g. leading, commenting, conducting interviews, 

Table 1. Sampling per collaboration.

Collaboration Total Sample

TR 20 6 (March, April and May 2015; March, April and May 2019)
TA 42 6 (June, July and September 2015; March, April and May 2019)
TC 39 6 (August, September and October 2016; March, April and May 2019)



Morales 371

etc.), the shooting location and the choice of topic (i.e. related to either one or both broad-
casters or their countries of origin), among other elements. In order to test the balance of 
airtime, I first quantified the elements of each programme, that is, how much time was 
used by each presenter, interviews, reports and transitions, among others. Other elements 
such as video reports were also timed and, when possible, coded according to the broad-
caster in charge of production. Interviews were timed and coded according to location.

The co-production of programmes reflects a series of decisions concerning the choice 
of topics, locations, presenters, structure of the programme, colour of the set, positioning 
of logos, music and camera angles, and, most importantly, the wording of each message 
and who is in charge of voicing them. All these can be considered part of codified mes-
sages that contribute to creating meaning which both reflects and helps re-create a spe-
cific discourse. Analysing the discursive singularities of these programmes can not only 
assist in understanding how they might contribute to challenging and reshaping existing 
global narratives, but also help to test the hypothesis of role balance among broadcasters. 
Discourse analysis helps unveil this process of meaning creation by contrasting the dis-
course that these messages aim to counter and the discourse that these broadcasters seek 
to construct. Critical Discourse Analysis (CDA) is then instrumental in unveiling the 
connections between text and context, discourse and society and how ultimately lan-
guage wields power (Fairclough, 2013). van Dijk (1985) recognises the positive contri-
butions of applying discourse analysis to media messages, particularly because it is 
important ‘to know how final news items in the press or on TV are the ultimate results of 
a complex sequence of text processing stages’ (p. 6). Drawing on the Foucauldian idea 
that ideology is reproduced and circulated through discourse (Foucault, 2002), Johnstone 
(2002) defines the aim of CDA as:

[. . .] to uncover the ways in which discourse and ideology are intertwined. [. . .] every 
linguistic choice – every choice about how to produce discourse, but also every choice about 
how to interpret it – is a choice about how the world is to be divided up and explained. Every 
choice is strategic, in the sense that every utterance has an epistemological agenda, a way of 
seeing the world that is favoured via that choice and not via others (p. 45).

Among the series of choices available to encoders, Johnstone recognises four main 
types. The first is related to the way in which actions, actors and events are represented, 
and their roles in terms of agency. Who are described as victims or perpetrators is not just 
a claim about something, but also about sets of values and ideology. The second choice 
is about the relationship of the speakers vis-à-vis their own claims. This not only reveals 
how knowledge status is represented, but that ‘speakers can also be represented, via 
descriptions or reconstructions of their speech, as making epistemic claims’ (Johnstone, 
2002: 48). The third set of choices is linked to the subtleties of carefully choosing spe-
cific words to name something, which in itself constitutes a claim about it. When news 
organisations describe a country’s government as a ‘regime’, this already constitutes an 
ideological claim about political ideals. Finally, there are also choices about how other 
voices are incorporated and represented. By selecting specific interviewees or citing cer-
tain sources, an extended layer of meaning is added to the text, which goes beyond the 
voiced message.



372 Global Media and Communication 18(3)

Unbalanced collaborations

Despite the illusion of equality of roles between the broadcasters, all three co-produc-
tions show imbalances, albeit articulated in different ways. While the presence of two 
presenters across all collaborations contributes to a perceived balance of roles between 
broadcasters, a closer look at Table 2 reveals some elements that challenge this first 
impression. While TR mostly features two male presenters, based in Moscow (RT) and 
Caracas (Telesur), respectively, RT’s correspondent (female) in Caracas acted as a third 
presenter in the first few episodes (TR1-3). This seems to tip the balance in favour of RT, 
at least in the early stages. In the case of TA, gender balance seems to be an important 
consideration. While Al-Mayadeen features a female presenter in the first few episodes, 
Telesur has a female presenter in the last three. This change was mirrored inversely by 
the male presenters. Gender balance is also a feature in TC1-TC3, with a male (Telesur) 
and a female (CCTV) presenter. However, in TC4-6, both presenters are female. While 
Telesur replaced Luis Blandón with Rosa Colmenares, CGTN maintained Xu Xin.

Throughout the three collaborations, Telesur’s presenters are all Venezuelan and 
native speakers of Spanish. In the case of RT, the presenters of this show are also native 
speakers, but while in PR1-3 the presenter in RT’s studio in Moscow is from Spain and 
speaks with a distinctive accent, the correspondent in Caracas is a Venezuelan journalist. 
The difference in accents may suggest to some viewers that Karen Méndez works for 
Telesur rather than RT. In the case of TA, the distinction is very clear. Al-Mayadeen’s 
presenters are Arabic speakers and their voice is dubbed in Spanish for Telesur’s broad-
cast. Inversely, the voices of Spanish speakers are dubbed in Arabic for Al-Mayadeen’s 
broadcast. In the case of CCTV/CGTN, Xu Xin is not a native speaker of Spanish and, 
despite being fluent, she speaks with a distinctive foreign accent.

The perceived balance of having one presenter per broadcaster is shattered when 
observing the airtime used by each of them. Table 3 shows the average length of each 
programme in minutes and seconds, as well as the length of the interventions made by 
presenters, reports, interviews and transitions, among others. On average, Telesur’s pre-
senters spoke less as compared to their counterparts. While in TA the difference is almost 
unnoticeable (00:09, or 2.48%), it is more prominent in TR and TC. In the case of TR, 
the difference is even more significant in TR1-3 (05:06, or 32%) when there are three 
presenters, two of them representing RT. However, the imbalance persists even in 
TR4-TR6 (01:30, or 16.7%), despite being halved. Table 4 shows how the imbalance is 

Table 2. Presenters.

Channel Episode TR TA TC

Telesur 1–3 Rey Gómez ♂ Abraham Istillarte ♂ Luis Blandón ♂
4–6 Lucía Córdova ♀ Rosa Colmenares ♀

Counterpart 1–3 Javier Rodríguez 
Carrasco ♂
Karen Méndez ♀

Wafa Saraya ♀ Xu Xin ♀

4–6 Nicolás Trinchero♂ Mohammad Jradi ♂



Morales 373

also quite prominent in TC not only when presenters are considered (01:18, or 28.78%), 
but also when the reports produced by each channel are considered (04:41, or 19.51%).

Besides airtime, imbalance is also seen in other aspects such as location. TR starts 
every episode in Moscow, which is only mentioned in TR1-3 but not TR4-6. Both stu-
dios are decorated in a very similar way and transitions are very smooth due to the use of 
the presenters interacting through monitors and quick transitions between locations. 
However, the location change is only apparent due to the affiliation of each presenter. 
TR4-6 features a segment called ‘Todos Hablan’ (‘All Speak’), which gauges public 
sentiment by conducting short interviews on the street with members of the public. In 
these cases, all interviewees are located either in Latin American countries or Spain. By 
observing the mic’s logo, it is possible to determine the broadcaster in charge of the pro-
duction. While Telesur conducted all mini interviews in two episodes (TR4, TR5), both 
broadcasters shared production in one (TR6). In the first case (TR4), interviews were 
conducted in Venezuela without mentioning a specific location. In the second case, spe-
cific locations were mentioned: Brasília (TR5). In the last episode (TR6), RT covered 
interviews in Buenos Aires and Mexico, while Telesur’s journalists were present in 
Santiago, Bogotá and Madrid. In TA, the location is always different. While in the first 
episodes they alternate between Caracas (TA1, TA3) and Lebanon (TA2), in the last 
episodes they go on a trip together: first to Lebanon (TA4), then Tunisia (TA5) and 
finally Iraq (TA6). In the case of TC, CCTV/CGTN seems to be in control. Every show 
starts and finishes in Beijing. While Xu Xin is always in the studio, Luis Blandón or Rosa 
Colmenares are contacted through a monitor and they are always outside, as if they were 
only reporters on location.

Table 3. Airtime balance (in minutes and %).

TR TA TC

Average programme length 26:31 100% 24:39 100% 29:19 100%

Telesur’s presenter 05:17 17.26% 02:57 11.96% 01:37 5.49%
Counterpart’s presenter(s) 09:48 36.92% 03:06 12.60% 02:55 9.93%
Reports 03:42 13.94% 04:28 18.14% 24:00 81.88%
Interviews 09:33 36.06% 12:28 50.56%
Transitions 00:49 3.06% 01:19 5.34% 00:48 2.70%
Other – 00:21 1.40% –

Table 4. CCTV/CGTN average airtime imbalance (in minutes and %).

Presenter Reports Total

Telesur 01:37 35.59% 09:39 40.23% 11:16 39.49%
CCTV/CGTN 02:55 64.41% 14:21 59.77% 17:15 60.51%
Total 04:31 100% 24:00 100% 28:31 100%
Ideal balance 02:15.5 50% 12:00 50% 14:15.5 50%
Actual imbalance 01:18 28.78% 04:41 19.51% 06:00 21.04%



374 Global Media and Communication 18(3)

Counter-hegemonic narratives

Ideology in a name

The name chosen for the TR collaboration was shortened from Rusia y Venezuela en la 
mira for the first four episodes in 2015 to simply En la mira after 2016. All these names 
have rich connotations. Mira (sight) comes from the verb mirar (to see), hence the phrase 
en la mira (in sight) can make reference to something that is in sight, for example, of 
public scrutiny. However, mira is also the word for the optical devices used in weapons, 
thus suggesting that Russia and Venezuela are being targetted by Western media, thus 
projecting a siege-mentality narrative. The exclusion of the names of the countries in the 
later episodes (TR4-6), however, may signal a change in the way RT presents itself. 
While the channel was known as Russia between 2005 and 2009, since 2010, it only uses 
the acronym RT because audiences would not be interested in news solely about Russia, 
as claimed by Margarita Simonyan, editor-in-chief of the English-language channel (von 
Twickel, 2010).

Poder, the word chosen for the TA collaboration, is also subject to various interpreta-
tions. As a noun, poder means ‘power’, and as a verb, it means ‘to be able to’ or ‘can’. 
As the names of programmes in the Spanish-speaking world are mostly expressed as 
either nouns or short phrases, it evokes the concept of ‘power’, as in speaking truth to 
power. Nevertheless, the name chosen for the Arabic-language version of the programme 
(maʿan nastaṭyʿ) refers to the collaboration as a space for joining forces to achieve a 
particular goal and can be rendered in English as ‘together we can’, which is closer to the 
second association in Spanish mentioned above.

Finally, the name selected for the TC collaboration presents a few variations. While 
Telesur refers to it as Prisma Cultural (Cultural Prism), CGTN uses Prisma (Prism) and 
sometimes adds the phrase La cultura que nos ilumina (The Culture that Shines upon 
Us). Culture is compared to a beam of light, which becomes a plethora of colours upon 
passage through a prism. A further interpretation suggests the association with the cul-
tural diversity and rich heritage of both China and Latin America.

Social actors and allocations of roles

Table 5 shows the topics covered by these co-productions across the episodes analysed. 
These topics set the frame where social actors are placed. van Leeuwen (2008) distin-
guishes a series of common practices in their representation, for example, the inclusion 
or exclusion of certain social actors is as important as what is claimed about them. 
‘Representations include or exclude social actors to suit their interests and purposes in 
relation to the readers for whom they are intended’ (van Leeuwen, 2008: 28). This is 
independent of role allocation, for example, depending on the narrative the excluded can 
be both victims and aggressors. In this example, victims and aggressors are defined by 
the level of agency with respect to the activity. Thus, while aggressors are agents of vio-
lence, victims are those over whom violence is exerted. van Leeuwen argues that ‘activa-
tion occurs when social actors are represented as the active, dynamic forces in an activity, 
passivation when they are represented as undergoing the activity, or as being “at the 
receiving end of it”’ (2008: 33).



Morales 375

In TR2, Western media are shown as agents of manipulation by creating negative 
perceptions of Venezuela and Russia. At first glance, these countries are shown as the 
victims, but not necessarily completely passive. Through this co-production, Telesur and 
RT are actively trying to project an image of agency, that is, they are fighting against 
Western mainstream media’s unfavourable portrayal of Venezuela and Russia by unmask-
ing their tactics. In TR3, the mechanisms of oppression are expanded beyond the mass 
media, and international oil companies are seen as the agents of evil, for example, ‘the 
cannibalism of the large oil companies encouraged by the governments of the Western 
powers and the states of the Middle East [that] are causing a collapse in the crude oil 
market’. Similarly, passivation is also expanded, that is, the Venezuelan government and 
the national oil company Petrocaribe are not the only victim, but also all Caribbean coun-
tries that benefit from Venezuelan oil. In TR6, the role of the aggressor is allocated to 
transnational companies like Monsanto, but victimhood is sometimes deserved. The 

Table 5. Choice of topics.

Episode TR TA TC

1 Special programme: 
Russia and Venezuela 
considered as ‘threats’ 
by the United States

Reality in the Middle 
East

T: José Rodríguez Fuster, 
Cuban artist
C: Buddhist heritage in 
China, sculptures and 
dance performance

2 The media and their 
owners

Hugo Chávez’s legacy T: Susana Baca, Peruvian 
musician
C: Jingdezhen and 
Chinese porcelain

3 The battle for oil Islamic State T: Children and Youth 
Orchestra system ‘Simón 
Bolívar’
C: Chinese traditional 
opera and block-printing 
in Hangzhou

4 Sovereignty and 
interference

Children living under 
occupation (Palestine)

T: Samuel Formell, Cuban 
musician
C: Xu Bing, contemporary 
artist

5 Jair Bolsonaro’s first 
months as president in 
Brazil

Tunisia: history, 
culture and patrimony

T: Félix Gerardi, 
photographer and 
documentary maker from 
Venezuela
C: Hanggai, (Inner) 
Mongolian band

6 Agribusiness: Neo-
liberalism in the 
countryside

The geopolitical seat 
of Iraq

T: Joe Vasconcellos, 
Chilean musician and 
composer
C: Chengdu, the origin of 
the Southwest Silk Road



376 Global Media and Communication 18(3)

episode starts with a call for reflection: ‘Who has access to healthy foods and who 
doesn’t? This has already stopped being a sovereign decision of the nations that have 
turned their backs on small agricultural producers’ (TR6). In this case, the phrase ‘turned 
their backs’ suggests that the role allocation is not always straightforward. Those who 
seem to be victims are sometimes culpable for their own unfavourable position.

TA follows a very similar narrative and role allocation is laid out in great detail by 
Al-Mayadeen’s director Ghassan bin Jiddo and Telesur’s president Patricia Villegas dur-
ing the first episode (TA1). The role of the oppressor is mostly occupied by the USA, 
which is seen as promoting the destabilisation in the Middle East and facilitating the 
emergence of the IS. Its closest allies are also seen as negative forces, for example, Israel 
is living a golden age by profiting from the current conflicts in the region. Even ‘back-
ward’ Arab and other Muslim countries such as Jordan, UAE, Kuwait and Turkey are 
included in this group. On the opposite side are the victims: Iraq, Syria, Yemen and 
Palestine. Latin America is also depicted as suffering from foreign interference. Similar 
to TR, the victims are not shown as completely powerless, but rather capable of some 
level of agency, for example, while Damascus (i.e. Assad) defends the Arab cause, 
Bolivia, Ecuador and Cuba fight against USAID and its plans to destabilise the region.

Culture and ideology

The nature of TC as a programme about culture would suggest that content would be 
removed from any political interests. However, there are a number of elements that 
clearly expose the ideological agendas of each broadcaster. The structure of the pro-
gramme shows a very clear division of the production, and the differences in style are 
most evident in the reports they contribute. Despite being referred to by different names 
such as Personaje Prisma (TC1, TC4, TC5), Semblanza prisma (TC3) and Entrevistas 
(TC4), the first report is always produced by Telesur. CCTV/CGTN produces the second 
report, which is first referred to as Documentales (TC1-2), but the name is often not 
mentioned in later episodes.

The reports produced by Telesur follow a narrative built on the struggle against 
oppression and in favour of social inclusion of the have-nots. For example, Venezuela’s 
orchestra system is shown as having represented the country around the world, and its 
programme of youth orchestras seeks to expand musical inclusion from an early age 
(TC3). The photographer Félix Gerardi ‘has portrayed the Venezuelan people’, which 
has led him to win ‘the national culture prize and a special mention of the Simón Bolívar 
national journalism award’ (TC5). And it is not just Venezuelans, the Peruvian singer 
Susana Baca is introduced as ‘an afro-Peruvian woman who has dedicated her songs to 
the struggle of women and the oppressed’ (TC2), and Joe Vasconcellos’ report starts by 
mentioning the hardships during the Chilean dictatorship and how he had to seek refuge 
in Brazil (TC6).

Although the topics of the reports produced by CCTV/CGTN seem to be much more 
focused on culture, it is also possible to identify traces of an ideological agenda. For 
example, TC3 focuses on Chinese traditional opera and block-printing in Hangzhou, 
which coincides with the celebration of the 2016 summit of the G20 in Hangzhou, the 



Morales 377

first to be held in China. The artist Xu Bing is shown as an example of China passing 
from being influenced by the West to influencing the West with art (TC4). The interna-
tional success of the Inner-Mongolian band Hanggai is not only used as an example of 
China’s rich ethnic diversity, but also of the creativity of contemporary Chinese musi-
cians, which combines traditional elements with modern beats (TC5). Finally, the report 
about the South-Western Silk Road (TC6) provides historical and cultural information 
about traditional products such as embroidery, but, most importantly, it highlights how 
the Belt and Road Initiative has allowed these products to be exported thanks to the rail-
way connection between Chengdu and Europe.

Incorporating other voices

These co-productions present abundant examples of how legitimation of a specific dis-
course is constructed by incorporating other voices. One of the most frequent strategies 
is appealing to authorities. van Leeuwen (2008) recognises different ways in which this 
is done: ‘personal authority’, ‘expert authority’ and ‘role model authority’, among others. 
When legitimate authority is ‘vested in people because of their status or role in a particu-
lar institution’ (van Leeuwen, 2008: 106), then it is referred to as ‘personal authority’, for 
example, interviewing Venezuela’s ambassador to the UN (TR1), the general secretary of 
Unasur (TR3), and the heads of Al-Mayadeen and Telesur (TA1). Sometimes the status 
is determined by association, for example, the former Venezuelan president Hugo 
Chavez’s brother is interviewed on TA2. ‘Expert authority’ is when expertise is the defin-
ing element of legitimacy, which can be mentioned explicitly by revealing credentials 
(van Leeuwen, 2008). For example, Marin Katusa is interviewed not just because of his 
credentials as a ‘fund manager’ but also because he is ‘someone that knows a lot about 
all of this’ (TR3), Najla Nusair Bashour is ‘doctor in Education Sciences’ (TA4), and 
Lufti Rahmouni is a ‘Tunisian historian’ (TA5). In some cases, the credentials of the 
interviewee are listed in detail, for example, a total of 01:16 are used to introduce Ahmad 
Al-Assadi (TA6). Sometimes ‘personal’ and ‘expert’ authority can be combined, for 
example, Paul Craig Roberts is introduced both as an ‘American political scientist’ and 
‘Ronald Reagan’s former adviser’ (TR2). Another type of legitimation is by appealing to 
the authority of ‘role models’, that is, ‘people follow the example of role models or opin-
ion leaders’ (van Leeuwen, 2008: 107). The most emblematic example is that of Hugo 
Chávez and how TA devotes an entire episode to his legacy. The international affairs 
analyst Abdel Bari-Atwan sees in Hugo Chávez the qualities of a leader:

[Chávez was] more Palestinian than the Palestinians, more Arab than the Arabs themselves. He 
was honest, loyal and defiant in front of global imperialism in general, and American 
imperialism in particular. He is a man that was next to the poor and supported the oppressed. 
He never doubted nor was afraid. And at the same time, most Arab leaders, if not all, yielded to 
the United States (TA2).

The narrative is then constructed whereby these qualities do not just support the legiti-
macy of his own actions, but also those of his followers both at home and abroad.



378 Global Media and Communication 18(3)

Discussion and conclusion

This study explored how Telesur joined forces with like-minded news channels to co-
produce programmes seeking to challenge what they see as Western-led hegemonic nar-
ratives. The findings provide an interesting insight into the dynamics of these 
collaborations and the roles of broadcasters, the discursive construction of alternative 
narratives and the implications of such partnerships for the future of international com-
munications and the flow of news around the world.

The findings exposed a series of imbalances in the dynamics of these partnerships and 
the roles of each broadcaster (RQ1). While airtime imbalance in TR suggests a more 
prominent role by RT, there seems to be a certain degree of dissociation on the part of 
Russia in the last episodes. However, this is also accompanied by an increased visibility 
of Latin American elements which could be perceived as attributable to Telesur. In the 
last episodes, both presenters speak with a Latin American accent, vox populi interviews 
are conducted in the region and many of the experts interviewed also come from this 
region and not Russia. All this may suggest that Telesur performed a decisive role, 
despite the fact that RT has a broad network of correspondents in the region, who are 
actively engaged in contributing to the production of the show. Nevertheless, this is argu-
ably the desired effect: to highlight Latin American elements in order to place the focus 
away from RT – and by association Russia – while maintaining editorial control.

The collaboration between Telesur and Al-Mayadeen is the closest to an ideal bal-
ance. Helped by historical similarities between their regions of origin, the audio-visual 
packaging of the programme shows both broadcasters at the same level, for example, 
both presenters are physically present in the same location, each speaks their own lan-
guage and both enjoy almost the same airtime. Besides, topics, interviewees and loca-
tions vary between the Middle East and Latin America, and even when the topic of 
discussion is more related to one or the other of the regions, there are always references 
to the other region.

The co-production with CCTV/CGTN takes a somewhat different shape. It claims to 
focus on culture and bridge a gap between Latin American and Chinese audiences. China 
and Latin America are described as ‘looking at each other on the eye once again’ (TC3). 
However, airtime allocation and the dynamics between the presenters show a series of 
imbalances where China is in control. From start to end, the main location is CCTV/
CGTN’s studio and Telesur’s presenters appear like secondary contributors. Hence, the 
collaboration appears to help CCTV/CGTN gain an additional platform for China’s pub-
lic diplomacy efforts.

With regard to the discursive construction of alternative narratives (RQ2), the col-
laboration with RT and Al-Mayadeen resulted in co-productions that are heavily loaded 
with ideological rhetoric. The counter-hegemonic narrative is constructed upon opposi-
tion to (US-led) Western/mainstream news organisations allegedly acting as agents for 
imperialism. This is contrasted with a very clear political camaraderie vis-à-vis their 
peers, as agents against imperialism. However, although the collaborations between 
Telesur with both RT and Al-Mayadeen claim to become the voice of the voiceless, the 
systematic imbalances described above reveal how broadcasters also pursue their own 
interests.



Morales 379

These co-productions constitute an interesting space for broadcasters from the Global 
South to identify common issues and discuss alternative views that hardly find a plat-
form in mainstream Western media. From this point of view, there is indeed a clear con-
tribution to challenging Western-led narratives (RQ3). However, their pursuit also risks 
perpetuating narratives that seek conflict by placing countries in opposing teams with 
irreconcilable differences. Viewed from the perspective of the overall output of these 
channels and the fierce competition from other international, national and regional 
broadcasters, these are programmes that last less than 30 minutes and are broadcast 
monthly by TV channels with relatively limited viewership. Although at this stage these 
alliances seem marginal and can hardly be considered effective contra-flows, further 
South-South collaborations between broadcasters may change this. In fact, during the 9th 
BRICS summit in Xiamen in 2017, CGTN co-hosted a 1-hour special programme with 
presenters from RT, NDTV (India), SABC (South Africa) and SBT (Brazil) in which 
they both discussed the need for changes in the structures of global governance and 
called for further cooperation between news media organisations (CGTN, 2017). Finally, 
when considering all RQs, the imbalances in the collaborations point to the ambitions of 
China and Russia to become leading forces in the international media arena, even ahead 
of their own allies.

Funding

The author received no financial support for the research, authorship, and/or publication of this 
article.

ORCID iD

Pablo Sebastian Morales  https://orcid.org/0000-0002-3125-4703

Note

1. Capitalised in the original text. ‘SOUTH’ is defined by Telesur as a ‘geopolitical concept that 
promotes the struggle of peoples for peace, self-determination, respect for Human Rights and 
Social Justice’ (TeleSUR, n.d.).

References

Al-Mayadeen (2015) Poder. 30 May. Available at: https://espanol.almayadeen.net/programs/ 
1305161/poder/.

AP (2016) Argentina pulls out of leftist TV network Telesur. The Guardian, 28 March. Available at: 
http://www.theguardian.com/world/2016/mar/28/argentina-telesur-tv-network-venezuela-hugo-
chavez

Boyd-Barrett O (2015) Media Imperialism Redefining the Field. London: SAGE Publications Ltd.
Burch S (2007) Telesur and the new agenda for Latin American integration. Global Media and 

Communication 3(2): 227–232.
Canales U (2015) Canal árabe estrena sitio web en español con tributo a Hugo Chávez. 

Al-Mayadeen, 5 March. Available at: http://espanol.almayadeen.net/news/1323175/canal-
árabe-estrena-sitio-web-en-español-con-tributo-a-hugo

Cañizález A and Lugo J (2007) Telesur: Estrategia geopolítica con fines integracionistas. Confines 
de Relaciones Internacionales y Ciencia Política 6(6): 53–64.

https://orcid.org/0000-0002-3125-4703
https://espanol.almayadeen.net/programs/1305161/poder/
https://espanol.almayadeen.net/programs/1305161/poder/
http://www.theguardian.com/world/2016/mar/28/argentina-telesur-tv-network-venezuela-hugo-chavez
http://www.theguardian.com/world/2016/mar/28/argentina-telesur-tv-network-venezuela-hugo-chavez
http://espanol.almayadeen.net/news/1323175/canal-�rabe-estrena-sitio-web-en-espa�ol-con-tributo-a-hugo
http://espanol.almayadeen.net/news/1323175/canal-�rabe-estrena-sitio-web-en-espa�ol-con-tributo-a-hugo


380 Global Media and Communication 18(3)

Cañizález A and Lugo-Ocando J (2008) Beyond national media systems: A medium for Latin 
America and the struggle for integration. In: Lugo-Ocando J (ed.) The Media in Latin 
America. Maidenhead: Open University Press/McGraw-Hill, pp.209–225.

CCTV (n.d.) Prisma. La cultura que nos ilumina. Available at: http://cctv.cntv.cn/lm/prisma/index.
shtml (accessed 23 September 2022).

CGTN (2017) 09/01/2017: Can BRICS stand the test at the time when the West is found wanting? 
Available at: https://www.youtube.com/watch?v=W0zqqN7CpFY (accessed 26 May 2020).

Cull NJ (2019) Public Diplomacy: Foundations for Global Engagement in the Digital Age. 
Cambridge; Medford, OR: Polity Press.

de Albuquerque A and Lycarião D (2018) Winds of change? BRICS as a perspective in interna-
tional media research. International Journal of Communication 12: 2873–2892.

Di Ricco M (2012) The Arab Spring is a Latin American winter: TeleSUR’s “ideological approach” 
and the breakaway from the Al-Jazeera Network. Global Media Journal: German Edition 
2(1). Available at: https://doaj.org/article/54bfe203cb924406b32acd2ca3a505cd

Dot-Pouillard N (2017) Chapitre 2. D’Al Jazeera à Al Mayadeen : la réinvention d’un journal-
isme militant ? In: Marchetti D (ed.) La Circulation Des Productions Culturelles : Cinémas, 
Informations et Séries Télévisées Dans Les Mondes Arabes et Musulmans. Rabat, Istanbul: 
Centre Jacques-Berque.

DYN (2016) El Gobierno suspenderá la televisación de Russia Today y dará de baja Telesur de la 
grilla de TDA. La Nación, 9 June. Available at: http://www.lanacion.com.ar/1907373-el-gob-
ierno-suspendera-la-televisacion-de-russia-today-y-dara-de-baja-telesur-de-la-grilla-de-tda

Fairclough N (2013) Language and Power, 2nd edn. Abigdon, New York: Routledge.
Fierro JO (2016) Dan a EL UNIVERSAL galardón por 100 años. El Universal, 17 March. 

Available at: http://www.eluniversal.com.mx/articulo/nacion/sociedad/2016/03/17/dan-el-
universal-galardon-por-100-anos

Foucault M (2002) The Archaeology of Knowledge. Routledge Classics. London: Routledge.
Geniets A (2013) The Global News Challenge: Market Strategies of International Broadcasting 

Organizations in Developing Countries. New York and London: Routledge Taylor & Francis 
Group.

Gorfinkel L, Joffe S, Van Staden C, et al. (2014) CCTV’s global outreach: Examining the audi-
ences of China’s ‘new voice’ on Africa. Media International Australia 151: 81–88.

Jirik J (2016) CCTV news and soft power. International Journal of Communication 10: 3536–
3553.

Johnstone B (2002) Discourse analysis. (Introducing Linguistics). Malden, MA: Blackwell.
Karam Z (AP) (2012) New pan-Arab TV satellite channel goes on air. The Seattle Times, 12 June. 

Seattle. Available at: https://www.seattletimes.com/nation-world/new-pan-arab-tv-satellite-
channel-goes-on-air/ (accessed 23 September 2022).

Kozloff N (2011) Beware of ‘Al Chavezeera’. Al Jazeera, 4 October. Available at: https://www.
aljazeera.com/opinions/2011/10/4/beware-of-al-chavezeera/.

Li S (2017) Covering Ebola: A comparative analysis of CCTV Africa’s talk Africa and Al Jazeera 
English’s inside story. Journal of African Cultural Studies 29(1): 114–130.

Madrid-Morales D (2015) China’s international broadcasting and the Spanish speaking world. In: 
Luo Q (ed.) Global Media Worlds and China. Beijing: Communication University of China 
Press, pp.187–203.

Marsh V (2016) Mixed messages, partial pictures? Discourses under construction in CCTV’s 
Africa live compared with the BBC. Chinese Journal of Communication 9(1): 56–70.

Maweu JM (2016) Journalists’ and public perceptions of the politics of China’s soft power 
in Kenya under the “look east” foreign policy. In: Zhang X, Wasserman H and Mano W 
(eds) China’s Media and Soft Power in Africa: Promotion and Perceptions. New York: 
Palgrave Macmillan, pp.123–134.

http://cctv.cntv.cn/lm/prisma/index.shtml
http://cctv.cntv.cn/lm/prisma/index.shtml
https://www.youtube.com/watch?v=W0zqqN7CpFY
https://doaj.org/article/54bfe203cb924406b32acd2ca3a505cd
http://www.lanacion.com.ar/1907373-el-gobierno-suspendera-la-televisacion-de-russia-today-y-dara-de-baja-telesur-de-la-grilla-de-tda
http://www.lanacion.com.ar/1907373-el-gobierno-suspendera-la-televisacion-de-russia-today-y-dara-de-baja-telesur-de-la-grilla-de-tda
http://www.eluniversal.com.mx/articulo/nacion/sociedad/2016/03/17/dan-el-universal-galardon-por-100-anos
http://www.eluniversal.com.mx/articulo/nacion/sociedad/2016/03/17/dan-el-universal-galardon-por-100-anos
https://www.seattletimes.com/nation-world/new-pan-arab-tv-satellite-channel-goes-on-air/
https://www.seattletimes.com/nation-world/new-pan-arab-tv-satellite-channel-goes-on-air/
https://www.aljazeera.com/opinions/2011/10/4/beware-of-al-chavezeera/
https://www.aljazeera.com/opinions/2011/10/4/beware-of-al-chavezeera/


Morales 381

Morales PS (2018) Could Chinese news channels have a future in Latin America? Westminster 
Papers in Culture and Communication 13(1): 60–80.

Nordenstreng K and Thussu DK (2015) Mapping BRICS Media. London: Routledge.
Nye J (2004) Soft Power: The Means to Success in World Politics. New York: Public Affairs.
Painter J (2008) Counter-Hegemonic News: A Case Study of Al-Jazeera English and Telesûr. 

Challenges. Reuters Institute for the Study of Journalism. Available at: https://reutersinsti-
tute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/research/files/Counter-Hegemonic%2520News%25
20A%2520case%2520study%2520of%2520Al-Jazeera%2520English%2520and%2520Tele
sur.pdf (accessed 23 September 2022).

Pasti S and Ramaprasad J (2018) Contemporary BRICS Journalism: Non-western Media in 
Transition. Abingdon and New York: Routledge.

Radio Rebelde (2013) Lebanese Satellite Television Reaffirms Bonds with Cuba. 10 September. 
Available at: http://www.radiorebelde.cu/english/news/lebanese-satellite-television-reaf-
firms-bonds-with-cuba-20130910/

Rawnsley GD (2015) To know us is to love us: Public diplomacy and international broadcasting in 
contemporary Russia and China. Politics 35(3-4): 273–286.

Romero S (2007) Building a TV Station and a Platform for Leftists. The New York Times, 16 June. 
Available at: https://www.nytimes.com/2007/06/16/world/americas/16izarrap.html

RT (2016a) Argentina suspende la transmisión de RT en el país. 10 June. Available at: https://
actualidad.rt.com/actualidad/209920-argentina-suspender-transmision-rt

RT (2016b) Por tercer año consecutivo RT en Español gana el premio del Club de Periodistas 
de México. 16 March. Available at: https://actualidad.rt.com/actualidad/202212-rt-triunfa-
premios-club-periodistas-mexico-tercera-vez

RT (2016c) RT acuerda con autoridades argentinas la continuidad de la señal en ese país. 18 July. 
Available at: https://actualidad.rt.com/actualidad/213463-argentina-television-rusia-transmi-
sion-rt

RT (n.d.a) About RT. Available at: https://www.rt.com/about-us/ (accessed 6 March 2016).
RT (n.d.b) En la mira. Available at: https://actualidad.rt.com/programas/en-la-mira
Télam (2016) Relanzaron el canal ruso RT en la Argentina. 19 September. Available at: http://www.

telam.com.ar/notas/201609/163657-pinedo-y-lombardi-destacaron-el-relanzamiento-del-
canal-ruso-rt-en-la-argentina.html

Telesur (n.d.) teleSUR y RT presentan “Venezuela y Rusia en la mira”. Available at: https://www.
telesurtv.net/news/teleSUR-y-RT-presentan-Venezuela-y-Rusia-en-la-mira-20150324-0040.
html (accessed 14 October 2019).

Telesur (2015) “Poder”: el nuevo espacio informativo de teleSUR y Almayadeen. 4 June. 
Available at: https://www.telesurtv.net/news/Poder-el-nuevo-espacio-informativo-de-
teleSUR-y-Almayadeen-20150604-0052.html

TeleSUR (n.d.) About us. Available at: http://www.telesurenglish.net/pages/about.html (accessed 
23 September 2022).

Thussu D (2017) A BRICS Internet and the de-Westernization of media studies. Hermès, La Revue 
79(3): 65–70.

Thussu DK (ed.) (2006) Media on the move: Global flow and contra-flow. Oxon: Routledge.
Thussu DK, de Burgh H and Shi A (2018) China’s Media Go Global. London: Routledge.
van Dijk TA (1985) Introduction: Discourse analysis in (mass) communication research. In: van 

Dijk TA (ed.) Discourse and Communication. New Approaches to the Analysis of Mass 
Media Discourse and Communication. Berling, New York: Walter de Gruyter, pp.1–9.

van Leeuwen T (2008) Discourse and Practice: New Tools for Critical Discourse Analysis. Oxford 
Studies in Sociolinguistics. Oxford: Oxford University Press.

https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/research/files/Counter-Hegemonic%2520News%2520A%2520case%2520study%2520of%2520Al-Jazeera%2520English%2520and%2520Telesur.pdf
https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/research/files/Counter-Hegemonic%2520News%2520A%2520case%2520study%2520of%2520Al-Jazeera%2520English%2520and%2520Telesur.pdf
https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/research/files/Counter-Hegemonic%2520News%2520A%2520case%2520study%2520of%2520Al-Jazeera%2520English%2520and%2520Telesur.pdf
https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/research/files/Counter-Hegemonic%2520News%2520A%2520case%2520study%2520of%2520Al-Jazeera%2520English%2520and%2520Telesur.pdf
http://www.radiorebelde.cu/english/news/lebanese-satellite-television-reaffirms-bonds-with-cuba-20130910/
http://www.radiorebelde.cu/english/news/lebanese-satellite-television-reaffirms-bonds-with-cuba-20130910/
https://www.nytimes.com/2007/06/16/world/americas/16izarrap.html
https://actualidad.rt.com/actualidad/209920-argentina-suspender-transmision-rt
https://actualidad.rt.com/actualidad/209920-argentina-suspender-transmision-rt
https://actualidad.rt.com/actualidad/202212-rt-triunfa-premios-club-periodistas-mexico-tercera-vez
https://actualidad.rt.com/actualidad/202212-rt-triunfa-premios-club-periodistas-mexico-tercera-vez
https://actualidad.rt.com/actualidad/213463-argentina-television-rusia-transmision-rt
https://actualidad.rt.com/actualidad/213463-argentina-television-rusia-transmision-rt
https://www.rt.com/about-us/
https://actualidad.rt.com/programas/en-la-mira
http://www.telam.com.ar/notas/201609/163657-pinedo-y-lombardi-destacaron-el-relanzamiento-del-canal-ruso-rt-en-la-argentina.html
http://www.telam.com.ar/notas/201609/163657-pinedo-y-lombardi-destacaron-el-relanzamiento-del-canal-ruso-rt-en-la-argentina.html
http://www.telam.com.ar/notas/201609/163657-pinedo-y-lombardi-destacaron-el-relanzamiento-del-canal-ruso-rt-en-la-argentina.html
https://www.telesurtv.net/news/teleSUR-y-RT-presentan-Venezuela-y-Rusia-en-la-mira-20150324-0040.html
https://www.telesurtv.net/news/teleSUR-y-RT-presentan-Venezuela-y-Rusia-en-la-mira-20150324-0040.html
https://www.telesurtv.net/news/teleSUR-y-RT-presentan-Venezuela-y-Rusia-en-la-mira-20150324-0040.html
https://www.telesurtv.net/news/Poder-el-nuevo-espacio-informativo-de-teleSUR-y-Almayadeen-20150604-0052.html
https://www.telesurtv.net/news/Poder-el-nuevo-espacio-informativo-de-teleSUR-y-Almayadeen-20150604-0052.html
http://www.telesurenglish.net/pages/about.html


382 Global Media and Communication 18(3)

von Twickel N (2010) Russia today courts viewers with controversy. Russia Beyond. 23 March. 
Available at: https://www.rbth.com/articles/2010/03/23/230310_rt.html (accessed 23 September 
2022).

Watkins J (2019) Satellite sectarianisation or plain old partisanship?: Inciting violence in the 
Arab mainstream media. London. Available at: http://eprints.lse.ac.uk/100536/1/Watkins_J_
Satellite_Sectarianisation_Author_2019.pdf

Xinhua (2018) Zhonggong Zhongyang yinfa ‘Shenhua dang he guojia jigou gaige fang’an’ 中共中
央印发《深化党和国家机构改革方案》(The Central Committee of the Communist Party 
of China issues a ‘Plan to Deepen the Reform of the Party and State Institutions’). Xinhuanet, 
21 March. Available at: http://www.xinhuanet.com/2018-03/21/c_1122570517_3.htm

Yablokov I (2015) Conspiracy theories as a Russian public diplomacy tool: The case of Russia 
Today (RT). Politics 35(3–4): 301–315.

Ye P and Albornoz LA (2018) Chinese media ‘going out’ in Spanish speaking countries: The case 
of CGTN-Español. Westminster Papers in Culture and Communication 13: 81–97.

Zhang X (2011) China’s international broadcasting: A case study of CCTV international. In: Wang 
J (ed.) Soft Power in China. Palgrave M. New York: Palgrave Macmillan, pp.57–71.

Author biography

Pablo Sebastian Morales is a Fellow in the Department of Media and Communications at the 
London School of Economics and Political Science (LSE). After obtaining a Master’s degree at 
Zhejiang University, he worked as a journalist and translator for China Radio International and 
People’s Daily Online in Beijing. He holds a PhD degree from the University of Westminster, UK. 
His research interests lie in the impact of globalisation on international media flows and journalis-
tic cultures in the Global South, with a particular focus on China and Latin America. His research 
has featured in Media, Culture and Society and Global Media and China, among other interna-
tional journals.

https://www.rbth.com/articles/2010/03/23/230310_rt.html
http://eprints.lse.ac.uk/100536/1/Watkins_J_Satellite_Sectarianisation_Author_2019.pdf
http://eprints.lse.ac.uk/100536/1/Watkins_J_Satellite_Sectarianisation_Author_2019.pdf
http://www.xinhuanet.com/2018-03/21/c_1122570517_3.htm

